پیام مازند

آخرين مطالب

روز معلم گرامی باد؛

لحظاتی با چهره های ماندگار تعلیم و تربیت غرب مازندران علمي

لحظاتی با چهره های ماندگار تعلیم و تربیت غرب مازندران

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - "معلمی شغل انبیاء است" و این جمله را بارها و بارها شنیده ایم، در مورد عظمت و مقام شامخ معلمان هرچه گفته و نوشته شود بازهم کم است. به گزارش ایسنا مازندران،"معلمی شغل انبیاء است" و این جمله را بارها و بارها شنیده ایم، در مورد عظمت و مقام شامخ معلمان هرچه گفته و نوشته شود بازهم کم است.
در این میان معلمان زیادی هستند که در کنار کار تعلیم و تربیت پا را فراتر نهاده وآثار ماندگاری را در عرصه آموزش از خود به یادگار گذاشتند که تا سالها مورد استفاده قرار می گیرد، چهره هایی که به فراموشی سپرده نمی شوند و خدمات درخور تقدیری را به این حوزه ارائه دادند.
حمید رجبی یکی ازاین چهره های ماندگار حوزه تعلیم و تربیت شهرستان نوشهر است که با توجه به خدماتی که در این حوزه به آموزش و پرورش نوشهر ارائه داد از وی به عنوان چهره ای فراموش نشدنی یاد می شود.
رجبی آموزگار مدارس نوشهر متولد 1336 در سال 58 به عنوان سپاهی دانش جذب آموزش و پرورش شد و مدت چهار سال در منطقه کجور که جزو نوشهر بود مشغول به خدمت شد و سپس به مدارس نوشهر انتقال یافت.
وی در گفت وگویی با ایسنا بیان اینکه در مدرسه شاهد نوشهر در پایه های مختلف به تدریس پرداخت گفت: بعد از اینکه در مقطع کارشناسی در رشته آموزش ابتدایی در ساری مشغول به ادامه تحصیل شدم به علت رفت و آمد به اداره منتقل شدم و به عنوان مدیر اجرایی گروه های آموزشی مشغول شدم و بعد از اتمام درس معلم راهنمایی مدارس شهرستان شدم.
این چهره ماندگار حوزه آموزش و پرورش نوشهر با بیان اینکه در آزمونی جهت اعزام به تاجیکستان شرکت کردم و به مدت سه سال به عنوان ماموریت به این کشور اعزام شدم تصریح کرد: بازگشت من مصادف با سالهای انتهایی کار فرهنگی من در حوزه آموزش و پرورش شد.
رجبی در پاسخ به این پرسش که چه چیز وی را به عنوان چهره ماندگار در حوزه تعلیم و تربیت مطرح کرده است بیان کرد: در زمانی که در سمت مدیریت اجرایی آموزشی بودم نشست ماهانه با معلمان برگزار می گردیم و در این نشست ها راهکارهای آموزشی ارائه می دادیم و با ورق زدن کتابهای درسی سعی در رفع مشکلات در سطح شهرستان می کردیم.
وی با اشاره به اینکه با همکارن فرهنگی چگونگی روش‌های تدریس و روش های نوین در کلاس‌های درس مورد بحث قرار می گرفت عنوان کرد:حتی زمانی که در دانشگاه فرهنگیان مدت چند سال به تدریس می پرداختم نیز این راهکارهای آموزشی و روند پیشرفت تدریسی صحبت می شد که این موضوع همچنان ادامه دارد.
*چگونگی ارزشیابی و نمودار پیشرفت تحصیلی
رجبی با بیان اینکه چگونگی ارزشیابی و نمودار پیشرفت تحصیلی برای مدارس از جمله موضوعاتی بود که به جد آنها را دنبال کردم افزود: این روش در ابتدایی و سپس در مقاطع راهنمایی آن زمان و دبیرستان مورد استفاده قرار گرفت که نمونه این کار نه تنها در سطح شهرستان نوشهر بلکه استان در حال اجرا است.
وی تاکید کرد: هم اکنون نیز پیشرفت روند تحصیلی و رسم نمودارهای تحصیلی با توجه به تغییر نوع ارزشیابی ها بازهم مورد استفاده است.
محسن بزرگ مقام نخستین رئیس آموزش و پرورش بعد از انقلاب نوشهر که هیچ گاه کسی خدماتی را که وی در سال های 58 تا 60 به آموزش و پرورش نوشهر انجام داد از یاد نمی برد، مدارسی که در سطح شهرستان احداث شد هنوز هم بعد از سال ها با صلابت ایستاده اند و هرسال میزبان دانش آموزان زیادی هستند.
بزرگ مقام که متولد سال 1327 است، وی با بیان اینکه در سال 58 و در یک دوران بسیار سخت با رای فرهنگیان به عنوان نخستین رئیس آموزش و پرورش بعد از انقلاب انتخاب شدم اظهار کرد: ما میراث دار نظامی بودیم که محیط های اموزشی به اندازه کافی وجود نداشت و باید همت جدی برای تاسیس مدارس جدید به کار می رفت.
*احداث 40 مدرسه در اوایل انقلاب در نوشهر
وی افزود: در آن ‌زمان شهید رجایی که در قید حیات بودند طرح هایی را با نام "هر شهرستان 30 مدرسه" ارائه دادند و نوشهر جزو معدود شهرستان هایی بود که در آن سالها که افتخار مدیریت آموزش و پرورش را داشتم علاوه بر احداث چندین مدرسه در سطح شهر تعداد 30 واحد مدرسه را نیز در روستاهای شرق نوشهر احداث کردیم که همه آنها در هرسال پذیرای دانش اموزان بخش شرقی نوشهر هست.
نخستین رئیس آموزش و پرورش نوشهر با اشاره به ساخت دبیرستان علوی(سنگاری فعلی) و دو واحد در شهر پشت نوشهر گفت: دو واحد نیز در پشت کمیته سابق، کورکرودسر، روستای نیرنگ و ساختمانی نیز به عنوان مرکز کودکان استثنایی احداث شد.
*تاسیس نخستین دوره ریاضی فیزیک در نوشهر
بزرگ مقام تاسیس مدرسه نخستین دوره ریاضی فیزیک را از دیگر افتخارات دوره ریاست خود نام برد و تصریح کرد:تا پیش از این رشته های اقتصاد و فرهنگ و ادب و علوم طبیعی در نوشهر تدریس می شد و دانش آموزان مشغول تحصیل بودند، اما برای نخستین بار با 6 دانش آموز پسر و 6 دانش آموز دختر این رشته آغاز شد و حتی در آن زمان سه دانشجو نیز پذیرفته شدند.
وی با اشاره به اینکه تعداد 40 مدرسه در دوره مدیریت اینجانب در نوشهر احداث شد خاطرنشان کرد: آن دوران دوران فوق العاده ای بود و عشق به کار و سازندگی در تک تک افرادی که کار می کردند وجود داشت.
مهرداد غضنفری متولد 1344 دیگر معلمی است که به عنوان یکی از معلمان نمونه شهرستان نوشهر به عنوان مربی پرورشی خدمات خوبی را به حوزه تعلیم و تربیت کرده است.
وی گفت: از سال 68 جذب آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی شدم و بیش از دو دهه در مدارس ابتدایی و شاهد مشغول به تدریس هستم و در کنار آن در مسابقات مختلف از جمله ورزشی،علمی، قرآنی ، مطالعه و مقاله نویسی رتبه های اول تا سوم شهرستان را کسب کردم.
غضنفری تصریح کرد: در این مدت با توجه به مطالعاتی که داشتم دو کتاب " معلم از دیدگاه مکاتب فلسفی ادیان و روایات معصومین" و همچنین " نقش ارتباط بین معلم و دانش آموز در یادگیری" تالیف کردم.
وی با تاکید بر نقش معلم در یادگیری عنوان کرد: اگر معلمی با دانش آموز ارتباط خوبی داشته باشد می تواند مسیر زندگی وی را تغییر دهد و باید گفت نوع ارتباط معلم با دانش آموز بسیار اثر بخش است و هرچه معلم با دانش آموز نزدیک تر باشد می تواند وی را برای انتخاب رشته ها راهنمایی کند تا در آینده موفق تر باشد.
غضنفری با بیان اینکه اگر معلمی به کاری که انجام می دهد علاقمند نباشد موفق نخواهد بود و اگر به عنوان شغل به معلمی نگاه کند وارد این عرصه نشود خیلی بهتر است زیرا وقتی با علاقه که وارد شود می تواند برنامه ریزی داشته باشد و به طور حتم با شناسایی استعدادهای دانش آموزان مسیر زندگی آنها تغییر می یابد.
سیما سیمیاری دبیر ریاضی مدارس چالوس که از سال 82 وارد آموزش و پرورش شد از جمله معلمان سخت کوشی است که در کنار تدریس با نوشتن مقالات مختلف توانست ایده های نویی را ارائه دهد و یکی از مقالات وی رتبه اول کشور را کسب کرد.
وی با اشاره به مقاله ای که حائز رتبه برتر کشور شد گفت: این مقاله با نام "روش های تدریس نوین" با محوریت تدریس نوین در جشنواره الگوهای برتر تدریس در بخش علمی رتبه نخست کشور را کسب کرد.
سیمیاری تصریح کرد: در جشنواره تدریس بیشتر روشهای کارآمد در آموزش و پرورش نوین کار می کند و حتی در بخش عملی تدریس معلم در کلاس نیز این روش فیلمبرداری شده و در شهرستانی و استانی و کشوری ارسال می شود و داوران متعدد این کارها را مورد ارزیابی قرار می دهند.
وی اضافه کرد: در حوزه مقالات نیز با ارائه امار اینکه چه اقداماتی انجام می شود و نتیجه نیز به آموزش و پرورش اعلام می شود.
گفتگو: سپیده پورشعبان خبرنگار ایسنا مازندران
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مهارت آموزی دانش آموزان در دوره نظری الزامی می شود

68 دانش آموزنخبه علمی والمپیادی آمل تجلیل شدند

مرکز آموزش رسانه ای مازندران در آمل راه اندازی شد

ارزیابی ابعاد و مولفه های تاب‌آوری شهری به منظور کاهش خسارت ناشی از سیل

انتقال آب ، اقلیم مازندران را تغییر خواهد داد

غفلت از بانک ژن آب بندان ها در شمال کشور

مدرک تحصیلی بدون مشارکت و اثرگذاری در جامعه ارزشی ندارد

برگزاری نشست راهبردی احیای آب‌بندان‌های شمال کشور در مازندران

فروش 2 هزار و 300 میلیارد تومانی محصولات نانو در سال جاری

مشکل اصلی کتابخانه‌های مازندران چیست؟

آزمون شبه نهایی با قوت در مازندران اجرایی می شود

نخستین محصول تراریخته که وارد بازار شد، چه بود؟/آرای مثبت 90 درصد دانشمندان بر ایمن بودن محصولات تراریخته

معجزه‌ای به نام تراریخته؟!

تحقیقات علمی برای مضر بودن محصولات تراریخته انجام نشد

مراکز امنیتی بر فعالیت مهندسی ژنتیک کشاورزی نظارت داشته باشند

شبیه خون حفاران غیر مجاز به محوطه باستانی "هفت تپه بابل"/ لزوم ایجاد پایگاه باستان شناسی در بابل

سازمان دانشجویان؛ میدان واقعی بروز خلاقیت‌ها/سازمانی که باید شکاف‌های دانشجویی را از بین ببرد

شکوفایی شارژ سریع و بی‌سیم

راه اندازی پارک فناوری اشتغال فضا پایه در مازندران کلید خورد

انتقال آب خزر میانکاله را به کانون ریزگردها بدل می کند/ مرگ جنگل های هیرکانی فاجعه ای بزرگ در پس انتقال خزر به سمنان

اولین سیم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

گوشی تاشوی سامسونگ، اپل را تهدید می‌کند

افزایش آسیب های اجتماعی نتیجه تقلید کورکورانه از پژوهش های غربی

افزایش آسیب های اجتماعی نتیجه تقلید کورکورانه از پژوهش های غربی

خطر سرطان معده بیخ گوش مردان مازندرانی

خودباوری، علاقه و امید کلیدهای موفقیت دانشجویان

ساختمان هایی که بوی کربن می دهند!

قطعه‌سازی مهم‌ترین چالش فرآیند تولید موتور خودرو در ایران

افزایش شیوع بیماری های قلبی در مازندران/ سبک زندگی مازندرانی‌ها تغییر کند

پراکندگی بیمارستان ها چالش درمانی مازندران در ایستگاه چهلم

نمره قبولی آب شرب مازندران در آزمایشگاههای تخصصی

کشت گیاهان دارویی در مازندران دارای ساختار علمی شد

رژیم های غذایی نامناسب عمر را کوتاه می کند

آنالیز آزمایش ادرار با گوشی هوشمند!

تعویق سهمیه‌بندی "بنزین" فاجعه به بار می‌آورد

برگزاری پنجمین همایش ملی تغییر و گاهشناسی درختی در مازندران

آب مخالف آبادانی است اگر پای انتقال در میان باشد!

تولید نخستین داروی ایرانی درمان "فقر آهن بدون عارضه " در مازندران

کدام دانشگاه‌ مازندران؛ نسل چهارمی است؟!

تجلیل از 40 نخبه مازندرانی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی

تخلیه فاضلاب‌های خانگی در تالاب نیلوفرآبی بابل/ شیوع سرطان ناشی از کشت برنج حاصل از آب این تالاب

توصیه کشت گلخانه ای برای مازندران، درست یا نادرست؟

کیفیت آموزش، مهم ترین دغدغه دانشگاههای فنی و حرفه ای است

عرضه مواد خام به بازار بدون کنترل سلامت

آمادگی جهاد دانشگاهی برای ورود به مسائل توسعه محور در مازندران

جهاد دانشگاهی مازندران در اجرای پروژه‌ها از توان دستگاه‌های اجرایی بهره بگیرد

ثبت سالانه چهار هزار و 500 مورد ابتلا به سرطان در مازندران

مراقب امنیت VPN‌های رایگان باشید!

55 پروژه ملی در حوزه سلامت تعریف شده است

نظام ارجاع در مازندران اجرا شده است