پیام مازند

آخرين مطالب

ایسنا گزارش می دهد؛

کیش و مات سود جویان در طرح حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و ابتدایی علمي

کیش و مات سود جویان در طرح حذف آزمون  ورودی مدارس تیزهوشان و ابتدایی

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - چندی پیش در بهمن ماه شورای عالی آموزش و پرورش، حذف آزمون های مدارس ابتدایی و حذف آزمون ورودی به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی را تصویب کرد؛ مخالفت ها و موافقت هایی هم در سطح جامعه در خصوص حذف آزمون های ورودی به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی ابراز شده است. به گزارش ایسنا مازندران،به طور خاص وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد حاکمیت آزمون ها، حجم انبوه کتاب های درسی و کمک درسی و تکالیف متعدد، شادی را از دانش آموزان سلب کرده و دانش آموزان نمی توانند به طور واقعی در دوران کودکی خود، کودکی کنند و نمی توانند از زندگی لذت ببرند.
هرچند تصمیم اخیر وزارت آموزش و پرورش گام مهمی در راستای کوتاه کردن دست سودجویان و ممانعت از ورود موسسات کنکور بویژه به مدارس ابتدایی و حذف استرس از دانش آموزان بوده و از این منظر قابل دفاع است و باید از آن حمایت کرد اما اعلام این تصمیم به یکباره و ناگهانی موجب واکنش منفی بخشی از دانش آموزان که خود را برای آزمون ورودی در ابتدای سال آینده آماده کرده بودند، شد.
نورالدین کوچ پیده، رئیس آموزش و پرورش نوشهر در گفت وگو با ایسنا مازندران با اشاره به این که حذف آزمون در دوره ابتدایی مدارس خاص و غیر دولتی خواه ناخواه سرو صداهایی را به دنبال داشته است اظهار کرد: این تغییرات نیز همانند همه تغییراتی که در جامعه ایجاد می شود مقاومت هایی را به دنبال دارد و به طور طبیعی طیف ها و جناح های متفاوت در حوزه های مختلف قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه موضوع حذف آزمون مدارس ابتدایی خاص یکی از مباحث چالش برانگیز نظام شده است افزود: یکی از پیشنهادات بسیار خوب دولت و وزارتخانه آموزش و پرورش همین موضوع بوده است، زیرا تاثیرات زیادی به همراه دارد.
کوچ پیده با تاکید بر اینکه اگر به این موضوع با رویکرد ملی میهنی و همچنین از منظر دینی اسلامی هم نگریسته شود مورد تائید خواهد بود تصریح کرد:اگر از روی اسناد بالا دستی که مورد تائید مقام معظم رهبری است نگریسته شود نیز این طرح مورد تایید است.
رئیس آموزش و پرورش نوشهر توانمندی و استعداد دانش آموزان را متفاوت عنوان کرد و گفت:اگر استعداد دانش آموزان در سطح خاص و بالا باشد مدارس خاص و استعداد درخشان برای آن در نظر گرفته می شود و یا اگر پایین تر از طبقات دانش آموزان باشد که مدارس استثنایی با نیازهای ویژه پس نمیتوان این دانش آموزان را در یک مکان و با یک محتوای امکانات آموزش داد.
کوچ پیده با بیان اینکه کسی با اصل مدارس خاص مخالفتی ندارد تاکید کرد: در اسنادی مانند سند تحول بنیادین که مورد تایید مقام معظم رهبری ، شورای انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش بوده و سال هاکه در مدارس اجرا می شود صراحتا آمده است که آموزش ابتدایی با رویکرد ارزیابی توصیفی بایدکار شود.
وی اضافه کرد: در این سند آمده است نمره در ابتدایی حذف شود، رقابت ها و تلاش شود تا استرس ها به صفر برسد و دانش آموز با خود نه با دانش آموزان دیگر قیاس شود.
این مسئول با اشاره به اینکه این ها همه سیاست هایی است که سال ها در ارزشیابی توصیفی بنا گذاشته شده است یادآور شد: دانش آموزی که با این رویکرد در مدرسه ابتدایی رشد کرده و موردارزیابی قرار می گیرد نمی تواند ظرف 20 تا 45 دقیقه بنشیند و تست بزند زیرا تست کار نکرده است و آن را نمی شناسد بنابراین برای این دانش آموز این نوع آزمون ها یک سم است .
کوچ پیده با بیان اینکه مفهوم در تست وجود ندارد در صورتی با دانش آموزان مفهومی کار شده است تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش به دفاع از حق این دانش آموز و به دفاع از حق آموزش و پرورش و حق معلمی که 6 سال برای دانش آموز زحمت کشیده است می گوید که آزمون برای این دانش آمور ممنوع است.
وی با بیان این که آزمون و تست در دوران متوسطه ممنوع نیست افزود:زیرا از ذوران دانش آموز در ارزشیابی نمره قرار می گیرد و با فرآیند چهار گزینه ای آشنا شده است بنابراین تست زدن برای این دانش آموز مهارت محسوب می شود.
مدارس خاص دارای امتیازات و بودجه های خاص هستند و این یک تبعیض است
رفائیل آزادیان عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان مازندران نیز در این رابطه با بیان اینکه تصمیماتی که در وزارت آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت گرفته می شود با توجه به شرایط ، وضعیت ، تغییرات و شرایط و نیازهای جامعه است گفت: مبنای تصمیم گیری در آموزش و پرورش سند تحول است که این سند مبنای توسعه و مورد مقبول جامعه بوده و هر تصمیمی در راستای سند باشد بسیار ارزشمند است.
وی با بیان اینکه فلسفه وجودی سند تحول تربیت انسان های شایسته و انسان هایی که حیات طیبه داشته باشند است افزود: هدف آموزش و پرورش، پرورش برای مهارت زندگی است و ماهیت برخی کارها را با نمره نمی توان سنجید بلکه بایدکارهای کیفی کرد.
عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان مازندران تصریح کرد: برای اینکه نسلی آماده شود که در آینده بتوانند زندگی درست داشته باشند صرفا با این ابزارها نمی توان آن ها را برای مهارت زندگی و زندگی خوب در آینده آماده کرد.
آزادیان در ادامه افزود: عمدتا این آزمون ها در مدارس خاص مانند استعدادهای درخشان انجام می شود.
وی با زیر سوال بردن ماهیت مدارس خاص گفت: ماهیت مدارس خاص هم امروز در دنیا زیر سوال است، این که تعدادی دانش آموزان را جدا کنیم و خاص دیده شوند جای سوال دارد.
عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان مازندران ادامه داد: مدارس خاص دارای امتیازات خاص و بودجه های خاص هستند و این یک تبعیض است؛ یکی از اهداف آموزش و پرورش در دنیا رفع تبعیض است در صورتی که وجود مدارس خاص با این هدف سازگاری ندارد.
آزادیان تاکید کرد: اساسا نسلی را تربیت می کنیم که این نسل می خواهند در آینده باهم زندگی کنند و آموزش و پرورش باید تربیت و باهم بودن را آموزش دهد در صورتی که در مدارس خاص این آدم ها در آینده با تفکرات خاص و با سطح فکری متفاوت باید کنار هم قرار گیرند.
وی خاطر نشان کرد: در مدارس استثنایی نیز کسانی که مشکل خواندن، نوشتن و غیره دارند در یکی جای خاص آموزش می بینند گفته می شود که حتی این دانش آموزان را ازهم جدا نکنید و بین بچه های عادی بنشینند زیرا شاید این فرد در آینده به کاری دست بزند که وارد فضای کاری شود و بنابراین ممکن است همدیگر را درک نکنند.
عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان مازندران در ادامه به حذف آزمون در مدارس خاص پرداخت و گفت:با توجه به ابزار سنتی که عمدتا نمره محور بودند و دوم اینکه در حوزه دانش نیز توانمندی تولید دانش بازآفرینی داشته باشد صرفا با ابزار آزمون های آن چنانی نمی توان به آن هدف دست یافت.
آزادیان با بیان اینکه این تغییرات به برنامه ها و رویکرد های جدید آموزش و پرورش کمک می کند افزود: آزمون ها خود دارای معایبی همچون ایجاد استرس و اضطراب در دانش آموز بودند و آموزش و پرورش به این نتیجه رسید که در آموزش ابتدایی آزمون ها را از حالت نمره خارج کردند.
وی تاکید کرد:آزمون را به صورت آزمون توصیفی و ارزشیابی توصیفی را تعیین کردند زیرا هدف نمره پروری نیست بلکه تربیت و انجام کارهای کیفی است.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

چگونه باغات خود را از سرمازدگی بهاری حفظ کنیم؟

نظریه آغاز دوره "ترسالی" بعید به نظر نمی رسد

ارتباط صنعت و دانشگاه بمب بیکاری را خنثی می کند

خوشه های شغلی در دانشگاه علمی و کاربردی ایجاد می شود

دوئل آبخیزداری با غول سیلاب و خشکسالی؟!

سد بسازیم یا آب‌بندان؟

بارور کردن ابر در ایران شایعه است

دوئل آبخیزداری با غول سیلاب و خشکسالی؟!

احتمال افزایش پدیده‌های حدی مانند سیل در آینده

چه ساختمان‌هایی نیاز به مقاوم‌سازی دارند؟

شهرهایی که برای یک روز تابستانی معتدل ساخته شده اند

مافیای کنکور و کسب و کار ترس فروشی

ثبت نام برای مدارس تیزهوشان ونمونه از 19 فروردین آغاز می شود

دلایل جولان سیل های ویرانگر در شرق مازندران

سیل مازندران و تحقیقاتی که خاک می‌خورند!

نابودی شمشادها در سوادکوه دلیل اصلی رانش زمین؟!

مهارت آموزی دانش آموزان در دوره نظری الزامی می شود

68 دانش آموزنخبه علمی والمپیادی آمل تجلیل شدند

مرکز آموزش رسانه ای مازندران در آمل راه اندازی شد

ارزیابی ابعاد و مولفه های تاب‌آوری شهری به منظور کاهش خسارت ناشی از سیل

انتقال آب ، اقلیم مازندران را تغییر خواهد داد

غفلت از بانک ژن آب بندان ها در شمال کشور

مدرک تحصیلی بدون مشارکت و اثرگذاری در جامعه ارزشی ندارد

برگزاری نشست راهبردی احیای آب‌بندان‌های شمال کشور در مازندران

فروش 2 هزار و 300 میلیارد تومانی محصولات نانو در سال جاری

مشکل اصلی کتابخانه‌های مازندران چیست؟

آزمون شبه نهایی با قوت در مازندران اجرایی می شود

نخستین محصول تراریخته که وارد بازار شد، چه بود؟/آرای مثبت 90 درصد دانشمندان بر ایمن بودن محصولات تراریخته

معجزه‌ای به نام تراریخته؟!

تحقیقات علمی برای مضر بودن محصولات تراریخته انجام نشد

مراکز امنیتی بر فعالیت مهندسی ژنتیک کشاورزی نظارت داشته باشند

شبیه خون حفاران غیر مجاز به محوطه باستانی "هفت تپه بابل"/ لزوم ایجاد پایگاه باستان شناسی در بابل

سازمان دانشجویان؛ میدان واقعی بروز خلاقیت‌ها/سازمانی که باید شکاف‌های دانشجویی را از بین ببرد

شکوفایی شارژ سریع و بی‌سیم

راه اندازی پارک فناوری اشتغال فضا پایه در مازندران کلید خورد

انتقال آب خزر میانکاله را به کانون ریزگردها بدل می کند/ مرگ جنگل های هیرکانی فاجعه ای بزرگ در پس انتقال خزر به سمنان

اولین سیم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

گوشی تاشوی سامسونگ، اپل را تهدید می‌کند

افزایش آسیب های اجتماعی نتیجه تقلید کورکورانه از پژوهش های غربی

افزایش آسیب های اجتماعی نتیجه تقلید کورکورانه از پژوهش های غربی

خطر سرطان معده بیخ گوش مردان مازندرانی

خودباوری، علاقه و امید کلیدهای موفقیت دانشجویان

ساختمان هایی که بوی کربن می دهند!

قطعه‌سازی مهم‌ترین چالش فرآیند تولید موتور خودرو در ایران

افزایش شیوع بیماری های قلبی در مازندران/ سبک زندگی مازندرانی‌ها تغییر کند

پراکندگی بیمارستان ها چالش درمانی مازندران در ایستگاه چهلم

نمره قبولی آب شرب مازندران در آزمایشگاههای تخصصی

کشت گیاهان دارویی در مازندران دارای ساختار علمی شد

رژیم های غذایی نامناسب عمر را کوتاه می کند

آنالیز آزمایش ادرار با گوشی هوشمند!