آخرين مطالب

رازهای پنهان حادثه سانچی در دستان جعبه سیاه مقالات

رازهای پنهان حادثه سانچی در دستان جعبه سیاه

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - کشتی «سانچی» با 32 سرنشین 9 روز در دل آب با آتش جنگید و در نهایت غرق شد، اما ابهامات آن از قبیل چگونگی برخورد دو کشتی، مقصد سانچی، دلایل نجات نیافتن کارکنان و غیره همچنان در فضای مجازی داغی بر دل بازماندگان گذاشته است.
  سانچی با 32 سرنشین اسیر آتش و آب شد به رغم آنکه از چند کشور برای مهار آن گرد هم آمده اند، در آتش دریا سوخت، اما حالا به ابهام‌هایی گره خورده که معلوم نیست روزی پاسخ خواهند یافت یا نه؟
کاپیتان آرش یار احمدی، رئیس مرکز آموزشی تخصصی دریانوردی محمودآباد علت اصلی وقوع اتفاق سانچی را سرعت حادثه، هجم آتش سوزی و گازهای سمی می داند و معتقد است کشتی ها طی 20 سال گذشته با بدنه ای دو جداره ساخته می شود و از نظر طوری ساخته شده که قسمت جلوی بدنه آن از مقاومت بیشتری برخوردار است ؛ این طراحی به گونه‌ای است که در زمان حادثه آسیبی به بقیه بدنه کشتی وارد نشود، در این حادثه عملاً در همان نقطه ای که مقاوم سازی کشی صورت می‌گیرد تصادف انجام شده و به نقطه ای از کشتی ما برخورد کرده که این مقاوم‌سازی در این قسمت کشتی دیده نشده است ؛ در ساختاری کشتی آن نقطه از کشتی ایرانی نقطه ی معمولی تلقی می شود.
وی می گوید: از آنجا که نوع محموله قابلیت اشتغال‌زایی بالایی داشته است نیروهای امداد نجات نتوانستند به کشتی ورود کنند و با توجه به جریان گازی موجود در منطقه احتمال هر لحظه انفجار آن وجود داشت که می توانست گازهای سمی را به سمت کشتی های نجات دهنده سوق دهد؛ این موضوع سبب شد که امدادرسانی سریع از آنان سلب شود.
رئیس مرکز آموزشی تخصصی دریانوردی محمودآباد یادآور می شود: در جنگ نفتکش ها موارد زیادی داشتیم که موشک با کشتی برخورد می کرد، آتش سوزی ایجاد شده و پرسنل اقدام به خاموش کردن آتش می‌کردند اما آنقدر این حادثه سریع بود که فرصت تصمیم‌گیری به کسی نداد. علت اصلی حادثه و شهادت به احتمال زیاد سرعت حادثه و هجم آتش سوزی و گازهای سمی بوده که هر اقدامی را از دریانوردان سلب کرده بود.
یاراحمدی معتقد است: در مورد حوادث دریایی زمانی که جعبه سیاه مورد بازگشایی قرار نگیرد نمی توان نظر دقیقی داد چون عوامل بسیاری در این حادثه تاثیر گذار است و با بازگشایی رمز جعبه سیاه باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
رئیس مرکز آموزشی تخصصی دریانوردی محمودآباد می گوید: کشور هزینه زیادی را تقبل کرد تا نیروهای جوان و زبده ای امثال عنایتی ها و دیگر دریانوردان سانچی به درجه افسری برسند ؛ نیروهای شایسته ای از دست رفته اند و باور کردن این حادثه با این تبعات عظیم برای دریانوردی کشور غیر قابل باور است.
وی می گوید: افسر سوم میلاد عنایتی از دانشجویانی بود که دوره تخصصی خود را در مرکز آموزش تخصصی دریانوردی محمود آباد گذراند؛ بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه دوره های تخصصی شامل بقای در دریا, دوره های الکترونیک و مرحله مدار، مراحلی هستند که بعد از گرفتن مدرک افسر سومی مورد نیاز است که در این مرکز ارائه می شود ؛ میلاد عنایتی از جمله دریانوردانی بود که همه این دوره ها را با موفقیت گذراند و شاید سال ها طول بکشد تا چنین نیروی کارآزموده ای به نیروی دریایی کشور وارد شود.
*علل حادثه سانچی در حال پیگیری است/تمهیدات دولت برای خانواده شهدا
کامران اصغری مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی مازندران  با بیان اینکه از زمانی که به وزیر از طرف رئیس جمهور دستور پیگیری وضعیت کشتی سانچی داده شد پیگیری های لازم انجام گرفت، می گوید: یکی از شهدای کشتی سانچی افسر سوم میلاد عنایتی ازشهر قائم‌شهر استان مازندران بود، از آنجایی که شرایط اقتصادی پدر خانواده با توجه به وضعیت موجود سخت است و اینکه در آستانه بازنشستگی قرار دارد اقدامات لازم برای بازنشستگی پیش از موعد آن انجام شد تا بتوانند خانواده خود و فرزند این شهید بزرگوار رسیدگی بیشتری انجام دهد.
وی در مورد وضعیت حقوقی شهیدان دریا خاطرنشان می کند: مسئولیت این امربه شرکت ملی نفت کشور و وزارت نفت واگذار شده است و حتماً وزارت نفت و شرکت نفت تمام حقوق و مزایا را برای خانواده شهیدان فراهم خواهند کرد تا دغدغه مالی نداشته باشند، به جهت اینکه این حرکت کاری ملی محسوب می‌شد شرکت نفتکش و وزارت نفت قطعاً برای بازنشستگی و وضعیت حقوقی آنان تلاش خواهند کرد و مطمئنا نمی گذارند که خانواده و فرزندان این شهیدان در تنگنای مالی قرار بگیرند.
 




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

چشم‌چرانی به اراضی مازندران؛ ممنوع!

نمره منفی برای کمیته های بحران

برای چهل سالگی انقلاب چه کرده اید؟

گردشگری با طعم فقر امکانات در منطقه نمونه ساحلی

روستا؛ منبع اساسی آغاز یک توسعه پایدار/ نگرش خود به روستا را تغییر دهیم

درباره حادثه پل سفید

سیل‌گیر!؟

دردمان از نشنیدن نیست؛ گوش شنوایی نیست

مادران انتظار؛ 35 سال چشم به راه علیرضا

گردشگری در مازندران؛ از "عمل" تا "عنوان‌زدگی"

ثبت 68 آیین معنوی مازندران/ از « گهره بندی» تا «مشال پلیته»

داغ بردل نشسته «خزر»/ سوگواره دریا پایان ندارد

ضریحی که ندیده ساخته شد/ عشق به امام حسین (ع) درقاب هنر

حکایت تلخ "درس خواندن" و "کمر شکستن"

کرب زنی؛ آئینی برای همنوایی با امام حسین (ع)

هجوم "خوران"به جنگل های یتیم شمال به بهانه گردشگری!

"نُکرس" زیبایی مطلق در دل ستبر کوهستان

"کم‌آبیاری بخشی ریشه" راهکاری علمی برای سازگاری با شرایط خشکی

افزایش حباب سن ازدواج در جامعه امروزی/ استقلال مالی؛ دختران را ازدواج گریز کرده است!

گردشگری با طعم جهادی

کلیدهای طلایی رفتار با نوجوانان

محورهای مواصلاتی مازندران جولانگاه عزرائیل!

تلف شدن ماهیان رودخانه فریدونکنار در تداوم تناقض‌گویی مسئولان/ مشکلات زیست محیطی که سلامت مردم را نشانه گرفته است

«خوتکا» پیشمرگ پرندگان مهاجر شد/ مهمان‌کشی ممنوع

سناریوی نرخ ارز و جولان قیمت ها در بازار مصرفی

پلاستیک؛ هیولایی که سلامتی را می بلعد

دست برنجکاران مازنی زیر سنگ شالیکوبی داران

باران به داد میانکاله رسید/آتشی که زمین خواران برافروختند

"الیت"؛ مدفن یک تمدن تاریخی

ارزمون شکارچیان درگذشت

معدن‌کاری لرزه برجان ولشت انداخت/ مرگ بهشت نزدیک است

شیرمادر؛ بهترین گزینه برای تغذیه کودکان شیرخوار

این همه تبلیغات بنر در ساری برای یک سالگرد

سرریز جاذبه های گردشگری در مسیر راه آهن شمال

خطر تکرار فاجعه در بافت های ناایمن/ تهدید جان 400 هزار مازنی

ضرورت تهیه « نقشه خطر» در ساری

مازندران در انتظار انفجار جمعیت/ «جنگل‌نشینی» پدیده در حال وقوع در مازندران

جای خالی متخصصان در معادن ناایمن مازندران

نسخ کشی از سفره های زیرزمینی مازندران برای کشت دوم برنج

مهمان کُشی خزر/ غریق نجات متولی می خواهد

آش چنان سوخت بال و پرت را...

آتشی که به جان و قلب ساری افتاد/ اندوه مردم از تخریب میراث شهر

دود شدن صدها تن کاه و کلش در کشتزارهای مازندران

جان،بهای حریم در برابر سلاخان انسان

ریزگردهای معدنکاری در دماوند/ «دیوسفید» ناآرام است

سه قرن چشم انتظار برندسازی؛ فرش از دار رفت

دماوند ؛ کوه اسرار اساطیر کهن

گرم ترین روز سال در مازندران رقم خورد/ گرما بلای جان جنگل

جنگل های شمال لقمه ای چرب برای مافیای چوب/طرح "تنفس" جنگل خواری را تشدید می کند

بازار مسکن مازندران در باتلاق رکود