آخرين مطالب

ایسنا گزارش می دهد؛

کیش و مات سود جویان در طرح حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و ابتدایی علمي

کیش و مات سود جویان در طرح حذف آزمون  ورودی مدارس تیزهوشان و ابتدایی

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - چندی پیش در بهمن ماه شورای عالی آموزش و پرورش، حذف آزمون های مدارس ابتدایی و حذف آزمون ورودی به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی را تصویب کرد؛ مخالفت ها و موافقت هایی هم در سطح جامعه در خصوص حذف آزمون های ورودی به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی ابراز شده است. به گزارش ایسنا مازندران،به طور خاص وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد حاکمیت آزمون ها، حجم انبوه کتاب های درسی و کمک درسی و تکالیف متعدد، شادی را از دانش آموزان سلب کرده و دانش آموزان نمی توانند به طور واقعی در دوران کودکی خود، کودکی کنند و نمی توانند از زندگی لذت ببرند.
هرچند تصمیم اخیر وزارت آموزش و پرورش گام مهمی در راستای کوتاه کردن دست سودجویان و ممانعت از ورود موسسات کنکور بویژه به مدارس ابتدایی و حذف استرس از دانش آموزان بوده و از این منظر قابل دفاع است و باید از آن حمایت کرد اما اعلام این تصمیم به یکباره و ناگهانی موجب واکنش منفی بخشی از دانش آموزان که خود را برای آزمون ورودی در ابتدای سال آینده آماده کرده بودند، شد.
نورالدین کوچ پیده، رئیس آموزش و پرورش نوشهر در گفت وگو با ایسنا مازندران با اشاره به این که حذف آزمون در دوره ابتدایی مدارس خاص و غیر دولتی خواه ناخواه سرو صداهایی را به دنبال داشته است اظهار کرد: این تغییرات نیز همانند همه تغییراتی که در جامعه ایجاد می شود مقاومت هایی را به دنبال دارد و به طور طبیعی طیف ها و جناح های متفاوت در حوزه های مختلف قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه موضوع حذف آزمون مدارس ابتدایی خاص یکی از مباحث چالش برانگیز نظام شده است افزود: یکی از پیشنهادات بسیار خوب دولت و وزارتخانه آموزش و پرورش همین موضوع بوده است، زیرا تاثیرات زیادی به همراه دارد.
کوچ پیده با تاکید بر اینکه اگر به این موضوع با رویکرد ملی میهنی و همچنین از منظر دینی اسلامی هم نگریسته شود مورد تائید خواهد بود تصریح کرد:اگر از روی اسناد بالا دستی که مورد تائید مقام معظم رهبری است نگریسته شود نیز این طرح مورد تایید است.
رئیس آموزش و پرورش نوشهر توانمندی و استعداد دانش آموزان را متفاوت عنوان کرد و گفت:اگر استعداد دانش آموزان در سطح خاص و بالا باشد مدارس خاص و استعداد درخشان برای آن در نظر گرفته می شود و یا اگر پایین تر از طبقات دانش آموزان باشد که مدارس استثنایی با نیازهای ویژه پس نمیتوان این دانش آموزان را در یک مکان و با یک محتوای امکانات آموزش داد.
کوچ پیده با بیان اینکه کسی با اصل مدارس خاص مخالفتی ندارد تاکید کرد: در اسنادی مانند سند تحول بنیادین که مورد تایید مقام معظم رهبری ، شورای انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش بوده و سال هاکه در مدارس اجرا می شود صراحتا آمده است که آموزش ابتدایی با رویکرد ارزیابی توصیفی بایدکار شود.
وی اضافه کرد: در این سند آمده است نمره در ابتدایی حذف شود، رقابت ها و تلاش شود تا استرس ها به صفر برسد و دانش آموز با خود نه با دانش آموزان دیگر قیاس شود.
این مسئول با اشاره به اینکه این ها همه سیاست هایی است که سال ها در ارزشیابی توصیفی بنا گذاشته شده است یادآور شد: دانش آموزی که با این رویکرد در مدرسه ابتدایی رشد کرده و موردارزیابی قرار می گیرد نمی تواند ظرف 20 تا 45 دقیقه بنشیند و تست بزند زیرا تست کار نکرده است و آن را نمی شناسد بنابراین برای این دانش آموز این نوع آزمون ها یک سم است .
کوچ پیده با بیان اینکه مفهوم در تست وجود ندارد در صورتی با دانش آموزان مفهومی کار شده است تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش به دفاع از حق این دانش آموز و به دفاع از حق آموزش و پرورش و حق معلمی که 6 سال برای دانش آموز زحمت کشیده است می گوید که آزمون برای این دانش آمور ممنوع است.
وی با بیان این که آزمون و تست در دوران متوسطه ممنوع نیست افزود:زیرا از ذوران دانش آموز در ارزشیابی نمره قرار می گیرد و با فرآیند چهار گزینه ای آشنا شده است بنابراین تست زدن برای این دانش آموز مهارت محسوب می شود.
مدارس خاص دارای امتیازات و بودجه های خاص هستند و این یک تبعیض است
رفائیل آزادیان عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان مازندران نیز در این رابطه با بیان اینکه تصمیماتی که در وزارت آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت گرفته می شود با توجه به شرایط ، وضعیت ، تغییرات و شرایط و نیازهای جامعه است گفت: مبنای تصمیم گیری در آموزش و پرورش سند تحول است که این سند مبنای توسعه و مورد مقبول جامعه بوده و هر تصمیمی در راستای سند باشد بسیار ارزشمند است.
وی با بیان اینکه فلسفه وجودی سند تحول تربیت انسان های شایسته و انسان هایی که حیات طیبه داشته باشند است افزود: هدف آموزش و پرورش، پرورش برای مهارت زندگی است و ماهیت برخی کارها را با نمره نمی توان سنجید بلکه بایدکارهای کیفی کرد.
عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان مازندران تصریح کرد: برای اینکه نسلی آماده شود که در آینده بتوانند زندگی درست داشته باشند صرفا با این ابزارها نمی توان آن ها را برای مهارت زندگی و زندگی خوب در آینده آماده کرد.
آزادیان در ادامه افزود: عمدتا این آزمون ها در مدارس خاص مانند استعدادهای درخشان انجام می شود.
وی با زیر سوال بردن ماهیت مدارس خاص گفت: ماهیت مدارس خاص هم امروز در دنیا زیر سوال است، این که تعدادی دانش آموزان را جدا کنیم و خاص دیده شوند جای سوال دارد.
عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان مازندران ادامه داد: مدارس خاص دارای امتیازات خاص و بودجه های خاص هستند و این یک تبعیض است؛ یکی از اهداف آموزش و پرورش در دنیا رفع تبعیض است در صورتی که وجود مدارس خاص با این هدف سازگاری ندارد.
آزادیان تاکید کرد: اساسا نسلی را تربیت می کنیم که این نسل می خواهند در آینده باهم زندگی کنند و آموزش و پرورش باید تربیت و باهم بودن را آموزش دهد در صورتی که در مدارس خاص این آدم ها در آینده با تفکرات خاص و با سطح فکری متفاوت باید کنار هم قرار گیرند.
وی خاطر نشان کرد: در مدارس استثنایی نیز کسانی که مشکل خواندن، نوشتن و غیره دارند در یکی جای خاص آموزش می بینند گفته می شود که حتی این دانش آموزان را ازهم جدا نکنید و بین بچه های عادی بنشینند زیرا شاید این فرد در آینده به کاری دست بزند که وارد فضای کاری شود و بنابراین ممکن است همدیگر را درک نکنند.
عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان مازندران در ادامه به حذف آزمون در مدارس خاص پرداخت و گفت:با توجه به ابزار سنتی که عمدتا نمره محور بودند و دوم اینکه در حوزه دانش نیز توانمندی تولید دانش بازآفرینی داشته باشد صرفا با ابزار آزمون های آن چنانی نمی توان به آن هدف دست یافت.
آزادیان با بیان اینکه این تغییرات به برنامه ها و رویکرد های جدید آموزش و پرورش کمک می کند افزود: آزمون ها خود دارای معایبی همچون ایجاد استرس و اضطراب در دانش آموز بودند و آموزش و پرورش به این نتیجه رسید که در آموزش ابتدایی آزمون ها را از حالت نمره خارج کردند.
وی تاکید کرد:آزمون را به صورت آزمون توصیفی و ارزشیابی توصیفی را تعیین کردند زیرا هدف نمره پروری نیست بلکه تربیت و انجام کارهای کیفی است.
انتهای پیام




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

« پیش دبستانی» جزیی از نظام آموزش رسمی کشور تبدیل شود

ساختار مدونی برای حضور نخبگان در امر توسعه وجود ندارد

برگزاری کنگره ملی اختلالات عصبی، عضلانی و اسکلتی در بابل

ارسال 80 مقاله به کنگره ملی اختلالات عصبی در بابل

"خشکه‌داران" تنها بازمانده جنگل‌های جلگه‌ای هیرکانی

اجرای طرح حمایتی زوجین نابارور در بیمارستان فاطمه الزهرا (س) بابل

نخستین آیفون مجهز به 5G تا دو سال دیگر

مشارکت شهروندان در مسیر توسعه پایدار مازندران/ همایش توسعه پایدار به یک رویداد علمی تبدیل می‌‌شود

نشست علمی باستان شناسی نخستین ساکنان مازندران برگزار شد

تشخیص ترکیب‌های سرطان‌زا سیب زمینی سرخ شده از سوی محققان مازندرانی

مازندران دارای بیشترین لکه جنگل های هیرکانی برای ثبت در یونسکو

تجاوز به حریم رودخانه ها، متهم ردیف اول وقوع سیل/ فرهنگ اضطرار در کشور وجود ندارد!

علوم انسانی در کشور ما بستری برای تجربه ندارد

دانشجویان رکن مهم توسعه مازندران

برنامه محوری در اولویت امور اجرایی قرار گیرد

جزئیات کلاهبرداری جدید از تماس‌های خارجی

هک داووس و انتشار اسامی قاتلان خاشقجی

ترجیح محصولات وارداتی بر تولید مخترعان!

شایع ترین نوع کمر درد چیست؟

توقف جذب هئیت علمی در دانشگاه های پیام نور

وراثت، عامل مهم در بروز سرطان پستان

هر آنچه باید از بیماری "سل" بدانید

شیوع بیماری فشار خون در مازندران/ فشار خون یکی از عوامل اصلی بروز بیماری های قلبی عروقی

صنایع غذایی مازندران و مشکلاتی که تمامی ندارد

نشانه‌های اختلالات روانپزشکی چیست؟

جای خالی خانه سبز در مازندران/ خانه سبز؛ سازگار با اقلیم و محیط زیست

توضیح وزارت بهداشت در باره آمار افراد آلوده به ایدز در کشور

اندازه‌گیری تاثیر تصویر ذهنی از برند دانشگاه در جذب دانشجو

تزریق هورمون در دام و طیور شایعه فضای مجازی است/ نقش پررنگ مکمل‌های خوراک دام و طیور در کیفیت تولید

سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در بانوان/ کارگاه آموزشی پیشگیری در فریدونکنار برگزار می شود

تومورهایی که دلیل نامشخصی دارند

سالمندان چگونه زندگی کنند؟!

سیل مازندران نتیجه برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی

آغاز به کار کنگره بین المللی جراحان مغز و اعصاب ایران در بابل

تولید محصول تراریخته مشکل قانونی ندارد

افزایش خروج دانش‌آموزان نخبه از محمودآباد

کاهش سن سکته‌های قلبی به زیر 40 سال

برگزاری کنگره بین‌المللی جراحان مغز و اعصاب در بابل

مراکزعلمی کاربردی مازندران از جذب دانشجوی غیر مرتبط منع شدند

دانشگاه مازندران در میان هزار دانشگاه برتر جهان قرار گرفت

بررسی کاهش زمان اسکی شناورهای تندرو

اینستاگرام یتیم شد

پذیرش دانشجو در 10 مرکز علمی - کاربردی مازندران متوقف شد

فعالیت 9 هزار و 500 انجمن علمی در دانشگاه‌های کشور

لزوم مراقبت از سلامت اجتماعی و اخلاقی در دانشگاه‌ها

آغاز سال تحصیلی دانش آموزان در مازندران

رابطه معنادار کاهش تعداد دندان و آلزایمر/ جوانان هم به آلزایمر مبتلا می شوند

رونمایی از درب دست ساخت دانشجوی دانشگاه مازندران

مدیریت ریسک تغییرات اقلیم با الگوی کشت محصولات زراعی

برگزاری هفتمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویی در مازندران