پیام مازند

آخرين مطالب

کشتارگاه های سنتی، معضل زیست محیطی غرب مازندران مقالات

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - یکی از مهم ترین مشکلات شهرهای غرب مازندران فعالیت کشتارگاههای سنتی است زیرا اغلب این کشتارگاه ها از شرایط مطلوبی به لحاظ بهداشتی بخصوص در بخش خروجی پساب برخوردار نیستند.
  با توجه به اهمیتی که تهیه گوشت سالم برای سلامت افراد جامعه دارد کشتارگاهها نیز در این میان از لحاظ خروجی فاضلاب، پیش سرد کن و گوشت سرد کن و هوازی باید از استاندارد لازم برخوردار باشد.
کشتارگاه سنتی چالوس از جمله کشتارگاه هایی است که به علت عدم رعایت برخی نکات و کم توجهی به رفع نواقص چندی قبل به دستور دستگاه قضا در ابتدای سال 97 تعطیل شد تا بعد از رفع نواقص از جمله ساماندهی خروجی پسماند و خونابه مجددا بازگشایی شده و به فعالیت خود ادامه دهد.
محمد ناصر زندی فرماندار چالوس در رابطه با وضعیت این کشتارگاه و راهکارهای ارائه شده و با بیان اینکه کشتارگاه یکی از مسائل مهم شهرستان است اظهارکرد:در راستای اهمیت کشتارگاه و سلامت مردم ،سال گذشته مجوز احداث کشتارگاه صنعتی در غرب مازندران در مرزن آباد گرفته شد.
وی افزود:این کشتارگاه به بخش خصوصی واگذار شد و تسهیلات خوبی هم برای احداث آن از منابع دولتی اختصاص یافت .
فرماندار چالوس با بیان این که برای احداث این کشتارگاه صنعتی هشت میلیارد تومان اختصاص یافته است تصریح کرد: آخرین مرحله اختصاص تسهیلات از سوی دولت نیز طی چند روز گذشته به تصویب رسید و سرمایه‌گذار طی یکی دو ماه آینده عملیات اجرایی احداث کشتارگاه صنعتی را آغاز می کند.
فرماندار چالوس با اشاره به اینکه تسطیح زمین انجام شده است گفت : امید است با به بهره برداری رسیدن این کشتارگاه طی یکی دو سال آینده مشکلات شهرستان و غرب مازندران در حوزه کشتارگاه دام حل شود.
زندی با تاکید بر اینکه باید برای کوتاه مدت فکری برای بهداشت مردم که بسیار مهم است داشت،خاطرنشان کرد:بیماری مشترک دام و انسان هراز چندگاهی مشکلاتی را در غرب استان به وجود آورده و موجب بروز تلفاتی شده است وبه همین دلیل از سال گذشته به صورت جدی به بهبود وضعیت کشتارگاه سنتی چالوس پرداخته شد.
وی ادامه داد:با توجه به مشکلاتی که به لحاظ بهداشتی کشتارگاه فعلی دارد به حالت تعطیلی در آید تا به رفع نواقص آن پرداخته شود.
این مسئول با بیان اینکه بخش خصوصی تعهد کرده بود سیستم فاضلاب را به صورت استاندارد در این کشتارگاه به اجرا درآورد ابراز کرد: به علت عدم اجرای درست تعهدات و با هماهنگی دادستان، این کشتارگاه از اوایل سال 97 تعطیل شد.
زندی اضافه کرد: از سال گذشته برخی نواقص از جمله پیش سرد کن انجام شد اما تصفیه خروجی فاضلاب آن که از مهم ترین مشکلات بود انجام نشد و در حال حاضر قرار است شهرداری چالوس نسبت به احداث و ایجاد تصفیه خانه هوازی و بی هوازی اقدام کند.
وی ایجاد مسیر خونگیری و رفع سایر نواقص را از دیگر تعهدات شهرداری چالوس طی یک ماه آینده عنوان کرد و گفت: سلامت مردم در درجه اول اهمیت است بنابراین در صورت انجام تعهدات این کشتارگاه مجدد بازگشایی می شود.
فرماندار چالوس با بیان اینکه تعطیلی کشتارگاه موجب گلایه های زیادی از سوی قصابان شهرستان شده است تاکید کرد: در حال حاضر کشتارهای دام چالوس در شهرهای همجوار ازنوشهر انجام می شود.
*ظرف ده روز آینده کشتارگاه چالوس بازگشایی می شود
جعفر ردایی شهردار چالوس نیز گفت: با توجه به اقداماتی که از سال گذشته در راستای بهبود وضعیت کشتارگاه سنتی چالوس آغاز شد گوشت سردکن که از نواقص بود نصب شد.
وی افزود: در گذشته کشتار در ابتدای صبح انجام و پسماند خونابه و فاضلاب وارد رودخانه می شد اما در حال حاضر با نصب پیش سردکن کشتار بعدازظهر انجام می شود.
ردایی با اشاره به نصب دستگاه هوازی جهت تصفیه فاضلاب اظهار کرد: متاسفانه این دستگاه در قسمت تصفیه خون دچار مشکل شد.
شهردار چالوس اضافه کرد: با توجه به نیازی که شهرستان به گوشت دارد در صدد هستیم ظرف 10 روز آینده نواقص برطرف شده و این کشتارگاه مجدد بازگشایی شود.
* مهم ترین مشکلات شهرهای غرب مازندران فعالیت کشتارگاههای سنتی است
صفر علی رضوی زاده رئیس اداره دامپزشکی چالوس نیز  با بیان اینکه یکی از مهم ترین مشکلات شهرهای غرب مازندران فعالیت کشتارگاههای سنتی است اظهار کرد: اغلب این کشتارگاه ها از شرایط مطلوبی به لحاظ بهداشتی بخصوص در بخش خروجی پساب برخوردار نیستند.
وی افزود: در راستای کمک به بهبود وضعیت کشتارگاهها در غرب مازندران، اداره دامپزشکی چالوس مجوز احداث یک واحد کشتارگاه صنعتی را برای شهرستان های چالوس نوشهر و کلارشت توسط یک سرمایه گذار صادر نمود.
رئیس اداره دامپزشکی چالوس تصریح کرد: برای این پروژه زمین تهیه شده و تسطیح نیز انجام شد و کارگاه تجهیز شده است و احداث آن نیازمند حمایت مسئولین استانی و پرداخت تسهیلات کم بهره است.
رضوی زاده تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع و حساسیت های پیش آمده و همچنین حمایت از سلامت مصرف کنندگان، بایدحمایت های لازم از سوی مسئولان استانی صورت گیرد.
وی در خصوص مشکلات کشتارگاه سنتی چالوس گفت: مهم ترین مشکل پساب خروجی بوده که وارد رودخانه چالوس می شود و البته شهرداری جهت رفع این مشکل اقداماتی انجام داد.
رئیس دامپزشکی چالوس اضافه کرد: سیستم احداثی جوابگوی پساب خروجی کشتارگاه نبوده است بنابراین تا زمان رفع نواقص تعطیل است.
* شهرداری در هیچ جا متولی کشتارگاه و تامین گوشت نیست
در ادامه صابر سام دلیری رئیس شورای شهر چالوس با بیان اینکه سلامت شهروندان،بهداشت محیط و حفظ محیط زیست باید خط قرمز ما باشد اظهار کرد:هر کسی در ادای تعهدات خود در این خصوص کم کاری کند باید پاسخگو باشد.
وی افزود: شهرداری در هیچ جا متولی کشتارگاه و تامین گوشت نیست وهیچ اصراری نیز به وجود کشتارگاه در محدوده شهرنبوده، بنابراین حتما باید از فضای کشتارگاه فعلی برای تامین سرانه های شهری استفاده شود.
رئیس شورای شهر چالوس تصریح کرد: طبق صحبتی که با سرمایه گذار کشتارگاه صنعتی انجام شد و با نظر به اینکه در مرحله دریافت تسهیلات بانکی است اما ساخت آن حداقل یک سال زمان می برد و در واقع حتما باید فکری عاجل در حل این مشکل انجام شود.
سام دلیری تاکید کرد: مشکلات زیست محیطی رودخانه و دریا باید در یکی دوماه آینده برطرف شود .
*آغاز عملیات اجرایی رفع ایرادات کشتارگاه چالوس
عبدالرضا دانش فر رئیس اداره خدمات شهری شهرداری چالوس نیز گفت: عملیات اجرایی رفع ایرادات کشتارگاه چالوس آغاز شد.
وی افزود: در همین راستا در سال 96 شهرداری چالوس نسبت به بازسازی کشتارگاه شامل نصب تجهیزات پیش سرد کن، آسفالت محوطه و نصب سیستم بی هوازی تصفیه پساب و فاضلاب و تغییر ساعت کشتار از اول صبح به بعداز ظهر با هدف نظارت بیشتر بر نحوه تصفیه فاضلاب اقدام کرد.
دانشفر تصریح کرد: در حال حاضر سیستم بی هوازی قابلیت تصفیه خونابه را در شرایط ایام پرکاری نداشته که در همین راستا با هماهنگی دادستان چالوس کشتارگاه تا رفع این ایراد تعطیل شد.
وی خاطر نشان کرد: دغدغه شورای اسلامی شهر و شهرداری چالوس حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی رودخانه بوده و در این راستا آماده همکاری با کلیه نهادهای مرتبط جهت کاهش آلودگی آب رودخانه، دریا و ساحل است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/22450/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فریدونکنار؛ میزبان مرحله استانی جام شهید عجمیان

هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران

ساخت 11هزارمین مسکن روستایی دراستان مازندران

30 دانشگاه در فاز اول رویکرد خود را به حکمت بنیان تغییر می‌دهند

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در این محور شمالی

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول

حکم شرعی امتیاز خودروی واگذار شده چیست؟

حمایت مردم شهرستان نور از عملیات سپاه و فراجا

هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

6 مدال بانوان مازندرانی در مسابقات کوراش قهرمانی کشور

پایان جولان سارق سیم کابل برق در ساری

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها در سواحل دریا

مطالبه گری مازندرانی ها برای اجرای طرح « نور»

بیش از 90 درصد مردم کردستان از اجرای طرح نور استقبال کردند

مبنای قانونی اقدامات پلیس در برخورد با مسئله‌ی حجاب در قالب طرح نور چیست؟

1500 حلقه چاه بدون پروانه در مازندران تعیین تکلیف شد

گروه‌های مردمی مسوولان را در اجرای «طرح نور» در ورامین یاری کنند

همه آمدند/ زنجیره انسانی از گلوگاه تا رامسر در حاشیه خزر

سهم یک چهارمی ساخت خانه‌های روستایی در طرح نهضت ملی مسکن مازندران

استحکام پایه‌های جامعه از نور و انرژی شهدا است

منطقه زیبای پامنار خوزستان

اجرای مرحله چهارم طرح پیشگامان امنیت در مازندران

زنجیره انسانی مردم ولایتمدار چالوس در ساحل دریا

زنجیره انسانی حمایت از عملیات وعده صادق در سواحل مازندران

مبارزه با بیماری‌های گندم در مزارع بهشهر

هشدار آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران

محدودیت‎های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

جمعه بازار صنایع‌ دستی در شهرملی گلیچ بهشهر برگزار می‌شود

دوربین insta360 X4 چه مشخصاتی دارد؟

اجرای طرح « نور» مطالبه عمومی است

تغییر استاندار مازندران شایعه است/ حسینی پور می ماند

تبریک مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران درپی قهرمانی تیم ملی کشتی

عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

توقیف خودروی bmw قاچاق در ساری

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

افزایش دمای هوا تا یکشنبه در مازندران

رئیسی کیا: شکست در واگذاری استقلال و پرسپولیس شکست خصوصی‌سازی است/ فدراسیون جلوی رقابت مالی ناسالم و پول پاشی را بگیرد

توصیه های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه

مشکل آب در مازندران تا 3 سال آینده رفع می شود

آغاز کار و تلاش شالیکاران مازندرانی با نشاء برنج

نخستین نشاء برنج در مازندران

حذف بروکراسی اداری در کردستان پیش‌ نیاز تحقق شعار سال

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

ایمن سازی گردنه مله شبانان در محور خرم آباد _کوهدشت

بازگشت واحد 4 بخار نیروگاه نکا به مدار تولید

معرفی نفرات برتر کوراش بانوان قهرمانی کشور