پیام مازند

آخرين مطالب

رئیس سازمان بهزیستی کشور:

نادیده گرفتن حقوق شهروندی منجر به اسیب های روحی وروانی می شود اجتماعي

نادیده گرفتن حقوق شهروندی منجر به اسیب های روحی وروانی می شود
  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - ایرنا _ رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت : نادیده گرفتن حقوق شهروندی ، کاهش سرمایه اجتماعی و نابرابری از مهم ترین عوامل ایجاد آسیب های اجتماعی و شیوع آسیب های روحی و روانی در کشور است .
انوشیروان محسنی بندپی روز سه شنبه در نخستین جشنواره روانشناسی و مشاوره استان مازندران که در ساری برگزار شد ، افزود: امروزه تغییراتی مانند صنعتی شدن جوامع و افزایش جمعیت شهرنشینی ، گسترش ناامنی روانی و اجتماعی ، کاهش بعد خانوار ، کاهش نرخ باروری و افزایش سن ازدواج از مشکلاتی است که استرس و اضطراب را میان افراد جامعه افزایش داده است .
رئیس بهزیستی کشور با اشاره به وضعیت نامناسب ایران از نظر برخی آسیب های اجتماعی گفت: کاهش نرخ باروری یکی از آسیب هایی است که کشور به آن مبتلا شده و این‌نرخ در حال حاضر یک و شش دهم است، در حالیکه نرخ باروری در امریکا یک و 9 دهم و در کشورهای خلیج فارس 2 و هشت دهم درصد است.
** افزایش سن ازدواج آسیب رو به افزایش
محسنی همچنین افزایش سن ازدواج را یکی از نگرانی های جدی کشور دانست و ادامه داد : از سال 90 تا 95 به میانگین سن ازدواج مردان ایرانی 6 ماه و به میانگین سن زنان 4 ماه افزوده شده است.
گفتنی است بر اساس گزارش سال 96 ثبت احوال کشور میانگین سن ازدواج آقایان 27/3سال و میانگین سن ازدواج زنان 23/8 سال است .
معاون رئیس جمهور اظهار کرد: این عوامل در کنار گسترش ناامنی و افزایش مهاجرت شرایط استرس و اضطراب را فراهم کرده که شرایط برهم زدن سلامت روح و روان را به همراه داشت.
محسنی تاکید کرد: امروزه بیماری های روحی روانی را به عنوان مهمترین عامل ناتوانی و مهمترین عوامل مرگ زودرس و مستعد بیماری های غیرواگیر مثل دیابت و سرطان می دانند.
وی گفت: سازمان بهداشت جهانی در یک برآورد کلی اعلام کرد 20 درصد جمعیت دنیا بین 15 تا 64 سال به نوعی با اختلال روحی روانی مواجه هستند و این در حالی است که در شیوع شناسی سال 90 کشور ما 23 درصد جمعیت ایران دچار یکی از 150 گونه اختلالات روحی و روانی و نیازمند مداخله تشخیص داده شدند.
این درحالی است که طبق گزارش سال گذشته ایرنا ، در حال حاضر 23 تا 25 درصد مردم ایران دستکم از یک نوع اختلالات روان رنج می برند. به عبارت دیگر یک چهارم ایرانیان دچار اختلالات روان هستند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: به گزارش سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر 350 میلیون نفر از جمعیت دنیا به نوعی اختلال روحی روانی یعنی افسردگی مبتلا هستند که عوامل محیطی، اقتصادی و سوء مصرف مواد مخدر را از دلائل آن ذکر کرده اند.
** 50 درصد بیماری های روحی و روانی زیر 15 سال آغاز می شود
رئیس بهزیستی کشور با بیان اینکه 50 درصد اختلالات روحی و روانی در سنین زیر 15 سال آغاز می شود گفت: باید راهکارهایی اتخاد کنیم که بتوانیم شناسایی به موقع و کاهش عوامل خطر را در دستور کار خود قرار دهیم.
بر اساس سرشماری سال 95 ، 24درصد جمعیت کشور زیر 15 سال سن دارند و 25 درصد از جمعیت حدود 80 میلیونی ایران کمتر از 30 و بیشتر از 15 سال سن دارند .
محسنی تاکید کرد: مهمترین عوامل بر هم زننده سلامت روانی تکامل نامناسب در دوران کودکی است و از همان ابتدا متاسفانه با استرس کودک متولد می شود ، محیط و عوامل مختلف همچون کنکور ، اینده و غیره سبب استرس می شود.
وی از عوامل خانوادگی و محیطی تاثیر گذار در آسیب های روحی و روانی به فرزندان به دغدغه های مادرانه ، مشکلات اقتصادی خانواده ، ایجاد رقابت میان فرزندان با دیگری و مدرسه نامناسب اشاره کرد .
محسنی همچنین بیان کرد: کاهش سرمایه اجتماعی، ضعف مهارت های زندگی و غیره نیز در افزایش بیماری های روحی روانی در جامعه تاثیر زیادی دارند
رئیس بهزیستی کشور این وضعیت را در تداوم زندگی مشترک نیز موثر دانست و افزود: 47 درصد طلاق در پنج سال اول زندگی شکل می گیرد که حاکی از عدم یادگیری مهارت ارتباطی است.
** مراقبت از دانش آموزان راهبرد جدید بهزیستی
محسنی اعلام کرد که راهبرد سازمان بهزیستی کشور بهبود وضعیت فعلی سلامت روان است و در این مسیر 2 طرح کلیدی که به طور فراگیر در سطح کشور در حال اجراست از جمله نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان با مشارکت و همکاری 9 وزارتخانه است.
او گفت: دومین طرح فراهم کردن بسته های مددکاری ، روانشناسی و مشاوره برای افزایش حمایت های اجتماعی و روانی دانش آموزان است که در حال تدوین و سپس در اختیار مشاوران قرار خواهد گرفت .
رئیس بهزیستی کشور به غربالگری کودکان برای تشخیص عوامل برهم زننده سلامت روان آنها اشاره کرد و افزود : سال گذشته بیش از 100 هزار کودک در کشور غربالگری سلامت شدند که برای شروع قدم بزرگی است .
محسنی همچنین ادامه داد : سرمایه گذاری جهت کاهش عوامل خطر در دانش اموزان ، کودکان و ارتقای سلامت روان در این گروه و گروههای دیگر از جمله اقدامات و برنامه های در اولویت بهزیستی است.
بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش بیش از 12 میلیون دانش آموز در مدارس کشور در حال تحصیل هستند که سهم مازندران 530 هزار دانش آموز است .
**زنان بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی هستند
رئیس بهزیستی کشور بیان کرد : در تحقیقی که در کشور انجام شد ،نخستین عامل در توسعه و افزایش بیماری های روحی و روانی به موضوع جنسیت باز می گردد و براساس این تحقیق زنان یک و سه دهم بیش از مردان در معرض آسیب های روحی و روانی قرار دارند.
وی با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی هستند ، گفت : به همین جهت سازمان بهزیستی برای کاهش طلاق آموزش های پیش و حین ازدواج و ارتقای وضعیت اقتصادی زنان را در دستور کار دارد.
به گفته محسنی ، سازمان بهزیستی در حال حاضر 2هزار مرکز مشاوره در سه سطح آموزش سلامت روان در حالت عمومی، آموزش ارتقای سلامت جامعه و اموزش سلامت زنان به صورت اختصاصی را در برنامه های خود دارد.
وی با بیان اینکه آمار زنان سرپرست خانوار کشور در سال 90 حدود 2 میلیون و 600 هزار نفر بوده است که این تعداد در سال 95 به بیش از سه میلیون و 200 هزار نفر رسیده است که نگاه جدی تری برای این قشر طلب می کند .
نخستین جشنواره روانشناسی و مشاوره استان مازندران ظهر امروز در سینما سپهر ساری برگزار شد .
در این مراسم که با حضور سرزده معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران و برخی دیگر از مدیران کل ادارت استان همراه بود ، از مشاوران و روانشناسان برگزیده و فرهیخته استان با لوح سپاس تجلیل شد .
7335/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/24889/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور