پیام مازند

آخرين مطالب

کوچ ، انتخاب هنرمندان مازندران برای جبران کمبودها فرهنگي

کوچ ، انتخاب هنرمندان مازندران برای جبران کمبودها
  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین -   جست و جو برای چرایی ترک دیار ، حضور و فعالیت هنرمندان مازندرانی در پایتخت کشور با پاسخی از جنس عواملی ناشی از کمبود و نبود فضابرای تمرین و اجرای برنامه های هنری و نبود حمایت مالی گره خورده است .
سر فهرست بسیاری از رشته های هنری کشور با نام بسیاری از هنرمندان مازنی آغاز می شود آنانی که سالها تلاششان برای باقی ماندن و فعالیت در استان زادگاهشان به سرانجام نرسید و رخت سفر به پایتخت کشور را بستند تا با برخوردار شدن از امکانات و فضای فرهنگی هنری تهران ، ذوق هنریشان به بار بنشانند .
هرچند بخشی از این کوچ لاجرم برای کسب دانش بیشتر و یا ارائه در بازار بزرگتر ، ضرورتی انکار پذیر است ، اما بسیاری از هنرمندان مازندرانی در اجرا یا تهیه برخی ملزومات و انجام کارهای هنریشان همیشه نیازمند نگاه گوشه چشمی از سوی دست اندرکاران هستند که برخی مواقع طاقت از هنرمند می رباید.
براساس اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران حدود 10 هزار هنرمند در رشته های تجسمی ، نمایشی ، موسیقی ، صنایع دستی ، مد و لباس و خوشنویسی و زیرشاخه های آنها فعالیت می کنند .
به دلیل نبود بانک اطلاعاتی جامع و مدون از تعداد هنرمندان در مازندران تلاش برای یافتن آماری از تعداد هنرمندانی که ترک دیار کردند ، امکانپذیر نیست اما این مساله واقعیتی است که هیچیک از دست اندرکاران و متولیان امور هنری استان آن را انکار نکردند .
مهدی منیری یکی از همین هنرمندان مازنی که برای پاسخ دادن به عطش تشنه هنریش گرد غربت را پذیرا شد و در مدت 2 دهه فعالیت هنریش تهران را به عنوان زادگاه آثار خود انتخاب کرد کاری که بنا به اظهار خود بر اثر سرنوشت ناخوشایند و ناگوار هنر در مازندران برای او و هنرمندانی همچون او رقم خورد .
منیری که یکی از مستندساز برتر کشور به شمار می رود از سال 1368 با ورود به رشته هنر هنرستان فنی و حرفه ای بابل فعالیت خود را در این عرصه آغاز کرد و پس از فارغ التحصیلی در رشته کارگردانی دانشکده صدا و سیما فعالیت خود را در عرصه مستندسازی ادامه داد .
بنا به گفته این مستند ساز بابلی ، او برای ماندن و فعالیت در رشته هنری رغبتی برای حضور در زادگاهش ندارد و کم توجهی و بی توجهی ها برای تامین و فراهم کردن بسترهای لازم برای فعالیت را عاملی در بروز این احساس اعلام کرد .
*دسترسی به منابع کتاب ، خلاصه حمایت مسئولان از مستندسازمازنی
وی گفت : وقتی در دهه 80 برای ساخت نخستین فیلم های مستند خودم از یکی از نهادهای استان تقاضا کمک و همراهی کردم و این درخواست تنها به وعده دسترسی به منابع کتاب کتابخانه ها خلاصه شد .
منیری افزود : در حالیکه این وعده همراهی برای ساخت یک فیلم مستند اصلا کارایی نداشت .
به گفته منیری مستند " آمنه خاله " برگرفته از مسائل و موضوعات مازندران و فرهنگ این استان برغم تمامی این عدم همراهی ها و با هزینه شخصی ساخته شد و توانست درجشنواره های کشوری آنزمان خوش بدرخشد و رتبه بیاورد .
وی این گونه برخورد ها را سرنوشت بسیاری از هنرمندان مازندران می داند و گفت : بیشتر هنرمندان این استان و آنانی که ترک دیار کردند این مسائل را با تمام وجود احساس کردند .
*زدن نبض هنر ، هنرمندان برای زادگاهشان
او اظهار داشت : با این وجود بخش بیشتری از فیلم های مستند خود را به موضوع مسائل و فرهنگ مازندران اختصاص دادم و هنوز نه نیم نگاه بلکه تمام دیدگاه و رویکرد هنریم به سمت زادگاهم است .
وی افزود : کم توجهی به مسائل هنرمندان در مازندران و نبود امکانات و زیر ساخت ها هرچند باعث شده تا خارج از استانم و در نقطه ای دیگر از کشور به فعالیت هنری بپردازم ولی در کارهای خود همواره مازندران را مورد نظر دارم.
منیری گفت : البته این تعصب و عشق به مازندران در اکثر هنرمندان استان که مجبور به ترک دیار و کوچ شده اند ، دیده می شود .
*استعدادهای هنری که در مازندران خشک می شود
منتخب جشنواره های هنری بین المللی همچنین از بی توجهی ها در فراهم کردن امکان فعالیت هنری به عنوان خشکانده شدن استعدادها نام برد و گفت : هنوز هم هنرمندانی که بواسطه همین مسائل رمقی برای فعالیت و درخشش آنها باقی نمانده است در این استان وجود دارند.
مستندساز مازندرانی برای نمونه به یکی از هنرمندان صنایع دستی کهنه کار استان که با خلاقیت توانسته آثار نو را عرضه بکند اشاره کرد .
وی افزود : خلاقیت این فرد آنچنان پر اهمیت است که چنین کاری در پایتخت کشور می تواند از او به عنوان برجسته ترین هنرمند کشور بسازد اما او در گمنامی مشغول فعالیت است .
به گفته منیری این هنرمند ارزشمند حتی در تامین اسباب ابتدایی همچون فضای کار برای انجام فعالیتش سالهاست با مشکل دست و پنجه نرم می کند و این مساله حتی در انجام کارش نیز تاثیر گذاشته است .
وی تصریح کرد : پله های ترقی برای هنرمندان اینچنینی در پایتخت و حتی دیگر استان های متنعم از فضاها و امکانات فرهنگی و هنری می تواند از آنان به افراد برند و سرشناس در هنرشان بسازد .
*هنرمندان در چنبره سهل انگاری ها
اسرافیل شیرچی از سال 1356 فعالیت هنری خود را در زادگاهش آغاز کرد و سالها به عنوان مدرس و مربی با رفتن به تمامی شهرهای مازندران آموزش هنر خود را سرلوحه کارهای خود قرار داده بود .
او از سال 61 فعالیت هنری خود را در تهران ادامه دارد امروز با برپایی 80 نمایشگاه داخلی و خارج از کشور یکی از خوشنویسان سرآمد ملی به شمار می رود .
شیرچی که وضعیت فعلی هنرمندان مازندران را نتیجه سهل انگاری های زیاد در قبال این قشر دانست ، گفت : همراه با کمبود اعتبار که به عنوان پای لنگ همیشگی دستگاه های متولی در انجام و اجرای طرح ها و برنامه ها از سوی مسئولان عنوان می شود اما سهل انگاری درحمایت از این قشر بخش دیگری از ناملایمتی به هنرمندان است .
وی که جامعه را نیازمند به بسترسازی و فضاسازی باز برای انجام امور فرهنگی و هنری می داند ، افزود : وقتی این فضا در جامعه و هنرمندان فراهم نشود آیندگان بی بهره از سرمایه های هنری اصیل مان خواهند شد .
به گفته این هنرمند ملی ، مدیران فرهنگی باید برای فراهم کردن امکانات و بسترهای فعالیت بیشتر تلاش بکنند و همچنین نگاه بازتر به انجام فعالیت های هنری داشته باشند .
*مُهر صحت ارشادی ها بر پدیده ناخوشایند "کوچ هنرمندان"
عباس مهدوی کارشناس و دست اندرکار حوزه فرهنگی و هنری استان مازندران نیز با گفتن این کلمات که استان با وجود کمبودها و نبودهای متعدد نمی تواند پاسخگوی نیاز فعالیت هنرمندان باشد مُهر صحتی بر مطلب "کوچ هنرمندان" از این استان زد .
مهدوی  افزود : کمبود و نبود برخی امکانات فعالیت هنرمندان را شاید بتوان با خرید و حمل تجهیزات از تهران جبران کرد اما برخی کمبودها از این طریق قابل پوشش نیست .
وی کمبود فضا برای تمرین و اجرای برنامه های هنری را از آن جمله موارد نام برد و ادامه داد : برغم تمامی مشکلات ، هنرمندان پرتلاش فعالیت می کنند اما در نقطه پایانی به ثمر رسیدن هنرشان که همان داشتن فضایی برای اجرای برنامه هایشان است ، ضربه کاری بر آنها وارد می شود .
مهدوی که سالهاست در سمت روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران فعالیت دارد ، گفت : این مشکل زیر ساختی پیش روی هنرمندان سالهاست که وجود دارد و همچنان نیز باقی است .
وی همچنین از نبود حامی مالی برای تامین هزینه ساخت و اجرای برنامه های هنری بویژه در بخش فیلمسازی به عنوان سنگی بزرگ در مسیر فعالیت هنرمندان نام برد .
مهدوی گفت : وقتی طرح ساخت مستند شهر ساری یکی از فیلمسازان مازنی بعد از 30 سال دوندگی همچنان راکد باقی مانده این مساله اوج کمبودها و ناملایمتی ها به هنرمندان و فعالیت هنری است .
وی با اشاره به اینکه تامین هزینه حداقل 200 میلیون ریالی برای ساخت یک مستند از توان یک سینماگر خارج است ، ادامه داد : در این میان بودجه چند میلیون تومانی معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران مطمئنا توانی برای پرداخت این رقم نخواهد گذاشت .
مهدوی کوچ را سرنوشت هنرمندانی که بدنبال پشت پا زدن به تمامی موانع جلوی راه فعالیتشان است ، دانست و افزود :حال که شرایط بدین گونه است حداقل باید از ظرفیت هنرمندان با حضورشان به صورت دوره ای در مازندران و برای تبادل تجربیات به نسل های جوان استفاده کرد .
مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به عنوان متولی فراهم کردن امکانات و فضا برای فعالیت هنرمندان این استان با ساخت و راه اندازی مجتمع های فرهنگی و هنری به دنبال کمرنگ کردن بخشی از این کمبودها هستند .
در سالهای اخیر برای جبران کمبودهای فضا این مجتمع ها ساخته شد که آمفی تئاتر ، گالری نمایش عکس و نقاشی دارند .
براساس اعلام اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان مازندران مساحت تمامی مجتمع های فرهنگی استان 47 هزار و 65 متر است و با احتساب فضای فرهنگی ارشاد ، به ازای هر 68 مازنی فقط یک متر فضای فرهنگی وجود دارد .
مازندران حدود سه میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد .
*جوابگو نبودن امکانات اداره ارشاد برای رفع نیاز هنرمندان مازندران
رئیس اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران نیز با تایید حضور پر رنگ هنرمندان استان در عرصه تولید و عرضه هنرشان ، گفت : تعداد 10 هزار هنرمند در مازندران شناسایی شدند که فعالیت می کنند .
پرنیا پزشکی افزود : این هنرمندان در رشته ای تجسمی ، نمایشی ، موسیقی ، صنایع دستی ، مد و لباس و خوشنویسی فعالیت دارند .
وی با اشاره به اینکه بانک اطلاعات مدونی در خصوص تعداد هنرمندان استان مازندران وجود ندارد ، ادامه داد : اما براساس مشاهدات و گزارش هایی که به دست ما رسید تعدادی از هنرمندان استان به دلیل کمبود و نبود امکانات و تجهیزات برای فعالیت هنریشان مجبور به کوچ استان های برخوردار بویژه تهران شدند .
رئیس اداره هنری مازندران بخشی از مشکلات فعالیت هنرمندان را کمبود فضا ذکر کرد و افزود : با ساخت مجتمع های هنری در شهرستان ها که دارای بخش های آمفی تئاتر و گالری ، توانستیم تا حدودی از این مشکلات بکاهیم .
وی با اشاره به حضور پرشمار افراد در فعالیت های هنری ، تصریح کرد : این میزان فضای ساحته شده نمی تواند جوابگوی نیاز آنها باشد و با کمبود شدید فضا برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری مواجه هستیم .
پزشکی در خصوص حمایت های ارشاد از هنرمندان نیز گفت : هنرمندان با عضویت در صندوق کشوری حمایت از هنرمندان می توانند از مزایای حمایتی این صندوق در قالب بیمه و دریافت تسهیلات برخودار شوند .
وی بودجه سال گذشته اداره هنری مازندران را چهار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود : این بودجه با توجه به تعداد بالای هنرمندان و فعالیتشان نمی تواند جوابگو باشد .

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/24783/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور