پیام مازند

آخرين مطالب

آرامش بهاری ، آغوش باز و امن فضاهای مذهبی مازندران برای مسافران فرهنگي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - سفری خوش و خاطره انگیز به مازندران را می توان با حضور و اقامت در زائرسرا و سوئیت های تعبیه شده در مقابر امامزادگان استان جذاب تر و دلچسب تر کرد ، جائی که وقتی پنجره را باز می کنی در کنار دیدن بقعه امامزاده ، جنگل و درختان را از نزدیک در آغوش می گیری .
مازندران ، قطعه ای از بهشت در خطه شمالی کشور به دلیل برخورداری از جنگل و سواحل دریا در کنار سابقه تاریخی و مذهبی همواره یکی از نخستین مقصدهای گردشگری و میزبان گردشگرانی از جنس های مختلف است ، از دوستدار طبیعت زیبا و دریا گرفته تا علاقه مندان به تاریخ و زائرانی که به این استان می آیند تا ضمن نفس کشیدن در هوای پاک آن ، زائر صدها امامزاده ای شوند که در گوشه گوشه این استان سخاوتمند آرمیده اند.
یکی از ویژگی های جاذبه های معنوی مازندران در این است که بقاع 90 درصد از امامزادگان آن در دل طبیعت از قلب جنگل گرفته تا نوک کوه و کنار چشمه های جوشان و سواحل شنی آن واقع شده است ، موقعیتی که فرصت گردشگری چندگانه را برای گردشگران و مسافران از راه رسیده و خسته فراهم می کند.
مازندران که به واسطه تشکیل نخستین حکومت شیعی ایران به دیار "علویان " شهرت یافته است ، مدفن یکهزار و 361 امامزاده است و از این لحاظ که نشانگر سخاوتمندی و میهمان نوازی مازندرانی هاست ، رتبه نخست کشور را دارد .
علوی بودن مازندران در عین حال از آمار جمعیت سادات این استان هم قابل اثبات است . بر اساس داده های رسمی مرکز آمار ایران 20درصد معادل 620 هزار نفر از سه میلیون و 300 نفر جمعیت مازندران ، سید هستند.
* طرحی برای آرامش بهاری
اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران همسو با برنامه های جذب گردشگر ، فراهم کردن امکانات رفاهی و اقامتی در مقابر امامزادگان را با اجرای طرح ملی نوروزی " آرامش بهاری " از هفت سال قبل به اجرا گذاشت و هر سال با رفع نقایص و فراهم آوردن امکانات بیشتر ، فرصت گردشگری معنوی را برای انبوه مسافرانی که این استان را مقصد سفر خود قرار می دهند ، فراهم می کند.
طرح آرامش بهاری به اعتقاد بسیاری از مسافرانی که زائر سراها ، سوئیت ها و اماکن اقامتی در نظر گرفته شده در محوطه یا حاشیه مقابر امامزدگان مازندران را برای گذراندن تعطیلات نوروزی انتخاب کردند ، به یکی از بهترین گزینه ها در رفع بخش اصلی و مهم مسائل سفر یعنی فضاهای اقامتی در این استان پر مسافر تبدیل شده است.
این طرح که با تعریف بسته های مختلف خدماتی و فرهنگی در ایام نوروز اجرا می شود ، با فراهم کردن فضاهای اقامتی برای گردشگران و مسافران و پر کردن اوقات فراغت آنان با برنامه های مختلف فرهنگی و مذهبی به یک طرح پراستقبال و پر شور و نشاط در مازندران تبدیل شده است .
افزایش استقبال مسافران و گردشگران به اقامت در این مکان های معنوی و بهره مندی از برنامه های معنوی آن در سال های اخیر سبب شده است تا در تعطیلات نوروزی جاری اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران 900 سوئیت و زائرسرا را در نقاط مختلف استان مهیا کند.
مدیر کل اوقاق و امور خیریه استان مازندران استفاده از ظرفیت وجود بقاع امامزاده ها برای جذب گردشگران و مسافران را از برنامه های مهم سازمان اوقاف کشور برشمرد و گفت : در این طرح با ارائه بسته های متنوع خدمات رفاهی و فرهنگی بستر و فضا برای استفاده مطلوب تر از این اماکن فراهم می شود .
حجت الاسلام ابراهیم حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه نوروز 97 هفتمین سال اجرای این طرح در کشور است ، افزود : در این سال ها مازندران ، استان گردشگرپذیر کشور با استفاده از ظرفیت امامزادگان موجود استان به میزبانی مسافران می رود .
وی گفت : نوروز امسال طرح آرامش بهاری در 300 بقعه امامزادگان مازندران به اجرا گذاشته شد و تا 15 فروردین ماه جاری میزبان گردشگران و مسافران است .
حیدری برگزاری آئین تحویل سال ، برپایی خیمه معرفت با غرفه های کودک و نوجوان ، برنامه همه واقف باشیم ، پاسخگویی به مسائل شرعی و مشاوره خانوادگی را از جمله برنامه های فرهنگی در طرح آرامش بهاری معرفی کرد.
به گفته مدیر کل اوقاف مازندران علاوه بر اجرای این برنامه ها ، فراهم کردن بستر و فضایی برای اقامت مسافران به عنوان بخش دیگری از خدمات ارائه شده در این طرح است .
حیدری گفت : به همین منظور 900 سوئیت و زائرسرا برای اقامت مسافران در نوروز امسال در نظر گرفته شد که به همراه فراهم شدن فضای امن برای آنان ، پایین بودن هزینه اجاره ویژگی مهم و حائز اهمیت در این فضاهاست .
وی هزینه اقامت هر شب در زائرسراها و سوئیت های وابسته به مقابر امامزادگان مازندران را بر اساس درجه بندی از 200 تا 700 هزار ریال اعلام کرد .
* تلفیق زیبائی های معنوی و طبیعی
مدیرکل اوقاف مازندران بقاع امامزادگان استان را برخوردار از جذابیت های طبیعی و تاریخی توصیف و گفت که 90 درصد این اماکن در دل طبیعت ، جنگل و سواحل دریا قرار دارند .
وی از مقبره امامزادگان " پهنه کلا " و " ذکریا " در ساری و " سه تن برار " در منطقه " گزو " سوادکوه به عنوان مقابری نام برد که به دلیل قرار داشتن در دل جنگل ، محیطی خیره کننده را برای زائران و افراد مقیم در این اماکن ایجاد می کنند .
حیدری همچنین از تاریخی بودن بقاع برخی امامزادگان مازندران به عنوان دیگر جذابیت این اماکن برای مسافران و زائران یاد کرد و اظهار داشت : به عنوان نمونه ؛ امامزاده سید محمد زرین نوا واقع در " چمازکتی " شهرستان قائمشهر با سابقه و قدمتی مربوط به سده هشتم هجری قمری همواره برای مسافران و گردشگران جذاب و دیدنی است .
* زیارت و اقامت
مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران هم با تاکید بر جذابیت های بقاع امامزادگان استان برای مسافران ، گفت : با وجود این ظرفیت ها ، اما اقدامات خاصی برای تبلیغات این فضاها صورت نگرفته است .
محمود فیاض بخش افزود : غفلت از اطلاع رسانی باعث شده تا بسیاری از مسافران هنگام عبور و گذر از مسیرها با دیدن تابلوی مقابر امامزادگان به قصد و نیت زیارت به این مکان ها بیایند و بعد از آن که متوجه وجود فضای زائرسراها و سوئیت های مناسب می شوند ، اقامت در این مکان ها را تجربه می کنند .
وی قیمت مناسب و به صرفه بودن اجاره سوئیت ها و زائرسراها را هم در کنار تمیزی و نظافت آنها به عنوان یک جاذبه دیگر استقبال مسافران برای اقامت در این مکان ها برشمرد.
فیاض بخش از مسئولان و دست اندرکاران ستاد خدمات اجرایی خدمات سفر مازندران خواست تا همراه با معرفی جاذبه ها و فضاهای دیدنی استان به مسافران ، برای معرفی جاذبه های مغفول مانده امامزادگان نیز تلاش کنند تا از تمامی ظرفیت این بخش برای کمک به گردشگری استفاده شود .
* سنگ تمام اوقاف مازندران برای میزبانی
وی با اعلام این که اوقاف مازندران نوروز امسال برای میزبانی از مسافران "سنگ تمام "گذاشت ، گفت : به دستور مدیر کل اوقاف استان حتی زائرسراهایی که نکات بهداشتی و نظافتی را رعایت نکردند ، پلمپ شدند تا هیچ نقصی در ارائه خدمات رسانی مطلوب به مسافران رخ ندهد .
فیاض بخش با اشاره به اینکه از 27 اسفند پارسال تا پایان سوم فروردین امسال بیش از 250 هزار مسافر نوروزی در زائر سراها و اماکن اقامتی مذهبی مازندران اقامت کردند ، تاکید کرد : مطمنا این توانمندی و ظرفیت در امامزادگان استان وجود دارد که در موج دوم سفرهای نوروزی میزبان مسافران بیشتری باشند .
*** زائرسراها ، جبران کننده کمبود فضاهای اقامتی مازندران
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران هم از کمبود فضای اقامتی در تعطیلات بویژه تعطیلات نوروزی به عنوان مشکل هر ساله این استان گردشگرپذیر یاد کرد و گفت : در این ایام با گردشگری انبوه یعنی با حجم انبوه مسافران در مازندران مواجه هستیم که ظرفیت فضاهای اقامتی استان در این حد و اندازه برای این حجم مسافر نیست .
مهران حسنی با اشاره به اینکه سر ریز مسافر در اقامتگاههای مازندران را امسال از روز سوم فروردین شاهد بودیم ، افزود : اقامتگاه های موقت از جمله زائرسراها در پذیرش و اقامت مسافران ، کمک حال بخش مهم گردشگری استان یعنی اقامت هستند .
معاون گردشگری مازندران گفت : وجود اینگونه اقامتگاهها می تواند در کنترل و کاهش پدیده چادرخوابی مسافران تاثیر مهمی داشته باشد به طوری که با ورود این بخش ، خدشه به چهره شهرها و همچنین محیط زیست وارد نخواهد شد .
وی همچنین از چادرخوابی به عنوان گزینه ناامن برای اقامت و حضور مسافران یاد کرد و افزود : امنیت و ایمنی که از حضور و اقامت در فضاهای اقامتی موقت ایجاد می شود به مراتب بیشتر از چادرخوابی است و می تواند گزینه خوبی برای اقامت مسافران به شمار رود .
گزارش از : فاطمه قنبری قادیکلائی
2096/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/21380/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