پیام مازند

آخرين مطالب

«ناتِر»؛ روستايي بکر و سرسبز نيازمند توجه مسئولان مقالات

  بزرگنمايي:

روستاي کوهستاني و خوش آب و هواي «ناتر» با مناظري زيبا، مراتعي سبز و جنگل‌هايي پوشيده از درختان پهن‌برگ، در کيلومتر 30 جاده چالوس به تهران قرار دارد که جاده‌اي فرعي در جوار جنگلي از درختان سوزني‌برگ به اين روستا منتهي مي‌شود.

طول اين جاده حدود 20 تا 22 کيلومتر است که روستاهاي «طوير»، «کوتِر»، «مِرِس»، «مَکار»، «عاليرو»، «فشکور» و «خارِس» در مسير آن، و روستاي ناتر قرار دارند.

چشمه‌هاي فراوان و طبيعت زيبا، اين روستا را به يکي از روستاهاي خوش آب‌ و هواي منطقه تبديل کرده است که از جاذبه‌هاي آن مي‌توان به «قُلقُله‌چشمه» و «ککي‌چشمه» اشاره کرد.

روستاي ناتر به دليل آب و هواي مطبوعِ کوهستاني و حاصلخيزي بسيار بالا و مطلوب خاک، محل مناسب و ايده‌آلي براي کشاورزي و دامپروري است.

چشمه شفابخش «درايو»

از ديگر چشمه‌هاي روستاي «ناتر» مي‌توان چشمه «داريو» را نام برد که در منطقه «کَنديچال» واقع شده است و آب اين چشمه داراي خاصيت شفادهندگي به خصوص براي درمان بيماري‌هاي گوارشي و پوستي است.

امامزادگان «فضل و فاضل»

روستاي ناتر همچنين داراي امامزاده‌اي به نام «فضل و فاضل» است که مردم آن منطقه اعتقاد زيادي به اين امام‌زادگان و معجزات آن دارند.

ناتر؛ تلفيقي از معماري قديم و جديد

وسعت ناتر، 220 هکتار است و قسمت‌هاي وسيعي از مناطق کوهستاني‌ را به خود اختصاص داده، در جوار اين روستا، روستاهاي ديگري  از جمله «فشکور»، «دلير» و «اليت» قرار دارد.

هرچند چهره روستا تلفيقي از معماري قديم با خانه‌هاي کاه‌گلي و سنگي و چوبي است اما طي چند سال اخير چهره روستا تغيير زيادي کرد و خانه‌هايي با مِتد امروزي در لابه‌لاي اين خانه‌ها سر بر‌آورده است.

 ناتر، 10 شهيد دارد

روستاي«ناتر» 10 شهيد به نام‌هاي عبدالعظيم، مظاهر، محب‌علي، نورمحمد، مصطفي، سعيد، و شاهرخ دارد که از طوايف شمس ناتري، کاوس نصير ناتري، بختيار دلير ناتري و محمدزمان راهوي هستند.

دامداري و کشاورزي شغل بيشتر اهالي

شغل بيشتر اهالي اين روستا دامداري و کشاورزي است و دو مرتع بسيار زيباي «کندورود» و «کنديچال» در حومه و حوزه اين روستا واقع ‌است.

ناتر نيز همانند بسياري از روستاهاي رو به پيشرفت، نيازهايي دارد که مسئولان محلي پيگير آن هستند.

خسارات بارندگي به روستا

در اين باره، نايب رئيس شوراي اسلامي روستاي ناتر با تاکيد بر اينکه راه دسترسي مناسب محور توسعه است، افزود: اين روستا به علت دارا بودن بافت و معماري قديمي و نيز  لبنيات معروف، از شهرت بسيار بالايي در اين حوزه برخوردار است، و به همين سبب همه ساله مسافران و گردشگران بسيار زيادي براي استفاده از ظرفيت‌هاي آن به «ناتر» سفر مي‌کنند.

يدالله شمس ناتري تصريح کرد: چند سالي است که به‌ دليل بارندگي‌هاي شديد و جاري شدن پي‌درپي آب در طول مسير دسترسي به روستاي ناتر، آسفالت جاده از بين رفته، و موجب کاهش ورود مسافران و گردشگران به اين روستاي گردشگري شده و به نوعي اقتصاد منطقه را دچار چالش کرده است.

وي اظهار داشت: نبود علائم هشدار دهنده راهنمايي و رانندگي، نداشتن خط‌کشي و عدم نصب گارد ريل در اين مسير کوهستاني، حوادث جاده‌اي را افزايش داده و بارها نيز تصادفات و سقوط خودروها به دره‌هاي عميق منجر به بروز خسارات جاني و مالي زيادي شده است.

آخرين حوادثي که در اين مسير رخ داده است مي‌توان به سقوط خودروي دروازه‌بان اسبق تيم فوتبال سايپا به همراه همسر و فرزندش به پايين دره‌اي در همين مسير اشاره کرد که باعث خسارات مالي و جراحت‌هاي شديد سرنشينان شده است.

درمانگاه نداريم

شمس ناتري به ديگر مشکلات موجود در روستاي گردشگري ناتر پرداخت و گفت: با توجه به جمعيت قابل توجه اين روستا(بيش از 600 نفر)، درمانگاه يا خانه بهداشت در ناتر وجود ندارد و اهالي آن بايد مسير هفت کيلومتري با جاده‌اي بسيار ناهموار و بعضاً خطرناک در ايام زمستان را تا روستاي فشکور طي کنند.

وي با اشاره به اين‌که جمعيت روستاي فشکور از ناتر خيلي کمتر است ولي درمانگاه دارد، خاطرنشان کرد: با شبکه بهداشت چالوس نيز براي احداث خانه بهداشت يا درمانگاه مکاتبه انجام داديم و حتي حاضر به تامين هزينه آن نيز شديم اما تا کنون هيچ‌گونه توجهي نشده است.

به‌علت نبود مدرسه و محرومبت دختران از تحصيل

نايب رئيس شوراي اسلامي ناتر، درباره مقوله مهم آموزش و وضعيت ادامه تحصيل دانش‌آموزان، اظهار داشت: روستاي ناتر فقط تا پنجم ابتدايي مدرسه دارد و دانش‌آموزان بايد براي ادامه تحصيل خود در مقاطع راهنمايي و بالاتر از اين روستا به «مرزن‌آباد» کوچ کرده و در مدارس شبانه‌روزي ادامه تحصيل دهند.

وي تصريح کرد: اين موضوع باعث شده تا بسياري از دخترانِ بااستعداد که هر کدام آينده‌سازان به‌حق تاثيرگذار در آباداني و پيشرفت ايران اسلامي ‌ما خواهند بود، به‌ دليل نداشتن مدرسه راهنمايي و مقاطع بالاتر و نيز بضاعت کم خانواده‌هايشان از ادامه تحصيل بازمانده و مي‌مانند.

زمين فوتبال، راه دسترسي مناسبي ندارد

شمس ناتري همچنين به نبود زيرساخت‌هاي ورزشي در روستاي ناتر اشاره کرد و گفت: روستاي «ناتر» با وجود جوانان مستعد در حوزه فرهنگي و ورزشي نياز مبرم به يک مکان ورزشي دارد و حتي زمين فوتبال فعلي به‌ علت نداشتن راه دسترسي ايمن و مناسب بلاءاستفاده مانده است در حالي که روستاي «ناتر» در حوزه ورزشي، ورزشکاران ملي و بين‌المللي فراواني در رشته‌هاي مختلف ورزشي به سطح اول کشور معرفي کرده است که افتخارات و مدال‌هاي زيادي براي کشور عزيزمان به ارمغان آورده‌ و مي‌آورند.

توقف سنگ‌فرشِ و تخريب راه‌هاي ‌روستايي

وي درباره بافت قديمي و روند سنگ‌فرش کردن کوچه و پس‌کوچه‌هاي اين روستا خاطر‌نشان کرد: بافت قديمي روستاي «ناتر» در مقايسه با بافت قديمي ساير روستاهاي منطقه از قدمت بسيار بيشتر و حتي تاريخي برخوردار است، و همين موضوع، ناتر را به منطقه نمونه گردشگري تبديل کرده است.

اين مسئول محلي در ادامه گفت: نيمه‌کاره رها کردن و توقف روند سنگ‌فرش در روستاي ناتر باعث شده تا راه‌هاي درون‌روستايي به ‌شدت آسيب ديده و تخريب شوند، بنابراين مسئولان بايد هرچه زودتر براي جلوگيري از افزايش خسارات، ادامه سنگ‌فرش کردن را در دستور کار خود قرار دهند.

 از ماشين حمل زباله خبري نيست

وي همچنين به معضل زباله در اين روستا اشاره و تصريح کرد: مقرر شده بود تا از طريق اداره کل امور روستايي و شرکتي که قرارداد تحويل خودرو با اين اداره کل را دارد يک دستگاه نيسان حمل زباله به ناتر اختصاص داده شود ولي با وجود برداشت هزينه مربوطه از حساب دهياري روستا، اما بيش از دو سال است که هيچ خبري از نيسان حمل زباله نشده است.

شمس ناتري ابراز داشت: با پيگيري‌هايي که اعضاي شورا و دهياري انجام دادند هنوز هيچ قول مساعدي از مسئولان براي تحويل اين خودرو داده نشده است، بنابراين بايد هر چه زودتر تکليف اين خودرو مشخص شود چون در حال حاضر به علت نداشتن ماشين حمل زباله، زباله‌ها در اطراف روستا رها مي‌شوند که در آينده خسارات جبران ناپذيري را به محيط زيست و دام‌هاي اهالي تحميل مي‌کنند.

دامداران، بيشتر حمايت شوند

وي از توجه ناکافي به بخش دامداري در اين روستا گلايه کرد و گفت: با وجود اينکه لبنيات «ناتر» زبانزد همگان است و با استقبال مردم و مسافران و گردشگران روبه‌رو مي‌شود اما هيچ حمايتي از سوي مسئولان مربوطه نسبت به دامداران انجام نمي‌شود، اگر حمايت‌هاي لازم صورت گيرد و دامداري‌ها نيز از حالت سنتي خارج شوند مي‌توان بخش زيادي از لبنيات منطقه نوشهر و چالوس و حتي غرب مازندران را تامين کرد.

نايب رئيس شوراي اسلامي روستاي ناتر در پايان اين گفت‌و گو تاکيد کرد: روستاي «ناتر» با وجود ظرفيت‌ها و ظرفيت‌هاي بسيار فراواني که در بخش‌هاي مختلف دارد نيازمند نگاه ويژه مسئولان است تا با شکوفا شدن و رونق‌گرفتن اقتصاد روستايي که درآمدي پايدار را مي‌تواند رقم بزند هم شاهد عمران و آباداني اين منطقه گردشگري، و هم کاهش روند مهاجرت‌ معکوس، باشيم.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/1125/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در 8 منطقه کشور + فیلم

هورسان کنار کشید/ سایپا به لیگ برتر والیبال برگشت

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت

شناسنامه‌دار شدن30 درصد باغات جویبار

برگزاری نشست شورای هماهنگی ستاد مرکزی راهیان نور

درخشش دختر بابلسری در مسابقات قایقرانی کشوری

داشتن برنامه عالمانه برای اقتصاد دریامحور ضروری است

گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم

آفت واردات بر بار برنج مازندران

فراجا مرزبان حجاب است متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند

نیاز به فرآورده های خونی افزایش یافته است

رفع تصرف 4 هزار مترمربع از اراضی ملی سوادکوه

نقد تند محمدرضا مقدسیان به «ویلای ساحلی»/ عیاری عاریه ای!؟

کسب عنوان نخست تیراندازی کشورتوسط بانوی سوادکوهی

بیست‌وپنجمین استاندار مازندران معارفه شد

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت سیزدهم است

محور هراز باز شد

فرمانده کل انتظامی: طرح نور را با قوت ادامه می‌دهیم

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به‌سمت خاله‌اش

فروش امتیاز تیم والیبال هورسان رامسر

امنیت سرمایه گذاری نیاز کشور است

تولید 960 تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی

مراسم تکریم و معارفه استاندار مازندران برگزار شد

3500 هکتار از مزارع مازندران بایر مانده است؛ توقف سد فینسک

ریزش سنگ در طول مسیر جاده هراز

شناسنامه‌دار شدن 30 درصد باغات جویبار

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

نخستین پرواز اعزام زائران از مازندران به عمره مفرده 10 اردیبهشت

200 میوه فروش سیار در شمال خرم آباد ساماندهی شدند

نجات گردشگران ناپدید شده در جنگل‌های سوادکوه

طرح نور را با قوت ادامه خواهیم داد

افزایش 27 درصدی مرگ بر اثر مسمومیت قرص برنج در مازندران

طرح نور هوشمند می‌شود

مجلس پای کار برای اجرای طرح نور فراجا است

احیای واحدهای تولیدی در مازندران اولویت است

اجرای برنامه‌ آموزشی برای دانش آموزان روستای ذغالچال ساری

جاده چالوس لغزنده است/احتمال سقوط سنگ

دانشگاه برای ارتقای عقلانیت در حکمرانی استان مؤثر باشد

بارش باران در محور‌های البرز/جاده چالوس باز است

سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد | حمایت مجلس از اجرای طرح نور

ریزش سنگ های معلق در جاده هراز

محموداباد، میزبان مسابقات فوتبال مناطق امید‌های کشور

اعزام زائران عمره مازندران از 10 اردیبهشت

مازندران نیازمند قطار محلی و آزادراه ساحلی است

طرح نور را با قوت ادامه می‌دهیم