آخرين مطالب

بنادر شاهرگ حیاتی، در کالبد خزر/ توسعه امور گمرکی در حمل و نقل دریایی موثر است گفتگو

بنادر شاهرگ حیاتی، در کالبد خزر/ توسعه امور گمرکی در حمل و نقل دریایی موثر است

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - مازندران دارای سه بندر مهم و راهبردی امیر آباد، بندر نکا و بندر نوشهر است که نقش حیاتی در چرخه ی حمل و نقل دریا نوردی دارند
  در حال حاضر مازندران دارای سه بندر مهم و راهبردی امیر آباد، بندر نکا و بندر نوشهر است که نقش حیاتی در چرخه ی حمل و نقل دریا نوردی دارند. داشتن تسهیلات در زمینه دریانوردی می تواند باعث رشد چشمگیری در توسعه اقتصادی استان باشد.
هموارساختن مسیر حمل و نقل دریایی جهت ترغیب صاحبان کالا در بنادر
نقی امیر اسماعیلی مشاور فراکسیون بنادر و دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی   اظهار کرد: هموار ساختن مسیر برای صاحبان کالا در بنادر آن ها را به افزایش و گسترش فعالیت بازرگانی ترغیب می کند.
وی افزود: صاحبان کالا انتظار دارند پس از تخلیه کالا با بهره گیری از شیوه ی حمل و نقل در کوتاه ترین زمان ممکن به وسیله واگن، تریلی و کامیون محموله ها جابه جا شده تا به دست مشتریان برسد.
امیر سلیمانی گفت: بندر یکی از شیوه های انتقال کالاست که در صورت ایجاد ساختار مناسب در امر ترانزیت عاملی تعیین کننده برای توسعه و گسترش صنعت حمل و نقل دریایی است.
مشاور فراکسیون بنادر دریایی با بیان اینکه در حال حاضر راه های ارتباطی مازندران به تهران شامل دو جاده فیروزکوه و هراز توان پذیرش حمل یک چهارم ظرفیت محموله بنادر را ندارد، بیان کرد: ظرفیت بندر امیر آباد با 15 پست اسکله هفت و نیم میلیون تن، بندر نفتی نکا با مخازن ذخیره قابل توجه سوخت حدود هشت میلیون تن، بندر فریدونکنار یک میلیون و بندر نوشهر دو و نیم میلیون تن در مجموع 19 میلیون تن تعریف شده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: جاده مازندران به خراسان و جاده مازندران به گیلان بخشی از ترافیک کالا را کاهش می دهد؛ اما راه نجات بازنگری، توسعه و تعریض دو جاده فیروزکوه و هراز و اتصال خط راه آهن شمال به سایر بنادر استان مازندران است.
امیر سلیمانی با اشاره به اینکه اهمیت بنادر و صنایع بندری دریایی باید اولویت نخست برنامه توسعه کشور باشد، افزود: اهمیت به بنادر و در اولویت قرار دادن آن در برنامه توسعه منجر به رونق اقتصادی می شود و بنادر شمالی و به ویژه استان مازندران به دلایل متعدد از جمله جمعیت 250 میلیونی کشورهای حاشیه دریای خزر و نزدیکی این بنادر به تهران می تواند منشا برکات و خدمات فراوانی برای کشور باشد.
مشاور فراکسیون بنادر دریایی خاطر نشان کرد: رسیدگی به راه های ارتباطی بنادر مازندران با بنادر جنوب کشور از طریق پایتخت با موضوع ترانزیت کالا اهمیت دو چندانی پیدا می کند. با توجه به سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی در بنادر مازندران و روند رو به رشد توسعه، تجهیز و گسترش بنادر بی توجهی به راه های مواصلاتی از جمله مواردی است که کارآیی بنادر را در آینده با مشکل مواجه می کند.
نقش موثر توسعه امور گمرکی در حمل و نقل دریایی
