پیام مازند

آخرين مطالب

روزانه 200 تن زباله در بابل تولید می شود

طلای کثیف در بابل روی خط قرمز بحران مقالات

طلای کثیف در بابل روی خط قرمز بحران
  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - بابل - چند ماهی عزم برای ساماندهی زباله در مناطق مختلف مازندران جزم شد اما زباله در سایت انجلسی بابل به مرز بحران و خط قرمز رسیده است.

 هنوز زباله در مازندران بحران‌زا است و تا تبدیل‌شدن به طلای کثیف راه درازی دارد و زباله برخی شهرها در کنار ساحل، جنگل، حاشیه راه‌ها و رودخانه رها می‌شود.
روزانه تولید سه هزار تن زباله در مازندران تولید می‌شود و همچنان دغدغه مدیریت شهری و پسماند استان، راه‌حل‌های آنی برای حل این صورت‌مسئله مهم و اساسی است. اثرات آلودگی‌های ناشی از دفع غیربهداشتی زباله‌ها که منشاء انواع آلودگی هستند همچنان حیات مازندرانی‌ها را تهدید می‌کند و علاوه بر این منظرهای نازیبایی را در محیط‌زیست استان ایجاد کرده است.
بیماری‌های همچون کزاز، حصبه و شبه حصبه، انگل‌های روده‌ای، اسهال‌های خونی، فلج اطفال، سالک پوستی و احشائی و … ازجمله بیماری‌های هستند که از طریق آلودگی‌های ناشی از مواد زائد جامد در آب، هوا و خاک حاصل می‌شوند.
مدیر پسماند شهرداری بابل درباره معضل زباله در این شهر بزرگ استان می‌گوید: پسماند مواد زائد، جامد، مایع و گاز غیر از فاضلاب که به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم از فعالیت انسان است حیات بشر را به مخاطره می‌اندازد.
پسماند مواد زائد، جامد، مایع و گاز غیر از فاضلاب که به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم از فعالیت انسان است حیات بشر را به مخاطره می‌اندازد
عباس امیری با اشاره به دسته‌بندی زباله و پسماند به پنج نوع عادی، پزشکی، ویژه، کشاورزی و صنعتی می‌گوید: سبک زندگی مردم ایران برخلاف کشورهای اروپایی سبب شده است که تولید زباله رابطه معکوسی با کشورهای اروپایی داشته باشدو در حوزه پسماندهای عادی (خانگی) که شامل ضایعات و اضافه‌های دورریز بیشتر منازل است 30 درصد زباله خشک و 70 درصد ضایعات زباله تر تولید می‌شود و این در حالی است که در کشورهای اروپایی به علت استفاده بیش‌ازحد از غذاهای کنسروی 70 درصد زباله را خشک و 30 درصد زباله را تر تشکیل می‌دهد که مزیت غلط این الگوی مصرف نشان از حجم دورریز بالای ضایعات را در کشور ما نشان می‌دهد.
امیری افزود: سرانه زباله در این شهر حداکثر به 700 گرم می‌رسد و تولید زباله این شهر هم 200 تن بوده و با شهرهای اقماری و روستاهای این شهرستان این رقم به 270 تن در سایت انجلسی می‌رسد.

مدیر پسماند بابل ادامه داد: با تفکیک زباله از مبدأ توانستیم این رقم را به 1.5 درصد کاهش دهیم وامید داریم برای کاهش تخریب محیط‌زیست با روش‌های درست و کارشناسی شده این رقم را افزایش دهیم که این مستلزم فرهنگ‌سازی درست است.
وی افزود: برای حفاظت از محیط‌زیست شهروندان می‌توانند برای دفع زباله از پلاستیک‌هایی که قابلیت جذب سریع در محیط‌زیست دارند استفاده کنند.
وی با اشاره به نخستین جشنواره ملی پسماند گفت: استان مازندران به علت اقلیم آب و هوایی و رطوبت بالا، باید تولید زباله در آن کاهش یابد و با توجه به دفع زباله در دونقطه کنار ساحل و جلگه دفع شیرابه زباله بسیار خطرناک است و در این راستا شهرداری بابل با اجرای تصفیه‌خانه شیرابه با پیمانکاری دانشکده فنی و با نظارت دانشگاه محیط‌زیست تهران توانسته دستگاه تبدیل شیرابه را به آب مصرفی کشاورزی را تولید کنند تا جلوی بسیاری از خطرات ناشی از دفع شیرابه را در این شهرستان بگیرد.
دریاباری مسئول تفکیک پسماند از مبدأ شهرداری بابل هم اظهار داشت: با جداسازی پسماندهای خشک و تر که شامل شیشه، کاغذ و نایلون می‌توان برای حفاظت از محیط‌زیست قدم جدی برداریم، اما ازآنجایی‌که تولید زباله جزو جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره است پس تنها کار مفیدی که می‌توان در این رابطه انجام داد، تولید زباله کمتر و تفکیک زباله‌ها در منزل است و در این راستا با تصمیمات اتخاذشده توانستیم شش هزار مشترک طرح تفکیک زباله را شناسایی کنیم و آموزش های لازم در 80 مدرسه در دست اجرا است..
درعین‌حال رئیس محیط‌زیست شهرستان بابل هم  اظهار داشت: در سالهای اخیر سایت انجلسی شهرستان بابل به مرز بحران رسیده که با پیگیری‌های صورت گرفته قرار شد بااعتباری بالغ‌بر چهار میلیارد و 850 میلیون تومان خط پردازش وتصیفه خانه در این سایت راه‌اندازی شود و در حال حاضر 50 تا 60 درصد مشکل شیرابه انجلسی را کاهش دهدو فاز دوم این سایت نیز در آینده نزدیک باید راه‌اندازی شود تا مشکل زباله این شهرستان حل شود.
نعمت اله قنبری اظهار داشت: با آگاهی درست می‌توان از بسیاری از مضرات و مخاطرات و آسیب‌هایی که به محیط‌زیست وارد می‌شود جلوگیری کرد و این مستلزم همکاری تمام ارگانهای فرهنگی و رسانه‌های تصویری و مکتوب است که بااطلاع رسانی درست فرهنگ زیست‌محیطی غلط را که در جامعه امروزی مشهود است تغییر دهند.

وی افزود: زمانی که مردم به این باور دست پیدا کنند که محیط‌زیست متعلق به خودشان است و باید به‌عنوان میراث ملی به نسل‌های آینده منتقل یابد در حفظ و نگهداری این میراث تلاش بیشتری خواهند کرد.
رئیس محیط‌زیست بابل بیان کرد: در مناطق شمالی کشور یکی از عوامل افزایش تولید زباله در اواخر سال به علت توجیه نبودن باغداران بعد از گذر از فصل سرما و روبرو شدن با فصل گرما است که به علت روش‌های نادرست نگهداری باعث انبوه زباله مرکبات می‌شوند و نسبت به دفع این زباله‌ها به کنار رودخانه‌ها اقدام می‌کنند و علاوه بر ایجاد منظره نازیبای کنار رودخانه‌ها باعث آلودگی‌های آب رودخانه‌ها و آبزیان می‌شوند و می‌توان با سپردن مرکبات به سردخانه‌ها از این حجم زباله مرکبات جلوگیری کرد.
قنبری ادامه داد: کره زمین دارای ارزش اکولوژی بسیار بالایی است و نشتی زباله باعث نفوذ شیرابه به رودخانه هاو باعث آلوده شدن منابع آبی در سطح گسترده می‌شود و کشورهای پیشرفته با تغییر اکوسیستم تکنولوژی باعث واردشدن تکنولوژی آلوده به کشورهای جهان سوم صنعتی و باعث افزایش آلودگی در این کشورها شدند.
رئیس محیط‌زیست بابل با اشاره به اتحاد و همدلی همه مسئولان و مردم برای حل معضل زباله بیان کرد: اگر این اتحاد برای حفظ درست از محیط‌زیست صورت نگیرد وضعیت محیط‌زیست ما روزبه‌روز بحرانی‌تر خواهد شد.
همه‌روزه وجود هزاران تُن زباله در شهرهای مختلف مازندران تولید و دپو می‌شود و رفع این معضل نیازمند برنامه جامع و اصولی است و به تأکید کارشناسان، بهترین روش دفع زباله، بازیافت و تفکیک زباله از مبدأ است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/24903/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح نور مایه قوت قلب و امید مردم است

ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد

بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران برگزار می‌شود

توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت مردم از اجرای طرح نور

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده‌های مازندران

گشایش نخستین دوره المپیاد فرهنگی، ورزشی و علمی شهید عجمیان + فیلم

سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر

ثبت نام جام هواداری تمدید شد

طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود

تجلیل مردم اراک و ساوه از پلیس در اجرای طرح نور

قدردانی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان از اجرای طرح نور در آذربایجان غربی

قدردانی فرمانده انتظامی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان در اجرای طرح نور

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر

نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟

پایداری هوا در مازندران

استمرار محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

8000 میلیارد ریال صرف اصلاح و توسعه آبرسانی مازندران شد

رقابت 38 هزار و 510 داوطلب کنکور در مازندران

آسمان مازندران تا اواسط هفته آینده صاف و آفتابی

افزایش 20 درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان

آغاز ماراتن علمی 38 هزار داوطلب آزمون سراسری در مازندران

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد+فیلم

39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد

آغاز نوبت اول کنکور 1403 در مازندران

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

فعالیت 21 بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه 24 هزار هکتاری

فواید و مضرات باران 48 ساعته مازندرانی‌ها

توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است

برگزاری بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران

خروج 5 پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود