پیام مازند

آخرين مطالب

اجماع مدیران مازندران برای حل مشکلات آموزش و پرورش فرهنگي

اجماع مدیران مازندران برای حل مشکلات آموزش و پرورش
  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - مدیران عضو شورای آموزش و پرورش مازندران روز پنجشنبه در نخستین نشست سال جدید از آموزش و پرورش به عنوان مهم ترین پایگاه مقابله با آسیب های اجتماعی یاد و بر ضرورت کمک همگانی برای تقویت این پایگاه تاکید کردند.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، معاون سیاسی ، اجتماعی و امنیتی استانداری مازندران در این نشست گفت: اگر نتوانستیم در حوزه آسیب های اجتماعی موفق و خوب عمل کنیم به خاطر این است که نتوانسته ایم از ظرفیت های آموزش و پرورش بخوبی استفاده کنیم.
احمد حسین زادگان افزود : آموزش و پرورش ما مشکلات جدی دارد ، در حالی که این نهاد در همه حوزه ها از جمله درمان ، آسیب های اجتماعی ، فرهنگی ، محیط زیست و درمان می تواند نقش اساسی و اثرگذار ایفا کند.
وی گفت : اگر قرار است اتفاقی در آموزش و پرورش بیفتد ، بخشی به مدیریت آموزش و پرورش و بخشی به شورای آموزش و پرورش بر می گردد ، چون نمایندگان بسیاری از بخش ها و دستگاههای اجرائی عضو این شورا هستند که اهمیت و فراگیری فعالیت های این نهاد و لزوم هم افزایی در فعالیت ها را می رساند.
معاون استاندار تاکید کرد : عقب افتادگی و کارهای انجام نشده و کم توجهی به آموزش و پرورش مازندران زیاد و کار برای انجام در این حوزه بسیار است.
وی افزود : حل مشکلات اجتماعی کار یک نهاد مانند سازمان برنامه و بودجه نیست، چون به لحاظ اعتباری یک رقم مشخص داریم و مشکل آموزش و پرورش با درصدهای اندک بودجه ای حل نمی شود ، بلکه به لحاظ کیفی و شیوه ها نیز نیاز به تغییر دارد که بخشی به ظرفیت خودش بر می گردد.
او با تاکید بر استفاده از ظرفیت های مردمی در حل مشکلات آموزش و پرورش ، گفت : بیش از 500 هزار دانش آموز در استان داریم که با احتساب خانواده ها یک میلیون و 500 نفر می شوند و اگر اقوام دانش آموزان را هم به حساب بیاوریم ، تمامی جمعیت استان با این نهاد سر و کار دارند و ما باید همه این ظرفیت ها را به آموزش و پرورش بیاوریم.
** دولت ، خیرین و رسانه مثلث توسعه آموزش و پرورش
معاون استاندار مازندران از دولت ، خیرین و رسانه ها به عنوان سه ضلغ اثرگذار بر توسعه آموزش و پرورش یاد کرد و گفت : بخشی از رفع کمبود ها هم به تجربه موفق سازمان های مردم نهاد در کشورهای توسعه یافته برمی گردد و خیرین مدرسه ساز فرصتی برای حل مشکلات هستند که باید به عنوان یک ضلع به لحاظ کمی و کیفی توسعه مدنظر قرار گیرند.
وی افزود : خیرین در تمام حوزه ها در حال حاضر وجود دارند ، اما به عملکردشان کاریکاتور گونه است یعنی به لحاظ کمی خوب است ، اما به لحاظ کیفی ، کیفیت لازم را ندارند در حالی که آموزش و پروش می تواند از این ظرفیت به صورت کیفی هم استفاده ببرد.
او ادامه داد : اگر می خواهیم آموزش و پرورش مردمی تر شود و خیرین کمک کنند باید برای آنان در اذهان احترام برانگیخت اما جای تندیس خیرین مدرسه ساز در میادین و یا خیابان های این شهر خالی است.
حسین زادگان گفت : یک ضلع دیگر این مثلث توسعه نیز در کنار دولت و خیرین ، رسانه ها هستند که برای فرهنگ سازی نقش موثری دارند و باید از ظرفیت تمامی آنها اعم از صدا وسیما ، رسانه های مکتوب و شبکه های اجتماعی بهره گرفت .
معاون استاندار از شوراهای ی دانش آموزی هم به عنوان ظرفیت دیگر برای توسعه آموزش و پرورش یاد کرد و گفت : شورای آموزش و پرورش باید از قالب چند مصوبه تکراری پیشنهادی در حوزه مالی - اعتباری خارج و به حوزه آسیب شناسی اجتماعی وارد شود.
** 32 درصد کلاس های درس مازندران تخریبی است
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز در این نشست گفت : سه هزار و 927 مدرسه شامل 21 هزار و 440 کلاس که از این تعداد کلاس 32 درصد تخریبی و فرسوده هستند و نیاز به بازسازی دارند و 17 درصد هم نیازمند مقاوم سازی هستند.
عسگری نیکزاد افزود : 11 هزار کلاس غیر استاندارد به لحاظ سیستم گرمایشی داشتیم که 9 هزار کلاس درس استاندارد شد و یکهزار و 900 کلاس از استانداردهای لازم در این زمینه برخوردار نیست.
وی اظهار داشت : 147 پروژه نیمه تمام در قالب 674 کلاس درس با زیر بنای حدود 166 هزار متر مربع در استان داریم که باید به سرانجام برسد در حالی که به لحاظ فضای آموزشی بشدت کمبود داریم .
نیکزاد اعلام کرد که از مجموع 6 هزار و 826 کلاس درس تخریبی دوهزار و 800 کلاس مقام سازی شده و حدود چهار هزار کلاس همچنان تخریبی است.
وی رقم بدهی آموزش پرورش مازندران را " بسیار زیاد " اعلام ولی رقمی در جلسه ذکر نکرد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت : توجه جدی به سند تحول ، توجه به غنی سازی و کیفیت بخشی برنامه های آموزشی، انجام کار کارشناسی در زمینه تربیت دینی و پرورشی دانش آموزان از برنامه آموزش و پرورش در سال جاری است.
نیکزاد اهتمام علمی و عملی به مدیریت مدارس را نیز مهم برشمرد و گفت: نیازمندی نیروی انسانی بیشتر از جذب نیروهاست و در حال حاضر 38 هزار و 856 نفر در حال انجام فعالیت در آموزش و پرورش هستند.
وی مهیا نبودن شرایط لازم در جذب نیروهای کیفی، انتقال نیروها به سازمان های دیگر و نابرابری حقوق و مزایا با سایر دستگاه ها را از مشکلات این نهاد برشمرد و افزود: عدم توزیع جنسیتی معلمان و دانش آموزان و عدم توازن در توزیع معلمان در برخی دروس نیز مشکل آموزش و پرورش مازندران است.
وی گفت : بیشترین کمبود معلمان در درس دین و زندگی و جغرافیا و علوم اجتماعی و مازاد نیرو در درس های ادبیات فارسی، زبان خارجی و ریاضی وجود دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به آسیب های اجتماعی بر لزوم ورود این نهاد به مقابله با این آسیب ها و همکاری با تمام دستگاه ها تاکیدکرد.
** 20 درصد نوجوانان مازندران دچار چاقی شکم هستند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با بیان اینکه سلامت اجتماعی ارمغان سلامت فیزیکی است ، گفت : 20 درصد نوجوانان ما دچار چاقی شکم هستند.
دکتر محسن اعرابی افزود : بر اساس یک تحقیق بر روی 800 دانش آموز ساروی دچار اضافه وزن و چاقی ، مشخص شد که 15 درصد آنان دچار فشار خون بالا هستند که تعجب متخصصین غدد و کودکان را به دنبال داشت.
وی ادامه داد : باید روی تحرک بدنی و سلامت روان و اجتماعی کودکان کار کرد و همکاری بین علوم پزشکی و آموزش و پرورش در این زمینه وجود دارد وباید بیشتر شود.
اعرابی گفت : نوجوانان باید یک ساعت تحرک بدنی روزانه داشته باشند که می تواند نیم ساعت آن در مدرسه و نیم ساعت خارج از مدرسه محقق بشود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود : مجتمع های آموزشی بخش غیر دولتی مازندران هم به لحاظ فضای فیزیکی بسیار فقیر هستند که باید مورد توجه قرار گیرد .
اعرابی با بیان اینکه نباید اجازه داد هرجایی مدرسه غیردولتی باز شود ، گفت : بحث تعذیه و بوفه و متصدیانش و غذای ارائه شده و کیفیت آن نیز مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.
** املاک معرفی شده از سوی آموزش و پرورش تا پایان هفته تعیین تکلیف می شود
شهردار ساری نیز در این نشست گفت : شرایط و ضوابط قانونی خوبی برای استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش در مسیر توسعه همه جانبه وجود دارد اما تا به امروز استفاده نشده است.
مهدی عبوری افزود : بند "ه " تبصره 9 قانون بودجه کشور ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه آموزش و پرورش و حمایت های همه جانبه از نظر مالی و پشتیبانی است که باید دستورالعمل ثابت همه بخش های آموزشی باشد چون آموزش و پرورش ما از نظر آموزشی مشکلی ندارد تنها باید برای مدیران و معلمان انگیزه ایجاد کرد که از طریق همین بند قانونی ممکن است.
وی افزود : آماده ایم تکلیف کاربری تمام املاکی را که آموزش و پرورش در اختیار دارد بر اساس این بند قانونی ظرف کمتر از یک هفته تعیین کنیم .
عبوری گفت : در حال حاضر مدارسی که حیاط دارند به یک پنجم رسیده و این ظرفیت وجود دارد که تمام مدارسی که در حاشیه و بافت های فرسوده و تاریخی وجود دارند ، تبدیل به مجتمع های آموزشی شوند .
شهردار ساری افزود : در شهر ساری با سه تا چهار مجتمع آموزشی که در کنار آن فضاهای ورزشی و تربیتی هم برنامه ریزی و طراحی شود، مشکل ما حل می شود، حتی سالن آمفی تئاتر و مسجد و مکان های چند منظوره هم می توان طراحی کرد.
او ادامه داد : به صورت پایلوت در مرکز استان آمادگی داریم اماکن معرفی شده توسط آموزش و پرورش را تا پایان هفته آینده تعیین تکلیف کنیم.
شهردار ساری تاکید کرد: خیرین مدرسه ساز نیز ظرفیت خوبی هستند، شهرداری هم آمادگی دارد در عرصه سرمایه گذاری وارد شود و سود حاصل از این سرمایه گذاری نیز تبدیل کنیم.
عبوری گفت : هرجا خیرین وارد می شوند ما رها می کنیم و حمایت دولت کمرنگ می شود، در حالی که از این ظرفیت باید دوسویه استفاده شود، چون خیلی از املاک قابلیت سرمایه گذاری دارد نه تبدیل و مهم این است که این عزم شکل بگیرد.
7335/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/24514/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران

لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور