پیام مازند

آخرين مطالب

دمیدن امید در احیای بناهای تاریخی مازندران فرهنگي

دمیدن امید  در احیای بناهای تاریخی مازندران
  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری – ایرنا – 120 بنای تاریخی و فرهنگی استان مازندران در پنج سال اخیر مرمت و قابل استفاده برای بازدید علاقه مندان شده که این مساله روح تازه ای به اثار تاریخی و فرهنگی استان داده است.
یکی از سیاست های دولت تدبیر و امید از ابتدای کار ، احیای آثار تاریخی و فرهنگی در سراسر کشور، هم به دلیل حفظ هویت تاریخی و فرهنگی کشور و هم برای توسعه صنعت و اقتصاد گردشگری بود.
دولت در این مسیر نه تنها حفظ و حراست آثار تاریخی و فرهنگی را در دستور کار قرار داد بلکه سعی کرد با احیای این آثار و معرفی آن به گردشگران خارجی و داخلی منابع دائمی برای کشور ایجاد کند.
استان مازندران دارای 2 هزار و 800 اثر شناسایی شده تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد حدود 600 بنای تاریخی و فرهنگی ثبت ملی است.
میراث تاریخی مازندران در کنار جاذبه های طبیعی پذیرای بسیاری از علاقمندان و گردشگران استان است تا جاییکه بر اساس گزارش میراث فرهنگی مازندران در تعطیلات نوروزی 97 ، تعداد 372 هزار نفر مسافر و گردشگر از بناها و اماکن فرهنگی و تاریخی استان بازدید کردند که نسبت به سال قبل 36 درصد افزایش نشان می دهد.
این آمار نشان دهنده ظرفیت بالای این حوزه در جذب گردشگر و درآمد زایی در بخش بناهای تاریخی است که احیا و مرمت آن را ضروری می کند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به ایرنا گفت : از سال 92 تاکنون 120 اثر تاریخی و فرهنگی استان مرمت شد که از این تعداد 74 باب بنای تاریخی بود که حدود 90 میلیارد ریال اعتبار برای آن اختصاص و هزینه شده است .
عبدالمطلب شریفی از خانه نیما در روستای یوش شهرستان بلده ، خانه کلبادی ها در ساری و برج رسکت در سوادکوه به عنوان نمونه ای از بناهای مرمت شده در چند سال اخیر یاد کرد و افزود : برخی از این بناها قدمت چند صد ساله و برخی نیز دارای شاخصه فرهنگی جهانی هستند .
وی با اشاره به نیاز برخی از آثار به مرمت مستمر ، افزود : بسیاری از این بناهای تاریخی به دلیل ساختمان چوبی ، خشتی و کاهگلی و یا قرارگیری در ارتفاعات و شرایط سخت آب و هوایی هر ساله نیازمند مرمت هستند .
معاون میراث فرهنگی مازندران گفت : در حال حاضر 55 اثر به صورت همزمان در دست مرمت هستند که عزم دولت و میراث فرهنگی برای تسریع در احیای بناهای تاریخی را نشان می دهد .
شریفی از بناهای تاریخی در دست مرمت به مسجد فرح آباد ساری ، حمام میر کلای کندلوس نوشهر ، مسجد گیل محله تنکابن ، خانه نادری آمل ، هتل قدیم رامسر و مسجد امام بابل اشاره کرد و افزود : اولویت مرمت بناهای تاریخی و فرهنگی به میزان تخریب و شاخص های تاریخی و فرهنگی آن بستگی دارد و به هیچ وجه معیار منطقه ای ملاک نیست .
وی از دیگر اولویت ها در مرمت بناهای تاریخی و فرهنگی را تامین منابع مالی و داشتن "طرح" مرمتی عنوان کرد و گفت : بناهایی که طرح های مرمتی آنها آماده عملیاتی شدن است در صورت تامین اعتبار در اولویت قرار خواهند گرفت .
**345 بنای تاریخی و فرهنگی مازندران چشم انتظار مرمت
شریفی با اشاره به اینکه تعداد بناهای تاریخی شناسایی شده و نشده استان بسیار هستند ، گفت : در حال حاضر 345 باب بنای تاریخی و فرهنگی مازندران چشم انتظار مرمت می باشند .
او اظهار کرد : این بناها که شامل خانه های قدیمی ، سقاخانه ها ، تکیه ها ، ساختمان های اداری و اماکن فرهنگی می باشند، به دلیل تعداد زیاد و فقدان اعتبارات مالی کافی باید در صف انتظار مرمت باقی بمانند .
معاون میراث فرهنگی مازندران گفت: یکی از دلایل انتظار این تعداد بنا برای مرمت ، ثبت آنها در چند سال گذشته برای جلوگیری از دست اندازی و یا تخریب توسط افراد سودجو یا مالکان آنها بود .
شریفی تاکید کرد : استفاده از سرمایه گذاران خصوصی و یا تقبل مرمت به مالکان بناها تحت نظر میراث فرهنگی یکی از راه حل های جلوگیری از تخریب و احیای این بناها است .
وی با اشاره به محدودیت اعتبارات مالی میراث فرهنگی در کشور، افزود : جذب سرمایه گذار و پای کار آمدن مالکان در این بخش بسیار حائز اهمیت است و این آمادگی در میراث وجود دارد که برای مرمت بناهای تاریخی با سرمایه گذاران همکاری کند .
معاون میراث فرهنگی مازندران همچنین اظهار داشت : تمامی طرح های مرمتی حتی از سوی مالک باید تحت نظارت و به تایید میراث فرهنگی باشد تا تغییری در هویت بنا ایجاد نشود .
شریفی گفت : تا کنون برای برطرف شدن محدودیت های مالی با برخی شهرداری ها تفاهم نامه هایی برقرار شده که بر اساس آن برخی از بناهای تاریخی به شهرداری ها سپرده می شود که هم هزینه مرمت آن را متقبل شوند و هم از طریق آن با جذب گردشگر درآمد زایی کنند .
وی همچنین افزود : برخی بناهای تاریخی نیز در تکفل نهادهای دولتی و خصوصی هستند و باید با اجازه آنها عملیات مرمت اجرا شود که در این زمینه همکاری و مساعدت مالی و معنوی این نهادها را می طلبد .
معاون میراث فرهنگی مازندران با اشاره به اینکه سرمایه گذار برای مرمت بناهای تاریخی و ایجاد یک مجموعه گردشگری در استان کم نداریم ، گفت : باید همه دستگاه ها با سرمایه گذاران همکاری کنند تا انها درگیر سردرگمی و گرفتار در مسیر بروکراسی نشوند .
شریفی بیان کرد : برخی مالکان یا سرمایه گذاران به دلیل طولانی شدن روند دریافت مجوز بازسازی و مرمت از سوی نهادهای مالک بنا ، از ورود خود به این بخش صرف نظر می کنند .
وی تعلل در احیا و مرمت بناهای تاریخی را زیان آور دانست و تاکید کرد : نباید اجازه دهیم برخی از این بناها به خاطر کشمکش و اتلاف وقت به دست طبیعت تخریب و به دست فراموشی سپرده شود زیرا این بناها بخشی از هوبت مازندران و حتی هویت ملی ما است .
7335/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/24847/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قصه آدم‌هایی که برای عزت ایران می‌کوشند

اجرای طرح هادی روستایی در بهشهر نیازمند توجه است

ساری در مازندران الگو باشد/ وجود 5000 نیروی مازاد در شهرداری

20 هزار دلار دستمزد انتقال یک تن شیشه به تهران

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند؛ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

پروین: جای درویش باشم به بازیکنی که دنبال پول باشد می گویم خداحافظ!

تعلیق فعالیت رسانه های نور و بریا در افغانستان

اجرای طرح حجاب و عفاف با عنوان طرح نور در چهارمحال و بختیاری

بارسلونا پول خرید ارلینگ هالند را ندارد، حتی در تابستان 2025

ساری در زمینه های مختلف باید الگوی دیگر مراکز استان ها باشد

اعلام محدودیت ترافیکی روز ارتش در ساری

دستگیری کلاهبردار و کشف 41 فقره کلاهبرداری در خرم آباد

160 هزار واحد مسکن روستایی در مازندران ساخته شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با رویکرد طرح نور

ساخت 3 فروند شناور رو-رو مسافری و اسکله راهیان نور در 1403

قدردانی مردم گلستان از نیرو‌های مجری طرح ملی «نور»

ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری مهم‌ترین دغدغه برای رفع معضل زباله است

حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد

دستگیری سارق و کشف 6 دستگاه خودرو مسروقه در بابل

لزوم ارزیابی مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران

پروین: هرکس دلش با پرسپولیس نیست خداحافظ!

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند/ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

رویکرد تقویت و اصلاح نور و رنگ در راستای بهبود کیفیت منظر شهری

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان نکا

مرکبات مازندران به 16 کشور جهان صادر شد

صادرات 28 میلیون دلاری مرکبات مازندران به 16 کشور جهان

تکذیب خبر مرگ دختر جوان در وزرا / پشت پرده خبر مرگ دختری در طرح نور چه بود؟

مصرف 5700 مگاواتی برق دوره پیک در مازندران پیش بینی می شود

تقلب در تعمیر پکیج و رادیاتور

تکریم عفاف و حجاب در طرح نور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

لزوم برداشت نارنج حاشیه باغات برای قطع پل ارتباطی میزبانی مگس میوه

رمزگشایی 9 فقره سرقت از اماکن خصوصی در ساری

اعمال محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در ساری

واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک‌ها خلاف قانون است

کشف برنج تقلبی در بابل

نشست مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به منظور ارتقای بخش کشاورزی مازندران

شهرداری ساری نیروی مازاد را از حالت تهدید به یک فرصت کسب درآمد تبدیل کند

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

مردم کردستان خواهان اجرای طرح نور در خصوص حجاب و عفاف هستند

حذف پذیره از قرارداد اجاره ای اماکن موقوفه ای مازندران

خروج بازار برنج از رکود، با خرید توافقی

برپایی موکب پذیرایی هیات بابل در غزه فلسطین

تکمیل مجتمع آبرسانی شیخ موسی 380 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک‌ها، خلاف قانون و منویات رهبری است

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها