پیام مازند

آخرين مطالب

نخستين قبرستان مسلمين ايران با قدمت 1200 ساله در گلوگاه مقالات

  بزرگنمايي:

باقري معاون ميراث،صنايع دستي،گردشگري مازندران با اشاره به موقعيت جغرافيايي استان مازندران گفت: مازندران در شمال كشور و با وسعتي معادل 4/23756 كيلومتر مربع حدود 46/1 درصد از مساحت كشور را در بردارد.

وي افزود: درياي خزر در شمال، استان‌هاي تهران، سمنان، البرز و قزوين در جنوب و استان‌هاي گيلان و گلستان به ترتيب در غرب و شرق اين استان زيبا قرار دارند.

باقري تصريح کرد: براساس آخرين تقسيمات كشوري مازندران داراي20 شهرستان به نام‌هاي آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنكابن، جويبار، چالوس، رامسر، ساري، سيمرغ، سوادكوه، قائمشهر، گلوگاه، محمودآباد، مياندرود، نكا، نور، نوشهر، فريدونكنار و عباس‌آباد، 56 شهر، 49 بخش، 113دهستان و 3 هزار و 697 آبادي است.

وي افزود: آب و هواي مازندران، معتدل و مرطوب(معروف به معتدل خزري)است امتداد كوه‌هاي البرز در جنوب، نزديكي به دريا و پوشش گياهي از دلايل اصلي تعديل آب و هواي اين منطقه است.

معاون ميراث،صنايع دستي،گردشگري مازندران اظهارکرد: مازندران از لحاظ طبيعي به سه قسمت اصلي كوهستاني در جنوب، ميان‌بند در وسط و جلگه‌اي در شمال تقسيم مي‌شود و شيب ناهمواري‌هاي آن از غرب به شرق به موازات درياي خزر است.

وي افزود: رشته كوه البرز با رودهاي كوچك و بزرگي كه درامتداد شمالي ـ جنوبي آن جريان دارند، به سه منطقه غربي، مركزي و شرقي تقسيم شده است.

باقري گفت: براساس سرشماري سال 1390، جمعيت استان مازندران بالغ بر 3 ميليون و 70 هزار نفر مي‌باشد و کل جمعيت نقاط شهري بالغ بر يک ميليون و 680 هزار  و کل جمعيت نقاط روستايي بيش از يک ميليون و 390 7/99 درصد جمعيت استان را مسلمانان شيعه تشکيل مي‌دهند هزار نفر است

وي با بيان اينکه  7/99 درصد جمعيت استان را مسلمانان شيعه تشکيل مي‌دهند ادامه داد: اهالي مازندران به زبان‌هاي فارسي و مازندراني تكلم مي‌كنند. گويش مازندراني، بازمانده‌ي زبان ايرانيان قديم (پارسي ميانه) است كه تقريباً در همه جاي استان متداول است.

باقري با بيان اينکه جاده ساحلي رامسر تا بابلسر به طول 220 کيلومتر با فاصله 10 الي 300 متر از کنار دريا مي‌گذرد، گفت: مازندران تنها استاني است که با سه محور هراز، کندوان و سوادکوه با مرکز کشور مرتبط بوده و سه فرودگاه ساري، نوشهر و رامسر، ارتباط هوايي آن را با ساير نقاط برقرار ساخته و عبور راه آهن سراسري از آن نيز  بر اهميت استان افزوده است.

وي وجه تمايز مازندران نسبت به استان هاي ديگر موقعيت طبيعي و جغرافيايي آن دانست و افزود: وجود درياي مازندران (كاسپين) با ساحل زيبا و مناسب به ‌همراه برخورداري از دامنه‌ها و پارك‌هاي جنگلي و كوهستاني، وجود قله‌ي دماوند با 5 هزار و 670 متر ارتفاع معروف به بام ايران، غارها، آبشارها، رودخانه‌ها، آب‌هاي متعدد سرد و گرم معدني، چشمه‌ها، تالاب‌ها به ويژه شبه جزيره ميانکاله در بهشهر، اين منطقه از كشور ايران را به مجموعه‌اي متنوع براي زندگي و حتي استفاده‌ي گردشگران با انگيزه‌هاي مختلف بدل کرده است.

وي يکي از مناظق گردشگري مازندران را بقعه و گورستان تاريخي سفيد چاه گلوگاه دانست و اظهار کرد:بقعه و گورستان تاريخي سفيد چشمه در امتداد پارک جنگلي توسکا چشمه قرار داشته و بعد از طي مسافتي حدود 20 کيلومتر به انجا مي رسيد.

وي افزود: گورستان سفيدچاه، قبرستاني عجيب با قدمت 1200 ساله با نقش‌هاي عجيب‌ روي سنگ‌هايش، نخستين قبرستان مسلمين در ايران بوده است. ضريح چوبي امام‌زاده که با گنبد نقره‌گونش در دل اين دره‌ي زيبا مي‌درخشد، بنا بر نوشته‌ي کنده‌کاري شده‌اش 840 سال قدمت دارد.

باقري تصريح کرد: بنا بر روايت‌ها، در روستاي سفيدچاه رسم بوده است که سنگ قبر مردگان را بر اساس شغل افراد حکاکي مي‌کردند اما بعد از مرگ آخرين بازمانده‌ سنگ‌تراشان و حکاکان مصيب‌محله، عمر حکاکي روي سنگ‌ها هم به پايان رسيده و درگذشتگان جديد روستا، با سنگ‌هاي امروزي دفن مي‌شوند. سنگ قبرهاي محرابي، گورستان تاريخي سفيدچاه، داراي تصاوير نمادين ايراني است که مفاهيم پيچيده‌ي زندگي، مرگ و رستاخيز را در خود نشان مي‌دهد.

وي افزود: از شخصيت هاي محلي مهم که در اين گورستان تاريخي به خاک سپرده شده  مي توان نام برخي  از جمله؛  ملک حسن بن خوان زاده عزالدين بن انزالي، ملک شمس ابن ملک حسن ميرشاه، محمد بن حسن ميرشاه، قربان بن حسين بن ميرشاه، شمس الدين بن خواج ميرشاه از سادات مرعشي که حاکمان سده هشتم تا يازدهم بخشي از مازندران بودند و فرزندان و نوادگان ميرشاه بن ميرعبدالکريم از شخصيت هاي سياسي، اجتماعي مهم محلي بودند ذکر کرد.

باقري ادامه داد: از خاندان روزافزوني و ميرعمادي نيز حاکمان و بزرگان بسياري به خاک سپرده شده اند. هم اکنون در مرکز روستاي سفيد چاه، مرقد سه امامزاده از فرزندان امام موسي کاظم (ع) وجود دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/1648/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است