پیام مازند

آخرين مطالب

قفل توسعه نیافتگی بر فعالیت فرودگاههای مازندران گفتگو

قفل توسعه نیافتگی بر فعالیت فرودگاههای مازندران

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - حکایت فرودگاههای مازندران مصداق ضرب المثل " آفتابه لگن هفت دست ، شام و ناهار هیچی " است به این معنی که گردشگرپذیرترین استان کشور سه فرودگاه دارد ولی هیچ یک از فرودگاههایش قادر به ارائه خدمات مطلوب و در حد استاندارد یک فرودگاه بین المللی نیست .
قصه لغو و تاخیر پروازها در فرودگاههای مازندران دیگر برای مسافران دائمی پروازهای این خطه تلخ نیست و این که پروازی مثلا پس از بلند شدن از اهواز به جای فرودگاه مازندران ، سر از فرودگاه مهرآباد تهران یا فرودگاه مبدا در بیاورد هم چندان تعجب برانگیز نمی شود .
در همین 2 ماهه سال جاری دستکم هشت پرواز فرودگاههای مازندران به خاطر بدی شرایط آب و هوایی یا لغو شده یا سر از فرودگاههای دیگر کشور در آوردند .
مازندران در حال حاضر سه فرودگاه در ساری ، رامسر و نوشهر دارد که تنها در بعضی از روزهای هفته و در برخی از مسیرهای داخلی پرواز دارند و تنها پروازهای بین المللی هم در سه مسیر مربوط به فرودگاه مرکز استان است .
طنز ماجرا اما اینجاست که با این حال نزار فرودگاههای سه گانه استان ، برخی از نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی تمنای ساخت فرودگاههای تازه ای را در حوزه های انتخابیه خود دارند که کلنجار رفتن چند ساله در تعیین زمین و اختلاف میان شهرستان های آمل و بابل از آن جمله است .
فرودگاه دشت ناز ساری تنها فرودگاه بین المللی مازندران است که نبود امکانات در آن تنها در سال جاری سبب لغو و برگشت خوردن سه پرواز شد.
این فرودگاه بر اساس گزارش رسمی فرودگاههای مازندران به جده و عتبات عالیات پرواز بین المللی دارد و پروازهای داخلی آن هم در مسیرهای رفت و برگشت ساری به تهران ، ساری به شیراز ، ساری به عسلویه و ساری و کیش است .
فرودگاه نوشهر هم در همه روزهای هفته بجز پنجشنبه ها پرواز در مسیرهای رفت و برگشت نوشهر - مشهد و نوشهر - تهران دارد .
فرودگاه رامسر به عنوان سومین فرودگاه مازندران در داشتن امکانات و پرواز ولی قدیمی ترین فرودگاه استان به لحاظ قدمت هم اکنون در تمامی روزهای هفته پرواز به صورت رفت و برگشت تهران به رامسر و در روزهای یکشنبه و چهارشنبه اصفهان به رامسر دارد .
** نبود زیرساخت های ضروری
مدیرکل فرودگاههای مازندران با تاکید بر اینکه توسعه فیزیکی زیر ساخت ضروری برای گسترش فعالیت های فرودگاهها به شمار می رود ، گفت : بنا به دلایلی امکان توسعه این زیر ساخت حمل و نقل هوایی در مازندران وجود ندارد که منجر به محدودیت فعالیت شده است .
سعدالله وطن خواه  افزود : گران بودن زمین به همراه ساخت و سازهای شهری در حاشیه و حریم فرودگاهها باعث شده تا سه فرودگاه مازندران در حالت قفل و محصور باقی بمانند .
وی عدم تمکین برخی مسئولان گذشته و مردم در اجرای قوانین و مقررات رعایت حریم و حاشیه فرودگاهها را زمینه ساز بروز چنین مسائلی دانست و ادامه داد : با وجود تذکرات مکرر در این خصوص اما نادیده گرفتن آن باعث شده که امروز شاهد چنین وضعیتی برای فرودگاههای مازندران هستیم .
مدیرکل فرودگاههای مازندران به چالش های عدم رعایت این نکات در یکی از فرودگاههای استان اشاره کرد و گفت : هم اکنون فرودگاهی در مازندران فعالیت می کند که از 2 هزار متر باند پروازی آن به دلایل وجود ساخت و سازهای شهری تنها یکهزار متر قابل استفاده است .
وی افزود : در چنین شرایطی به دلیل زیاد بودن هزینه خرید برای تملک اراضی و بناهای حاشیه فرودگاهها ، این کار عملا از توان شرکت فرودگاههای کشور خارج است .
وطن خواه فرودگاه نوشهر را فرودگاهی در مازندران نام برد که به دلیل رعایت نشدن استانداردها در ساخت و سازها ، هم اکنون در بافت شهری قرار گرفته است .
وی خرید و تملک اراضی و منازل حاشیه فرودگاه رامسر را مهم ترین دغدغه کنونی این اداره کل دانست و اظهار داشت : گرانی چند برابری زمین در این شهر نسبت به سایر مناطق استان هم مشکل را برای ما تشدید کرده است .
** استانداردهای مورد نیاز
مدیرکل فرودگاههای مازندران در تشریح زیر ساخت های مورد نیاز برای فعالیت هر فرودگاه را شامل آشیانه هواپیما ، استریپ ( 2 طرف باند پروازی ) ، آستانه باند (ابتدای باند )، ترمینال ، برج مراقبت پرواز و پارکینگ نام برد .
وی در توضیح میزان زمین مورد نیاز برای برخی زیر ساخت های فرودگاه گفت : به طور مثال استریپ در هر طرف به 150 متر زمین دپو شده بدون موانع و مسطح نیاز دارد .
وطن خواه همچنین در توضیح دیگر زیر ساخت مورد نیاز برای فعالیت فرودگاه افزود : همچنین 360 متر برای آستانه باند پرواز هواپیما زمین نیاز است .
وی با تاکید بر اینکه این 2 مورد تنها حداقل های موردنیاز در فرودگاه محسوب می شود ، ادامه داد : نبود این زیر ساخت ها علاوه بر اینکه فعالیت فرودگاهها را محدود می کند می تواند خطراتی را برای پروازها ایجاد کند .
مدیرکل فرودگاههای مازندران گفت : به دلیل شرایط حاکم بر فرودگاههای مازندران ، هم اکنون که خطوط پروازی کشور به سمت پروازهای متوسط به بالاست ، اینگونه پروازها در فرودگاههای استان امکان راه اندازی ندارد .
وی همچنین دیگر تاثیر این مشکلات در فعالیت فرودگاههای مازندران را سخت شدن ایجاد و راه اندازی خطوط پروازی جدید ذکر کرد .
وطن خواه میزان زمین مورد نیاز برای توسعه هر فرودگاه مازندران را حدود 200 هکتار اعلام و تاکید کرد : با شرایط موجود عملا امکان تامین این میزان زمین و انجام کار توسعه ای فراهم نیست .
بر اساس گزارش های رسمی هم اکنون وسعت فرودگاه ساری 130 هکتار ، رامسر یکصد هکتار و نوشهر 85 هکتار است .
مجموع خطوط پروازی هفتگی فرودگاههای این استان هم 10 خط پروازی است و ماهانه 680 پرواز در مسیرهای تهران ، مشهد ، شیراز ، بندرعباس ، عسلویه ، کیش ،اهواز ، عتبات عالیات و عربستان در این فرودگاهها نشست و برخاست دارند .
 





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بارندگی همراه با کاهش دمای هوا در مازندران ادامه می یابد

کاهش عملکرد محصولات زراعی براثر سیلاب در مازندران

اسرار پشت پرده بارندگی های امسال چیست؟

مددجویان سیلزده بهزیستی مازندران مستمری سه برابری گرفتند

پایداری آب شرب در شهرستان های سیل زده مازندران

تداوم ممنوعیت تردد اتوبوس در کندوان

طرح بوم گردی در 160 روستای مازندران اجرا می شود

بناهای غیرمجاز حریم رودخانه های رامسر تخریب می شوند

کمک به همنوع دستور دینی و قرآنی است

اندر احوالات شهرستان جویبار پس از سیل ویرانگر

لوزام خانگی پنج نوعروس سیلزده نیازمند در سیمرغ تامین شد

بسته بودن جاده ها ، بازارفرودگاههای مازندران را پر رونق کرد

بیش از یکصد تن خوراک دام در مناطق سیلزده مازندران توزیع شد

ترافیک سنگین محور هراز را یکطرفه کرد

23مرکز غیربهداشتی در مازندران پلمب شد

ارتباط مخابراتی مناطق سیل زده مازندران وصل شد

سیل به 400 خانوار مددجوی کمیته امداد مازندران خسارت زد

جاده کندوان برفی و ترافیک در مسیر جنوب به شمال سنگین است

سیمرغ از وضعیت بحرانی خارج شد

افزایش پروازهای نوروزی در فرودگاه نوشهر

سیلزدگان مازندران 40 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض می گیرند

هشدار آمادگی برای تخلیه منازل حاشیه نکا رود

محورهای مازندران برفی است

چرخ پنجر گردشگری فرهنگی مازندران در رقابت با طبیعت گردی

2 میدان جدید در کتالم و ساداتشهر ایجاد می شود

اعزام 100 جهادگر مازندرانی به خوزستان

سواحل نوشهر در اختیار ارگان‌های دولتی!

پایان سال مازندران بارانی است

چالوس برای اسکان بیش از 140 هزار گردشگر نوروزی آماده شد

طرح مازندران پاک در شهر امامزاده عبدالله اجرا شد

تکمیل باغ بانوان ساری/ 10 میلیارد برای حصارکشی نیاز است

102 پایگاه امداد و نجات نوروزی در مازندران برپا می شود

مرمت 207 بنای تاریخی در مازندران

مساجد مازندران برای میزبانی از مسافران نوروزی شبانه روزی شدند

89 پایگاه اورژانس نوروزی درمازندران آماده شد

تفاوت فاحش مزایا و حقوق معلمان با سایر کارمندان دیگر دولت/فاکتورهایی که برای معلمان رنگ بهبود نمی گیرد!

تولیت موروثی مساجد مازندران مانع فعالیت کانون فرهنگی است

کشف و ضبط بیش از 170 هزار رشته دام فلسدار در مازندران

برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی در مازندران

طلاب مازندران صاحب شناسنامه پژوهشی می شوند

انتقال آب دریای خزر فاقد پیوست اقتصادی و اجتماعی است

حال خوش حیات وحش در قرق های اختصاصی/خطر انقراض گونه های بومزاد

حوزه علمیه مازندران دوره کارشناسی ارشد برگزار می کند

نیروگاه زباله سوز نوشهر در کشمکش پیمانکار و شهرداری

افزایش 400 هزارتومانی حقوق با نرخ تورم مطابقت ندارد/ افزایش دستمزدها تنها یک مسکن!

مرگ 487 نفر براثر حوادث ترافیکی در مازندران

وقوع آتش‌سوزی مهیب در انبار چوب بابل

گوش هایی که بدهکار قانون نیست!

چرا در نوروز نرخ هتل ها گران تر می شود؟

"پول" آرامش می‌آورد؟