پیام مازند

آخرين مطالب

استاندار مازندران نسبت مصرف بی رویه آب کشاورزی هشدار داد اقتصادي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - استاندار مازندران همزمان با جدی شدن نشای برنج در استان ، نسبت به مصرف بی رویه آب به کشاورزان شالیکار هشدار داد .
به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد اسلامی عصر چهارشنبه در مراسم نخستین نشای مکانیزه برنج در روستای فیروزکلای شهرستان آمل گفت : کشاورزان باید مصرف آب را به صورت جدی مدیریت کنند . مثل گذشته دست و دلبازی در مصرف آب نداشته باشند.
وی با اشاره به گزارش های منابع مختلف از کمبود بارندگی و ذخایر منابع آبی استان ، افزود : آب سرزمین مازندران متعلق به همه مازندرانی ها و کشاورزان استان است و همه باید استفاده کنند و نباید با مصرف بی رویه و حساب نشده برای دیگران مشکل ایجاد شود .
استاندار مازندران بر ضرورت نطارت جدی دستگاههای ذیربط در این زمینه تاکید کرد و گفت : علاوه بر مصرف بهینه ، باید با اجرای برنامه های مختلف از جمله تغییر الگوی کشت و گونه ها و ارقام بذر ، مصرف آب کشاورزی را به حداقل برسانیم .
وی افزود : کارهای تحقیقاتی خوبی تا کنون در زمینه معرفی ارقام جدید برنج از جمله رقم برنج " احمدی روشن " انجام شده که با کشت آن میزان محصول تولیدی از حدود سه تا چهار تن کنونی در هر هکتار به هشت تن افزایش می یابد که می تواند در مصرف آب هم تاثیرگذار باشد.
طبق آخرین گزارش اداره کل هواشناسی مازندران ، در نیمه نخست سال زراعی جاری ( مهر تا اسفند 96) 333 میلی متر باران در این استان بارید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد و دوره آماری 30 ساله 17 درصد کاهش نشان می دهد و پیش بینی فصلی نیز نشان می دهد بارش ها در این مدت پایین تر از حد نرمال است.
شرکت آب منطقه‌ ای مازندران هم اعلام کرد که از ظرفیت 327 میلیون متر مکعبی 10 سد استان در نیمه نخست سال زراعی جاری حدود 168 میلیون متر مکعب معادل 52 درصد آبگیری شده است که نشانگر وضعیت نامناسب برای کشاورزان است .
جهاد کشاورزی مازندران هم در پی خالی ماندن 68 درصدی ظرفیت سد شهید رجائی ساری به عنوان یکی از دو سد بزرگ استان به مالکان سه هزار هکتار از شالیزارهای پائین دست این سد هشدار داد که زمین هایشان را امسال زیر کشت برنج نبرند و به فکر کشت جایگزین باشند.
گزارش های رسمی همچنین حاکیست که 13 درصد از ظرفیت 300 میلیون متر مکعبی حدود 800 آببندان این خطه شمال کشور به عنوان منبع اصلی تامین آب شالیزاری هم اکنون خالی است.
** اشتغال روستائی ، مهم ترین اولویت
استاندار مازندران همچنین به نقش روستاها در اقتصاد استان و حل معضل بیکاری اشاره کرد و گفت : افزایش بهره وری در بخش کشاورزی با مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی کشت در کنار صادرات محور شدن محصولات تولیدی می تواند معضل مهم بیکاری جوانان تحصیل کرده استان را حل کند.
وی با تاکید بر این که جوانان بیکار برای اشتغال نباید به دنبال استخدام در بخش دولتی باشند ، افزود : جوان فوق لیسانسی که امروز در کنار پدرش در آمل در زمین کشاورزی مشغول کار شد و دهها جوان دیگر مازندرانی که در بخش خصوصی بویژه روستاها در بخش های مختلف اشتغال یافته اند ، الگوئی برای حل معضل بیکاری استان هستند.
اسلامی گفت : برنامه دولت تدبیر و امید این است که اقتصاد حول محور مردم رشد کند و دولت به جای تصدیگری ، تسهیل گری امور را بر عهده داشته باشد و زیرساخت ها را توسعه دهد تا مردم با کار و فعالیت و تولید ثروت ، حقوق دولت را بپردازند و 60 درصد بودجه از این محل تامین شود.
وی با اعلام این که در سال گذشته 300 میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده در مازندران جمع آوری شد که 30 درصد آن در روستاها و بقیه در شهرها مصرف خواهد شد ، افزود : ظرفیت مازندران در این زمینه یکهزار میلیارد تومان است و برای رسیدن به این رقم باید کسب و کار مردم رونق بگیرد و همه دستگاهها موظفند برای این منظور تسهیل گری کنند.
استاندار مازندران شتاب بخشی به اجرای طرح های زیرساختی مانند راهسازی ، برق رسانی ، گازرسانی و آبرسانی را از برنامه های مهم دستگاههای اجرائی استان در سال 97 معرفی کرد و گفت : وظیفه دیگر این دستگاهها هم تسهیل گیری و شتاب در پاسخگوئی به درخواست های مردم و سرمایه گذاران است .
وی به مدیران دستگاههای ذیربط هشدار داد : کوتاه کردن مسیر پاسخگویی به مردم یک اولویت فوری است که باید در مازندران امسال محقق شود و فعالان اقتصادی باید خیلی سریع به پاسخ و فعالیت برسند تا بتوانند با راه اندازی کسب و کار و سرمایه گذاری ، تولید ثروت کنند و از این طریق است که دولت هم می تواند به حق و حقوق خودش برسد و اقتصاد کشور هم توسعه پیدا کند.
** هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت روستائی
اسلامی گفت : هم اکنون حدود یکهزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار داریم که پرداخت آن با اولویت ایجاد اشتغال روستائی در دستور کار قرار گرفته است .
وی افزود : اختیارات در این زمینه به فرمانداران تفویض شد و لازم است افراد واجد شرایط و اهل کار و تلاش و راه اندازی کسب و کار در روستاها اعم از بخش کشاورزی ، صنایع وابسته ، صنایع دستی و دیگر زمینه ها از طریق بخشداری ها شناسائی و برای دریافت این تسهیلات ارزان قیمت معرفی شوند.
استاندار مازندران با تاکید بر این نکته که تسهیلات ارزان قیمت باید در اختیار اهلش قرار گیرد ، گفت : کسانی که برای دریافت این تسهیلات در سامانه ثبت نام کرده اند ، وضعیت و اهلیتشان در کارگروه و کمیته های تخصصی بررسی می شود تا این تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آدم هائی قرار نگیرد که به دنبال دریافت آن برای حل مشکلات شخصی خود هستند.
وی با تاکید این که صادرات سه میلیارد دلاری را امسال برای مازندران هدفگذاری کرده ایم ، افزود : میزان تولید محصولات کشاورزی در استان ما 6 و نیم میلیون تن است و در تولید 17 نوع محصول هم مقام اول را داریم و این بخش فرصت خوبی برای دستیابی به هدف صادراتی است .
اسلامی توضیح داد : این که شرکتی مانند کاله در آمل روزانه یک میلیون دلار صادرات دارد و با هم تفاهم کردیم که آن را سه برابر افزایش دهند ، نشانگر ظرفیت زیاد مازندران در این بخش است و در حال حاضر هم حدود 70 درصد صادرات ما در حوزه کشاورزی است و تنها 30 درصد در بخش صنعت و معدن و خدمات است و این مهم و ظرفیت مربوط به روستاهاست که باید مورد توجه قرار گیرد.
استاندار مازندران با اعلام این که توسعه صادرات می تواند کشاورزی مازندران را متحول کند ، گفت : اصلاح نژاد و ارقام ، کیفی سازی امورات ، مکانیزه کردن ، بازاریابی بزرگ ، تسهیلات ارزان قیمت و غیره همه باید هماهنگ هم باشند تا به نتیجه مطلوب برسیم .
اسلامی همچنین به ظرفیت سامانه " روستا کالا " هم اشاره کرد و گفت : این سامانه فعال شده است تا کالا به دست دلالان نرسد و کالاهای تولیدی روستا در آن به فروش برسد که در این صورت می تواند ظرفیت خالی 90 درصدی شرکت پست را هم فعال کند.
وی افزود : خرید و فروش کالا در این سامانه نیازمند نیروهای تحصیل کرده است و کشاورزان و باغداران جوان می توانند با بسته بندی از طریق سامانه روستا کالا ، تولیدات و محصولات خود را بفروشند .
استاندار مازندران تاکید کرد : دغدغه بیکاری جوانان در مازندران بویژه تحصیل کردگان را باید از طریق بازگشت به خود حل کرد . باید حرفه آموزی کرد و این دوره ها هم در مراکز آموزش فنی و حرفه ای تعریف شده و در این مراکز جوانان لیسانس تا دکترا در حال آموزش هستند و رضایت هم دارند .
7327/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/22319/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تالاب میانکاله کمی جان گرفت

شناسایی 7 مورد تغییرکاربری غیرمجاز در فریدونکنار

این شما و این علیرضا بیرانوند جدید؛ 16 ساله از خرم آباد + عکس

استقرار بالگرد اورژانس 115 در فرودگاه خرم آباد

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

سریع‌ترین دوربین جهان با قدرت 156٬000٬000٬000٬000 عکس در ثانیه

معرفی نفرات برتر پنج وزن نخست کشتی جام عبداله موحد

درنای بلژیکی خانه‌دار شد

«نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن نیست

(ویدیو) چشم روشنی فریدونکنار؛ درنای بلژیکی خانه‌دار شد

شناسایی هفت مورد تغییرکاربری غیرمجاز در فریدونکنار

ریزش بی‌سابقه شِکِل واحد پول اسرائیل

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

معرفی نفرات برتر 5 وزن نخست جام جهان پهلوان عبدالله موحد

اجرای برنامه‌های فرهنگی برای معرفی ظرفیت‌های خرم‌آباد ضروری است

هوای صاف و آفتابی در مازندران

ثبت بیش از 559 هزار تردد بین استان مازندران و استان‌های مجاور

برنج‌کاران مازندران برای انجام نشاکاری عجله نکنند.

مشکل آب در مازندران تا 3 سال آینده رفع می شود

گلایه‌های نماینده ولی فقیه از تخریب جنگل در مازندران

افزایش 25 درصدی تولید توت‌فرنگی در مازندران

جهش مسکن ملی با شهرک ها در مازندران/سایه برج ها بر سر دریا

جام کشتی آزاد « عبدالله موحد» در بابلسر

(ویدئو) چشم روشنی فریدونکنار؛ درنای بلژیکی خانه‌دار شد

راهنمای نورپردازی مغازه

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

زنجیره های تولید دامی در مازندران ایجاد می شود

تجهیز 391 هکتار اراضی کشاورزی ساری به سامانه نوین آبیاری

معرفی نفرات برتر پنج وزن اول مسابقات کشتی جام موحد

ناکامی کاله در راه رسیدن به نیمه نهایی

جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال

یک مازندرانی سرپرست کمیته امور استان‌های فدراسیون تنیس روی میز

آرامش آبی در دیای خزر

نور خورشید، شهرک صنعتی اترک گلستان را برق‌دار می‌کند

شهرک سینمایی نور

آمادگی پلیس کردستان برای اجرای طرح نور "عفاف و حجاب"

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

گاف 21 میلیاردی فولاد خوزستان؛ مهدی رحمتی در خانه بماند هم پول می‌گیرد!

ساخت تصاویر هولوگرافیک سه‌بعدی با آیفون 14 !

راه‌یابی ذوب آهن اصفهان به مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال کشور

قلعه فلک الافلاک لرستان آماده ثبت جهانی

اطلاعیه شماره 2 فراجا در خصوص طرح نور

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

نور نیوز ارگان رسانه‌ای شورای عالی امنیت ملی نیست

ذوب‌آهن از آمل به نیمه‌نهایی رسید