پیام مازند

آخرين مطالب

کتابخانه گردی سفر به اعماق گمنام کتابخانه ها فرهنگي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - قدم گذاشتن در دنیای بی پیرایه و بی آلایش بخش های مختلف کتابخانه های مازندران در قالب طرح "کتابخانه گردی " فرصتی را برای آحاد جامعه فراهم کرد که از نزدیک با کارکرد این فضا و کتابداران آشنا شوند .
17 اسفند امسال و در چهاردهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه های کشور طرحی با عنوان "کتابخانه گردی " درتعدادی از کتابخانه های کشور اجرا شد .
در روز برگزاری این طرح ، تمامی بخش های کتابخانه ها از قبیل مخزن ، امانت ، کودک و نسخ خطی توسط کتابداران با حضور افراد در فضای کتابخانه معرفی شد.
کتابداران در قالب این طرح سعی کردند به زبان افراد از کودک ، نوجوان ، جوان و پیر بخش های مختلف کتابخانه را به آنان معرفی کنند تا از این طریق از نزدیک با فضا و نوع فعالیت این بخش از حوزه فرهنگی جامعه آشنا شوند .
طرح کتابخانه گردی امروز با حضور مسئولان ، هنرمندان ، ورزشکاران و مردم مازندران در 23 کتابخانه اجرا شد .
صبا کمالی بازیگر سینما و تلویزیون که از جمله نخستین افرادی بود که با حضور در کتابخانه " ابن شهرآشوب " ساری از فضای این کتابخانه بازدید کرد .
وی در کتابخانه گردیش به خبرنگاران گفت : دیدن بخش های جذاب و تاریخی این کتابخانه برایم جالب بود .
این بازیگر مازندرانی افزود : نگهداری اسناد تاریخی در این کتابخانه از دید و نظرم بخش جالبی بود که در روزهای عادی به این راحتی قادر به دیدن از این فضا نیستیم .
وی ادامه داد : دسترسی و دیدن این بخش از کتابخانه در روز کتابخانه گردی فرصت خوبی برایم بود تا بتوانم از آن استفاده کنم و اسنادی را که در این مرکز فرهنگی نگهداری می شود ، ببینم .
کمالی با سوادی جوانان یک جامعه را در گرو حضور و بهره گیری از کتاب و فضای کتابخانه ها دانست و طرح کتابخانه گردی را برای آشنائی اقشار مختلف مردم با کتاب و کتابخوانی موثر برشمرد .
فائزه ، بانوی ساروی که به همراه فرزندش در طرح کتابخانه گردی ابن شهرآشوب شرکت کرد به خبرنگار ایرنا گفت : فرزندم علاقه زیادی به کتاب و کتابخوانی دارد و در منزل کتاب هایی را که برایش تهیه می کنم ، مطالعه می کند.
وی افزود : با توجه به اینکه خودم در بخش کتاب و کتابخوانی آنچنان فرصتی صرف نمی کنم هیچوقت به عمق این مساله دقت نکردم از این بابت که کتاب باید متناسب با سن و سال کودک باشد .
این مادر ساروی گفت : ذوق و شوق فرزندم برای مطالعه و کتابخوانی را با خرید یکی 2 کتاب آن هم با سلیقه خودم اقناع می کردم و حتی برخی مواقع دخترم با وجود تمامی علاقه ای که به کتابخوانی دارد تنها از سر ناچاری و اینکه کتابی خریداری شد ، آنها را مطالعه می کرد.
وی که ذکر این که فاصله کتابخانه ابن شهرآشوب ساری با محل سکونتش خیلی زیاد نیست ، افزود : با وجود این که می دانستم این کتابخانه نزدیک خانه ماست ولی تاکنون هیچ وقت فرصت نشده بود که سری به آن بزنم و طرح کتابخانه گردی سبب شد تا این کار را انجام دهم و تصمیم گرفتم فرزندم را در این کتابخانه ثبت نام کنم تا با راهنمائی کتابداران ، کتاب های مورد علاقه خودش را انتخاب و مطالعه کند.
او ادامه داد : امروز متوجه شدم کتابخانه می تواند یکی از جاهای امنی باشد که فرزندم را در اینجا برای مطالعه و انجام کارهای هنری و حتی انجام تکالیف مدرسه اش رها کنم و خودم به دنبال کارم بروم بدون این که هیچگونه نگرانی داشته باشم .
این مادر ساروی بر این نکته تاکید کرد که مسئولان امور فرهنگی بهتر است برای اجرای طرح هایی مانند کتابخانه گردی تبلیغات محیطی بیشتری انجام دهند و از طریق فضای مجازی هم اطلاع رسانی کنند تا خانواده های بیشتری با کارکرد کتابخانه ها و چگونگی فعالیت آنها و افرادی که در آنجا کار می کنند و چگونگی ارتباط دادن زندگیشان با این فضای فرهنگی آشنا شوند.
وی تاکید کرد : امروز یکی از نگرانی های مهمم در باره پیدا کردن همدم مناسب برای دخترم تا حدودی از بین رفته برای این که به این نتیجه رسیدم که با حضور مربیان و کتابداران با تجربه در این کتابخانه مطمنا دخترم به درستی در مسیر مطالعه کتاب های متناسب با سن و سالش قرار خواهد گرفت .
حسین اسلامی ساروی مورخ مازندرانی هم که در برنامه کتابخانه گردی کتابخانه شهرآشوب ساری شرکت کرد ، گفت که فضای کتابخانه ها در جامعه و میان مردم از جمله گمنام ترین و ناشناخته ترین مکان ها هستند و حتی تاکنون کمتر فیلم و سریالی هم در این باره ساخته شده .
وی افزود : اجرای طرح کتابخانه گردی می تواند در شناساندن ظرفیت ، فعالیت و بخش های مختلف یک کتابخانه کمک کند و این فضا تبدیل به مامنی برای جوانان و نوجوانان شود ..
او ادامه داد : بخشی از علت پناه بردن جوانان و نوجوانان به فضاهای دیگر برای پرکردن اوقات فراغت از جمله فضای مجازی را می توان در ناآشنائی آنان با فضای کتابخانه ای و کارکردهای آن دانست .
اسلامی گفت : در حالی که فعالیت کتابخانه ها تنها در امانت دادن کتاب خلاصه نمی شود و در این فضا اقدامات و برنامه های خوب فرهنگی و هنری برای پروراندن استعدادها انجام می شود ، ولی هنوز این بخش ها از فعالیت کتابخانه ها معرفی و شناخته نشده است تا افراد جامعه با آگاهی از این بخش های جذاب ، علاقه مند به حضور در این فضاها شوند .
این مورخ مازندران ابراز امیدواری کرد که با پوست اندازی طرح های کتابخانه ها از حالت سنتی و تنها برگزاری جلسات و رفتن به میان مردم و باز شدن فضا برای حضور بیشتر آنها ، جرقه هایی از رشد کتابخوانی و استقبال از فضای کتابخانه ها فراهم شود .
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران نیز به خبرنگار ایرنا گفت : در 113 باب کتابخانه استان حدود 110 هزار نفر عضو هستند .
آروز ولی پور افزود : هرچند آمار کتابخوانان عضو کتابخانه های عمومی مازندران نسبت به جمعیت حدود سه میلیون و 300 هزار نفری آن اندک است ، ولی اقدامات سال های اخیر توانسته در افزایش رغبت افراد به حضور در کتابخانه ها تاثیر بگذارد .
وی از افزایش 17 هزار نفری اعضای فعال کتابخانه های مازندران در سال جاری به عنوان بخشی از این موفقیت ها یاد کرد .
مدیر کل کتابخانه های عمومی مازندران گفت : در گذشته عمده خدمات که کتابخانه ها به مردم ارائه می کردند خدمات فنی و محدود به امانت کتاب بود ولی اکنون کارکرد کتابخانه ها با ورود کتابداران مجرب و دانش آموخته و متخصص متحول شده است .
وی با اشاره به اجرای طرح کتابخانه گردی در 23 کتابخانه مازندران ، افزود : نهاد کتابخانه های عمومی با این اجرای برنامه ها به دنبال کتاب خوان شدن مردم است .
مازندران 113 باب کتابخانه و بیش از 300 کتابدار دارد که حدود 110 هزار نفر عضو فعال این کتابخانه ها هستند .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی
2096/16545

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/19692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران

لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور