پیام مازند

آخرين مطالب

جاذبه های متنوع گردشگری چالوس در انتظار مسافران نوروزی فرهنگي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - نوشهر- جاذبه های تاریخی ، طبیعی و گردشگری شهرستان چالوس در غرب مازندران به همراه آداب ، رسوم و سنت های کهن و نیز مردمان خونگرم و مهمان نواز آماده بازدید مسافران و گردشگران در تعطیلات نوروزی است.
به گزارش ایرنا ، وجود جنگل های هیرکانی (خزری) در طول ساحل جنوبی دریای خزر ، اقامتگاه های بوم گردی ، ساحل چشم نواز و ماسه ای ، تفرجگاه ساحلی و مجموعه تفریحی ، توریستی و اقامتی نمک آبرود ، کاخ چای خوران ، جاده زیبا و دل انگیز کندوان از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهرستان چالوس است که دیدن این مواهب الهی روح مسافران ، گردشگران و مشتاقان طبیعت را جلا می بخشد.
نکته دیگر آنکه چالوس به علت واقع شدن در مبادی ورودی جاده زیبا و چشم نواز کندوان از آن به عنوان دروازه آن سوی البرز یاد می شود ، شهرستانی که قراراست درآینده نه چندان دور بزرگراهی را به آغوش کشد تا آنکه کویر تشنه البرز را به دلبری هم سفره خزر گرداند.
**اقامتگاه بوم گردی در روستای کریم آباد چالوس
اقامتگاه بوم گردی با رویکرد احیای بناهای بومی و تاریخی در روستای کریم آباد بخش مرکزی چالوس، چنین فضاهای سنتی می تواند به عنوان فرصتی مناسب برای جذب گردشگران و طبیعت گردان در تمامی روزهای سال بویژه تعطیلات نوروزی باشد.
این اقامتگاه که بتازگی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به بهره برداری رسیده است از 12 اتاق با ظرفیت اقامت دست کم 60 نفر و زیربنای حدود هزار و 300 متر برخورداراست.
این مکان علاوه بر ارائه خدمات اقامتی ، آماده پذیرایی از مهمانان و طبیعت گران با غذاهای بسیارخوشمزه محلی و سنتی در این فضاهای کاهگلی است.
این اقامتگاه بنا به اظهارنظر برخی از کارشناسان می تواند معرف آداب ، آئین ها ، فرهنگ بومی و روستایی به مسافران ،گردشگران داخلی و خارجی باشد.
**شهرک توریستی نمک آبرود جاذبه کم نظیر
این شهرک با گستره حدود 650 هکتار از شمال به دریای خزر و جنوب به رشته های کوه های البرز وصل و در فاصله 12 کیلومتری جنوب غربی شهر چالوس واقع است.
آنچه که براهمیت این شهرک افزوده وجود بوستان های جنگلی شمشاد با گستره حدود 200 هکتار در قسمت شمالی آن است و در قسمت جنوبی نیز محدود به زمین های جنگلی منتهی به ارتفاعات کوه"ˈمدوبن"ˈ می شود که چشم هر بیننده ای را خیره می کند.
کمتر کسی است که به استان مازندران سفر کند و از شهرک گردشگری و تفریحی نمک آبرود چالوس این طبیعت زیبا و شاهکار خلقت الهی دیدن نکند.
خط تله کابین، باغ حیوانات، باغ پرندگان ، رودخانه و دریاچه مصنوعی ، جزیره مصنوعی ، رستوران ، قایقرانی پارویی، برج دیده بانی ، مسیرهای اسب سواری ، کلبه های چوبی ، کلوپ های تفریحی ، فضاهای ورزشی ، محل های برپایی چادرهای اقامتی و فضاهای جنگلی از جمله امکانات و بخش های موجود این شهرک با مجتمع گردشگری است.
فضای ورزشی تنیس روی میز ، پیست دوچرخه سواری ، پاورهنگ گلایدر و اسکای واکر ، شهر بازی کودکان، پرواز با هواپیمای دو نفره ، مراکز خرید ، رستوران ها ، غرفه های پوشاک ،باشگاه تیراندازی ، کارتینگ ، صنایع دستی و عکاسی را می توان از دیگر بخش های این مجتمع گردشگری نام برد.
راه اندازی 2 خط تله کابین از مهم ترین بخش های شهرک گردشگری نمک آبرود است که ازسال 1372 درحاشیه جنوب شرقی این شهرک مرتفع ترین خط تله کابین کشور راه اندازی شده است به نحوی که در هر 12 دقیقه شمار زیادی از مسافرانی که قصد دیدن مناطق بالادست قله مدوبن با ارتفاع حدود 970 متری را داشته باشند، از طریق تله کابین این خطوط جابه جا می شوند.
در بالای این قله دمای هوا حدود 10 درجه سانتی گراد نسبت به مناطق پایین دست تفاوت دارد و به علت برخورداری از امکاناتی نظیر استراحتگاه های بسیار مناسب، سرویس بهداشتی، آلاچیق ، اماکن پذیرایی و دیگر مراکز خریداری خاطره دل انگیزی را برای مسافران به همراه دارد.
**ولشت ، زیباترین دریاچه کشور
این دریاچه به عنوان یکی از زیباترین دریاچه های کشوراست که با عمق ‎ 17تا ‎ 28متری درارتفاع یک هزارمتری از سطح دریای خزر در منطقه کوهستانی تخت سلیمان، دامنه شمالی رشته کوه البرز و در فاصله حدود 35 کیلومتری جنوب غربی چالوس روستای سنار بخش مرزن آباد چالوس قرار دارد.
دریاچه ولشت درسال 1388 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و جزو 10 دریاچه آب شیرین کشور است و در حقیقت محیطی برای زیست ماهیان، پرندگان و دیگر گونه های ارزشمند جانوری است.
حجم آب این دریاچه 2میلیون مترمکعب و گستره آن نیز حدود 24 هکتاراست و آب موجود درآن نیز از چندین چشمه جوشان در بستر آن تامین می شود.
صرف نظر از زیبایی های چشم نواز دریاچه، آب و هوای خنک مطبوع کوهستانی و طبیعت بکر پیرامون آن در این بهشت زمینی، رنگین کمانی از مناظر زیبای طبیعت الهی را می توان در این منطقه نظاره گر بود.
**جاده چالوس کندوان
جاده چالوس یکی از مهم ترین قطب های گردشگری ایران است و به علت برخورداری از مناطق و اماکن دیدنی موجود دراین مسیر ارتباطی ، به عنوان چهارمین جاده زیبای دنیا از آن توصیف می شود.
جاده تاریخی که همچون گوهری درخشان برتارک زیبایی ها ی طبیعت این منطقه می درخشد و در سلسله جبال البرز تا پیچ و خم های متعدد در دل کوه و زیبایی های بکر طبیعی تا سفری خیال انگیز را برای مسافران رقم زند.
شمار زیادی از از مردم کشور در طول سال به ویژه روزهای نوروز جاده کرج - چالوس را برای عبور به سمت شمال کشوربرمی گزینند، بدون اینکه چندان توجهی به زیبایی های طبیعی واقلیم شورانگیز این جاده داشته باشند، غافل از اینکه این جاده بهشتی پنهان درکوه های البرزمرکزی است.
این جاده درحقیقت تابلویی از جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی است، جلوه هایی که گردشگران برای دیدن آنها در چهار فصل سال سختی این راه کم عرض و کوهستانی را به جان می خرند.
کندوان ، هفت برادران ، پیچ هزارچم ، رودخانه چالوس ، کوه های سربه فلک کشیده که به طور همزمان سرسبزی و سفیدی برف را می توان در این جاده مشاهده کرد ، تونل های زیبا و روستاهایی با طبیعت سحرانگیز پیرامون آن تنها بخشی از جذابیت های این جاده است .
آبشار هریجان ، بوستان جنگلی فین ، سد و آبشار طبقاتی زوات ، مرداب هسل ، ساحل رادیو دریا ، تفرجگاه ساحلی نمک آبرود ، کاخ چای خوران ، بقعه امامزاده فضل و فاضل (ع ) و ده ها مورد دیگر از جاذبه های گردشگری در شهرستان چالوس وجود دارد که هرساله بویژه در نوروز گردشگران زیادی را به سوی خود فرا می خواند.
رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری چالوس، گفت که در ایام تعطیلات نوروزی بر تمامی تاسیسات گردشگری اعم از واحدهای اقامتی ، پذیرایی، دفاتر خدمات سیاحتی و جهانگردی، مجتمع خدمات رفاهی بین راهی، مساجد بین راهی، جایگاه های سوخت ، خانه مسافر و مراکز پذیرش و اطلاع رسانی نظارت دقیق صورت می گیرد.
سید علی اصغر موسوی ، افزود : در ایام تعطیلات نوروزی علاوه بر پایی نمایشگاه صنایع دستی در نمک آبرود ، اهدای پکیج فرهنگی شامل بروشور و نقشه راهنمای گردشگری به مسافران، برنامه های مختلف فرهنگی ، سنتی شامل نوروزخوانی در این منطقه اجرا خواهد شد تا مسافران ایام خوشی را دراین شهرستان سپری کنند.
براساس آمارهای رسمی دربرخی از ایام بویژه نوروز سال گذشته ،شهرستان چالوس شاهد اقامت 6 میلیون مسافر در شب بوده است که از میان آن ها دست کم 300 هزار گردشگر خارجی بوده اند .
این شهرستان دست کم 130 هزار نفر جمعیت دارد.
7078 /1602/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/20012/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی سرپرست شهرداری نور شد

فیلم| رانش جادهٔ عباس‌آباد به کلاردشت

کشف 5 تن چوب جنگلی قاچاق در کلاردشت

نظارت پلیس فتای قم بر فضای مجازی همزمان با اجرای طرح نور

تور بین المللی دوچرخه سواری خزر به میزبانی محمودآباد

محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل کشف شد

برخورد جدی با دستگاه‌هایی که مرتکب ترک فعل شوند

آغاز فصل نوغانداری در مازندران

طرح نور با جدیت ادامه می‌یابد

دو عضو کانون مازندران منتخب در مسابقه دوست فلسطینی من

خط‌کشی 100 کیلومتر محورهای مواصلاتی مازندران

خودرو‌های متخلف طرح نور که راننده دارد با جرثقیل حمل نمی‌شود

(ویدئو) وقوع سیل در مازندران با آمل و بابل و سوادکوه چه کرد؟

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

حمایت سرلشگر سپاه از طرح حجاب و تذکر رهبری: اصل ماموریت که زیر سوال نمی‌رود | صوت

(ویدیو) اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحهٔ حجاب

توسعه زیرساخت‌ها در بنادر امری ضروری است

مصادیق نصرت الهی در جامعه ایران/تقدیر از فراجا بابت طرح نور

وعدۀ افتتاح ورزشگاه خرم‌آباد در سفر دوم رئیس‌جمهور

معرفی 48 واحد از املاک دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای مولدسازی

تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند

تأمین هزار و 224 هکتار زمین برای ساخت مسکن ملی در لرستان

فعالیت 75 دفتر خدمات الکترونیک قضائی در مازندران

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های دفاع مقدس در جنوب غرب خوزستان

161 میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد

ممنوعیت‌های تردد در محور‌های شمالی در پایان هفته اعلام شد

آغاز ثبت نام آزمون زبان دکتری تخصصی دانشگاه پیام نور

تصمیم گیری در خصوص اجرای طرح حامیم و جشنواره ملی نهج البلاغه

800 هزار تن روغن و گندم از بنادر مازندران وارد شد

فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند

اظهارات سرلشکر جعفری در مورد ماجرای تذکر رهبر انقلاب درباره نحوه اجرای طرح نور

بیش از 8000 عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

هدف گذاری آموزش مهارت‌های دیجیتال به 300 هزار نفر در کشور

سیاه‌چاله چیست و چگونه نور را می‌بلعد؟!

وزیر کشور: اساس طرح نور اصلاح با تذکر است / مأموران فراجا برای نحوه برخورد توجیه شده‌اند

15 عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی

چطور بهار را به بالکن خانه ها ببریم؟ | ایده های برای نگهداری گیاهان در بالکن‌های2 متری

حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد | تکلیف کاپیتان و دو نفر با هم مشخص می‌شود

دستگیری سارق حرفه‌ای سیم و کابل برق با 30 فقره سرقت

حدادی: عدد شش برای ما مقدس است!

15 عنوان برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

اجرای طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌های مازندران

معاون وزیر کشور : طرح نور با قوت به‌کار خود ادامه خواهد داد / یک مورد هم نداشتیم که نسبت به اجرای طرح مخالفتی داشته باشند و به پلیس اعتراض کنند

یک مورد هم نداشتیم که نسبت به اجرای طرح نور اعتراضی داشته باشند و به پلیس اعتراض کنند

افزایش 4 برابر لایروبی رودخانه‌های مازندران