پیام مازند

آخرين مطالب

تنها عشق کافی نیست /ورزش بانوان نابینای مازندران نیازمند توجه است ورزشي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری – ورزش زنان نابینا و کم بینای استان مازندران در سالهای اخیر نتوانست افتخارات سالهای دهه 80 و حضور در تیم های ملی گلبال و دو ومیدانی را تکرار کند و اینروزها به علت گرفتار شدن در برخی مسائل و مشکلات نتوانسته نیروهای نخبه و قدرتمندی را در سطح تیم های ملی معرفی بکند و به نوعی در امر قهرمان پروری در جا زده است .
دست اندرکاران ورزش زنان نابینای مازندران از نبود زیر ساخت های لازم برای فعالیت ورزشی از جمله نبود سالن های ورزشی و یا اختصاص برخی سالن ها در فاصله های دور از شهرها و ساعات مرده ، عدم حمایت مالی برای حضور در لیگ های کشوری و نبود درآمدی برای ورزشکاران را علت اول و آخر سکون و توقف ورزش قهرمانی این بخش می دانند.
انها می گویند در این بخش تنها عشق به ورزش کافی نیست بلکه با توجه به وضعیت ویژه نابینایان دسترسی به امکانات ورزشی برای انها سخت تر است و لذا باید همه در این بخش به کمک بانوان ورزشکار نابینا بیایند.
بخش زنان هیات ورزشی کم بینایان و نابینایان مازندران در سال 1380 فعالیت خود را در ساری ، مرکز استان آغاز کرد و با چند ماهی فاصله در دی ماه همان سال بخش زنان هیات نابینایان قائمشهر در این عرصه وارد گود شد و خیلی زود پله های ترقی را پیمود .
شهرستانی که بنا به اظهارات نایب رئیس هیات وقت قائمشهر در پرورش استعدادهای ورزشی و قهرمانی در مازندران یکه تاز بود و حرفی برای گفتن داشت .
رقیه فاتحی که تا حدود 2 سال قبل در سمت نایب رییس هیات نابینایان قائمشهر فعالیت می کرد به خبرنگار ایرنا گفت : با اختلاف زمان چند ماهه از هیات نابینایان مازندران ، بخش زنان هیات نابینایان قائمشهر دی سال 80 فعالیت خود را آغاز کرد .
وی ادامه داد : در آن سالها تکیه بر روی شناسایی استعدادها و پروراندن آنها برنامه اصلی و هدفدار ورزش زنان نابینای این شهرستان شد و نتایج خوبی هم بدست آمد .
فاتحی که خود سابقه مربیگری تیم ملی گلبال بانوان را در دهه 80 برعهده داشت ، ادامه داد : حضور در مدارس استثنایی و انجام تست های ورزشی اقدامی بود که در آنزمان جواب داد و منجر به شناسایی با استعدادهاشد .
وی که عدم باور توانمندی افراد معلول را به عنوان سنگ جلوی پای فعالیت زنان ورزشکار نابینا ذکر کرد و گفت : این مساله باعث شد که توجه و حمایت لازم صورت نگیرد .
فاتحی ادامه داد : اما برغم تمامی ناملایمتی ها در دادن امکانات و تجهیزات ، قهرمانان خوبی در مازندران پرورش یافتند که النازعیوضی ، زهرا و رقیه خدادادی و سمانه بزرگ نیا از آن جمله بودند که سالها عضویت در تیم های ملی دو و میدانی و گلبال را در اختیار خود داشتند .
*** ورزشکاران در چنبره مشکلات مادی و معنوی
سمانه بزرگ نیا بانوی نابینای قائمشهری که در سال های 84 و 85 سابقه عضویت در تیم ملی گلبال را داشت به خبرنگار ایرنا گفت : عدم باور توانمندی ورزشکاران نابینا از سوی مردم و جامعه همواره به عنوان مشکلی بر سر راه فعالیت این قشر بود .
وی افزود : به طوریکه این مساله ، بی رغبتی و بی انگیزگی را برای ادامه فعالیت ورزشکاران فراهم می کرد .
بزرگ نیا همچنین از نبود فضایی برای تمرین به عنوان دیگر مشکل بر سر راه فعالیت ورزشی زنان نابینای مازندران نام برد .
وی ادامه داد : در صورت اختصاص سالن برای تمرین غالبا سالن هایی در روستاها و دور از شهر و در ساعت های بلااستفاده در نظر گرفته می شد .
به گفته بزرگ نیا این مساله خود به دردسری بیشتر برای ورزشکاران مبدل شده بود به طوریکه برای رسیدن به مقصد باید هزینه ایاب و ذهاب صرف می کردند .
وی همچنین از نبود حامی مالی یا همان اسپانسر به عنوان سنگ جلوی پای اکثر ورزشکاران نام برد که این مقوله برای ورزشکاران زن نابینا به دلیل عدم باور توانمندی هایشان مضاعف تر بود .
این ورزشکار پیشکسوت زن نابینای مازندران افزود : ورزش زنان نابینای این استان به دلیل گرفتار شدن در این مشکلات است که به این شرایط دچار شد .
*** تلاش برای قهرمان پروری با حداقل ها
نایب رئیس هیات ورزش نابینایان و کم بینایان استان مازندران با اشاره به آغاز فعالیت بخش زنان این هیات در سال 1380 گفت : در حال حاضر در شهرستان های ساری ، قائمشهر ، آمل ، بابل ، گلوگاه و سیمرغ بخش زنان هیات نابینایان راه اندازی شد که حدود 60 ورزشکار زن را زیر پوشش دارند .
ژیلا شیرزاد نیز با تایید اوج رونق و شکوفایی فعالیت ورزشکاران زن نابینای استان در دهه 80 ، افزود : برغم تمامی کمبود و نبود امکانات و بسترها ، افراد تمرینات خود را ادامه می دادند و به نوعی با هزینه شخصی مسیر قهرمانی را پیمودند .
وی که از نبود زیر ساختی برای فعالیت ورزشی و نبود حمایت مالی و پرداخت کمک هزینه برای فعالیت ورزشی به عنوان اصلی ترین مشکلات قهرمانان نام برد ، ادامه داد : دستیابی به موفقیت ورزشی برای ورزشکار سالم سخت است حال انکه این سختی برای ورزشکاران معلول مضاعف تر خواهد بود .
نایب رئیس هیات ورزش نابینایان مازندران افزود : این مسائل باعث شده تا دیگر کسی رغبتی به فعالیت ورزشی نداشته باشد تا از میان آنان استعدادهای ورزشی را برای قهرمان پروری شناسایی بکنیم .
وی ادامه داد : وقتی کم لطفی به ورزش نابینایان تا بدان حد است که بودجه سال گذشته تمام این هیات رقمی کمتر از یک میلیون تومان است دیگر پرورش قهرمان از جیب شخصی ورزشکار و مربی خواهد بود .
به گفته شیرزاد به دلیل نبود این حمایت و پشتوانه مالی حتی امکان اعزام تیم بانوان نابینای مازندران به لیگ های برتر گلبال و دو و میدانی فراهم نشد تا آنها بتوانند در میادین ورزشی عرض اندام بکنند .
معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران نیز سابقه فعالیت ورزش بانوان نابینای استان را از سال 1380 در ساری و قائمشهر اعلام کرد .
مریم فرجپور گفت که در آنزمان و با انجام آغاز فعالیت های استعدادیابی و شناسایی ورزشکاران مستعد اقدامات لازم برای رشد و تعالی آنها فراهم شد .
وی از سمانه بزرگ نیا ، الناز عیوضی ، زهرا و رقیه خدادی به عنوان بزرگان و شاخص های بانوان ورزشکار نابینای مازندران نام برد و افزود : این ورزشکاران در مدت فعالیتشان سالها عضویت در تیم ملی را در قبضه خود داشتند .
به گفته معاون ورزش بانوان مازندران اکنون با پا به سن گذاشتن این ورزشکاران ، آنها تنها قادر به فعالیت در میادین ورزشی پیشکسوتان کشور هستند .
وی اضافه کرد : در حالی ترکیب ورزش زنان نابینای مازندران تهی از قهرمان است که اقدامات لازم و به اندازه برای شناسایی و پروراندن ورزشکاران قهرمان در این زمینه انجام نشده است.
فرجپور از برخی نگاه ها به عنوان آسیب های جدی بر پیکره ورزش بانوان مازندران نام برد و ادامه داد : با کنار گذاشتن این نگاه ها می توان افراد علاقمند به ورزش را به عنوان بازوان توانمند در کار خود نگه داشته باشیم .
به گفته معاون ورزش بانوان مازندران این نوع نگاه ها باعث می شود تا ضربات آن در آینده و در پروراندن قهرمانان تاثیر خود را بگذارد مساله ای که ورزش بانوان نابینای استان ضربات آن را امروز حس می کند .
وی کمبودهای زیر ساختی و امکانات را از چالش ها و مشکلات رشته های ورزشی بانوان می داند ، ادامه داد : اما نباید با نگاه های جنسیتی در بحث مدیریتی ، این مشکلات را دوچندان کرد .
2096/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/17906/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور