پیام مازند

آخرين مطالب

زیست‌یک‌سوم‌پرندگان‌ایران‌درمازندران

نغمه پرندگان نادر به گوش نمی رسد/ 16 گونه در لیست تهدید سياسي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - شنیدن آوای برخی گونه‌های پرندگان نادر در مازندران تبدیل به رؤیا شده و نسلشان به فراموشی و انقراض کشیده شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: یک‌سوم پرندگان ایران‌زمین در بهشت طبیعت مازندران زیست و زادآوری می‌کنند اما هجمه‌های فراوان و شکار بی‌رویه نسل برخی از گونه‌ها را به مخاطره انداخته است.
خشک شدن تالاب‌ها و آب‌بندان ها، شکار بی‌رویه و تهدیدها و هجمه‌ها علیه زیست‌بوم سبب شده تا نوای برخی از پرندگان زیبا و دیدنی در مازندران به گوش نرسد و این گونه‌های زیبا از چرخه طبیعت حذف شدند و یا به دیگر مناطق کوچ کرده‌اند.
مازندران افزون بر 800 تالاب و آب‌بندان دارد و بیش از 80 تا 100 گونه پرنده‌ای در فصل‌های مختلف در این استان زیست می‌کنند و نبود سایت‌های پرنده‌نگری از یکسو و شکار از سوی دیگر سبب شده تا شمار گونه‌های پرنده‌ای استان رو به کاهش رود.
بااین‌حال هنوز می‌توان در فصل‌هایی از سال نوای کاکایی‌ها، باکلان، حواصیل و حتی درنای نادر سیبری را در مازندران شنید. پرندگان با 317 گونه از 58 خانواده، پستانداران با 63 گونه و 19 خانواده، دوزیستان با 9 گونه از 6 جنس و 6 خانواده، خزندگان با 26 گونه از 21 جنس و 11 خانواده و ماهی‌ها با 75 گونه؛ بخشی از تنوع زیستی حیات‌وحش مازندران را تشکیل می‌دهند .

قرار بود چند نقطه مازندران ازجمله تالاب میانکاله و سرخ‌رود به سایت پرنده‌نگری تبدیل شود و باگذشت چند سال هنوز از تحقق این وعده خبری نیست و سرخ‌رود و فریدون‌کنار به کشتارگاه پرنده به‌ویژه در فصل پاییز و زمستان تبدیل شد و میانکاله هم حال‌وروز خوشی ندارد و روزبه‌روز خشک‌تر می‌شود.
16 گونه از تنوع زیستی پرندگان مهاجر استان در فهرست گونه‌های در معرض تهدید لیست اتحادیه جهانی حفاظت قرارگرفته‌اند
حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران بابیان اینکه 16گونه از تنوع زیستی پرندگان مهاجر استان در فهرست گونه‌های در معرض تهدید لیست اتحادیه جهانی حفاظت قرارگرفته‌اند به‌روز جهانی پرندگان مهاجر اشاره می‌کند و می‌گوید: روز جهانی پرندگان مهاجر به‌منظور ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر از سال 2006 به‌عنوان یک رویداد بین‌المللی موردتوافق قرارگرفته است.
وی افزود: ممانعت از شکار پرندگان و تخریب زیستگاه، حفاظت از مناطق و مدنظر قراردادن راهکارهای اجرایی توسعه پایدار جهت کاهش اثرات سوء بر زیستگاه‌های پرندگان از اولویت برنامه‌های آگاهی‌رسانی روز جهانی پرندگان مهاجر است.
به گفته بابایی، همه‌ساله شعاری متناسب با وضعیت و نیازمندی‌های زیستی پرندگان مهاجر انتخاب می‌شود. شعار روز جهانی امسال " هم‌صدایی برای حفاظت از پرندگان مهاجر" اعلام شد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران تصریح می‌کند: 16 گونه از تنوع زیستی پرندگان مهاجر استان مازندران در فهرست گونه‌های در معرض تهدید لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت قرار دارند.
پرنده‌نگری بخشی از فعالیت‌های بومگردی و اکوتوریسم به شمار می‌رود و در فصل بهار و پاییز می‌توان بیشترین گونه‌های پرندگان زیبا را در مازندران به نظاره نشست
پرنده‌نگری بخشی از فعالیت‌های بومگردی و اکوتوریسم به شمار می‌رود و در فصل بهار و پاییز می‌توان بیشترین گونه‌های پرندگان زیبا را در مازندران به نظاره نشست.
مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران به خبرنگار مهر می‌گوید: پرنده‌نگری باید به‌عنوان یک صنعت موردتوجه قرار گیرد و نه‌تنها به زیستگاه آنان آسیب نمی‌زند بلکه سبب بهبود وضعیت معیشتی جوامع محلی می‌شود.
وی تصریح کرد: باید افزایش آگاهی‌های عمومی نسبت به حفاظت از گونه‌های پرنده‌ای صورت گیرد زیرا مشاهده و بررسی پرندگان در طبیعت بخشی از فعالیت‌های بومی گردی و اکوتوریسم به شمار می‌رود.
به گفته حسنی، پرنده‌نگری از شاخه‌های پرطرفدار صنعت توریسم به شمار می‌آید و در تورهای گردشگری باید پرنده‌نگری به‌عنوان یک بسته سفر موردتوجه قرار گیرد و تورگردانان به این موضوع روی‌آورند و ایجاد سایت‌های پرنده‌نگری در میانکاله یا سرخ‌رود می‌تواند محیطی امن برای پرندگان و اکوسیستم منطقه ایجاد کند.

روز جهانی پرندگان تنها بهانه‌ای است تا برای حفاظت ازاین‌گونه‌های نادر هم‌صدا شویم، اما به نظرمی رسد پای صنعت اکوتوریسم به دلیل نبود زیرساخت‌ها و سایت‌های پرنده‌نگری در ایران و مازندران می‌لنگد.
زیست و زادآوری یک‌سوم پرندگان ایران در مازندران می‌تواند تحولی عظیم در اقتصاد گردشگری استان ایجاد کند اما این مهم آن‌چنان‌که باید موردتوجه قرار نگرفته و مغفول مانده است.
کامران اسدی عضو انجمن دوستداران حیات‌وحش و پرندگان مهاجر در مازندران می‌گوید: سالانه شمار زیادی از پرندگان در مازندران زیست و توقف می‌کنند و حضور میلیونی این گونه‌ها می‌تواند تحولی عظیم در صنعت گردشگری ایجاد کند.
وی نبود لیدر و راهنمایان تخصصی پرنده‌نگری را از مهم‌ترین مشکلات فراروی این صنعت برشمرد و می‌گوید: در حوزه پرنده‌نگری و اکوتوریسم راهنمایان تخصصی نداریم و تورگردانان نیز به این مسئله توجه ندارند، اکنون بیش از آنکه عکاسی و دیدن پرندگان جالب باشد، شکار آن رونق گرفته است.
وی ادامه می‌دهد: وجود تالاب‌ها و آب‌بندان های متعدد در مازندران و تنوع گونه‌های پرندگان ظرفیت بزرگی برای سرمایه‌گذاری در حوزه پرنده‌نگری در استان محسوب می‌شود و تاکنون به این ظرفیت توجه واقعی نشده است.
اسدی تأکید می‌کند: اصول و آموزش شاخصه‌های پرنده‌نگری در مدارس و محیط‌های آموزشی باید موردتوجه قرار گیرد تا زمینه این صنعت در استان فراهم شود.
هرساله نزدیک به 3 میلیون پرنده از مناطق مختلف سیبری برای زمستان گذرانی به ایران مهاجرت می‌کنند که به دلیل موقعیت خاص تالاب‌های کشور یک‌میلیون از این پرندگان فقط در مازندران فرود می‌آیند. ازاین‌رو می‌توان استان مازندران را در صدر لیست استان‌های باقابلیت اکوتوریستی در ایران قرار داد که اگر زمینه جذب گردشگر با آموزش‌های لازم به آن‌ها در تالاب‌های این استان فراهم شود، هرساله از محل جذب تماشاگران پرندگان درآمدهای خوبی نصیب مردم محلی و استان خواهد شد .

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/28220/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران