پیام مازند

آخرين مطالب

روی دیگر سکه گردشگری مازندران فرهنگي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - نوشهر - نام مازندران که به میان می آید، ذهن همه ناخودآگاه به سمت کوه، جنگل و دریا و در یک کلام «زیبایی» و باز هم زیبایی های خدادادی این سرزمین معطوف می شود، جایی که دریا در برابر شکوه «مازندران» سر تعظیم فرو می آورد.
به گزارش ایرنا، این زیبایی ها مازندران را به نگین سبز و زمردین گردشگری ایران تبدیل کرده و به همین سبب برای لذت بردن از طبیعت بی مانند این استان سالانه میلیون ها گردشگر از سراسر ایران روانه مازندران می شوند که ورود این جمعیت بی شمار موضوع اقامت و اسکان آنان را به مقوله ای بسیار مهم و اساسی تبدیل کرده است.
در این بین موضوع ویلاهای اجاره ای غیرمجاز و چادرخوابی به عنوان دو مشکل عمده گردشگری مازندران افزون بر آسیب رساندن به صنعت هتلداری استان، زمینه ایجاد ناهنجاری های اجتماعی را نیز فراهم کرده اند.
کمتر پیش می آید که به استان های شمالی کشور بویژه مازندران سفر کنید و با پدیده تابلو به دستان ویلای اجاره ای مواجه نشوید. این افراد که بیشتر آنها جوان و نوجوان هستند در تعطیلات نوروز و فصل تابستان با حضور در کنار جاده و نشان دادن دست نوشته های خود سعی در جذب مسافران و گردشگران دارند تا از این طریق کسب درآمد کنند.
این اقدام آنها که به نوعی اشتغال زایی کاذب محسوب می شود با اعتراض هتلداران و مسافرخانه ها و مراکز مجاز اقامتی استان مواجه شده و آنها علت رکود این صنعت را ظهور پدیده ویلای اجاره ای و همچنین چادرخوابی می دانند و خواستار رسیدگی به این مشکل شده اند.
کارشناسان و صاحب نظران با اشاره به لزوم حمایت و پشتیبانی از صنعت گردشگری به عنوان یکی از حوزه های تاثیرگذار در توسعه اقتصادی و رشد و ارتقای اقتصاد غیرنفتی، معتقدند که حمایت از گردشگری با شعار محقق نمی شود و حصول این امر مستلزم تامین الزامات خاص خود است.
آنان بر این باورند که فعالیت اقامتگاه های غیر مجاز، افول صنعت هتلداری را در پی خواهد داشت و باید تصمیمات جدی در این زمینه گرفته شود.
**مسافران در ویلاها راحت تر هستند
یکی از کسانی که کارتن نوشته به دست در ابتدای ورودی شهر رامسر در انتظار جلب مشتری است در این باره گفت: در تعطیلات نوروز و تابستان غرب مازندران مملو از مسافر و گردشگر است و فکر نمی کنم هتل ها بدون مسافر بمانند چرا که اکثر ویلاها در این زمان رزرو شده اند و برای مسافر گذری هم اتاق وجود ندارد.
حمیدرضا رضایی که تنها 20 سال سن دارد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکثر مسافران با برپایی چادر کنار خیابان، ساحل دریا و جنگل سعی دارند هزینه سفر خود را کاهش دهند و مابقی مسافران نیز بین ویلاداران و هتلداران تقسیم می شوند.
وی اظهار داشت: تنها در مواقعی که شرایط جوی مساعد نباشد و مسافران نتوانند چادر برپا کنند، اقدام به اجاره ویلا یا هتل می کنند که در این شرایط قیمت ها افزایش می یابد.
رضایی در پاسخ به این پرسش که چرا در بسیاری از مواقع مردم رفتن به ویلا را به اجاره اتاق در هتل‌ها ترجیح می‌دهند، گفت: برای مسافرانی که گروهی سفر می کنند اجاره ویلا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و برای آنهایی هم که به دنبال راحتی و آزادی بیشتری هستند اجاره ویلا بهترین گزینه محسوب می شود.
به گفته وی، اکثر مسافران و گردشگران تا پاسی از شب در حال گشت و گذار و خوشگذرانی هستند و اعمال برخی محدودیت ها در هتل ها را در این زمینه نمی پسندند و شاید به همین علت ویلا اجاره می کنند.
رضایی امکانات برخی ویلاها را فراتر از هتل دانست و افزود: برخی ویلاها با داشتن امکاناتی همچون استخر سرباز و سرپوشیده مجهز به سیستم آب گرم، سونا و جکوزی به دنبال رقابت با هتل ها هستند و باید هتلداران تلاش کنند که از این غافله عقب نیفتند.
وی یادآور شد: در تعطیلات نوروز امسال قیمت برخی ویلاهای اجاره ای به علت حجم بالای مسافر و گردشگر و در نتیجه افزایش متقاضی به شبی 900 هزار تومان رسیده بود ولی باز هم مشتری داشتند.
**هتلداری موفق با کاهش هزینه ها و تنوع خدمات
کارشناس هتلداری از مولفه های تاثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری را ارتقای کمی و کیفی اقامتگاه های مسافران در قالب هتل ها و مهمان پذیرها دانست و گفت: هر گونه کوتاهی و مماشات در این زمینه، ضریب رشد و توسعه گردشگری و جذب توریسم را تضعیف خواهد کرد.
علی مومنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استقبال مسافران از برپایی چادر در کنار جاده یا اجاره کردن ویلا به دو مقوله اقتصادی و رفاه طلبی معطوف می شود و اگر هتلداران برای این دو موضوع راهکاری ارائه دهند حتما در جذب حداکثری مسافر موفق خواهند شد.
وی بازسازی و ارتقای سطح کیفی هتل های موجود در کشور را ضروری دانست و اظهار داشت: دولت باید در این زمینه ورود کند و با اعطای تسهیلات کم بهره و با بازپرداخت بلند مدت به هتلداران کمک کند.
مومنی با انتقاد از ورود برخی افراد غیر متخصص در امر هتلداری، گفت: متاسفانه برخی افراد با انگیزه استفاده از تسهیلات بانکی وارد این عرصه می شوند و به دلیل نداشتن تخصص لازم علاوه بر اینکه به مشکلات زیادی برخورد می کنند، لطمه شدیدی هم به صنعت هتلداری کشور می زنند که نتیجه آن را می توان در تعداد پروژه های نیمه تمام جست و جو کرد.
وی ارائه بسته های سفر را عاملی دیگر در جذب مسافر برشمرد و تصریح کرد: در بسیاری از کشورها ارائه بسته های ترکیبی شامل اتاق هتل، پرواز، ترانسفر، راهنما و گشت های شهری به عنوان یکی از فاکتورهای ایجاد تقاضا در مشتریان هتل ها دیده و شناخته می شوند.
به گفته این کارشناس، اصلاح برخی قوانین، ارائه خدمات با کیفیت در راستای جلب رضایت حداکثری مسافر، بروز رسانی امکانات و افزایش ضریب امنیت می تواند در افزایش میزان جذب مسافر و گردشگر موثر است.
وی یادآور شد : باید هزینه های سنگین هتلداری را با بهره گیری از علم روز هتلداری جهان کاهش داد تا برنامه های ارائه شده به مرحله اجرا درآید.
**شناسایی 130 هزار ویلای غیرمجاز
رییس جامعه هتلداران استان مازنداران نیز از شناسایی 130هزار ویلا و خانه شخصی که بدون مجوز و غیرمجاز به مسافران اجاره داده می‌شوند، خبر داده بود.
جمشید سلطان مرادی، ویلاهای شخصی را بزرگترین رقیب هتل ها دانست و گفت: تاکنون یک هزار و 500 ویلا در مازندران پروانه کسب گرفته اند و فعالیت رسمی در گردشگری دارند، اما تعداد بیشتری از این واحدها شناسایی شده اند که مجوز ندارند و غیر مجاز و بدون نظارت فعالیت می کنند.
وی اظهار داشت: مردم در این خانه ها و ویلاها در مقایسه با هتل ها، آزادی عملی بیشتری دارند بنابراین هرچقدر هم که گران باشند باز هم از آنها استقبال می کنند.
با وجود فعالیت غیر مجاز ویلاهای شخصی در مازندران که به گفته سلطان مرادی در تعطیلات نوروز شکل پررنگ تری به خود گرفته بود، اما او از افزایش اقامت در هتل های این استان برخلاف سالهای گذشته خبر داد و اظهار کرد : تدابیری که برای نوروز اتخاذ شد از جمله ارائه تخفیف در هتل ها با توافق جوامع هتلداری، گران نشدن نرخ اقامت در هتل ها و تغییر در سیاست پذیرش مسافران عادی در مدارس و تمرکز آنها روی فرهنگیان باعث شد، هتل ها امسال نوروز پر رونقی داشته باشند.
به گفته رییس جامعه هتلداران مازندران، هتل های این استان در تعطیلات نوروز امسال به نسبت سال گذشته نزدیک به 15 درصد افزایش پذیرش مسافر داشتند.
**حذف یا ساماندهی ویلاهای اجاره ای غیر مجاز
کارشناس گردشگری با اشاره به حجم بالای مسافران و گردشگران ورودی به مازندران و پاسخگو نبودن ظرفیت هتل ها بر ضرورت ساماندهی ویلاهای اجاره ای غیر مجاز به جای حذف آنها تاکید کرد و افزود : در این زمینه اعمال قوانین سختگیرانه راهگشا نخواهد بود و باید با راهکارهای ظریف تر و ارائه مشوق های لازم ویلاداران را به سوی مجوز گرفتن سوق داد.
نوید نامدار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مرحله بعد ضابطه مند کردن نرخ اجاره ها ، بالا بردن ضریب امنیت و شفاف سازی فعالیت آنها می تواند در دستور کار قرار گیرد.
وی در مورد پدیده چادرخوابی نیز اظهار داشت: در این زمینه یا باید مکان های مشخصی برای برپایی چادر تعیین گردد و یا از چادر زدن مسافران در کنار جاده ها و خیابان ها جلوگیری شود.
به گفته این کارشناس، نتیجه برخورد با پدیده چادرخوابی و ویلاهای اجاره ای غیر مجاز باید سوق دادن مسافران به اقامت در مکان های مجاز از قبیل هتل ها ، هتل آپارتمان و مسافرخانه ها باشد تا نتیجه مطلوب تری به دست آید.
وی یادآور شد: اراده جدی و جمعی مسئولان در این زمینه می تواند گره گشا باشد چرا که در غیر این صورت مشکلات این بخش به قوت خود باقی خواهد ماند.
بدون تردید رکود اقتصادی و افزایش مشکلات معیشتی مردم، تاثیر بسزایی در ظهور و بروز کسادی غیر قابل تحمل عرصه هتلداری داشته و وجود دو پدیده ویلاهای اجاره ای غیر مجاز و چادرخوابی نیز مزید بر علت شده است اما این بدان معنا نیست که متولیان امر به فکر چاره اندیشی برای رفع این مشکلات نباشند و این صنعت را به حال خود رها کنند.
مسلما ارائه برخی محدودیت ها در برپایی چادرهای مسافرتی و ساماندهی ویلاهای غیر مجاز و جلوگیری از فعالیت آنها همراه با ارائه خدمات مناسب و ارزان در هتل ها می تواند در برون رفت از این مشکلات موثر باشد منوط بر اینکه دستگاه های متولی عزم خود را در این زمینه جزم کنند.
گزارش : علیرضا پورعلم
1602/7513/1654

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/29645/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود