پیام مازند

آخرين مطالب

صنایع دستی بومی در انزوا است

حال وروز ناخوش مرواربافی در مازندران مقالات

حال وروز ناخوش مرواربافی در مازندران

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - آمل - مرواربافی از هنرهای سنتی و پرپیشینه مازندران است که شمار هنرمندان آن به‌اندازه انگشتان یک دست رسیده و حال و روز این هنر ناخوش است.

 در گذشته های نه چندان دور، در مازندران مروار بافه‌ای زیادی فعالیت می‌کردند اما به دلیل اینکه سنی از آن‌ها گذشته یا حمایت نکردن از آن‌ها فعلاً 5 مروار باف مشغول به فعالیت هستند .
مغازه پدر بهانه خوبی برای فرار از درس و کلاس بود تا بتواند خودش را با سبدهای حصیری سرگرم کند. سبدهایی که در گوشه وکنار مغازه آویزان بودند، بیشتر ذهنش را قلقلک می‌داد، به سمتش رفت در ذهن خود به دستانی فکر می‌کرد که هنرمندانه به جان چوبهاافتادو خالق هنر زیبایی شده بود، مغازه پدر مکان خوبی برای دست یافتن به همه آرزوهایش بود، چشم‌هایش به گره‌های ظریف و بی‌جان سبدهایی می‌افتاد که هنرمندانه بافته‌شده بودند، انگار تمرینی برای مشق شبش شده ، هرروز نگاه به آن‌ها آتش علاقه‌اش را شعله‌ورتر می‌کرد، دست‌به‌کار شد و با اضطرابی عجیب گره‌های سبدها را یکی پس از دیگری باز کرد و آرام‌آرام مشغول بافتن شد. هرچند مثل اول نشد اما تکرارو تمرین بدون دیدن دوره آموزشی از او استاد نمونه‌ای در حوزه مروار بافی ساخته بود .گره‌های درهم‌تنیده چوب‌های نازک و آب‌وآتش همه علاقه و انگیزه زندگی او شد .
امیر فرجی دانشجوی رشته مکانیک 22 سال پیش از ادامه تحصیل در دانشگاه انصراف داد و به سمت علاقه خود رفت، بدون اینکه دوره آموزشی را گذرانده باشد و اکنون به‌عنوان یکی از استادان برتر مروار باف استان مازندران شناخته‌شده است وهمسرش حلیمه فلاح که 18 سال همپای او در حیاط کوچک خانه‌شان جان تازه‌ای به ترکه‌های چوب مروار بخشید، همسری که بیشترین انگیزه برای ادامه کارش بود، به‌گونه‌ای که بدون حضور او دست‌ودلش به کار نمی‌رفت وهم پای او در همه سختی‌های زندگی و شریک مطمئنی برای کارش بود .

فرجی در رابطه با نحوه بافت ترکه‌های مروار گفت: مروار را از استان ایلام تهیه وانبار می کنیم و به‌تدریج ترکه‌ها را در دسته‌های 40 الی 50 تایی در دیگ بزرگ می‌جوشانیم، پس از خشک شدن پوسته آن را جدا و بعد برای بافتن از آن‌ها استفاده می‌کنیم، در مرحله بافت تعداد چهار عدد از ترکه‌ها را برکنار هم دیگر قرار می‌دهیم و تعداد چهارتا پنج ترکه به‌صورت افقی روی آن می‌گذاریم تا به شکل ستاره هشت پر دربیاید، سپس به‌وسیله ترکه‌های باریک‌تر آزادشده و با ترکه‌های نازک بافت را به‌صورت یکی زیر و یکی رو آغاز می‌کنیم و ترکه‌ها را به‌صورت یکی در میان از لابه‌لای ترکه‌هایی که قبلاً به‌طور عمودی واقفی روی یکدیگر قرارگرفته عبور می‌دهیم وتا تکمیل قسمت کف شی ء ادامه می‌دهیم، بعد از پایان کار بافت قسمت کف ، در محلی که قرار است ازآنجا به لبه کار بافته شود به بافت مارپیچ ادامه می‌دهیم و پس از بافتن مروار آن‌ها نزدیک به 48 ساعت در معرض آفتاب قرار می‌دهیم تا براثر تابش نور مستقیم آفتاب ترکه‌های بافته‌شده مروار به روشن‌تر وطلایی درمی‌آید .
می گوید: در این حرفه برای بافتن ترکه‌های مروار از مواد دیگری مانند تخته‌سه‌لایی، انواع میخ ، روغن جلا و...استفاده و محصولاتی همچون سبددرمدلهای متفاوت ، کشکولی ، جای کفش ، میزو صندلی و... تولید می‌کنیم، کالای باکیفیت که زحمت و زمان زیادی را به خود می‌گیرد .
در کشور ما مسئولین کمتر از تولیدات داخلی در بخش صنایع دستی حمایت می کنند و سبب شده تا مروار بافی در انزوای حمایت‌های مالی قرارگرفته است
وی در رابطه با مشکلات این حوزه می‌گوید: در کشور ما مسئولین کمتر از تولیدات داخلی در بخش صنایع دستی حمایت می کنند و سبب شده تا مروار بافی در انزوای حمایت‌های مالی قرارگرفته است ، صنعت‌گرانی همانند ما که می‌توانند با حمایت‌های مالی ضامن شغلی پایدار در کشور باشند واز مدیران میراث فرهنگی انتظار داریم تا از صنعتگران مازندران حمایت کنند.
به گفته فرجی، پرداخت وام برای ایجاد اشتغال‌زایی در این حوزه تأثیرگذار است زیرا با حرف زدن و عمل نکردن مشکلی در حوزه صنایع‌دستی حل نمی‌شود، همچنین ایجاد یک مرکز تجاری صنایع‌دستی از جمله نیازها و بیمه یکی از مشکلات اساسی صنایع‌دستی است.

این هنرمند مروارباف ادامه می دهد: ورود کالاهای بی‌کیفیت چینی معضل بزرگی برای صنایع‌دستی ما شده و مردم به دلیل قیمت ارزان و بی‌کیفیت به سمت کالاها و صنایع‌دستی چینی می‌روند، این روزها متأسفانه صنایع‌دستی ما باریشه و فرهنگ غنی حال روز خوشی ندارد وچینی ها همه اصالت مارا آرام‌آرام به یغما می‌برند.
علایی کارشناس صنایع‌دستی و میراث فرهنگی آمل نیز به خبرنگار مهر می گوید: به دلیل ناشناخته بودن بازار صنایع‌دستی متأسفانه صنعت گران ما نتوانستن در بازار حرفی برای گفتن داشته باشند .
وی در رابطه با بیمه هنرمندان می گوید: ما درگذشته بیمه‌ای در این حوزه نداشتیم و مدت چند سالی است که بیمه صنعت گران آغازشده است.
وی با بیان اینکه ورود کالاهای چینی که متأسفانه جا پای اجناس داخلی گذاشتند نیاز به اصلاح قوانین و کار مشارکتی بین ارگان های مرتبط است که به یک وحدت نظر برسند افزود: خوشبختانه آمل قدم‌های خوبی در حمایت از صنعت گران حوزه صنایع‌دستی برداشته ودرمراسمات و همایش‌ها کشوری بین‌المللی هدایا را از تولیدکنندگان صنایع‌دستی خریداری می کنند تا حمایت کوچکی از آن‌ها به عمل بیاورد .
به دلیل ادغام چهار بخش صنایع‌دستی ، گردشگری ، میراث فرهنگی و سرمایه‌گذاری نگاه بیشتر به بخش گردشگری متمرکزشده و ضربه سختی به بخش صنایع‌دستی وارد ساخته است، همچنین قوانینی که برای میراث فرهنگی تصویب‌شده برای سالهای دوری است که نگاه و بازبینی جدیدی را می‌طلبد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

این جاده‌ها به مقصد نمی‌رسند

طرح مازندران پاک در کش‌وقوس برداشت‌های اداری

چرا برخی از کودکان لکنت زبان می گیرند؟

غرق شدن در گرداب فضای مجازی به چه قیمتی؟!

خانه به دوشی بیماران ام اس/ سالانه 40 بیمار در آمل افزوده می شود

جای خالی تدبیر و مسئولیت در گردشگری های نوپدید مازندران

میراث خواران ، چابکتر از میراث داران

مشکل سوخت کشاورزی در بهشهر ؛ از کندی ثبت سامانه تا چاههای غیرمجاز

ساخت و سازهای افسار گسیخته در روستاهای رامسر، عامل توسعه یا نابودی؟

همیشه رد پای یک دوست در میان است!

هنجارشکنی در سد لفور تا بازداشت عاملین نابهنجاری

تور زیرزمینی در اعماق معدن/از دنیای رنگارنگ جنگل‌ تا جهان معادن

سایه بختک حاشیه نشینی بر سر نوشهر/ جلوی سیل مهاجرت را بگیرید!

مهارت در گوش دادن؛ راهکاری موثر برای برقراری ارتباطات با دیگران

موجی نو از سد معبرها؛ انتخاب سلیقه ای جمع آوری معابر عمومی در تنکابن!

فشار خون ، قاتل خاموش اما قابل کنترل

نشان یونسکو بر پیشانی هنرهای سنتی/ گلیمچه جهانی زیر پای دلالان

سرریز فاضلاب ها و مساله شنا در دریای خزر

کتب درسی و محیط زیستی که نیست

حال ناخوش واحدهای تولیدی در سوادکوه/ کارگرانی که بیکار شدند

دوران نوجوانی دختران چگونه می گذرد؟

توقف قطار گردشگری مازندران در ایستگاه مخالفت‌ها

هویت مازندران در محاصره حفر چاه های غیر مجاز/ گنجی در کار نیست

اعتیاد و عوامل موثر در آن

نوای «الغوث الغوث »در دیار علویان پیچید

امواج کشنده خزر در مسیر رام شدن

آزادی به شرط گلریزان/ نیازمندانی که یاری خیران را می طلبند

گنحینه هایی غریب در سپهر گردشگری مازندران

زنان در پی اثبات خود در دنیای مردانه؟!

دامداری صنعتی مهمان ناخوانده روستای توبن!

قطع سالانه 50 هزار اصله درخت در مازندران/متهم تراشی جالب یک شورا

بودجه فرهنگی دانشگاه ها یا وعده های سرخرمن؟!

جای خالی بهار نارنج در سپهر گردشگری مازندران

خزر؛ فاضلاب شده است؟!

سر چشمه احساس ناامنی اجتماعی زنان در جامعه کجاست؟

نقش حجاب در امنیت و آرامش روانی

دام هایی که می گویند هست اما نیست!

زخمِ نگرش های غلط بر پیکر بیماران خاص

بازگشت خاموش برندهای تقلبی خارجی به مازندران

کارگران مشغول کار نیستند/ زخم «خصولتی» بر اندام نساجی و خزر خز

همیشه پای یک انسان در میان است

«ورف چال»؛ تجربه 600 ساله مدیریت روستایی

بلوغ شورا، شاید وقتی دیگر

جنب و جوش آبزی پروری مازندران در سیلاب بهاری

سیل، سیل است چه فرقی می‌کند...

پرواز دوباره زنبورداری ییلاقی در مازندران از خاکستر سیل

جادوی رنگ ها در « مرداب هسل»

مزرعه ای هزاررنگ در اتاق چندمتری/ جشنواره صیفی جات در تنکابن

سدهای مازندران نمی شکند/ سرریز شدن سدها و پایان خشکی تالاب

مجمه وری ؛ جشن متفاوت برای میلاد عدالت