پیام مازند

آخرين مطالب

تغییرالگوی کشت راه نجات کشاورزی سنتی درنوشهر اقتصادي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - نوشهر- ایرنا - تغییرالگوی کشت منطبق با اقلیم منطقه نوشهر، ایجاد صنایع تبدیلی و نیز بهره گیری از ظرفیت های تحقیقاتی وعلمی کارشناسان ، علاوه بر افزایش درامد کشاورزان باعث رونق اقتصادی منطقه می شود.
به گزارش ایرنا ، کشاورزان بدون توجه به شیوه های بهینه سازی کشاورزی، ظرفیت های زمین و شناسایی بازار مصرف، تنها با درنظر گرفتن قیمت و بازار فروش یک محصول به کشت سنتی اقدام می کنند.
این اقدامِ کشاورزان در کنار بی برنامگی درازمدتِ نهادهای متولی مانند جهادکشاورزی، موجب شده تا بازار و نحوه فروش محصولات کشاورزی به شدت مورد تاثیر این الگوی ناکارآمد قرارگیرد.
نکته مهم تر آنکه کشت خودسرانه و بدون برنامه ریزی به عنوان مصداق روشنی از کشاورزی سنتی است ، الگویی که نه تنها برای تعادل بازارآسیب زا بوده بلکه تاکید بر کشت یک یا چند محصول برای منابع آبی ، اکوسیستم و خاک نیز از آسیب های زیادی است که به دنبال دارد.
در این میان جمعی از مسئولان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در نشستی که روز یکشنبه به منظورتعیین گونه های الگوی کشت با حضور مسئولان محلی در جهاد کشاورزی نوشهر داشتند ، تغییرالگوی کشت و انجام کارهای میدانی و تحقیقاتی را راهی مناسب برای حل مشکلات کشاورزی و رونق اقتصادی این منطقه دانستند.
مدیرجهاد کشاورزی نوشهر دراین نشست گفت : با بهره گیری از دانش بومی و کارهای پژوهشی می توان الگوی خوبی برای فعالیت های کشاورزی در این منطقه شناسایی کرد تا بتوان تا حدودی بستر بازگشت روستائیان به روستاها را فراهم نمود.
حسن پورمقدم با تشریح ظرفیت های نوشهر در حوزه کشاورزی و دامپروری افزود : در بخش مرکزی این شهرستان محصولاتی مانند کیوی و مرکبات تولید می شود ولی یکی از مهم ترین دغدغه باغداران این منطقه نبود صنایع تبدیلی است .
وی ادامه داد : درصورتی اگر بلایای طبیعی و غیرطبیعی در این شهرستان رخ دهد به یقین خسارت های جبران ناپذیری به باغداران این منطقه تحمیل می شود اگرچه در گذشته نیز چنین اتفاقات تلخ را تجربه کرده اند.
مدیرجهاد کشاورزی نوشهر گفت : نکته دیگرآنکه این شهرستان به علت برخورداری از آب و هوای بسیار مناسب و خاک حاصلخیز توان تولید گل ، گیاهان زینتی و نیز محصولات باغی مانند گیلاس را دارد .
اتحادیه گلخانه داران مازندران نیز در گزارشی اعلام کرد که نوشهر جزو شهرهایی است که ظرفیت رویش گل های ارکیده و تولید 12 رقم از این نوع گونه را دارد.
پورمقدم افزود : درپی انجام کارهای تحقیقاتی بر روی حدود پنج هزار متر از اراضی باغی روستای "ناصرآباد " بخش کجورنوشهر نشان داد که خاک این روستا توان تولید محصولات درختی بویژه گیلاس را دارد که خوشبختانه این تحقیقات جواب داد و اکنون این گستره از اراضی باغی به حدود450 هکتار افزایش پیدا کرده و چنین اقدامی سبب رونق اقتصادی و کسب و کار در این منطقه شده است.
وی گفت که اکنون با شناسایی سه منطقه در قالب سایت کشاورزی سعی شده تا با بهره گیری از تغییرالگوی کشت و استفاده از دانش بومی محققان مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران گامی در زمینه کشاورزی و رونق اقتصادی این منطقه برداشته شود.
پرورش ماهی در قفس ، قارچ های خوراکی ، علوفه ، مرغداری های صنعتی و پرورش ماهی قزل آلا از دیگر مزیت های است که شهرستان نوشهر دارد.
**محدودیت های زیست محیطی مانع توسعه پایدار در نوشهر
فرماندار نوشهر نیز دراین نشست محدودیت های زیست محیطی را از اساسی ترین مشکلات توسعه پایدار در این شهرستان معرفی کرد و با ابراز تاسف گفت : این منطقه به علت برخورداری از دریا و جنگل های هیرکانی جزو مناطق حفاظت شده البرز مرکزی است و چنین وضعیتی به نوعی مانع اجرای بعضی از طرح ها در حوزه کشاورزی و گردشگری در این شهرستان شده است.
عبدالصمد صفرنژاد افزود : مساله دیگر آنکه این شهرستان با همه ظرفیت های فراوان ولی بیشترین بیکاری را دارد و این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد .
وی خواستار عزم جدی مسئولان برای رفع مشکل راه دسترسی مستقیم نوشهر به کجور شد و گفت که کلید شاه بیت توسعه بخش تاریخی و کوهستانی کجور نوشهر ساخت این راه است .
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران نیز گفت : برای تولید دانش و انجام کارهای تحقیقاتی برای خروج از کشاورزی سنتی به هراندازه هزینه شود می تواند راهی مناسب برای جلوگیری هزینه های گزافی باشد که درآینده به کشاورزان تحمیل خواهد شد.
مجتبی محمودی ، مهاجرت بی رویه روستائیان به شهر و درپی آن تغییر کاربری زمین های کشاورزی و ساخت وسازهای غیر مجاز را از پیامدهای منفی کشاورزی به سبک سنتی در این استان معرفی کرد .
وی اظهارداشت : اقدامات خوبی در زمینه شناسایی اراضی شیبدار و زیرکشت بردن زمین درقالب اجرای طرح یکپارچه سازی زمین در روستای کینج ، آبیاری حدود 200 هکتار از اراضی با انتقال آب دیوچشمه مرکز بخش کجور و نیز آبدهی هکتار ها زمین با استفاده از آببندان بخش کجور در شهرستان نوشهرصورت گرفته است.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت : هم اکنون این امکان وجود دارد تا بتوان پایگاه تحقیقاتی در شهرستان نوشهر ایجاد کرد و تحقق این مهم مستلزم در اختیار گذاشتن زمین و دیگر امکانات موجود است .
شهرستان نوشهر با جمعیتی دست کم 138 هزار نفر ، حدود 13 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی ، سه شهر ، 2 بخش و شش دهستان در غرب مازندران قرار دارد و حدود 2 هزار باغدار در این شهرستان فعالیت دارند.
7078 /1602/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/18216/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است