پیام مازند

آخرين مطالب

ظهور نسل جدیدی از شطرنجبازان ایرانی در مسابقات جام فجر آمل ورزشي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - پرونده بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی شطرنج جام فجر در مازندران در حالی بسته شد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ظهور نسل جدیدی از شطرنج بازان نوجوان ایرانی مهم ترین شگفتی آن بوده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، مسابقات جام فجر در سال جاری که با عنوان " اکسین کاپ " در آمل برگزار شد پیش از برگزاری هم یک شگفتی داشت و آن هم رکورد شکنی تعداد شطرنج بازان خارجی بود ، شطرنجبازانی که از 24 کشور جهان آمده بودند.
تا پیش از این بیشترین تعداد کشورهای شرکت کننده در مسابقات شطرنج جام فجر 17 کشور بود.
بیست و ششمین دوره مسابقات شطرنج جام فجر در دو گروه استادان بزرگ و بین المللی و آماتورها از 14 بهمن در آمل آغاز شد و شنبه شب 21 بهمن به کارش پایان داد.
تعدادی از شطرنج بازان باتجربه و عنوان دار ایرانی و خارجی شرکت کننده در این مسابقات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سطح کمی و کیفی این دوره از مسابقات مطابق با استانداردهای بین المللی بوده ، گفتند که پیشرفت و نمایش خوب شطرنج بازان نوجوان ایرانی دراین دوره نظر همگان را برانگیخته بود.
** شطرنج بازان ایرانی ، رقبای قوی شطرنج بازان جهانی
استاد بزرگ شطرنج ایران با بیان اینکه بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی شطرنج جام فجر در آمل از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار بوده است، گفت : حضور 24 کشور صاحب شطرنج وبا کیفیت دنیا در این مسابقات باعث شده تا رقابت بسیار خوبی را در این دوره تجربه کنیم .
احسان قائم مقامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : عملکرد شطرنج بازان ایران به خصوص رده های سنی نوجوانان و جوانان روز به روز درحال قوی تر شدن است و واقعا اکنون برای بازیکنان سطح اول جهان رقبای بسیار قدرتمندی شدند.
وی با بیان اینکه شطرنج در ایران واقعا پویا و فعال شده و تیم ملی بسیار قوی اکنون در همه رده های سنی دختران و پسران تشکیل شده است ، گفت : الان باور شطرنج دنیا از شطرنج بازان ایرانی واقعا جدی شده و فکر می کنند که شطرنج ایران یکی از کشورهای پرامید برای آینده نزدیک است.
** حمایت وبرگزاری مسابقات بین المللی، دلیل پیشرفت
استاد بزرگ شطرنج ایران با بیان اینکه عوامل مختلفی در موفقیت شطرنج ایران در یک دهه گذشته تاثیر گذار بوده است ، گفت : برگزاری مسابقات مختلف بین المللی در سطح بالا در کشور که باعث جلب نظر شطرنج دنیا به ایران شده و نیز حمایت های همه جانبه بخش های دولتی و خصوصی در سال های اخیر ، نگاه خوب خانواده ها به شطرنج فرزندان و نیز رسانه ای شدن این ورزش در پیشرفت شطرنج تاثیر داشته است.
قائم مقامی اضافه کرد : مسابقات جام فجر در آمل برای من که در چند سال اخیر در شطرنج حضور دارم ، یکی از بهترین ها در سطح کشور بوده که کمترین نارضایتی از سوی شرکت کنندگان داشته و انتظار می رود با توجه به جایگاه شطرنج مازندران که می طلبد بیشتر نیز حمایت شود، مسابقاتی از این دست در این استان بیشتر برگزار شود.
** در دورهای پایانی غافلگیر شدم
استاد بزرگ شطرنج روسیه که مقام دوم بیست و ششمین دوره مسابقات جام فجر در آمل را کسب کرد ، به خبرنگار ایرنا گفت : در ابتدا باید از کیفیت خیلی خوبی که این مسابقات داشته بگویم، راضی کننده بود و شرکت کننده ها به خصوص شطرنج بازان ایرانی کیفیت عالی داشتند.
" پاول پونکراتوف " افزود : در دوره های ابتدایی مسابقات به عنوان نفر نخست بودم و فکر می کردم که بتوانم قهرمانی خیلی راحتی را در این مسابقات کسب کنم ، اما در دورهای پایانی ، حریفان ایرانی بسیار جدی و باانگیزه و قوی تر بودند و واقعا غافلگیر شدم.
** پیشرفت شطرنج ایران مشهود است
استاد بزرگ شطرنج اوکراین هم با تمجید از سطح کمی وکیفی مسابقات جام فجر در آمل گفت : انتظار مسابقات در کلاس با کیفیتی را از ایران داشتم و مطابق پیش بینی که داشتم ، مسابقات واقعا در سطح خوبی برگزار شد.
" یوری کوزوبوف " افزود : در اینجا همه چیز عالی بود و از میهمانی و میزبانی مسابقات نمی توان واقعا گلایه کرد ، اینجا مسابقات مهم شطرنج برگزار شد و چیزی که برای من در اینجا مشهود بوده ، پیشرفت قابل توجه شطرنج بازان ایران بوده است.
** پیشی گرفتن شطرنج بازان ایرانی
استاد بزرگ شطرنج کشور آذربایجان هم حضور پر تعداد شطرنج بازان ایران در سال های اخیر در مسابقات بین المللی و آسیایی را نشانگر عزم عمومی ورزشکاران ایرانی برای اهمیت دادن به این ورزش دانست.
" آذر میرزایوف " گفت : در چند دوره گذشته مسابقات جام فجر حضور داشتم و در هر دوره هم اینکه سطح کمی و کیفی رقابت ها ارتقای خوبی داشت ، هم اینکه کیفیت رقابت شطرنج بازان ایرانی بیشتر شده و اکنون درحال پیشی گرفتن از رقبای منطقه هستند.
** تحمیل کردن قهرمانان جوان ایرانی بر رقبای قدرتمند خارجی
رئیس فدراسیون شطرنج هم با بیان اینکه مسابقات گرامیداشت دهه مبارک فجر به صورت منظم در چند سال گذشته برگزار شده است ، گفت : اهمیت دوره بیست و ششم به میزبانی مجموعه اکسین شهرستان آمل در دو جنبه بوده که علاوه بر شکستن رکورد تعداد کشورهای شرکت کننده به 24 کشور و مهم تر ، قهرمانی نوجوانان و جوانان کشورمان بوده که خودشان را به رقبای مطرح خارجی اثبات و تحمیل کردند.
مهرداد پهلوان زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پرهام مقصودلو در جدول اصلی که حدود 20 استاد بزرگ کشورهای مطرح دنیا در جام فجر حضور داشتند ، به تنهایی قهرمان شد ، سیدمحمدحسین طباطبایی دیگر شرکت کننده ایرانی هم در این جدول سوم شد، ضمن آنکه در جدول گروه آماتورها هم 10 نفر برتر همگی شطرنج بازان کشورمان بودند.
وی با بیان اینکه دوره بیست و ششم مسابقات جام فجر به طورکلی دستاوردهای زیادی داشته است ، گفت : حضور یافتن 24 کشور دنیا در جام فجر، میزبانی موفق این دوره در مازندران که تاکنون مسابقات آزاد بین المللی شطرنج را برگزار نکرده بود از نکاتی است که باید به فال نیک گرفت.
رئیس فدراسیون شطرنج با اعلام این که انتظار و خواست قلبیش این است که همه ساله مسابقات در چنین سطحی در مازندران برگزار شود ، گفت : ظرفیت و جایگاه شطرنج مازندران درحدی است که مسابقات بین المللی در سطح بالا برای علاقه مندان این استان که هر روز به تعداد آنها بیشتر می شود، برگزار شود.
** تلاش برای رسمی کردن مسابقات اکسین کاپ آمل
پهلوان زاده همچنین گفت که مسابقات امسال جام فجر با عنوان اکسین کاپ آمل از سوی فدراسیون جهانی شطرنج ثبت شده وتلاش خواهیم کرد که با حمایت حامی مالی و مجموعه اکسین کاپ این مسابقات را با همین عنوان به صورت مرتب در آمل برگزار کنیم.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، در بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی شطرنج جام فجر (اکسین کاپ) در آمل که هشت روز جریان داشت ، 353 شطرنج باز داخلی و خارجی حضور داشتند.
در پایان این دوره در جدول گروه اصلی و استادان بزرگ پرهام مقصودلو استاد بزرگ شطرنج ایران عنوان قهرمانی را ازآن خود کرد و پاول پونکراتوف از روسیه، یوری کوزوبوف از اوکراین و امیرپوررمضانعلی ، سیدمحمدامین طباطبایی، علیرضا فیروزجاء و احسان قائم مقامی از ایران در رده های بعدی قرار گرفتند.
همچنین در جدول آماتورهای این مسابقات نیز علیرضا مقدم از گیلان قهرمانی خود را جشن گرفت و محمود اسکندری از البرز ، مهیار درودیان از تهران ، محمدرضا عابدی و پویان دوستکام از تهران مقام های دوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند.
خبرنگار : مهدی غلامی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7327/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/17874/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور