پیام مازند

آخرين مطالب

مروری بر طرح‌های عمرانی نیمه تمام مازندران در سال 98 اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - استان مازندران در سال 98 در کنار بهره برداری از طرحهای عمرانی ، اشتغال زایی و خدماتی متعدد، شاهد بی‌سرانجامی برخی از طرح های عمرانی هم بود.

سال 98 نیز به پایان رسید، سالی که مزین بود به سال رونق تولید و در سایه این شعار رویداد های بزرگی همچون بازگشت تعداد بسیاری از واحدهای صنعتی به چرخه تولید تا فعال شدن پروژه های عمرانی بر زمین مانده را شاهد بود.
اما در این میان برخی از طرح های عمرانی که به وعده مسئولان باید تا پایان سال 98 به بهره برداری می رسد همچنان بی سرانجام مانده است .طرح هایی که بهره برداری برخی از آنها چندین دهه به تعویق افتاده است و به نوعی پروژه های تاریخی محسوب می شوند.

پیام مازند


منطقه آزاد در مازندران
استان مازندران با قرارگیری در منطقه جنوبی دریای خزر و همسایگی پنج کشور حاشیه و با واسطه ارتباط با اروپا و تولید سالانه هفت میلیون تن محصولات کشاورزی و امکانات زیرساختی بیش از هر استانی دارای شرایط خاص برای برخورداری از مزیت های منطقه آزاد اقتصادی است ولی هر بار برای تصویب ایجاد منطقه آزاد با مشکل برخورد کرده است .
مازندران با داشتن سه بندر بزرگ امیرآباد در شرق استان ، بندر نوشهر در غرب و بندر فریدونکنار در ناحیه مرکزی استان و همچنین نزدیک‌ترین فاصله به پایتخت کشور نسبت به استان‌های دیگر شمالی بیشترین ظرفیت تجارت با کشورهای حوزه دریای خزر را دارد.
با این وجود چندین دهه است که بنادر مازندران چشم به راه ورود به عرصه مناطق آزاد جهت بهبود شرایط صادرات و واردات و تسهیل در امر تجارت است. طرح منطقه آزاد مازندران نیز تاکنون با وعده های بسیاری مواجه بود.
طرح ایجاد منطقه آزاد با سه لکه در مازندران با هدف کاهش مخالفت های منطقه ای و پایان دادن به ناکامی تاریخی در محقق شدن مطالبه مردمی از زمستان سال گذشته توسط استاندار بومی مازندران پس از رایزنی با افراد و گروه های صاحب نفوذ در سه منطقه غرب، مرکز و شرق استان تهیه و به جریان انداخته شد.
احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز 11 شهریور ماه 98 در پست اینستاگرامی خود اعلام کرد که پیشنهاد سه لکه امیر آباد ، نوشهر و فریدونکنار برای منطقه آزاد استان در هیات دولت تصویب شد.
وی در پیام خود نوشت : سرانجام پس از ماه ها تلاش و پیگیری و وفاق و همدلی در سطح استان و حمایت های بی دریغ دولت تدبیر و امید ، مصوبه ایجاد منطقه آزاد تجاری مازنداران با سه لکه منفصل به تصویب هیات دولت رسید.
اما طرح تصویب شده دولت برای اینکه تبدیل به قانون شود باید به صحن مجلس شورای اسلامی می رفت تا مرحله قانونیت خود را در مجلس نهایی کند.
علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری و میاندرود و عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مهر ماه سال 98 اعلام کرده بود مصوبه هیات دولت برای تاسیس منطقه آزاد در مازندران در صورتی که هفته جاری (مهرماه) به مجلس ارائه شود ، تا پایان سال 98 به سرانجام می‌رسد.
اما چندی بعد 17 بهمن ماه سال گذشته رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه مطالبه و خواسته مردم و مسئولان استان مبنی بر سه لکه ای کردن منطقه آزاد در نوشهر ، بندر امیرآباد و فریدونکنار اکنون در مجلس مراحل مختلف را طی کرد ، بیان داشت : اکنون این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است.
با وجود اینکه وعده ها حکایت از تصویب طرح منطقه آزاد تا پایان سال 98 داشت، اما محمود واعظی اظهار داشت : درصدد هستیم با پیگیری‌های جدی تا قبل از پایان کار مجلس کنونی طرح منطقه آزاد بنادر مازندران محقق شود.
اما آنطور که ویروس کرونا پیش می رود و با شرایط فعلی احتمال اینکه طرح منطقه آزاد بنادر مازندران به عمر مجلس دهم قد ندهد بسیار زیاد است و احتمالا این طرح به مجلس بعدی سپرده خواهد شد.
با توجه به اینکه مهم ترین مزیت های اقتصادی منطقه آزاد نسبت به سایر مناطق از جمله ویژه اقتصادی معافیت های مالیاتی و گاهاً گمرکی صادراتی و وارداتی، جذب سرمایه گذاری خارجی با مالکیت 100 درصدی، افزایش درآمد ناشی از فعالیت‌های خدماتی (حمل و نقل، بارگیری و تخلیه، بانکداری، بیمه گری و توریسم) و اشتغال است، تحقق منطقه آزاد در مازندران می تواند اقتصاد این استان و کشور را متحول کند.
براساس قانون تشکیل مناطق آزاد در استان ها نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد و پس از تایید هیات وزیران در قالب لایحه ای به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.

پیام مازند


جاده جایگزین سد هراز
سد هراز یکی از بزرگ ترین پروژه‌های عمرانی مازندران است که قدیمی ترین آن نیز محسوب می شود. ساخت سد هراز در سال های 69 و 70 در ردیف اعتباری بودجه ملی کشور قرار گرفت ، اما به دلیل اختلافات سیاسی ، زیست محیطی و اجتماعی ، عملیات اجرایی آن حدود 18 سال بعد در سال 1388 آغاز شد.
سد مخزنی هراز بر روی رودخانه ای با همین نام در آمل در حال ساخت است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که قرار است به ارتفاع 150 متر با طول تاج 373 متر ساخته شود. ظرفیت نهایی پیش بینی شده برای این سد 650 میلیون مترمکعب است و به تنهایی می تواند برابر با هشت سد بزرگ و کوچک موجود در مازندران و 800 قطعه آب بندان فعلی استان ذخیره سازی آب انجام بدهد.
یکی از مسائل پیرامون سد هراز تغییر مسیر جاده هراز است، جاده ای که سالانه میزبان دهها میلیون تردد و میلیون ها نفر گردشگر و مسافر است. برای تداوم بهره‌برداری از جاده هراز مسیری موقت جایگزین به طول چهار کیلومتر در حال ساخت است که از بالا و مجاور محل احداث سد عبور خواهدکرد که به صورت تک مسیر و از سمت شمال به جنوب است. این جاده جایگزین به منظور جلوگیری از مسدود شدن تردد در هنگام ساخت تاج های سد است.
بر اساس برنامه ریزی قرار بود جاده انحرافی برای ادامه ساخت سد هراز حدود یک سال به صورت موقت جهت کاهش بار ترافیکی استفاده شود و در این مدت جاده اصلی جایگزین به طول 11 کیلومتر احداث شود که چهاربانده و با شیب 6 درصد و کاملا استاندارد خواهد بود.
مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران هفتم مهر ماه در بازدید از عملیات ساخت جاده جایگزین سد هراز اعلام کرد که تا پایان فصل پاییز جاده انحرافی سد در حال ساخت هراز زیر بار ترافیکی می‌رود.
مدیرکل آب منطقه ای مازندران به عنوان متولی ساخت سد هراز و جاده جایگزین آن که در این بازدید حضور داشت وعده داد: عملیات ساخت این محور در حال اتمام است و تا سه ماه آتی (یعنی آذرماه) زیر بار ترافیکی خواهد رفت و هیچ مشکلی در بهره برداری این مسیر وجود ندارد.
اما با وجود عملی نشدن این وعده و با پیگیری خبرنگار ایرنا ، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران 20 بهمن 98 با انتقاد از تاخیر در افتتاح جاده جایگزین سد هراز ، گفت: باید این جاده تا پیش از آغاز فصل کوچ آملی‌ها به ییلاقات زیر بار ترافیکی برود و هیچ عذری پذیرفته نیست.
اکنون در آستانه فصل کوچ هستیم و هنوز خبری از تکمیل جاده جایگزین نشده است، شاید ویروس کرونا این پروژه را نیز دست خوش تعویق کند.

پیام مازند


کمربندی فریدونکنار
فریدونکنار از جمله شهرستان‌های ساحلی و گردشگرپذیر استان مازندران است. شهرستان فریدونکنار با بیش از 70 هزار نفر جمعیت و به واسطه داشتن ساحل و بندر از نقاط گردشگر پذیر و پرتردد استان مازندران محسوب می شود و همه ساله میزبان میلیون ها مسافر است.
علاوه بر این مسافران و گردشگرانی که به غرب مازندران سفر می کنند چنانچه قصد رسیدن به شرق استان را داشته باشند باید از مرکز شهر فریدونکنار عبور کنند و همچنین سفر از شرق به غرب مازندران نیز هم نیازمند گذر از همین مسیر است.
با توجه به چنین اهمیتی ، طرح احداث کمربندی جنوبی فریدونکنار به طول هفت کیلومتر در سال 1380 کلنگ زنی شد تا حجم ترافیک درون شهری را کاهش داده و تردد در کریدور شرق به غرب مازندران را تسهیل کند، ولی پس از گذشته 18 سال از آغاز اجرای این طرح ، هنوز چشم انتظار بهره برداری است .
کمربندی جنوبی فیریدونکنار یکی از طرح‌های پرحاشیه استان مازندران است که پس از سدهراز و آزادراه تهران - شمال قدیمی ترین پروژه عمرانی مازندران محسوب می‌شود. این پروژه آنقدر طولانی شده که در میان بومیان وارد ادبیات طنز شده است.
پروژه کمربندی فریدونکنار علاوه بر مسئولان استانی به یکی از وعده های ثابت کاندیداهای شهرستانی نیز تبدیل شد،به طوری که وعده های بهره برداری از این پروژه به عنوان یکی از پیش فرض های رای آوری نمایندگان شهری و شهرستانی این منطقه تبدیل شده است .
در فروردین ماه سال 98 محمد نظری مدیرکل راه وشهرسازی مازندران در جلسه ای که در فرماندار شهرستان فریدونکنار تشکیل شد گفت: تلاش می شود تا 6 ماه آینده این پروژه به بهره برداری برسد.
پس از آن که این کمربندی طبق گفته مدیرکل راه و شهرسازی بعد از 6 ماه به بهره برداری نرسید در شهریور ماه 98 محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در بازدید از این کمربندی گفت: موانع پروژه کمربندی فریدونکنار برطرف شده و امیدواریم کار آن با سرعت ادامه پیدا کند که تا پایان دی ماه به بهره‌برداری برسد.
حال با وجود اتمام سال 98 هنوز رد لاستیک خودروها روی این کمربندی خالیست و سال 98 نیز نتوانست گره این کمربندی 18 ساله را باز کند .

پیام مازند


تصفیه خانه شهرهای گروه الف
پروژه تصفیه خانه شهرهای گروه الف مازندران یکی دیگراز پروژه های عمرانی استان است که رنگ بهره برداری در سال 98 را به خود ندید. این تصفیه خانه قرار است آب شرب و آشامیدنی شهرستان‌های بابل ، بابلسر و فریدونکناررا تامین کند.
تصفیه خانه ای که قرار بود آب آشامیدنی حدود 800 هزار نفر از جمعیت استان را از طریق سد مخزنی البرز یا آیت الله صالحی مازندرانی تامین کند با وجود وعده ها و اعتبارات تخصیص یافته نتوانست در سال گذشته به بهره‌برداری برسد.
تصفیه خانه آبرسانی به شهرهای گروه الف که عملیات اجرایی آن سال 88 در درونکلای غربی بخش بابلکنار آغاز شد ، در حال حاضر بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ولی همچنان لنگ تامین اعتبار برای بهره برداری است.
فرماندار بابل در خرداد ماه سال گذشته در جلسه ای که با حضور استاندار تشکیل شده بود گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ، تا پایان سال جاری این تصفیه خانه بزرگ به مرحله افتتاح خواهد رسید که این گام مهمی در حوزه آبرسانی به شهرهای گروه الف خواهد بود.
در جلسه روز گذشته ( چهارشنبه ششم فروردین ماه) به گفته حسین نیاز آذری عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هیات دولت مبلغ 100 میلیارد تومان برای تکمیل تصفیه خانه و اقدامات پیشگیرانه جهت تامین آب شرب شهر های گروه الف اختصاص یافت.
حال باید دید این بودجه چه زمانی تحویل و گره ی افتتاح این تصفیه خانه بعد از 10 سال در چه تاریخی باز می شود؟
نیروگاه زباله سوز نوشهر
طرح ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر با هدف امحای مقدار روزانه 200 تن زباله تولیدی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود 3 مگاوات برق در ساعت در سال 1390 در زمینی به گستره حدود 2 هکتار در منطقه "پلنگ چال " نوشهر کلنگ زنی شد.
بر اساس وعده مسئولان وقت قرار بود مدت 2 سال به بهره برداری برسد که چنین نشد و این امر به دلیل مشکلات مالی و تجهیزات میسر نگشت.
در بهمن ماه 98 بود که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران در بازدید از این نیروگاه اعلام کرد: فاز نخست نیروگاه زباله‌سوز نوشهر در غرب مازندران نیمه اول اسفند افتتاح می‌شود.
اما اسفندی که قرار بود افتتاح و بهره برداری پروژه های مهمی را رقم بزند ،با شیوع ویروس کرونا منجر به اسفند کرونایی شد.
البته پروژه‌های بر زمین مانده مازندران به موارد ارائه شده ختم نمی شود. پروژه های دیگری همچون سد هراز ، نیروگاه زباله سوز ساری، چهاربانده شدن محور هراز، آزادراه تهران شمال و موارد دیگر سالهاست چشم انتظار بهره برداری است.
برچسب‌ها
نوشهر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افتتاح طرح مازندران فریدونکنار آمل بابل

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/117832/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور