آخرين مطالب

بنادر ظرفیتی عظیم برای تبدیل شدن به قطب گردشگری دریایی علمي

بنادر ظرفیتی عظیم برای تبدیل شدن به قطب گردشگری دریایی

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ظرفیت بالای بنادر مازندران می تواند این استان را به عنوان قطب اقتصاد گردشگری دریایی در خطه شمال کشور معرفی کند.
  استان مازندران با دارا بودن سه بندر امیر آباد، نوشهر و فریدونکنار می تواند با برنامه ریزی و فرهنگ سازی مدون باعث ایجاد گردشگری دریایی و رونق اقتصادی در حوزه گردشگری دریایی شود؛ دیده شدن ظرفیت های خوب بنادر شمالی که از مزیت های این حوزه بوده باعث کم کردن بار ترافیکی در آینده خواهد بود و می تواند مازندران را به عنوان قطب اقتصاد گردشگری دریایی در خطه شمال کشور معرفی کند.
*گردشگری دریایی یک حوزه ناشناخته در دریا است
نقی امیر اسماعیلی مشاور فراکسیون بنادر و دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گردشگری دریایی یک حوزه ناشناخته در دریا است که به آن توجهی نشده یا کمتر توجه شده، ما به معنای واقعی چیزی با نام گردشگری دریایی نداریم، ما در حال حاضر تردد دریایی داریم که موضوع آن با گردشگری دریایی متفاوت است.
وی افزود: برای تبدیل تردد دریایی به گردشگری دریایی راه درازی را در پیش داریم، ظرفیت بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد اما توجهی به آن نمی شود.
مشاور فراکسیون بنادر و دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:بی مهری به گردشگری دریایی نتیجه این است که ارگان های مرتبط با گردشگری دریایی در این خصوص کار نکردند البته سیاست دولت، وزارت راه و به طور مشخص سازمان بنادر به عنوان مرجع فعال کردن گردشگری دریایی است.
امیر اسماعیلی گفت: با توجه به فرهنگ هر کشوری موضوع گردشگری در آن تعریف می شود، در دریای خزر با مطالعات انجام شده مثلا جزیره آشوراده یک فرصت استثنایی برای گردشگری دریای محسوب شده که با همت سازمان گردشگری و بنادر دریایی مجموعه ای در این جزیره ایجاد کنند.
کارشناس حوزه بنادر در ادامه بیان کرد: در زمینه تردد دریایی با استفاده از بنادر می توانیم باعث کاهش بار ترافیکی شویم، علاوه براین که می توان از این ظرفیت در ایجاد فضای با نشاط برای مردم کمک کرد.
امیر اسماعیلی تصریح کرد: می توان یک مسیر را که حدود 900 کیلومتر نوار ساحلی از خلیج حسین قلی خان در شرق مازندران تا بندر آستارا در غرب دریای خزر بوده بهترین فضا برای ایجاد یک روزنه جدیدی به سمت اقتصاد گردشگری دریایی باز کرد.
*لزوم دارا بودن خطوط ریلی دریایی برای رونق اقتصاد دریایی
مشاور فراکسیون بنادر و دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی گفت: ورود سیل عظیم مردم از تهران به شمال در ایم تعطیلات که به نوار ساحلی ما می آید تردد این همه وسیله نقلیه و ایجاد ترافیک معضل بزرگی برای استان است،در نتیجه ما باید یک مسیر تعریف کنیم در دریا که با شناور امکان آن وجود دارد و تقویت این خطوط ریلی دریایی فرصت جدیدی برای کشور تعریف می کند که دارای ابعاد بسیار گسترده و موجب برمات بسیار در این حوزه خواهد شد.
*رمز موفقیت مازندران در گردشگری دریایی است
کارشناس حوزه بنادر دریایی تصریح کرد: در حوزه گردشگری نوار ساحلی شمال کشور هیچ کاری صورت نگرفته و بی توجهی بسیاری انجام شده، ما ظرفیت بی نظیری در دریای خزر داریم که مورد توجه قرار نگرفته و در چند سالی اخیر فعالیت های خوبی در زمینه اقتصاد گردشگری از سوی سازمان بنادر مازندران در حال انجام است؛ رمز موفقیت ما می تواند حوزه گردشگری دریایی تعریف شود.
امیر اسماعیلی گفت: راه حل مناسب به ویژه در شمال کشور این است که ابتدا تردد دریایی را در دریا تقویت که یک راه جدید در کنار سایر ترددها، ایجاد شود .
کارشناس حوزه بنادر دریایی خاطرنشان کرد: ایجاد گردشگری دریایی در تالاب ها ی کشور که بکر و دست نخورده باقی مانده می تواند باعث ایجاد فضای مناسب باشد.
وی افزود: ما برای ایجاد آینده ای روشن در حوزه اقتصاد گردشگری دریایی در شمال کشور باید در حوزه بازاریابی تخصصی و فنی ورود پیدا کنیم؛ موضوع بحث ما کلان بوده و با ایجاد ارتباط با سایر کسورهای همسایه و امضا تفاهم نامه ها و قرارداد ها باعث تقویت این حوزه شویم؛ باز کردن گره کور بازاریابی در اقتصاد دریایی باعث تقویت حوزه گردشگری دریایی خواهد شد.
*برای تقویت اقتصاد گردشگری دریایی باید فرهنگ تفریحی دریایی ایجاد شود
کاپیتان بهبود عیسی زاده فرمانده کشتی های تجاری دریای خزر  با بیان این که برای تقویت اقتصاد گردشگری دریایی باید فرهنگ تفریحی دریایی ایجاد شود،اظهار کرد: ایجاد فرهنگ یک پروسه زمان بر بوده و باید در زمینه گردشگری دریایی در کشور ما فرهنگ سازی شود که متاسفانه تا کنون صورت نگرفته است.
وی افزود: این فرهنگ سازی نیازمند داشتن زیرساخت مناسب برای گردشگری دریایی بوده که این زیر ساخت در دریاهای شمال وجود نداشته اما در دریاهای جنوب پیشرفته تر بوده و از دیر باز این فرهنگ در آن جا رواج داده شد.
عیسی زاده گفت: فرهنگ سفرهای دریایی نیازمند نگاه فرهنگی بوده که متاسفانه در ایران از سوی مسئولان،مسافران و گردشگران وجود نداشته است؛ چندین سال بحث استفاده از یک کشتی مسافری مطرح شده بود تا سفرهای دریایی به کشورهای همسایه داشته باشیم اما به ثمر نرسید.
کارشناس حوزه دریایی بیان کرد: عدم زیر ساخت های مناسب از جمله سالن های مسافری دریایی در شمال باعث شده تقاضا وجود نداشته باشد؛ بنادر ما بندر های تجاری بوده و بنادری که در آن به عنوان بنادر مسافری استفاده کرد، وجود ندارد.
وی تصریح کرد: تفریحات دریایی، تفریحات مقرون به صرفه ای نبوده به طور مثال اگر بخواهیم از یکی از بنادر شمالی به کشورهای همسایه مثل آذربایجان برویم هم از لحاظ زمانی و هم مالی به صرفه نخواهد بود؛ سفر هوایی زمان کمتری را می خواهد.
کارشناس حوزه دریا در ادامه افزود: در کشورهای غربی یا شرقی که گردشگری دریایی در آن انجام می شود؛ اصل برای آن ها به مقصد رسیدن نیست بلکه آن تفریحی است که در طی مسیر خواهند داشت؛ این نشان دهنده این است که فرهنگ سازی در این کشور ها صورت گرفته است.
عیسی زاده خاطر نشان کرد: دریای خزر یک دریای طوفانی است و نمی توان این سازه کار را برایش فراهم کرد؛ وقتی دریا طوفانی باشد تفریحی هم نیست؛ این دریا دیگر لذتی نخواهد داشت و مسافران و گردشگران از آن استقبال نخواهند کرد.
کارشناس حوزه دریا گفت: در حوزه خلیج و جنوب عمق دریا کمتر است و دریایی آرام را در آن مناطق داریم به همین علت گردشگری در آن برای مسافران لذت بخش است.
 




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

« پیش دبستانی» جزیی از نظام آموزش رسمی کشور تبدیل شود

ساختار مدونی برای حضور نخبگان در امر توسعه وجود ندارد

برگزاری کنگره ملی اختلالات عصبی، عضلانی و اسکلتی در بابل

ارسال 80 مقاله به کنگره ملی اختلالات عصبی در بابل

"خشکه‌داران" تنها بازمانده جنگل‌های جلگه‌ای هیرکانی

اجرای طرح حمایتی زوجین نابارور در بیمارستان فاطمه الزهرا (س) بابل

نخستین آیفون مجهز به 5G تا دو سال دیگر

مشارکت شهروندان در مسیر توسعه پایدار مازندران/ همایش توسعه پایدار به یک رویداد علمی تبدیل می‌‌شود

نشست علمی باستان شناسی نخستین ساکنان مازندران برگزار شد

تشخیص ترکیب‌های سرطان‌زا سیب زمینی سرخ شده از سوی محققان مازندرانی

مازندران دارای بیشترین لکه جنگل های هیرکانی برای ثبت در یونسکو

تجاوز به حریم رودخانه ها، متهم ردیف اول وقوع سیل/ فرهنگ اضطرار در کشور وجود ندارد!

علوم انسانی در کشور ما بستری برای تجربه ندارد

دانشجویان رکن مهم توسعه مازندران

برنامه محوری در اولویت امور اجرایی قرار گیرد

جزئیات کلاهبرداری جدید از تماس‌های خارجی

هک داووس و انتشار اسامی قاتلان خاشقجی

ترجیح محصولات وارداتی بر تولید مخترعان!

شایع ترین نوع کمر درد چیست؟

توقف جذب هئیت علمی در دانشگاه های پیام نور

وراثت، عامل مهم در بروز سرطان پستان

هر آنچه باید از بیماری "سل" بدانید

شیوع بیماری فشار خون در مازندران/ فشار خون یکی از عوامل اصلی بروز بیماری های قلبی عروقی

صنایع غذایی مازندران و مشکلاتی که تمامی ندارد

نشانه‌های اختلالات روانپزشکی چیست؟

جای خالی خانه سبز در مازندران/ خانه سبز؛ سازگار با اقلیم و محیط زیست

توضیح وزارت بهداشت در باره آمار افراد آلوده به ایدز در کشور

اندازه‌گیری تاثیر تصویر ذهنی از برند دانشگاه در جذب دانشجو

تزریق هورمون در دام و طیور شایعه فضای مجازی است/ نقش پررنگ مکمل‌های خوراک دام و طیور در کیفیت تولید

سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در بانوان/ کارگاه آموزشی پیشگیری در فریدونکنار برگزار می شود

تومورهایی که دلیل نامشخصی دارند

سالمندان چگونه زندگی کنند؟!

سیل مازندران نتیجه برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی

آغاز به کار کنگره بین المللی جراحان مغز و اعصاب ایران در بابل

تولید محصول تراریخته مشکل قانونی ندارد

افزایش خروج دانش‌آموزان نخبه از محمودآباد

کاهش سن سکته‌های قلبی به زیر 40 سال

برگزاری کنگره بین‌المللی جراحان مغز و اعصاب در بابل

مراکزعلمی کاربردی مازندران از جذب دانشجوی غیر مرتبط منع شدند

دانشگاه مازندران در میان هزار دانشگاه برتر جهان قرار گرفت

بررسی کاهش زمان اسکی شناورهای تندرو

اینستاگرام یتیم شد

پذیرش دانشجو در 10 مرکز علمی - کاربردی مازندران متوقف شد

فعالیت 9 هزار و 500 انجمن علمی در دانشگاه‌های کشور

لزوم مراقبت از سلامت اجتماعی و اخلاقی در دانشگاه‌ها

آغاز سال تحصیلی دانش آموزان در مازندران

رابطه معنادار کاهش تعداد دندان و آلزایمر/ جوانان هم به آلزایمر مبتلا می شوند

رونمایی از درب دست ساخت دانشجوی دانشگاه مازندران

مدیریت ریسک تغییرات اقلیم با الگوی کشت محصولات زراعی

برگزاری هفتمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویی در مازندران