پیام مازند

آخرين مطالب

مشکلات 15 ساله شهرک صنعتی نوشهر اقتصادي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - نوشهر- صاحبان واحدهای تولیدی شهرک صنعتی شهید ذوالفقاری نوشهر می گویند برغم 15 سال سابقه فعالیت در این شهرک ، به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت ها نظیر راه دسترسی مناسب ، اختلال در خطوط تلفن و کمبود آب دچار مشکلات عدیده ای هستند.
به گزارش ایرنا ، براساس اسناد موجود آغاز واگذاری حدود 15 هکتار زمین برای احداث این شهرک به سال 1379 برمی گردد ولی زمان آغاز بکار واحدهای تولیدی درآن مربوط به سال 1382 است.
به گفته مسئولان ذیربط زیرساخت ها برای ایجاد حدود 18 واحد تولیدی در این شهرک فراهم شده بود ولی تاکنون حدود 11 واحد تولیدی پروانه تاسیس و بهره برداری دریافت کرده اند.
نکته مهم تر آنکه حدود 7 هکتار از فضای موجود این شهرک به علت عمل نکردن سرمایه گذار به تعهداتش در مصادره بانکی قرار دارد و با همه رایزنی ها و پی گیری های مسئولان ذیربط برای تعیین تکلیف این میزان زمین مصادره شده بدون نتیجه باقی مانده است.
درحال حاضر از تعداد 11 واحد تولیدی در این شهرک ، پنج واحد آن با ظرفیت کمتر از 50 درصد فعال است ، 2 واحد دیگر نیز در حال تاسیس و بقیه هم غیرفعالند.
گزارش های رسمی نشان داده که در سال 1395 دستکم 120 نفر در این واحدهای تولیدی فعالیت داشتند درحالی که اکنون این آمار اشتغال به 20 نفر رسیده است.
یکی از تولید کنندگان ورق های پوشش سقف در شهرک صنعتی نوشهر در این باره می گوید : افت فشار و قطع مکرر آب بویژه در نیمه نخست سال باعث شده تا آب تعدادی از واحدهای تولیدی این شهر به مدت طولانی قطع شود.
فتح الله باقری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، عدم آنتن دهی مناسب تلفن همراه و اختلال در خطوط مخابراتی ، کمبود نقدینگی و سود بالای بانکی را از دیگر موانع پیش پای کسب و کار سرمایه گذاران در این شهرک نام برد.
یکی دیگر از سرمایه گذاران این شهرک که در زمینه تولید خوراک دام و طیور فعالیت دارد، گفت که نوشهر در حوزه صنعتی ، کشاورزی و گردشگری ظرفیت های خوبی برای جذب سرمایه گذار دارد ولی در میدان عمل کارآفرینان با موانع کسب و کار فراوانی مواجه هستند.
کامران ذوالفقاری افزود :‌ ‌تعداد زیادی از سرمایه گذاران این منطقه به دلیل این مشکلات در استانهای دیگر در زمینه های تولید پوشاک ، سماورسازی ، صنایع خودرو ، چاپ ، چوب و غیره سرمایه گذاری کردند.
وی، محدودیت های زیست محیطی ، کمبود نقدینگی ، پرداخت مالیات بر ارزش عملکرد ،‌روند پیچیده بروکراسی اداری و فراهم نبودن زیرساخت ها را از مهم ترین مشکلات پیش پای سرمایه گذاران در این شهرک برشمرد.
ذوالفقاری افزود :‌‌ نزدیک به 2 دهه از واگذاری زمین برای ایجاد شهرک صنعتی در نوشهر می گذرد ولی هنوز این شهرک برای فعالیت مجوز زیست محیطی ندارد و همین عامل باعث شده تا تعدادی از تولید کنندگان نتوانند پروانه دائم فعالیت دریافت کنند.
وی ادامه داد :‌ اعتبار یکساله مجوز فعالیت تعدادی از واحدهای تولیدی در این شهرک باعث شده تا نتوانند به عنوان یک تولید کننده دائمی شناخته شوند در نتیجه در بخش تولید و صادرات با مشکل مواجه می شوند.
ذوالفقاری با اشاره به حمایت دولت از واحدهای تولیدی در قالب بسته رونق گفت که به دلیل همین مشکلات بسیاری از تولید کنندگان به علت فرآیند پیچیده بروکراسی اداری و رفتارهای سلیقه ای بانک ها تاکنون نتوانستند برای حل مشکل کمبودنقدینگی و سرمایه در گردش تسهیلات دریافت کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر گفت : اراضی این شهرک نزدیک به 2 دهه گذشته به وسعت حدود 15 هکتار درقالب طرح خروج دام بدون استعلام از این نهاد برای ایجاد شهرک صنعتی واگذار شد.
کامبیز محسن سلطانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : طبق اسناد موجود هنوز از سطح این میزان اراضی واگذار شده حدود سه الی چهار هکتار آن به علت اعتراض دامداران بابت حقوق ما به ازاء واگذار نشده است.
وی ،‌ یکی از علت های اصلی ندادن مجوز دائم برای فعالیت برخی از سرمایه گذاران را همین عامل دانست و ابراز امیدواری کرد که با رایزنی های به عمل آمده با سازمان حفاظت محیط زیست تلاش شود تا به نوعی مجوز زیست محیطی به این شهرک صنعتی که هم اکنون در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی ایجاد شده ، داده شود.
مدیر شهرک صنعتی شهرستان های چالوس و نوشهرهم دراین باره گفت :‌ طبق ماده 26 و 158 قانون پنج ساله برنامه چهارم و پنجم توسعه ، ادارات ذیربط باید زیرساخت های لازم را برای فعالیت شهرک های صنعتی فراهم کنند.
کامران رهبر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ با اینکه قانون تکلیف کرده تا اداراتی مانند شرکت های آب و فاضلاب ، گاز ، مخابرات و راه و شهرسازی در تامین زیرساخت های این شهرک همکاری لازم را داشته باشند ولی هنوز زیرساخت ها در برخی از بخش ها بویژه راه دسترسی مناسب در این منطقه مهیا نیست.
وی ادامه داد : به عنوان نمونه از طول مسیر حدود پنج کیلومتری راه دسترسی به این شهرک ، حدود 2 کیلومترآن ایمن و آسفالت نیست و قرار بود با همکاری اداره راه و شهرسازی روکش و آسفالت شود که چنین نشد.
مدیرشهرک صنعتی شهرستان های نوشهر و چالوس گفت :‌ البته از زمان آغاز بکار دولت تدبیر وامید اقدامات خوبی مانند استقرار ایستگاه گاز ، مخزن ذخیره آب ، ساخت شبکه هدایت آب های سطحی و روکش آسفالت بخشی از محوطه این شهرک انجام گرفته است.
*سرنوشت نامشخص حدود 7 هکتار از زمین شهرک صنعتی
رهبر افزود :‌ اکنون از گستره 11 هکتار از زمین این شهرک ، حدود 7 هکتار آن به علت بدعهدی سرمایه گذار آن از حدود 10 سال گذشته تاکنون در تملک بانک عامل قرار دارد.
وی اظهارداشت :‌ از سال 1382 این میزان زمین در اختیار سرمایه گذاری که قرار بود درزمینه تولید خودروهای سنگین و یدک کش فعالیت کند ، قرارگرفت ولی این سرمایه گذار در خارج از این شهرک در بخش دیگری سرمایه گذاری کرد و به علت تاخیر در پرداخت تسهیلاتش بانک اقدام به مصادره اموال و مکان اجرای این طرح کرده است.
وی گفت که برای آزاد سازی این میزان زمین بدون استفاده در شهرک پی گیری های فراوانی انجام گرفته و در نیمه دوم سال گذشته نیز این موضوع با استاندار مازندران در میان گذاشته شد و مدیر ارشد استان مازندران از مسئولان ذیربط خواسته تا بزودی این مشکلات را حل کنند.
رهبرافزود: در نشستی که هفته پیش با حضور فرماندار و جمعی از تولید کنندگان در این شهرک برگزار شد این مشکلات مطرح و فرماندار وعده داد با نامه نگاری و پی گیری های مستمر با مسئولان استانی بتدریج موانع پیش پای تولید کنندگان این منطقه را حل کند.
نوشهر با جمعیتی دستکم 130 هزار نفر یکی از شهرستان های غربی مازندران است.
7078/1899 /1602/

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/29489/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

4 جای دیدنی بابلسر که نباید بعد از اجاره ویلا از دست بدهید

چراغ خطی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

توسعه و مرمت آبگرم‌های رامسر با جذب سرمایه گذار

پرداخت وام مسکن روستایی در مازندران

اعلام زمان تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

افزایش تولید نفت اوپک پلاس از ماه جولای

لزوم همت مضاعف در مسئولان برای تحقق شعار سال

با پول کم، گوشی تاشو بخرید/ عکس

زخمی شدن 9 نظامی صهیونیست در درگیری‌های اردوگاه نورشمس

ربودن دختر نوجوان توسط پسر 25 ساله برای 10 میلیارد تومان

دادستانی از اقدام قانونی فراجا در طرح نور حمایت می‌کند

برداشت توت فرنگی در مزارع مازندران

پیشکسوتان حوزه روابط عمومی در مازندران تقدیر می شوند

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاه‌ های کشاورزی

50 یادمان شهدای گمنام در مازندران نیازمند تکمیل است

پلیس به دنبال کشف جنایت های قاتل سریالی مخوف + جزئیات

دستگیری عاملان نزاع دسته جمعی در خرم آباد

هوشمندسازی در کاهش تلفات از اولویت‌های پلیس راهور

هشدار صندوق بین المللی پول به آمریکا

موزه دفاع مقدس مازندران محل انتقال فرهنگ جهاد است

آمار اساتید انتقالی پیام نور به فنی و حرفه ای

مسأله حجاب فراتر از یک مقوله اجتماعی است

محور کرج - چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

دو حفار غیرمجاز آثار باستانی در مازندران دستگیر شدند

فوت گردشگر گم‌شده در جنگل‌های ساری

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاههای کشاورزی در مازندران

معرفی شخصیت امام(ره) در دستورکار متولیان فرهنگی قرار گیرد

برگزاری مسابقات تکواندو قهرمان قهرمانان تکواندو پسر مازندران

وعده جدید درویش به بازیکنان پرسپولیس

اندیشه های امام خمینی برای نسل کنونی جامعه بازخوانی و تبیین شود

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

افزایش 8 درصدی ماموریت های اورژانس مازندران

شرکت های بین المللی حمل ونقل مازندران تعیین تکلیف می شوند

پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

تولید 21 اثر در نخستین کارگاه طراحی پوستر جوانی جمعیت در بابل

دستگیری 2 حفارغیر مجاز و کشف و ضبط فلزیاب در بهشهر

16 هزار تماس مزاحمی سال گذشته در اورژانس مازندران ثبت شده است

بی حجابی فرهنگ تحمیلی جوامع غربی بر جامعه اسلامی است

محور کرج -چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برداشت توت‌فرنگی در مزارع مازندران

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد