آخرين مطالب

رقابت هتلهاي بي جاذبه با ويلاهاي پررونق مقالات

رقابت هتلهاي بي جاذبه با ويلاهاي پررونق

  بزرگنمايي:

نبود هتل هاي خوب , بااستاندارد و قيمت هاي منصفانه باعث شده تا رغبت بسيار شديدي براي داشتن ويلا در شمال ايجاد شود و

اين امر چالش از بين رفتن اراضي کشاورزي و جنگلها را به همراه داشته است.

اين در حالي است که بخش عمده ويلاهاي ساخته شده از رامسر تا گلوگاه در استان مازندران تنها در روزهاي خاصي از سال مورد استفاده قرار گرفته و عملا در طول سال خالي است.

بسياري از مردم از طبقات مختلف اجتماعي با سرمايه 50 ميليون , صدميليون تومان و يا بيشتر در سالهاي اخير اقدام به خريدن ويلا در استان مازندران کردند و از ان سو براي بسياري فرصت هايي بوجود امده تا هر چه بيشتر اراضي مرغوب استان را به ساخت و ساز مسکوني سوق دهند

از اينرو اين سوال مطرح است که سياستها براي تشويق مردم براي گذراندن اوقات فراغت در هتل ها چگونه بايد باشد و چه راههايي انتخاب شود تا به صورت طبيعي مردم از ساختن ويلاي شخصي دست کشيده و از خدمات عمومي در هتل ها استفاده کنند

اکنون از مجموع 55 هتل، 46 متل، 72 هتل آپارتمان در مازندران، يک هتل پنج ستاره و سه هتل چهار ستاره است که خدمات دهي پايين و نداشتن برنامه هاي جنبي رفاهي موجب شده تا مسافران و گردشگران از اين مراکز اقامتي استقبال نکنند.

فقدان درک نهادهاي مربوط در تامين اين نياز اساسي مسافران يعني اسکان مناسب با برخورداري از همه نوع امکانات از جمله استخر، جکوزي، ورزش، برنامه هاي فرهنگي، غذاي هاي سنتي و تورهاي گردشگري در مسيبرهاي مختلف و... موجب شده تا راهبردهاي صنعت گردشگري مازندران راه به جايي نبرد.

به گفته مسوولان امر اکنون بيش از 70 درصد ظرفيت هتل هاي بي جاذبه موجود استان مازندران در ايام غير پيک مسافر خالي بوده و ادامه اين روند صنعت هتلداري را با چالش جدي مواجه کرده است.

علاوه بر اين , افزايش نرخ سالانه هتل هاي موجود در کنار رقابتي نبودن آنها ديگر چالشي است که مسافران از اين مراکز اقامتي گلايه دارند به طوري که بخش اعظمي از گردشگران، اسکان در ويلاها و چادرخوابي در حاشيه خيابان ها را بر اقامت در اين هتل هاي بي جاذبه ترجيح مي دهند.

کارشناسان امر نداشتن طرح جامع آمايش سرزمين را عامل اصلي محقق نشدن طرح ها و برنامه هاي اين حوزه در مازندران اعلام مي کنند و حتي اين طرح را پيش نياز توسعه صنعت درآمدزاي گردشگري مي دانند.

به تاکيد متخصصين حوزه گردشگري علاوه بر اقامتگاه موارد ديگري نظير حمل و نقل، غذا، خدمات و جاذبه ها از ديگر عناصر گردشگري است که بايد مدنظر مسوولان امر قرار گيرد.

گردشگري علاوه بر ايجاد اشتغال موجب درآمد اقتصادي در استان نيز مي شود براي تحقق اين مهم و جلب گردشگران داخلي و خارجي با انگيزه هاي متفاوت، وجود منابع و جاذبه هايي در مقصد ضروري است که وجود هتلهاي خوب از جمله اين جاذبه هاست.

برابند بررسي هاي انجام شده مبين اين است که بدون فراهم بودن امکانات و خدمات لازم جاذبه ها و داشتن هتلهاي استاندارد نمي توان موجب جلب گردشگران براي اقامت در هتل ها شود و اين امر باعث مي شود تا علاوه بر اينکه نتوانيم به توسعه اين صنعت در آمدزا و ارزآور اميدوار باشيم هر چه بيشتر مردم را به ساخت ويلاهاي شخصي سوق دهيم.

استاد رشته جغرافيا و برنامه ريزي روستايي و هتلداري با اشاره به خدمات دهي هتل ها در کشور به ايرنا گفت : نکته بسيار مهم آن است گردشگري که وارد هتل در استان مازندران و ديگر نقاط کشور مي شود پولي را که پرداخت مي کند با ستاره نصب شده در سر درب هتل ها هماهنگ نيست.

محمدرضا اورمزدي تصريح کرد : مي توان گفت که مشتري پول ستاره هاي واهي را مي دهد و عملا از هتل چهار ستاره و پنج ستاره خبري نيست چون سطح ارايه سرويس هايي که اين گونه هتل ها به مشتريان مي دهند در واقع در سطح همان يک ستاره تا حداکثر سه ستاره است.

به گفته وي کشورهاي موفق در صنعت گردشگري و هتلداري، هتل هاي استاندارد داراي امکانات و سرويس هاي فراوان براي ارائه به مشتريان خود هستند که مي توان به تجهيزات و امکانات رفاهي، تنوع پذيرايي، نيروي انساني و ... اشاره کرد که برخي از اين هتل ها خود يک برند هستند.

استاد دانشگاه هاي مازندران و گيلان شاخص عملکرد هتلها را جنبه هاي اقتصادي و سطح ارايه خدمات به مشتريان مربوط دانست و گفت: اين شاخص مثل درصد اشغال هتل ،نرخ متوسط روزانه، درآمد حاصل از فروش اتاق ها، درآمد عمليات ويژه و سرمايه گذاري در هتل، نوع ارايه سرويس به مشتريان مي تواند درجه و ستاره هتل ها را تعريف نمايد.

به گفته او , توسعه و ارتقاء صنعت هتلداري در ايران و مازندران بايد از طريق تبليغات , سرمايه گذاري مناسب در هتلداري، فعاليت هاي بازاريابي و فروش درون حوزه اي و برون حوزه اي استانداردسازي خدمات و ساختار فيزيکي هتل ها ، آموزش و توانمندسازي نيروهاي هتلها، صداقت در رفتار و گفتار و کردار با مشتريان ، مديريت برند و برندسازي، استراتژي بازارسازي، بازار داري و بازاريابي صورت پذيرد.

وي خواستار افزايش احساس رضايت مندي مشتريان در سفر به مراکز اقامتي مازندران بيش از 85 درصد شد و گفت : بايد ستاره هتل ها را واقعي به مشتريان تعريف و ارايه کرد و سطح خدمات و امکانات را در هتل هاي مازندران افزايش داد.

وي خاطرنشان کرد : در حال حاضر بيش از 20 هزار تخت اقامتي در قالب 217 واحد اقامتي در مازندران فعاليت دارد ولي بيش از 70 درصد ظرفيت اين اقامتگاه ها در ايام غير پيک مسافر خالي است.

يک کارشناس گردشگري نيز  گفت : اندک هتل هاي موجود در مازندران خاموش هستند , انها برنامه اي براي رقابت و جذب مشتري ندارند , در قيمت ها منعطف نيستند و در واقع انها مشتري را به عنوان يک بار مصرف نگاه مي کنند و لذا عملا هيچ برنامه اي براي ماندگاري و يا برگشت دوباره مسافر به هتل ندارند.

به گفته وي اين مساله باعث مي شود تا مسافران در دور بعدي سفر به مازندران يا به فکر اجاره ويلا باشند و يا اينکه اگر اندک اندوخته اي داشته باشند در اسرع وقت هم به عنوان سرمايه گذاري و هم به عنوان سياحت دست به ساخت يا خريد ويلا مي زنند.

اين کارشناس گردشگري گفت : مشکل از اين اينجا شروع مي شود به جاي اينکه 500تا هزار هتل دو تا پنج ستاره استاندارد در استان وجود داشته باشد تا خيل عظيم مسافران به استان را جذب کند با دهها هزار ويلا ساخته شده از رامسر تا گلوگاه روبروهستيم که متاسفانه درمرغوبترين اراضي استان ساخته شده است و عملا منابع ملي بسياري را از کارايي انداخته و هزينه

فراواني بر دوش اقتصاد انداخته است.

به گفته اين کارشناس اين ويلاها در اکثر زمان سال خالي بوده و تنها در تعطيلات برخي از فصول استفاده مي شود که خود مساله نگهداري , حفاظت , محيط زيست ان و نيز دادن امکانات رفاهي همچون اب , برق و ... از مشکلات بخشداريها و شهرک هاي استان است.

وي گفت : لذا براي رهايي از اين مساله نياز است مجموعه اي از وزارت خانه ها و نهادهاي درگير در اين حوزه وارد شده تا مساله گردشگري در استان به سوي استفاده از هتل سوق يابد و مردم به صورت طبيعي مشتاق استفاده از امکانات هتل شوند و عملا ويلا داري از حيز انتفاع خارج شود.

معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي استان مازندران نيز در اين باره گفت : به طور عام وضعيت هتل هاي استان به لحاظ تعداد تخت با توجه به تعداد گردشگران مازندران بسيار ناچيز است.

مهران حسني  تعداد تخت مراکز اقامتي در اين استان را 20 هزار تخت اعلام کرد و افزود : وضعيت هتلداري در مازندران طوري است که اکنون مسافران به جاي اسکان در هتل ها به چادرخوابي و ويلاها روي آورده اند.

وي گراني نرخ هتل ها را يکي از مشکلات اين بخش برشمرد و گفت : بخشي از اين معضل به گراني نرخ هتل ها مربوط مي شود اگرچه بايد هزينه هاي جانبي هتلداري شامل برق ، آب ، گاز و دستمزدها بايد بررسي و لحاظ شود.

حسني با اشاره به اينکه در اين ارتباط يک بخشي ظرفيت سازي توسط دولت است که دارد اتفاق مي افتد يعني همان فضاي امني که در جامعه وجود دارد خودش عامل اصلي جذب گردشگر است ادامه داد : بخشي ديگر مربوط به صاحبان هتل ها است يعني تشکل هاي مربوط اين حوزه بايد براي تبليغات , بازاريابي و جذب مسافر برنامه داشته باشند.

معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي استان مازندران تاکيد کرد : در اين حوزه بايد زنجيره گردشگري در سه بخش اقامت ، دفاتر جهانگردي و واحدهاي پذيرايي شکل گيرد زيرا اين موارد مکمل کار يکديگرند و علاوه بر اين هر هتلي بايد سايت داشته باشد تا آن گردشگر علاقه مند داخلي و خارجي بتواند برنامه ها و جاذبه هاي آن هتل و منطقه را بداند.

حسني تعداد هتل هاي در حال ساخت در مازندران را حدود 20 واحد اعلام و اضافه کرد : از اين مقدار شش الي هفت واحد هتل چهار ستاره و پنج ستاره است.

وي بر ضرورت ارتقاء هتل هاي موجود اين استان براي جذب گردشگر تاکيد کرد و گفت : گردشگران خارجي طالب هتل هاي چهار و پنج ستاره هستند و ما بايد به سمت ساخت اين هتل ها حرکت کنيم چراکه اگر هتل ها پنج ستاره نباشد گردشگر حرفه اي متوجه مي شود و اين در واقع ضد تبليغ مي شود.

وي تصريح کرد : به دليل فقدان هتل هاي پنج ستاره بسياري از گردشگران که از کشور هاي عربي وارد ايران مي شوند به خانه ها يا ويلاهاي شخصي روي مي آورند.

معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي مازندران توانمند سازي نيروي بخش گردشگري را مهم ترين اصل در اين بخش اعلام کرد و گفت : گردشگري و هتلداري استان بايد به سمتي برود تا از نيروهاي آموزش ديده استفاده کند.

وي طرح آمايش سرزمين در مازندران را لازمه پيشبرد اهداف و برنامه هاي راهبردي حوزه گردشگري استان دانست و تاکيد کرد : اين طرح در واقع نقشه راه است زيرا اگر اين طرح نباشد هيج اتفاق خاصي در بخش گردشگري نمي افتد.

محسني گفت : اين نهاد منتظر آمايش سرزمين است و دست اندرکاران امر بايد براي اتمام اين طرح مهم بيشتر تلاش کنند زيرا اکنون نظم و نظام خاصي در اين حوزه وجود ندارد يعني نمي دانيم به طور مثال در ساري چقدر ظرفيت اقامتي نياز داريم يا چه هتل هايي نياز داريم.

وي يادآور شد : نبايد در يک شهري که ظرفيت ايجاد کمپ يا اکو کمپ دارد در آنجا موافقت اصولي احداث هتل چهار ستاره داده شود به طور يقين سرمايه گذار در اين جا شکست مي خورد.

محسني نبود تسهيلات کم بهره را براي واحدهاي اقامتي نيازمند را از ديگر مشکلات بخش گردشگري استان برشمرد و گفت : اکنون هيج اعتباري نداريم در اختيار اين مراکز اقامتي قرار دهيم تا خودشان را بازسازي و بهسازي کنند.

از سوي ديگر کارشناسان امر مي گويند ضعف مديريت و نداشتن برنامه منسجم ، حضور افراد غير متخصص و تغييرات ­پي در پي مقررات در حوزه گردشگري از جمله معضلات حوزه گردشگري و هتل داري در مازندران و ايران است که اين امر باعث مي شود بسياري از مجريان، فعالان و آژانس ها نتوانند برنامه هاي بلندمدت خود را طرح ريزي و به اجرا درآورند.

به گفته اين کارشناسان چه بخواهيم و چه نخواهيم براي استفاده اقتصاد ملي از گردشگري و نيز حذف معايب ناشي از نبود رغبت درمردم در استفاده از هتل بايد برنامه هاي جدي در همه جنبه هاي بخش هتل داري در استان مازندران در نظر گرفته شود.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

روسای بازنشسته هیات های ورزشی مازندران گوش به زنگ فدراسیون

روستاهای بابلسر میزبان طرح امام شدند

ساخت فیلم ` خان طومان ` در مازندران کلید خورد

اجرای 22 هزار مترمکعب عملیات آبخیزداری در کلاردشت

فاصله نجومی مازندران تا تبدیل شدن به قطب گردشگری

حال پریشان یک رودخانه/ «تلار» زباله‌دانی شد

شخم زمستانه در مناطق بارانی ممنوع!

دیابت ؛ شاهراه ورود به مسیر مرگ خاموش

این من بودم که...

قصه ناتمام نساجی های قائمشهر

جنگل تراشی در مقابل چشمان مسئولان/ مناطق بکری که بلعیده می‌شوند

روزگار تلخ مرکز تجارت شمال در «بارفروش دِه»

صنعت مازندران "مادر" ندارد!

نخستین ساکنان مازندران چه کسانی هستند؟

مدیرعامل باشگاه نساجی مازندران : اعتراف به اشتباهات کردید ولی چه سود؟

چشم‌چرانی به اراضی مازندران؛ ممنوع!

نمره منفی برای کمیته های بحران

برای چهل سالگی انقلاب چه کرده اید؟

گردشگری با طعم فقر امکانات در منطقه نمونه ساحلی

روستا؛ منبع اساسی آغاز یک توسعه پایدار/ نگرش خود به روستا را تغییر دهیم

درباره حادثه پل سفید

سیل‌گیر!؟

دردمان از نشنیدن نیست؛ گوش شنوایی نیست

مادران انتظار؛ 35 سال چشم به راه علیرضا

گردشگری در مازندران؛ از "عمل" تا "عنوان‌زدگی"

ثبت 68 آیین معنوی مازندران/ از « گهره بندی» تا «مشال پلیته»

داغ بردل نشسته «خزر»/ سوگواره دریا پایان ندارد

ضریحی که ندیده ساخته شد/ عشق به امام حسین (ع) درقاب هنر

حکایت تلخ "درس خواندن" و "کمر شکستن"

کرب زنی؛ آئینی برای همنوایی با امام حسین (ع)

هجوم "خوران"به جنگل های یتیم شمال به بهانه گردشگری!

"نُکرس" زیبایی مطلق در دل ستبر کوهستان

"کم‌آبیاری بخشی ریشه" راهکاری علمی برای سازگاری با شرایط خشکی

افزایش حباب سن ازدواج در جامعه امروزی/ استقلال مالی؛ دختران را ازدواج گریز کرده است!

گردشگری با طعم جهادی

کلیدهای طلایی رفتار با نوجوانان

محورهای مواصلاتی مازندران جولانگاه عزرائیل!

تلف شدن ماهیان رودخانه فریدونکنار در تداوم تناقض‌گویی مسئولان/ مشکلات زیست محیطی که سلامت مردم را نشانه گرفته است

«خوتکا» پیشمرگ پرندگان مهاجر شد/ مهمان‌کشی ممنوع

سناریوی نرخ ارز و جولان قیمت ها در بازار مصرفی

پلاستیک؛ هیولایی که سلامتی را می بلعد

دست برنجکاران مازنی زیر سنگ شالیکوبی داران

باران به داد میانکاله رسید/آتشی که زمین خواران برافروختند

"الیت"؛ مدفن یک تمدن تاریخی

ارزمون شکارچیان درگذشت

معدن‌کاری لرزه برجان ولشت انداخت/ مرگ بهشت نزدیک است

شیرمادر؛ بهترین گزینه برای تغذیه کودکان شیرخوار

این همه تبلیغات بنر در ساری برای یک سالگرد

سرریز جاذبه های گردشگری در مسیر راه آهن شمال

خطر تکرار فاجعه در بافت های ناایمن/ تهدید جان 400 هزار مازنی