شهریار سلیمانی کارشناسی ارشد حمل و نقل بین المللی دریانوردی  اظهار کرد: ما در مازندران سه بندر مهم راهبردی داریم؛ بندر امیرآباد، بندر نکا و بندر نوشهر که نقش حیاتی در توسعه اقتصادی استان دارند.
وی افزود: یکی از مهمترین فعالیت ها در بنادر که می تواند نقش اساسی در توسعه اقتصادی استان و کشور داشته باشد،توسعه مناطق اقتصادی ویژه است که متاسفانه در حال حاضرعلی رغم تلاش های نمایندگان استان از سوی مسئولان استانی مورد کم توجهی قرار گرفته است.
کارشناس دریانوردی گفت: از جمله ویژگی هایی که یک بندر می تواند رشد پیدا کند که در مازندران به ندرت به آن توجه شده، سرمایه گذاری در بخش خصوصی است.
کارشناس رسمی سوانح دریایی بیان کرد: امروزه ارزش افزوده کالاهای خام قبل از صادرات می تواند نتیجه بهتری داشته باشد؛ می توان در کنار این بنادر پایگاه هایی ایجاد کرد که بتوانند کالاهای خام را به ارزش افزوده تبدیل کنند.
وی ادامه داد: از جمله این پایگاه ها پیش بینی کارخانه هایی به منظور تبدیل ارزش افزوده مواد غذایی و بسته بندی در بندر نوشهر یا نکا است.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: یکی از قطب های کشتی سازی مازندران، صنعت "صدرای نکا" است که می تواند نقش حیاتی در تعمیر، ساخت و تجهیز کشتی ها داشته باشد.
سلیمانی با اشاره به اینکه توقیف کشتی به مدت طولانی در بندر می تواند عدم انگیزه واردات و صادرات را ایجاد کند، خاطر نشان کرد: عملیات انبارداری و توسعه امور گمرکی، اتوماسیون حمل و نقل کالا، بهره گیری از کارکنان مجرب و با دانش دریایی و اقتصادی می تواند در واردات و صادرات ما در حمل و نقل دریایی نقش موثری داشته باشد.
کاهش نسبی در میزان کالای ترانزیت شده در دو سال اخیر
محمد امیدی کارشناس ارشد علوم دریایی و تحول دریایی  اظهار کرد: وجود برخی از ظرفیت ها و پتانسیل ها دربخش های مختلف حمل و نقل، افزایش کمی و کیفی تجهیزات و توسعه ظرفیت ها ی جدید در زیر ساخت ها و ناوگان ریلی، جاده ای و حمل و نقل دریایی باعث کاهش نسبی در میزان کالای ترانزیت شده در دو سال اخیر شده است.
وی افزود: در حال حاضر مجددا شاهد افزایش میزان ترانزیت کالاهای متعلق به کشورهای آسیای میانه، قفقاز، عراق و افغانستان هستیم که این امر ناشی از موفقیت آمیز بودن اقدامات انجام شده در راستای توسعه و رونق ترانزیت در قلمرو جمهوری اسلامی ایران است.
کارشناس دریانوردی گفت: حمایت های دولتی و ارزانی خدمات ارائه شده به منظور تسریع در ترانزیت کالا از طریق ایران کلیه سازمان های دولتی را در حرکتی هماهنگ مکلف به رفع موانع و تسهیل امر ترانزیت کالا از کشور کرده است.
امیدی بیان کرد: قرار گرفتن در مرکزیت جغرافیایی کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی "اکو" این فرصت را برای ایران فراهم کرد تا ضمن ایفای نقش فعال در برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی بتوانند در چارچوب همکاری ها و موافقت نامه های مختلف در زمینه ترانزیت کالا، صادرات و واردات کشورهای عضو به ایفای نقش بپردازد.
 




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

برگزاری همزمان جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در ساری

بقاع متبرکه رامسر مرمت و بازسازی شد

حذف ` یوز ایرانی ` از آدیداس تا صدا و سیما

سند توسعه آب سفارشی سمنان وجاهت قانونی ندارد!

نگران درنای سپید سیبری هستیم/ رفع ممنوعیت حضور گردشگران در دماوند

برف، خودروهای بدون زنجیرچرخ را در جاده هراز زمینگیر کرد

آبگیری سد هراز؛ بمب خبری فاجعه زیست‌محیطی

دست سیاسیون در جیب منابع طبیعی/ طرح تنفس هم جنگل های شمال را احیا نکرد!

فرسایش آبی 125 میلیون هکتار از اراضی/ 86 دشت بحرانی است

راه‌های جویبار بوی خون می‌دهد/ مصوبه دولت روی کاغذ ماند

آغاز بارش برف در جاده های مازندران ؛ رانندگان احتیاط کنند

مهاجرت پرندگان به اوج رسید/ فریدونکنار همچنان قتلگاه پرندگان

تفکیک اراضی و زمین‌خواری؛ جریان غالب سوداگری در مازندران

دست مرگ بر شانه های نحیف شمشادهای شمال کشور

خرید و فروش خانگی سموم غیرمجاز در ساری /جهاد کشاورزی نظارت ندارد!

تنها 30 سال فرصت برای نجات جنگل های هیرکانی

مطالعات انتقال آب دریای خزر متوقف شود

توسعه به شرط نابودی!

اختصاص اعتبار 280 میلیون یورویی برای دفع مشکلات فاضلاب 5 شهر مازندران

مازنی ها ورزشکارتر شدند

رونمایی از انار باستانی مفرغی در بهشهر

احتمال وجود اسناد 400 ساله در دست مازندرانی ها

گرانی قطعه و لوازم همچنان بزرگترین مشکل کامیونداران

برای استفاده از محصولات تراریخته عجله نکنید!

حفظ محیط زیست به فرهنگ‌سازی نیاز دارد

دستوری که جان جنگل‌های مازندران را گرفت!

چوب ارزانی رونق صید بر قیمت ماهیان دریایی مازندران

اجرای 10 سرشاخه گیر سیل در غرب مازندران نیاز است

حال خراب بازار مسکن در مازندران

نقش اساسی جنگل در کاهش بروز سیل در مازندران

کمبود نیرو مهمترین مشکل مراکز درمانی و علت نارضایتی مردم است

برگزاری چهارمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست در مازندران

ارتباط برخی سودجویان با گالش‌ها در ارتفاعات جنگلی/ بدترین تجاوز به جنگل‌های هیرکانی رامسر در 10 سال اخیر

تغییر اقلیم عامل اصلی بارندگی‌های سیل‌آسا در مازندران

آبگرفتگی 18 شهر در مازندران

راه، آب و برق 5 روستای تنکابن همچنان قطع است

آب 9 روستای رامسر قطع است/ خسارت 100 میلیاردی سیل

رکود شکنی 17 ساله شدت بارندگی در مازندران

مازندران با تگرگ سفید شد/رعد برجان جوان سوارکار/رانش و طغیان

سقف 2 واحد مسکونی در جویبار تخریب شد

آماده‌باش تمامی دستگاه‌ها برای مقابله با سیل در نوشهر

منابع آبی به سمت شوری می رود/عقب ماندگی در بخش فاضلاب

بازنشستگی 550 هزار کارمند طی یکسال و نیم آینده

حرکت چراغ خاموش آزاد پزهای مازندران برای گرانی نان

بی توجهی به گردشگری پول‌ساز "سلامت" در مازندران

چشم برنج‌کاران به دست دولت است

21 واحد صنفی کیف و کفش تعطیل شدند/ تهیه مواد اولیه و معضل دستفروشان دو مشکل بزرگ کسبه آملی

افتتاح 7 مجموعه بوم‌گردی در مازندران

7 مجموعه بومگردی در مازندران اضافه می شود

شکوفه‌های گرانی!