بزرگنمايي:
با برگزاري يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ايران که به موفقيت گفتمان تدبير و اميد منجر شد، علاوه بر ايجاد تغييرات محتوا و شکل تصميمات و رفتارهاي سياسي و اقتصادي و فرهنگي، تغييراتي را نيز در استانها و شهرستانها در سطح استانداران و فرمانداران و بخشداران شاهد هستيم.
* شاخصهاي تمجيد يا انتقاد از مسئولان
انتقاد يا تمجيد از مسئولان اجرايي بايد با نگاهي بر وظايف و قوانين و نوع مشکلات ارزيابي شود و بلندپروازيها و انتظارات غيراجرايي و حب و بغضها نبايد در آن وجود داشته باشد.
فرمانداران دولت نهم و دهم در شهرستانهاي سوادکوه و سوادکوهشمالي داراي شاخصهايي بودند که در فرمانداران جديد مشاهده نميشود و البته برخي از شاخصهاي فرمانداران جديد هم در دوره گذشته وجود نداشته است.
هر چند فعاليت حدود دو ساله دولت تدبير و اميد در مقايسه با فعاليت 8 ساله دولتهاي نهم و دهم بايد به صورت منصفانه مورد بررسي قرار گيرد ولي ارزيابي فعاليت دولت تدبير و اميد در سوادکوه به منظور بيان مشکلات و تلاش براي رفع آن در مدت زمان باقيمانده مورد استفاده قرار ميگيرد.
ارتقاي هشتمين فرماندار سوادکوه تا مديرکل امور اجتماعي مازندران و معاونت سياسي امنيتي استاندار گلستان بيانگر موفقيت وي در قالب گفتمان دولت گذشته و ارائه خدماتي است که مورد اقبال تصميمگيرندگان آن دوره قرار گرفته است.
اقبال عمومي به تلاشهاي فرماندار نهم نيز همچنان مورد توجه مردم است و تلاشهاي دهمين فرماندار سوادکوه که در دولت دهم به خدمت گرفته شد نيز داراي برجستگيهايي است.
دولت دهم با پيگيريهاي انجام شده، به تاسيس شهرستان جديدي با نام سوادکوهشمالي راي داد که هر چند از لحاظ جمعيت و وسعت، شرايط لازم براي اين تقسيمات جديد را نداشت ولي در حال استفاده از تسهيلات شهرستاني و فعاليتهاي توسعهاي است.
شهرستان سوادکوهشمالي يک فرماندار در دولت دهم و فرماندار ديگري را در دولت يازدهم تجربه کرده است که گستره تحليل را عميقتر و شاخصها را عينيتر ميکند.
* تفاوتهاي فرمانداران دولت مهرورز و تدبير و اميد در سوادکوه
دهمين فرماندار سوادکوه داراي قدرت بيان و چانهزني قوي در جلسات مختلف بوده است که مهمترين شاخصه يک مسئول براي پيگيريها است و اتمام گازرساني به شهر زيرآب و آغاز آن در پلسفيد و طرح مطالعاتي گازرساني به آلاشت و انتقال آب گلنابدره به زيرآب که در جلسه توديع خود از وجود آبمعدني در شير آب منازل مردم ياد کرده بود و حضور چندين وزير و معاونوزير و استاندار و معاونان را ميتوان بخشي از موفقيتهاي عزيز باقري در فرمانداري توصيف کرد.
عدم توجه لازم به رسانهها و اطلاعرساني به مردم از انتقاداتي بود که در رسانهها از آخرين فرماندار دهم در سوادکوه وجود داشت.
استفاده از تجربيات گذشته و ارائه ابتکارات و پيگيريها براي ارتقاي جايگاه سابق، انتظار منطقي و متعارفي است که به نظر ميرسد در فرماندار يازدهم سوادکوه وجود نداشته است.
پسوند محرومترين شهرستان استان مازندران براي شهرستان سوادکوه بوده است که همچنان شاهد تداوم آن هستيم و تعريض محور سوادکوه و احياي البرز مرکزي همچنان در قول و قرارها باقي مانده است و طرحي قابل ذکر و جهشي براي کاهش بيکاري به چشم نميخورد.
اعتبارات حدود 20 ميليارد توماني براي شهرستان سوادکوه به شرط مديريت آيندهنگرانه و توجه همه جانبه به شاخصهاي پيشرفت ميتواند به توسعه شهرستان کمک کند که در غير اين صورت تنها تخصيص بودجههاي کلان شرط کافي براي توسعه نيست.
* استفاده از ظرفيت رسانهها در توسعه
استفاده نکردن از ظرفيت رسانهها در توسعه شهرستان سوادکوه نيز از مواردي است که شاخصي مشترک در بين فرماندار دولت تدبير و اميد و دولت مهرورز در شهرستان سوادکوه است که عدم برگزاري نشست خبري با خبرنگاران فعال شهرستان يکي از آن جنبهها است.
آگاهي خبرنگاران از جزئيات برنامهها و عملکرد مسئولان ميتواند علاوه بر تنوير افکار عمومي به زمينهسازي لازم براي دستيابي به اهداف توسعه کمک پررنگي باشد.
فعاليت قانونمند و توجه به ضوابط اداري و آشنايي با مسيرهاي قانوني و اداري به دليل فعاليت در استانداري مازندران از جنبههاي مثبت فرماندار يازدهم سوادکوه است.
معتقدم تغيير گفتمان دولت نبايد تنها دليل براي ايجاد تعويض در مسئولان باشد و اگر مديري توانمند در حال خدمترساني است بايد زمينه لازم براي تداوم آن فراهم شود و اين زمينه توسط دولت يازدهم با نامه وزير کشور براي ادامه خدمت مديران توانمند بهوجود آمد که با تغيير بخشدار زيرآب و تعارف سياسي به وي براي ماندن در بدنه وزارت کشور به عنوان يک کارمند اجرايي نشد.
کارنامه فعاليت بخشدار سابق زيرآب سوادکوه که نخستين بخشدار اين بخش جديد نيز بوده است پررنگ و قابل تقدير است و تعويض وي و کارنامه کمرنگ دومين بخشدار زيرآب، بيانگر اشتباه در تغيير وي بوده است که مورد تاکيد علاقمندان توسعه از ديدگاههاي مختلف سياسي در شهرستان سوادکوه است.
* تغيير فرمانداران، نخستين قانون نانوشته تغيير دولتها
شايد تغيير فرمانداران به عنوان نخستين قانون نانوشته تغيير دولتها در سطح شهرستانها است که تغيير نخستين فرماندار شهرستان سوادکوه شمالي نيز با وجود عملکردها و پيگيريهاي گسترده وي در موضوعات مختلف عملياتي شد و شايد مسئوليت روابط عمومي استانداري در دولت گذشته و عنوان فرمانداري دولت دهم دلائل لازم و کافي براي مسئولاني بود که اقدام به تغيير گرفتهاند.
دومين فرماندار سوادکوهشمالي با سابقه حضور در بدنه استانداري مازندران در ابتدا چهره غليظ سياسي از خود نشان داد که بهکاربردن برخي از کلمات در معارفه خود در انتقاد تلويحي از فرماندار سابق و يا ارائه مقالاتي در رد نظرات نماينده حوزه انتخابيه که به ندرت در فضاي سياسي بين فرماندار و نماينده مجلس کشور مشاهده شده است، نمود پيدا کرد ولي ارائه سند توسعه شهرستان سوادکوه شمالي و برگزاري جشنواره ملي عسل در اين شهرستان دو نمونه از عملکرد مناسب وي بوده است و البته برگزاري نشست خبري با خبرنگاران را نيز بايد به آن افزود.
عدم تغيير معاون و دو بخشدار شهرستان سوادکوه شمالي هم از جمله مواردي است که ميتوان اقدام سازنده براي توسعه توصيف کرد، هر چند حضور امام جمعه فعال و پيگير شهرستان سوادکوهشمالي در تثبيت سياسي و فرهنگي و اجتماعي و فعاليت و حرکت در مسير توسعه شهرستان را نيز بايد مورد توجه قرار داد.
* راهکارهاي افزايش کارآمدي فرمانداران
به نظر ميرسد نگاه آسيبشناسانه به فعاليتهاي حدود دو ساله دولت يازدهم در شهرستانهاي سوادکوه و سوادکوه شمالي ميتواند کمک مناسبي براي کاهش آسيبها و تقويت توانمنديها باشد و احياي شوراي روابط عمومي شهرستان، انتخاب مشاور رسانهاي، برگزاري نشستهاي ماهانه با خبرنگاران، استفاده از چهرههاي فرهيخته و نظريهپرداز توسعه شهرستان بدون توجه به علايق سياسي و گزارش عمومي مستمر خدمات نظام و دولت به مردم از طريق تريبونهاي مختلف، راهکار پيشنهادي براي افزايش کارآمدي است.