پیام مازند

آخرين مطالب

حال ناخوش گردشگری در مازندران فرهنگي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - با وجود فضاهای جذاب و قانونمند گردشگری و اقامتی در جای جای استان مازندران ، اما نوروز امسال پدیده تازه ای از جذب خودسرانه گردشگر در بعضی مناطق رخ نمائی کرد که در صورت تداوم می تواند تیشه به ریشه گردشگری و طبیعت و داشته های مازندران بزند .
حکایت از این قرار بود که در هفته ها و روزهای باقی مانده تا آغاز تعطیلات نوروزی ، عده ای با هدف یا بی هدف از فرصت فضای مجازی برای معرفی زیبائی های منطقه محل سکونت خود به عنوان جاذبه گردشگری استفاده کردند و همین مقدار کافی بود تا بخشی از گردشگران ورودی به مازندران برای دیدن این زیبائی های بکر تحریک شوند.
برخی از افراد نیز پا را از فضای مجازی فراتر گذاشته و با نصب بنر و پارچه نوشته با مضامین مختلف از جمله " به سمت منطقه گردشگری ... " عملا وارد عرصه جذب گردشگر شدند ، بدون این که متوجه باشند با این کار در حال تیشه زدن به ریشه گردشگری مازندران هستند.
بعضی از مکان هائی از طریق فضای مجازی یا نصب بنر و تابلو به عنوان جاذبه یا منطقه گردشگری در تعطیلات نوروزی سال جاری معرفی شد ، نه تنها فاقد حداقل امکانات برای پذیرش گردشگر بودند ، بلکه بسیاری از آنها راه دسترسی ماشین رو نیز نداشتند و ظرفیتشان تنها در حد بازدید کمتر از 10 خانوار گردشگر بود.
با این وجود ، کم نبودند گردشگرانی که به هوای کسب تجربه تازه و دیدن طبیعت بکر و زیبا بدون توجه به شاخصه های یک منطقه گردشگری تنها با دیدن تابلوها و بنرها به این مناطق خود جاذبه پندار راهی شدند و دست از پا درازتر برگشتند.
** بازی دوسرباخت
بنا به اظهار نظر مسئولان و کارشناسان حوزه گردشگری و محیط زیست باز شدن پای این نوع مناطق به بخش گردشگری نه تنها عاملی برای جذب بیشتر مسافران نمی شود ، بلکه اثرات و تبعات ناشی از آن همچون بی رغبتی مسافران برای بازگشت به منطقه و اثرات زیست محیطی را به همراه دارد .
آنان معتقدند مازندران با دارا بودن ظرفیت های شناخته شده و مجوز دار گردشگری مانند 60 منطقه نمونه گردشگری ، 25 پارک جنگلی و بوستان ها و پارک های روستایی و خانه های مسافر ظرفیت های لازم برای حضور و اقامت مسافران را دارد .
رضا محمدی یک مسافر تهرانی که تعطیلات نوروزی با دیدن بنر تبلیغاتی معرفی خودسرانه یک منطقه گردشگری به آن منطقه سفر کرده بود ،  گفت : در مسیرم به همراه خانواده بنری را دیدم که از وجود منطقه گردشگری خبر می داد و تصمیم گرفتیم تجربه تازه ای کسب کنیم .
وی افزود : علاوه بر ناآشنایی ، نبود راهنمایی درست به منطقه تنها بخش اندکی از مشکلات برای حضور و دیدن این جاذبه گردشگری بود چرا که در مسیر رسیدن به مقصد مشکلات بزرگتری رخ نمایی کرد .
این گردشگر تهرانی که سابقه چندین سفر به مازندران را داشت ، گفت : راه خاکی و باریک منتهی به منطقه که تنها جوابگوی تردد کشاورزان و ماشین های کشاورزی بود ، تنها مسیر دسترسی به این منطقه بود ضمن این که هیچگونه امکاناتی حتی در حد آب خوردن برای رفع نیازهای مسافر و گردشگر در منطقه وجود نداشت .
وی توضیح داد : واقعیت این است که در پارچه نوشته و بنری که در مسیر قرار داشت ، نوشته بود که در منطقه گردشگری مرداب وجود دارد و ما هم به خاطر دیدن مرداب و پرندگان وسوسه شدیم ولی تنها چیزی که دستگیرمان شد ، خستگی و دلزدگی بود.
** خطر بی راه رفتن گردشگری طبیعت
دبیر تشکل های زیست محیطی استان مازندران در این باره  گفت : رونق طرح های گردشگری در عرصه های منابع طبیعی و روستاها حتی با رعایت چارچوب های قانونی و با مدیریت مراجع رسمی یکی از دغدغه های جدی برای ما بوده است و اگر قرار باشد این پدیده جدید فراگیر شود ، فاتحه طبیعت مازندران خوانده می شود.
داریوش عبادی افزود : مسئولان و متولیان اعم از دستگاه گردشگری و دیگر مسئولان باید با این چهره جدید گردشگری برخورد کنند و از طریق اطلاع رسانی عمومی و همچنین دخیل کردن شوراهای روستاها و دهیاری ها ، اجازه ندهند گسترش پیدا کند.
وی با اظهار این که گردشگری طبیعت در راستای توسعه اقتصاد سبز و درآمدزایی خوب است ، ادامه داد : اما نباید برای دستیابی به این مقوله ، جنگل ها و مراتع باقی مانده قربانی شود .
عبادی گفت : جاذبه پنداری خودسرانه عرصه های منابع طبیعی بخصوص جنگل های مازندران آن هم بدون اخذ مجوز های لازم از سوی ارگان های مسئول ، امروز به دغدغه ای برای تشکل های حامی محیط زیست و منابع طبیعی تبدیل شده است .
