پیام مازند

آخرين مطالب

نشاط اجتماعی گمشده عصر ما اجتماعي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری- نشاط اجتماعی اینروزها گمشده زمانه ما است چراکه انبوهی از سنت ها و رسوم برگرفته از طبیعت ، مذهب و اداب و سنن که در مراتب گوناگون موجب شادی و نشاط بوده فراموش یا نادیده گرفته شده و شادی های عصر جدید نیز به مذاق برخی ها خوش نمی اید.
جشن نوروز ، سیزده بدر ، شب یلدا ، چهارشنبه سوری ، اعیاد مذهبی چون عید قربان ، عید فطر و دهها جشنواره محلی به مناسبت های مختلف در کشور موجب نشاط اجتماعی و مقوم دهنده روح جمعی ایرانی بوده و در همبستگی و کار و نشاط بیشتر برای اعتلای جمعی مردمان این سرزمین موثر بوده است.
در مازندران برگزاری مراسم و جشنواره ها همراه با موسیقی محلی و بومی به عنوان شاخص ترین برنامه ها در " جشن خرمن برنج" ، " ورود دام به مرتع" ، " پشم چینی سنتی دام " شو نیشت (شب نشینی) " جشن آب نارنجگیری" ، "گلاب بهار نارنج " ، هلی ترشی ( رب آلوچه ، " اناردون ( دون کردن و تهیه رب انار ترش ) و " فرهنگ کایر ( همکاری در فعالیت های مختلف کشاورزی) با هدف نشاط اجتماعی در دل طبیعت برگزار می شده است.
به گفته کارشناسان همه این جشن ها و جشنواره ها به طروق مختلف نادیده گرفته شده و یا اینکه از ان ماهیت اصلی فاصله گرفته و به صورت بسیار نمادین و غیر جمعی برگزار شده و این مساله موجب انواع اسیب ها اجتماعی ، بیماریهای روحی ، تمرد از قوانین و هنجارهای عمومی و نیز بی علاقگی به منافع جمعی و گریز از اجتماع شده و این موضوع برخی از مسولان مازندرانی را به فکر وا داشته است.
به گزارش خبرنگار ایرنا تهیه طرح سند جامع نشاط اجتماعی مازندران با هدف احیاء و بهره گیری از امکانات ،نیروهای انسانی خلاق و هنرمند در کنار طبیعت ،دریا، جنگل ،کوه و دشت امروز دوشنبه در کمیسیون ارتقا امنیت اجتماعی استان کلید خورده است.
پیش نویس سند جامع نشاط اجتماعی مازندران با محوریت اداره کل ورزش و جوانان با حضور مدیران و کارشناسان حوزه اجتماعی دستگاه های اجرایی استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
درهمین راستا احیاء سنت ها و آئین های مازندران که در تمام فعالیت های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی با هدف نشاط اجتماعی برگزار می شده بار دیگر در جلسه بررسی برنامه و پیشنهادات تدوین سند نشاط اجتماعی استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مدیر کل ورزش و جوانان مازندران در این جلسه با بیان اینکه پیش نویس تهیه طرح جامع نشاط اجتماعی استان تهیه شده و در حال بررسی برنامه ها و استراتژی آن توسط کارشناسان دستگاه های اجرایی هستیم، گفت: بر اساس این سند تا سال 1404 ،مازندران در رده پنج استان اول شاد ،با نشاط و الگوی سریع نشاط اجتماعی کشور خواهد بود.
حبیب حسین زادگان با بیان اینکه یک سوم جمعیت استان مازندران جوان هستند، افزود: توسعه کمی و کیفی فضا های سبز، تامین اعتبارات مالی ، برگزاری مسابقات مختلف ورزشی و هنری، همایش ها وجشنواره های هنری، آموزش های فراگیر مهارت زندگی و توسعه زیر ساخت های گردشگری از استراتژی های سند جامع نشاط اجتماعی است.
وی زیبا سازی سیمای عمومی مازندران، استفاده از ناوگان عمومی با هدف کاهش استرس های ناشی از ترافیک سرسام آور شهرهای استان ، توزیع متوازن امکانات نشاط انگیز ،توجه به استقرار امکانات تفریحی ، رفاهی و آموزشی به مناطق در معرض خطر آسیب های اجتماعی را از دیگر استراتژی های این سند برشمرد.
حسین زادگان نهادینه کردن فرهنگ نشاط اجتماعی برای کاهش افسردگی ،اضطراب و استرس و رسیدن سلامت رفتاری ، جسمی و روحی و روانی را از اهداف سند جامع نشاط اجتماعی مازندران عنوان کرد.
وی نشاط اجتماعی را از شاخص های مهم و با اولویت جامعه توسعه یافته دانست و گفت: باید بپذیریم که به رغم وجود همه امکانات و شرائط خاص طبیعی مازندران ، مردم استان هنوز در حوزه تحرکات مناسب ورزشی و جسمی در رده پائین قرار دارند.
حسین زادگان با بیان این نکته که استان مازندران بیش از 450 سالن ورزشی و 2هزار واحد باشگاهی دررشته های مختلف ورزشی دارد، خاطر نشان کرد: این امکانات درکنار شرائط مناسب آب و هوایی با امکانات طبیعی جنگل ، دریا ، کوه و دشت قرار دارد.
مدیر کل ورزش و جوانان مازندران تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که برنامه های نشاط اجتماعی در استان بسیار ضعیف است.
** آغاز رصد آسیب های اجتماعی در سه شهر و سه روستای مازندران
رقیه رحمانی معاون پیشگیری بهزیستی مازندران در این جلسه از آغاز رصد آسیب های اجتماعی در سه شهر ساری، نکا و رامسر و سه روستای پرجمعت استان خبر داد و گفت :این طرح تحقیقاتی و پژوهشی با هدف جمع آوری اطلاعات در زمینه وضعیت افسردگی ، استرس ،تحرکات بدنی ،وضعیت سلامت رفتار ، روحی و روانی و در نهایت نشاط اجتماعی از 2 هفته پیش شروع شده است.
وی شمار جامعه آماری این طرح را چهار هزارو 100نفر اعلام کرد و اظهار داشت: تمامی این اطلاعات به صورت پرسشنامه توسط محققین تهیه شده و تمامی اطلاعات آن محرمانه نگهداری می شود.
رحمانی با بیان اینکه افراد 15تا 20 ، 20 تا 40 و 40 تا 60 سال در این طرح مورد پرسش قرار می گیرند، خاطر نشان کرد:با بررسی و تحلیل این داده ها که تا پایان امسال انجام می شود، وضعیت نشاط اجتماعی استان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
**نشاط اجتماعی منوط به ارائه راهکارهای پایدار
دکتر نادر آهنگر معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز دراین جلسه با بیان اینکه آمارهای رسمی وضعیت افسردگی مردم و اقدام خودکشی منجر به مرگ در استان نسبت به دیگر استان های کشور نگران کننده است، گفت: برای ایجاد نشاط اجتماعی پایدار باید راهکار های پایداری ارائه کنیم.
وی با بیان اینکه مهارت های زندگی در جامعه مازندران بسیار ضعیف است، ادامه داد: عنصر های مختلفی در نشاط اجتماعی دخیل هستند که تغذیه و خواب کافی ،تحرکات جسمی مناسب ،رفتارهای عاقلانه ،سلامت روحی و روانی ،خنده و ابراز احساسات از جمله این عوامل هستند.
آهنگر 2 شاخص تربیت بدنی و روحی و روانی را از مهمترین عوامل مدیریت فضای نشاط اجتماعی هر جامعه دانست و گفت: به رغم اینکه شرائط و امکانات طبیعی و غیر طبیعی در استان مازندران به وفور وجود دارد، اما همچنان در این بخش با مشکلات زیادی مواجه هستیم.
**مشارکت کارشناسان اجتماعی و فرهنگی دستگاه های اجرایی درتهیه سند جامع نشاط اجتماعی مازندران
علیرضا یونسی معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران با بیان اینکه طرح جامع نشاط اجتماعی با محوریت اداره کل ورزش و جوانان استان درحال تدوین است خطاب به مدیران همه دستگاه های اجرایی گفت که کارشناسان اجتماعی و فرهنگی دستگاه ها باید در تدوین این سند همکاری همه جانبه داشته باشند.
وی افزود :امروز بیشتر امکانات تفریحی و ورزشی استان مازندران بلااستفاده و یا یک بار مصرف شده است ، درحالیکه می توان این امکانات ایجاد شده را با کمترین اعتبار و بار مالی در اختیار عموم مردم قرار داد.
یونسی ادامه داد: در حالی که شرائط برای شب نشینی ها ،گردهمایی و دورهمی های خانوادگی در فضاهای طبیعی ،اماکن تفریحی و گردشگری استان مهیا است ،اما وضعیت فرهنگ نشاط اجتماعی استان نگران کننده است.
وی ادامه داد: باید با برگزاری برنامه های مختلف از جمله طنز، مسابقات ورزشی در محلات مختلف ، موسیقی های فاخر محلی و بومی ، هنرهای خیابانی ، مسابقات نقاشی ،جشنوارهای فرهنگی و هنری نشاط اجتماعی جامعه را بالا ببریم.
یونسی برگزاری دوره های آموزشی فشرده مهارت های زندگی را مهم توصیف کرد و گفت: دستگاه های اجرایی برنامه های نشاط اجتماعی را در بین کارکنان وخانواه های آنان شروع کنند.
وی توضیح داد: اعیاد مذهبی و ملی فرصت مناسبی برای برگزاری برنامه های نشاط آور در جامعه هستند که باید برای هر یک از این عنوان ها ،برنامه های متعدد شادی آور تهیه و برگزار کنیم.
وی از دهه فجر به عنوان یک موقعیت مهم ملی برای برگزاری برنامه های نشاط آور در جامعه دانست و خاطر نشان کرد: در همین راستا برنامه های فرهنگی در تمام شهرستان های استان تهیه و اجرایی می شود.
وی در بخش دیگری گفت: اینکه مردم به صورت خانوادگی با کمترین هزینه برای خوردن صبحانه و ناهار به دامن طبیعت بروند ، دورهمی های شب نشینی بومی و محلی را گسترش بدهند، در واقع نشاط اجتماعی را تقویت کرده ایم.
وی شبکه های اجتماعی را فرصتی برای گسترش نشاط اجتماعی توصیف کرد و گفت: باید با ارائه برنامه های مدون در این فضا نیز وارد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/15520/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود