پیام مازند

آخرين مطالب

طعم دار کردن سفر به مازندران با غذاهای سالم و سنتی مقالات

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین -  غذاهای سالم و سنتی به دلیل استفاده از نوع مواد اولیه و نحوه آماده کردن با ویژگی های خاص هر منطقه همیشه یکی از علائق گردشگران به شمار می رود و رستورانهای مازندران نیز در سالهای اخیر تلاش کردند بخشی از منوی خود را به غذای محلی اختصاص دهند.
  تِرشِ آش ، گزنه آش ، چَنگلِ اُوش ، بِنه بَزه اش ، کَچِلیک هاورش ، اسفناج هاوریش ، نرگسی ، هَلی قورو ، مِلاقرمه ، لَوِه کباب و ماهی شکم پر از جمله غذاهای سنتی مازندران هستند که تنها به سفره مردم این استان خلاصه نمی شود و با قرار گرفتن در منوی رستوران ها و واحدهای پذیرایی آماده ارائه به مسافران است .
رویش انواع سبزی های معطر و خودرو در دل طبیعت و جنگل های مازندران از جمله اُوجی ، َایه ، َاناریجه ، ُزلنگ ، شنبلیله و نعناع به عنوان مواد اولیه موردنیاز به همراه ویژگی های مصرف کم نمک ، شکر و روغن در پختن غذاهای سنتی باعث شده تا گزینه سالم خوری نیز به دیگر امتیاز های تنوع ، خوشمزگی و جذابیت این نوع غذاها اضافه شود .
علاوه بر حس خوب و دلچسب سفر به مازندران که با دیدن چشم انداز و جاذبه های طبیعی و خدادادی جنگل و دریا این خطه از شمال کشور رقم می خورد می توان لذت این سفر را با تجربه کردن خوردن غذاهای لذیذ و سالم سنتی چندین برابر کرد .
فرشته عابسی محقق و پژوهشگر غذاهای محلی مازندران، استفاده کم و به اندازه روغن ، نمک و شکر را از جمله ویژگی های غذاها سنتی این استان برشمرد و افزود : در رقابت با غذاهای لوکس فست فودی که مملو از نمک و چربی است غذاهای سنتی مازندران خود را نباخته اند و هنوز هم برای افراد دندان گیر هستند .
عابسی که 9 سال از عمر خود را برای جمع آوری اطلاعات غذاهای سنتی در روستاهای استان گذراند و ماحصل و جمعبندی آن کتابی با عنوان "سفره مازندرانی " است، گفت: معرفی و طرز تهیه بیش از 300 نوع خورشت ، نان ، آش ، لبنیات ، مربا ، دسر ، ترشی ، رب ، شیرینی ، پلو ، ته چین و کوکوی سنتی از شرق تا غرب مازندران نتیجه سالها کار تحقیقاتی و میدانی ام است .
این تحصیلکرده رشته تغذیه دانشگاه گفت : به دلیل استفاده از مواد اولیه تازه و طبیعی همچون سبزی های خودرو همچون اوجی ، َایه ، َاناریجه ، ُزلنگ ، شنبلیله و نعناع که بوفور در دل طبیعت این استان می روید دیگر نیازی به فریز کردن و نگهداری طولانی مدت نیست .
وی با اشاره به اینکه سبزی ها مملو از فیبر هستند ، ادامه داد : استفاده زیاد از سیر و پیاز بخش دیگری از فواید غذاهای سنتی این خطه از شمال کشور است که در کاهش اثرات رطوبت بر روی افراد تاثیر دارد .
این کارشناس تغذیه اضافه کرد : نوع غذاهای مازندرانی به گونه ای است که افراد بیمار همچون دیابتی ها و فشار خونی ها با خوردن آنها سلامتیشان به خطر نمی افتد که قند و یا فشار خونشان بالا برود .
زهرا اسلامی مولف کتاب غذاهای سنتی مازندران نیز  گفت : استفاده از مواد اولیه تازه و طبیعی از دل طبیعت استان ، غذاهای سنتی مازندران را ارگانیک و سالم کرده است .
وی افزود : تقریبا در 80 درصد غذاهای محلی مازندران از سبزی های خودروی جنگلی و بومی هر منطقه استفاده می شود .
وی ادامه داد : به طور مثال محصولات دانه های انار جنگلی مثل رب انار ، گردو، شیر، کره، ماست، دوغ و روغن حیوانی در غالب غذاهای محلی مازندران استفاده می شود .
اسلامی از آش به عنوان یکی از متنوع ترین غذاها در مازندران که در وعده عصرانه و پیش غذا سرو می شود ، نام برد و افزود : مازندران در داشتن آش های محلی از جمله آش اِگره، دوآش، بِنه بَزه آش و چَنگل اُو که با سبزی های محلی مثل اناریجه ، زولنگ، گزنه ، انواع رب آلوچه،ازگیل، انار و نارنج و برنج و دوغ تهیه می شود جز مناطق سرآمد در این زمینه است .
وی همچنین به ماهی به عنوان سالم ترین و پرفایده ترین گوشت ها ذکر کرد و ادامه داد : مازندرانی ها ماهی را با سبزی، گردو، دانه های انار خرد شده، شکم پر می کنند و در جشن ها، اعیاد و ضیافت های خانوادگی این غذا را سرو می کنند .
* مهر تایید علوم پزشکی بر غذاهای سنتی
کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران با برشمردن برخی از ویژگی های غذای سالم گفت : مصرف کم نمک ، شکر و روغن از جمله این موارد است .
فیروز امینی افزود : انتخاب رژیم غذایی مناسب و سالم مهمترین عوامل پیشگیری و مقابله با بیماری های سرطان ، قلبی و عروقی ، دیابت و فشار خون به شمار می رود .
وی همچنین یک رژیم غذایی مناسب را کمک کننده برای رسیدن به یک وزن ایده آل می داند و افزود : مصرف پنج واحد میوه و سبزیجات به همراه غلات و مصرف کم گوشت های فرآوری شده همچون سوسیس و کالباس در این امر دخیل است .
وی همچنین تازه خوری را به عنوان دیگر فاکتور ویژه غذاهای سالم نام برد و ادامه داد : پاک بودن از هرگونه فرآوری ها ، افزودنی و قندهای اضافی ، نگهدارنده های نیترات سدیم برای یک غذا بتوان برآن برچسب سالم زد ، نیاز است .
امینی ادامه داد : اما غذاهای سنتی مازندران که در آنها استفاده از مواد اولیه تازه و طبیعی و همچنین استفاده از سبزیجات وجود دارد در این برهه زمانی به عنوان غذای سالم به شمار می روند .
وی احیای غذاهای سنتی مازندران را علاوه بر اینکه گامی برای حفظ میراث و فرهنگ استان دانست ، افزود : می تواند قدمی برای سلامت افراد جامعه نیز باشد .
*** غذاهای سنتی منوی 20 درصد واحدهای پذیرایی مازندران
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به قرار گرفتن غذاهای سنتی در منوی واحدهای پذیرایی استان گفت : این اقدام از سال گذشته در مازندران کلید خورد و هم اکنون 20 درصد واحدهای پذیرایی ، غذاهای سنتی ارائه می دهند .
مهران حسنی تعداد واحدهای پذیرایی مازندران را 400 واحد اعلام کرد و افزود : بسته به توان ، امکانات و داشتن سرآشپز ، هر واحد پذیرایی یک یا چند نوع غذای سنتی را ارائه می کند .
وی ادامه داد : تجربه یکساله قرار دادن غذاهای سنتی در منوی واحدهای پذیرایی مازندران نشان می دهد که این نوع غذاها در میان مردم و مسافران طرفداران خود را دارد.
معاون گردشگری مازندران با اشاره به اینکه بررسی ها نشان داده که غذاهای محلی و سنتی استان مشتری پسند است تاکید کرد : معرفی و شناساندن غذاهای سنتی به مسافران یکی از ابزار و نیازهای سفر به شمار می رود تا از این طریق آنان با بخشی از فرهنگ و آداب منطقه آشنا شوند .
حسنی اضافه کرد : مازندران نیز به عنوان مقصد سفر بیش از 30 میلیون مسافر نباید از این بسته جذاب و دل انگیز سفر غافل بماند و باید به آن بیش از بیش توجه شود .

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/19923/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت

(تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت

مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

روزهای گرم اردیبهشتی در آسمان مازندران

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی

محسن رضایی:باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد

ماسه‌خواری پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 6 روز آینده

مبادله تجاری 11 میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان

ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

شکوفه های بهاری در مازندران

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده های مازندران

پیش بینی تولید 1500 قلم کالای دانش بنیان در مازندران

حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور

محمودآباد میزبان تور بین‌المللی دوچرخه سواری خزر شد

لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان

گسترش حمایت از دانش‌بنیان‌ها در مازندران

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد