پیام مازند

آخرين مطالب

هنوز گردشگری ریلی در مازندران نداریم؛

غفلت از کارکردهای گردشگری ریلی در شمال سياسي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - سوت قطار در سکوت کوهستان البرز می پیچد و مسیر تازه ای را فراروی گردشگران می گشاید اما کارکرد این نوع گردشگری در مازندران مغفول مانده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: همپای نوروز روزانه تا پنج هزار مسافر نوروزی با 9 رام قطار در مازندران جابجا می شود و با صدای اولین سوت قطار که در سکون خواب‌آلود دره‌هایی مازندران می پیچید، گردشگری ریلی در مسیر تازه‌ای از حیات قرار می گیرد.
در روزگاری که در بسیاری از مناطق، مهم‌ترین وسیله حمل‌ونقل حیوانات رام شده بود، در اینجا، ریل‌ها همچون نردبانی رفتن از ارتفاع دویست متری دوگل تا دو هزار متری گدوک را در چند دقیقه ممکن، از مسیرهای ناگذر گذر کردند و بدین سان، شهرها و روستاها به هم نزدیک شدند و ارتباطات گسترش یافت و دادوستدها رونق گرفت.

اکنون و پس از دهه‌های متمادی که از عمر این ریل‌ها می گذرد و انواع سریع‌تر وسایل حمل‌ونقل نیز ظهور یافته‌اند، این ریل‌ها هنوز نه‌تنها می‌توانند وسیله‌ای برای عبور باشند که می توانند محمل دیگری برای رشد و توسعه مازندران شوند.
گشت‌وگذاری با قطار، همگام با فراز و نشیب ریل‌ها درگذر زمان و مکان. سفری از میان جنگل‌های هیرکانی با زیبایی‌های طبیعی چشم‌نوازش، بر فراز دره‌ها و از روی پل‌هایی که هر کدام در نوع خود، جاذبه‌ای تاریخی و معماری محسوب می‌شوند؛ پل دوآب و تلفیق معماری ایرانی و اروپایی‌اش، پل ورسک و شاهکار مهندسی‌اش. سفری در دل کوه‌ها با طولانی‌ترین تونل خاورمیانه، تونل گدوک با طول بیش از 2880 متر. نظارهٔ سه خط طلا که قطار با سه چرخش در دل کوه‌ها، از پای کوه بر فراز آن می‌رسد.
حسن جعفری یک فعال حوزه گردشگری به خبرنگار مهر می‌گوید: اولین امری که در حوزه گردشگری باید به آن توجه کرد، استفاده از زیرساخت‌های موجودی است که بدون استفاده مانده است، یکی از این امور در مازندران می‌تواند گردشگری ریلی باشد که زیرساخت‌های عمرانی و پتانسیل‌های طبیعی آن در شهرستان موجود است، همچنین، امروزه گردشگران، به‌خصوص طبیعت گردان و بوم‌گردان، به این نوع گردشگری تمایل بسیاری دارند.
به بیان وی، گردشگری ریلی نقطه عطفی در گردشگری استان خواهد شد و می‌تواند عامل مهمی در اشتغال‌زایی افراد بومی بدون ایجاد تغییرات منفی و تخریبی در محیط‌زیست منطقه باشد، چراکه تداوم چنین گردشگری منوط به حفظ محیط‌زیست و میراث تاریخی منطقه است، همچنین، در این نوع گردشگری، علاوه بر شناساندن جاذبه‌های مسیر ریلی، این امکان وجود دارد که در ایستگاه‌های راه‌آهن نیز غرفه‌هایی برای صنایع‌دستی داشته باشیم تا گردشگران بافرهنگ بومی منطقه نیز آشنا گردند.

یوسف گران پاشا، مدیرکل راه‌آهن شمال نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه در حال حاضر گردشگری ریلی، به این صورت که در برخی نقاط به‌غیراز ایستگاه‌ها، توقف برای عکاسی داشته باشیم، نداریم، افزود: اما افراد و شرکت‌های گردشگری هستند که از ما تقاضای کرایه درزین کرده‌اند تا گردشگران خود را در یک مسیر خاص و مشخص با درزین عبور دهند که البته هنوز این امر انجام‌نشده است.
وی در ادامه افزود: گردشگری ریلی مانند مسافرت با قطار نیست، این نوع گردشگران، علاقمندند تا درزین در برخی نقاط به غیر از ایستگاه، توقف کند و آن‌ها پیاده شوند و از مناظر اطراف بازدید و عکاسی کنند، این امر دارای فرایندی است که نیازمند بررسی است، بررسی برای مشخص کردن زمان بیکاری خطوط و اعلام اینکه در چه روزها و ساعات خاصی امکان این نوع از گردشگری وجود دارد.
وی در رابطه با نگرش راه‌آهن دربارهٔ گردشگری ریلی گفت: راه‌آهن با این امر تا زمانی که در تردد قطارهای مسافری و باری ایجاد اختلال نکند، موافق است، ما مشکلی در اجاره خط یا درزین نداریم، اما در مسیرهایی که تلاقی یا سبقت داریم، درزین باید صبر کند تا قطار مورد نظر عبور کند و در حال حاضر نیز به دلیل اینکه درزین به‌اندازه کافی نداریم، قصد انجام موردی این کار راداریم تا با توجه به نتیجه کار، تصمیم قطعی گرفته شود.
به بیان مدیرکل راه‌آهن شمال، در حال حاضر راه‌آهن خودش به‌تنهایی وارد این عرصه نشده است، اما نهاد سراسری از تهران در حال بررسی این موضوع هستند.

رونق اقتصادی با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی موجود و با رویکرد حفظ محیط‌زیست از نمودهای توسعه پایدار است و همچنین، تمرکز بر ساختارهای زیربنایی موجود و استفاده از توان طبیعی منطقه در کنار استفاده از نیروی انسانی موجودِ بومی منجر به توسعه یکپارچه خواهد گردید. برآیند بررسی‌ها نشان‌دهنده آن است که گردشگری ریلی این قابلیت رادار است که بدون تغییر ویرانگر در محیط، از آنچه که موجود است، استفادهٔ بهینه نماید؛ هر چند نباید از نظر دور داشت که وجود یک قابلیت لزوماً به معنای تحقق آن نیست.
بخشی از توسعه شهرستان سوادکوه درگذشته، با خطوط ریلی به‌عنوان خطی برای حمل‌ونقل و محلی برای عبور تحقق یافت، اما امروزه کارکرد توسعه بخش این خطوط علاوه بر آن، می‌تواند به مثابه خطی باشد برای ارتباط، ارتباطی از نوع شناخت.
شناخت و شناساندن جاذبه‌هایی که در ساخت این مسیر ریلی ایجاد گشته و با گذر زمان شکل میراث تاریخی و فرهنگی به خود گرفته است. و این بار، با گردشگری ریلی، سوت قطار در درهٔ های مازندران مسیر دیگری را در حیات این سرزمین می‌تواند رقم زند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/20154/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت

(تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت

مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

روزهای گرم اردیبهشتی در آسمان مازندران

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی

محسن رضایی:باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد

ماسه‌خواری پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 6 روز آینده

مبادله تجاری 11 میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان

ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

شکوفه های بهاری در مازندران

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده های مازندران

پیش بینی تولید 1500 قلم کالای دانش بنیان در مازندران