دبیر تشکل های زیست محیطی مازندران اضافه کرد : الان با توجه به در نظر نگرفتن پارامترهای لازم زیست محیطی و منابع طبیعی شاهدیم که ظرفیت تاب آوری اکولوژیک جنگل های مازندران شکننده شده است و می تواند حتی آسیب زننده به تنوع های گیاهی و جانوری استان شود .
وی برخی اقدامات مبنی بر ایجاد منطقه گردشگری بدون داشتن مجوزهای لازم را بار اضافی و تحمیلی بر طبیعت استان مازندران دانست و ادامه داد : این مسائل ضربه زننده به چرخه گونه های جانوری و گیاهی خواهد بود .
این فعال تشکل های زیست محیطی مازندران از تمرکز ارائه خدمات گردشگری و توریستی به مسافران آن هم در قالب طرح های گردشگری مجتمعی همچون پارک های جنگلی و مناطق نمونه گردشگری به عنوان یکی از راهکارهای مهم و اساسی در کنترل حضور بی حد و حصر افراد در عرصه های طبیعی یاد کرد .
** تقویت مناطق نمونه گردشگری
مناطق نمونه گردشگری از جمله فضاهای قانونمند و نظامند برای حضور و اقامت مسافران و گردشگران در مازندران به شمار می رود که برغم گذشت یک دهه از تصویب 122 منطقه نمونه گردشگری در مازندران ، بروکراسی اداری و مشکلات اجرایی باعث شده تا تنها 61 منطقه تاکنون پا بگیرد.
رضا اسماعیل زاده ، مجری یکی از طرح های نمونه گردشگری استان مازندران و مدیر عامل شرکت گردشگری جوارم در مسیر پرتردد جاده سوادکوه به تهران است .
او در یک دهه اخیر با سرمایه گذاری شخصی 40 میلیارد ریالی در پارک جنگلی جوارم زیر ساخت هایی نظیر چهار کیلومتر راه دسترسی ، 30 آلاچیق ، 11 واحد متل ، 20 کلبه جنگلی ، سه واحد پذیرایی ، 28 چشمه سرویس بهداشتی و 27 سکوی استقرار چادر را برای مسافران فراهم کرد .
اسماعیل زاده که اجرای این منطقه گردشگری را با پیوست مجوزهای مورد تایید کارشناسان منابع طبیعی مازندران و کشور و براساس کتابچه طرح پارک جنگلی مورد تایید سازمان جنگل های کشور ذکر کرد ، ادامه داد : در ایجاد این منطقه گردشگری 400 هکتاری علاوه بر رعایت این چهارچوب های قانونی مسائل موردنظر برای نگهداشت و رضایت مسافران و گردشگران مورد نظر قرار گرفته است تا به هدف مورد نظر مبنی بر کسب درآمد مناسب و رجعت دوباره مسافران برسیم .
اسماعیل زاده که خود دانشجوی کارشناسی ارشد رشته بازاریابی گردشگری است با استناد به طلاعات یک کار پژوهشی و دانشگاهی گفت : این تحقیقات نشان می دهد خروج هر فرد ناراضی از خدمات یک مجموعه گردشگری ضد تبلیغ و مانع برای حضور 17 گردشگر دیگر می شود.
وی افزود : البته در حال حاضر با توجه به اثرگذاری فضای مجازی ، به طور قطع ضد تبلیغ نارضایتی از خدمات گردشگری در یک مجموعه و یک منطقه بسیار بیشتر شده است و شاید در برخی مواقع قابل جبران نباشد و تمام سرمایه گذاری ها را نابود کند.
این مجری طرح گردشگری تاکید کرد : با توجه به شرایط موجود و حضور میلیونی مسافران در مازندران ، مطلوب سازی خدمات در چارچوب قوانین و مقررات باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد تا گردشگران وسوسه نشوند که به دنبال یک پارچه نوشته یا تبلیغ بی اساس در فضای مجازی آرامش و آسایش خود را به خطر بیندازند .
** مناطق گردشگری بدون مجوز مورد تائید نیست
معاون گردشگری مازندران نیز گفت : ایجاد یک منطقه نمونه و تفریحی برای گردشگری نیازمند رعایت الزاماتی است که اگر نباشد مجوز داده نمی شود .
مهران حسنی ، رعایت چهارچوب های زیست محیطی ، به خطر نینداختن منابع طبیعی به همراه تامین امنیت و آسایش برای مسافران را از جمله الزامات یک منطقه گردشگری و تفریحی برشمرد.
وی گفت : مازندران با دارا بودن بوستان ها ، پارک های جنگلی ، مناطق نمونه گردشگری در جنگل و دریا ظرفیت های خوبی برای حضور و اسکان مسافران دارد .
معاون گردشگری مازندران با اشاره به برخی اقدامات خودسرانه در نوروز 97 مبنی بر اعلام نقاطی به عنوان منطقه گردشگری ، اظهار داشت : اینگونه اقدامات که فاقد حداقل های لازم از زیر ساخت های مورد نیاز برای گردشگران است مورد تائید سازمان میراث فرهنگی نیست .
وی افزود : این گونه فضاهای خودمختار گردشگری بدون فراهم آوردن زیر ساخت های لازم و مورد نیاز علاوه بر مشکلات امنیتی می تواند به مرور به بدنه محیط زیست و منابع طبیعی نیز آسیب بزند .
استان مازندران در تعطیلات نوروزی امسال یعنی از 27 اسفند ماه سال گذشته تا 13 فروردین سال جاری میزبان بیش از 15 میلیون نفر شب مسافر و گردشگر بود که نسبت به مدت مشابه سال پیش 32 درصد افزایش داشت .
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/22373/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور