پیام مازند

آخرين مطالب

بنادر شاهرگ حیاتی، در کالبد خزر/ توسعه امور گمرکی در حمل و نقل دریایی موثر است گفتگو

بنادر شاهرگ حیاتی، در کالبد خزر/ توسعه امور گمرکی در حمل و نقل دریایی موثر است

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - مازندران دارای سه بندر مهم و راهبردی امیر آباد، بندر نکا و بندر نوشهر است که نقش حیاتی در چرخه ی حمل و نقل دریا نوردی دارند
  در حال حاضر مازندران دارای سه بندر مهم و راهبردی امیر آباد، بندر نکا و بندر نوشهر است که نقش حیاتی در چرخه ی حمل و نقل دریا نوردی دارند. داشتن تسهیلات در زمینه دریانوردی می تواند باعث رشد چشمگیری در توسعه اقتصادی استان باشد.
هموارساختن مسیر حمل و نقل دریایی جهت ترغیب صاحبان کالا در بنادر
نقی امیر اسماعیلی مشاور فراکسیون بنادر و دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی   اظهار کرد: هموار ساختن مسیر برای صاحبان کالا در بنادر آن ها را به افزایش و گسترش فعالیت بازرگانی ترغیب می کند.
وی افزود: صاحبان کالا انتظار دارند پس از تخلیه کالا با بهره گیری از شیوه ی حمل و نقل در کوتاه ترین زمان ممکن به وسیله واگن، تریلی و کامیون محموله ها جابه جا شده تا به دست مشتریان برسد.
امیر سلیمانی گفت: بندر یکی از شیوه های انتقال کالاست که در صورت ایجاد ساختار مناسب در امر ترانزیت عاملی تعیین کننده برای توسعه و گسترش صنعت حمل و نقل دریایی است.
مشاور فراکسیون بنادر دریایی با بیان اینکه در حال حاضر راه های ارتباطی مازندران به تهران شامل دو جاده فیروزکوه و هراز توان پذیرش حمل یک چهارم ظرفیت محموله بنادر را ندارد، بیان کرد: ظرفیت بندر امیر آباد با 15 پست اسکله هفت و نیم میلیون تن، بندر نفتی نکا با مخازن ذخیره قابل توجه سوخت حدود هشت میلیون تن، بندر فریدونکنار یک میلیون و بندر نوشهر دو و نیم میلیون تن در مجموع 19 میلیون تن تعریف شده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: جاده مازندران به خراسان و جاده مازندران به گیلان بخشی از ترافیک کالا را کاهش می دهد؛ اما راه نجات بازنگری، توسعه و تعریض دو جاده فیروزکوه و هراز و اتصال خط راه آهن شمال به سایر بنادر استان مازندران است.
امیر سلیمانی با اشاره به اینکه اهمیت بنادر و صنایع بندری دریایی باید اولویت نخست برنامه توسعه کشور باشد، افزود: اهمیت به بنادر و در اولویت قرار دادن آن در برنامه توسعه منجر به رونق اقتصادی می شود و بنادر شمالی و به ویژه استان مازندران به دلایل متعدد از جمله جمعیت 250 میلیونی کشورهای حاشیه دریای خزر و نزدیکی این بنادر به تهران می تواند منشا برکات و خدمات فراوانی برای کشور باشد.
مشاور فراکسیون بنادر دریایی خاطر نشان کرد: رسیدگی به راه های ارتباطی بنادر مازندران با بنادر جنوب کشور از طریق پایتخت با موضوع ترانزیت کالا اهمیت دو چندانی پیدا می کند. با توجه به سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی در بنادر مازندران و روند رو به رشد توسعه، تجهیز و گسترش بنادر بی توجهی به راه های مواصلاتی از جمله مواردی است که کارآیی بنادر را در آینده با مشکل مواجه می کند.
نقش موثر توسعه امور گمرکی در حمل و نقل دریایی
شهریار سلیمانی کارشناسی ارشد حمل و نقل بین المللی دریانوردی  اظهار کرد: ما در مازندران سه بندر مهم راهبردی داریم؛ بندر امیرآباد، بندر نکا و بندر نوشهر که نقش حیاتی در توسعه اقتصادی استان دارند.
وی افزود: یکی از مهمترین فعالیت ها در بنادر که می تواند نقش اساسی در توسعه اقتصادی استان و کشور داشته باشد،توسعه مناطق اقتصادی ویژه است که متاسفانه در حال حاضرعلی رغم تلاش های نمایندگان استان از سوی مسئولان استانی مورد کم توجهی قرار گرفته است.
کارشناس دریانوردی گفت: از جمله ویژگی هایی که یک بندر می تواند رشد پیدا کند که در مازندران به ندرت به آن توجه شده، سرمایه گذاری در بخش خصوصی است.
کارشناس رسمی سوانح دریایی بیان کرد: امروزه ارزش افزوده کالاهای خام قبل از صادرات می تواند نتیجه بهتری داشته باشد؛ می توان در کنار این بنادر پایگاه هایی ایجاد کرد که بتوانند کالاهای خام را به ارزش افزوده تبدیل کنند.
وی ادامه داد: از جمله این پایگاه ها پیش بینی کارخانه هایی به منظور تبدیل ارزش افزوده مواد غذایی و بسته بندی در بندر نوشهر یا نکا است.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: یکی از قطب های کشتی سازی مازندران، صنعت "صدرای نکا" است که می تواند نقش حیاتی در تعمیر، ساخت و تجهیز کشتی ها داشته باشد.
سلیمانی با اشاره به اینکه توقیف کشتی به مدت طولانی در بندر می تواند عدم انگیزه واردات و صادرات را ایجاد کند، خاطر نشان کرد: عملیات انبارداری و توسعه امور گمرکی، اتوماسیون حمل و نقل کالا، بهره گیری از کارکنان مجرب و با دانش دریایی و اقتصادی می تواند در واردات و صادرات ما در حمل و نقل دریایی نقش موثری داشته باشد.
کاهش نسبی در میزان کالای ترانزیت شده در دو سال اخیر
محمد امیدی کارشناس ارشد علوم دریایی و تحول دریایی  اظهار کرد: وجود برخی از ظرفیت ها و پتانسیل ها دربخش های مختلف حمل و نقل، افزایش کمی و کیفی تجهیزات و توسعه ظرفیت ها ی جدید در زیر ساخت ها و ناوگان ریلی، جاده ای و حمل و نقل دریایی باعث کاهش نسبی در میزان کالای ترانزیت شده در دو سال اخیر شده است.
وی افزود: در حال حاضر مجددا شاهد افزایش میزان ترانزیت کالاهای متعلق به کشورهای آسیای میانه، قفقاز، عراق و افغانستان هستیم که این امر ناشی از موفقیت آمیز بودن اقدامات انجام شده در راستای توسعه و رونق ترانزیت در قلمرو جمهوری اسلامی ایران است.
کارشناس دریانوردی گفت: حمایت های دولتی و ارزانی خدمات ارائه شده به منظور تسریع در ترانزیت کالا از طریق ایران کلیه سازمان های دولتی را در حرکتی هماهنگ مکلف به رفع موانع و تسهیل امر ترانزیت کالا از کشور کرده است.
امیدی بیان کرد: قرار گرفتن در مرکزیت جغرافیایی کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی "اکو" این فرصت را برای ایران فراهم کرد تا ضمن ایفای نقش فعال در برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی بتوانند در چارچوب همکاری ها و موافقت نامه های مختلف در زمینه ترانزیت کالا، صادرات و واردات کشورهای عضو به ایفای نقش بپردازد.
 





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آماده باش نیروهای خدمات رسان در سوادکوه

توزیع نهاده های دامی در کشور سنتی و بر پایه دلالی است

700 هزار هکتار از مزارع مازندران براثر سیل آسیب دید

اولین جشنواره ماهی سفید در شیرود برگزار شد

بارندگی همراه با کاهش دمای هوا در مازندران ادامه می یابد

کاهش عملکرد محصولات زراعی براثر سیلاب در مازندران

اسرار پشت پرده بارندگی های امسال چیست؟

مددجویان سیلزده بهزیستی مازندران مستمری سه برابری گرفتند

پایداری آب شرب در شهرستان های سیل زده مازندران

تداوم ممنوعیت تردد اتوبوس در کندوان

طرح بوم گردی در 160 روستای مازندران اجرا می شود

بناهای غیرمجاز حریم رودخانه های رامسر تخریب می شوند

کمک به همنوع دستور دینی و قرآنی است

اندر احوالات شهرستان جویبار پس از سیل ویرانگر

لوزام خانگی پنج نوعروس سیلزده نیازمند در سیمرغ تامین شد

بسته بودن جاده ها ، بازارفرودگاههای مازندران را پر رونق کرد

بیش از یکصد تن خوراک دام در مناطق سیلزده مازندران توزیع شد

ترافیک سنگین محور هراز را یکطرفه کرد

23مرکز غیربهداشتی در مازندران پلمب شد

ارتباط مخابراتی مناطق سیل زده مازندران وصل شد

سیل به 400 خانوار مددجوی کمیته امداد مازندران خسارت زد

جاده کندوان برفی و ترافیک در مسیر جنوب به شمال سنگین است

سیمرغ از وضعیت بحرانی خارج شد

افزایش پروازهای نوروزی در فرودگاه نوشهر

سیلزدگان مازندران 40 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض می گیرند

هشدار آمادگی برای تخلیه منازل حاشیه نکا رود

محورهای مازندران برفی است

چرخ پنجر گردشگری فرهنگی مازندران در رقابت با طبیعت گردی

2 میدان جدید در کتالم و ساداتشهر ایجاد می شود

اعزام 100 جهادگر مازندرانی به خوزستان

سواحل نوشهر در اختیار ارگان‌های دولتی!

پایان سال مازندران بارانی است

چالوس برای اسکان بیش از 140 هزار گردشگر نوروزی آماده شد

طرح مازندران پاک در شهر امامزاده عبدالله اجرا شد

تکمیل باغ بانوان ساری/ 10 میلیارد برای حصارکشی نیاز است

102 پایگاه امداد و نجات نوروزی در مازندران برپا می شود

مرمت 207 بنای تاریخی در مازندران

مساجد مازندران برای میزبانی از مسافران نوروزی شبانه روزی شدند

89 پایگاه اورژانس نوروزی درمازندران آماده شد

تفاوت فاحش مزایا و حقوق معلمان با سایر کارمندان دیگر دولت/فاکتورهایی که برای معلمان رنگ بهبود نمی گیرد!

تولیت موروثی مساجد مازندران مانع فعالیت کانون فرهنگی است

کشف و ضبط بیش از 170 هزار رشته دام فلسدار در مازندران

برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی در مازندران

طلاب مازندران صاحب شناسنامه پژوهشی می شوند

انتقال آب دریای خزر فاقد پیوست اقتصادی و اجتماعی است

حال خوش حیات وحش در قرق های اختصاصی/خطر انقراض گونه های بومزاد

حوزه علمیه مازندران دوره کارشناسی ارشد برگزار می کند

نیروگاه زباله سوز نوشهر در کشمکش پیمانکار و شهرداری

افزایش 400 هزارتومانی حقوق با نرخ تورم مطابقت ندارد/ افزایش دستمزدها تنها یک مسکن!

مرگ 487 نفر براثر حوادث ترافیکی در مازندران