آخرين مطالب

قفل توسعه نیافتگی بر فعالیت فرودگاههای مازندران گفتگو

قفل توسعه نیافتگی بر فعالیت فرودگاههای مازندران

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - حکایت فرودگاههای مازندران مصداق ضرب المثل " آفتابه لگن هفت دست ، شام و ناهار هیچی " است به این معنی که گردشگرپذیرترین استان کشور سه فرودگاه دارد ولی هیچ یک از فرودگاههایش قادر به ارائه خدمات مطلوب و در حد استاندارد یک فرودگاه بین المللی نیست .
قصه لغو و تاخیر پروازها در فرودگاههای مازندران دیگر برای مسافران دائمی پروازهای این خطه تلخ نیست و این که پروازی مثلا پس از بلند شدن از اهواز به جای فرودگاه مازندران ، سر از فرودگاه مهرآباد تهران یا فرودگاه مبدا در بیاورد هم چندان تعجب برانگیز نمی شود .
در همین 2 ماهه سال جاری دستکم هشت پرواز فرودگاههای مازندران به خاطر بدی شرایط آب و هوایی یا لغو شده یا سر از فرودگاههای دیگر کشور در آوردند .
مازندران در حال حاضر سه فرودگاه در ساری ، رامسر و نوشهر دارد که تنها در بعضی از روزهای هفته و در برخی از مسیرهای داخلی پرواز دارند و تنها پروازهای بین المللی هم در سه مسیر مربوط به فرودگاه مرکز استان است .
طنز ماجرا اما اینجاست که با این حال نزار فرودگاههای سه گانه استان ، برخی از نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی تمنای ساخت فرودگاههای تازه ای را در حوزه های انتخابیه خود دارند که کلنجار رفتن چند ساله در تعیین زمین و اختلاف میان شهرستان های آمل و بابل از آن جمله است .
فرودگاه دشت ناز ساری تنها فرودگاه بین المللی مازندران است که نبود امکانات در آن تنها در سال جاری سبب لغو و برگشت خوردن سه پرواز شد.
این فرودگاه بر اساس گزارش رسمی فرودگاههای مازندران به جده و عتبات عالیات پرواز بین المللی دارد و پروازهای داخلی آن هم در مسیرهای رفت و برگشت ساری به تهران ، ساری به شیراز ، ساری به عسلویه و ساری و کیش است .
فرودگاه نوشهر هم در همه روزهای هفته بجز پنجشنبه ها پرواز در مسیرهای رفت و برگشت نوشهر - مشهد و نوشهر - تهران دارد .
فرودگاه رامسر به عنوان سومین فرودگاه مازندران در داشتن امکانات و پرواز ولی قدیمی ترین فرودگاه استان به لحاظ قدمت هم اکنون در تمامی روزهای هفته پرواز به صورت رفت و برگشت تهران به رامسر و در روزهای یکشنبه و چهارشنبه اصفهان به رامسر دارد .
** نبود زیرساخت های ضروری
مدیرکل فرودگاههای مازندران با تاکید بر اینکه توسعه فیزیکی زیر ساخت ضروری برای گسترش فعالیت های فرودگاهها به شمار می رود ، گفت : بنا به دلایلی امکان توسعه این زیر ساخت حمل و نقل هوایی در مازندران وجود ندارد که منجر به محدودیت فعالیت شده است .
سعدالله وطن خواه  افزود : گران بودن زمین به همراه ساخت و سازهای شهری در حاشیه و حریم فرودگاهها باعث شده تا سه فرودگاه مازندران در حالت قفل و محصور باقی بمانند .
وی عدم تمکین برخی مسئولان گذشته و مردم در اجرای قوانین و مقررات رعایت حریم و حاشیه فرودگاهها را زمینه ساز بروز چنین مسائلی دانست و ادامه داد : با وجود تذکرات مکرر در این خصوص اما نادیده گرفتن آن باعث شده که امروز شاهد چنین وضعیتی برای فرودگاههای مازندران هستیم .
مدیرکل فرودگاههای مازندران به چالش های عدم رعایت این نکات در یکی از فرودگاههای استان اشاره کرد و گفت : هم اکنون فرودگاهی در مازندران فعالیت می کند که از 2 هزار متر باند پروازی آن به دلایل وجود ساخت و سازهای شهری تنها یکهزار متر قابل استفاده است .
وی افزود : در چنین شرایطی به دلیل زیاد بودن هزینه خرید برای تملک اراضی و بناهای حاشیه فرودگاهها ، این کار عملا از توان شرکت فرودگاههای کشور خارج است .
وطن خواه فرودگاه نوشهر را فرودگاهی در مازندران نام برد که به دلیل رعایت نشدن استانداردها در ساخت و سازها ، هم اکنون در بافت شهری قرار گرفته است .
وی خرید و تملک اراضی و منازل حاشیه فرودگاه رامسر را مهم ترین دغدغه کنونی این اداره کل دانست و اظهار داشت : گرانی چند برابری زمین در این شهر نسبت به سایر مناطق استان هم مشکل را برای ما تشدید کرده است .
** استانداردهای مورد نیاز
مدیرکل فرودگاههای مازندران در تشریح زیر ساخت های مورد نیاز برای فعالیت هر فرودگاه را شامل آشیانه هواپیما ، استریپ ( 2 طرف باند پروازی ) ، آستانه باند (ابتدای باند )، ترمینال ، برج مراقبت پرواز و پارکینگ نام برد .
وی در توضیح میزان زمین مورد نیاز برای برخی زیر ساخت های فرودگاه گفت : به طور مثال استریپ در هر طرف به 150 متر زمین دپو شده بدون موانع و مسطح نیاز دارد .
وطن خواه همچنین در توضیح دیگر زیر ساخت مورد نیاز برای فعالیت فرودگاه افزود : همچنین 360 متر برای آستانه باند پرواز هواپیما زمین نیاز است .
وی با تاکید بر اینکه این 2 مورد تنها حداقل های موردنیاز در فرودگاه محسوب می شود ، ادامه داد : نبود این زیر ساخت ها علاوه بر اینکه فعالیت فرودگاهها را محدود می کند می تواند خطراتی را برای پروازها ایجاد کند .
مدیرکل فرودگاههای مازندران گفت : به دلیل شرایط حاکم بر فرودگاههای مازندران ، هم اکنون که خطوط پروازی کشور به سمت پروازهای متوسط به بالاست ، اینگونه پروازها در فرودگاههای استان امکان راه اندازی ندارد .
وی همچنین دیگر تاثیر این مشکلات در فعالیت فرودگاههای مازندران را سخت شدن ایجاد و راه اندازی خطوط پروازی جدید ذکر کرد .
وطن خواه میزان زمین مورد نیاز برای توسعه هر فرودگاه مازندران را حدود 200 هکتار اعلام و تاکید کرد : با شرایط موجود عملا امکان تامین این میزان زمین و انجام کار توسعه ای فراهم نیست .
بر اساس گزارش های رسمی هم اکنون وسعت فرودگاه ساری 130 هکتار ، رامسر یکصد هکتار و نوشهر 85 هکتار است .
مجموع خطوط پروازی هفتگی فرودگاههای این استان هم 10 خط پروازی است و ماهانه 680 پرواز در مسیرهای تهران ، مشهد ، شیراز ، بندرعباس ، عسلویه ، کیش ،اهواز ، عتبات عالیات و عربستان در این فرودگاهها نشست و برخاست دارند .
 




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آبگیری سد هراز؛ بمب خبری فاجعه زیست‌محیطی

دست سیاسیون در جیب منابع طبیعی/ طرح تنفس هم جنگل های شمال را احیا نکرد!

فرسایش آبی 125 میلیون هکتار از اراضی/ 86 دشت بحرانی است

راه‌های جویبار بوی خون می‌دهد/ مصوبه دولت روی کاغذ ماند

آغاز بارش برف در جاده های مازندران ؛ رانندگان احتیاط کنند

مهاجرت پرندگان به اوج رسید/ فریدونکنار همچنان قتلگاه پرندگان

تفکیک اراضی و زمین‌خواری؛ جریان غالب سوداگری در مازندران

دست مرگ بر شانه های نحیف شمشادهای شمال کشور

خرید و فروش خانگی سموم غیرمجاز در ساری /جهاد کشاورزی نظارت ندارد!

تنها 30 سال فرصت برای نجات جنگل های هیرکانی

مطالعات انتقال آب دریای خزر متوقف شود

توسعه به شرط نابودی!

اختصاص اعتبار 280 میلیون یورویی برای دفع مشکلات فاضلاب 5 شهر مازندران

مازنی ها ورزشکارتر شدند

رونمایی از انار باستانی مفرغی در بهشهر

احتمال وجود اسناد 400 ساله در دست مازندرانی ها

گرانی قطعه و لوازم همچنان بزرگترین مشکل کامیونداران

برای استفاده از محصولات تراریخته عجله نکنید!

حفظ محیط زیست به فرهنگ‌سازی نیاز دارد

دستوری که جان جنگل‌های مازندران را گرفت!

چوب ارزانی رونق صید بر قیمت ماهیان دریایی مازندران

اجرای 10 سرشاخه گیر سیل در غرب مازندران نیاز است

حال خراب بازار مسکن در مازندران

نقش اساسی جنگل در کاهش بروز سیل در مازندران

کمبود نیرو مهمترین مشکل مراکز درمانی و علت نارضایتی مردم است

برگزاری چهارمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست در مازندران

ارتباط برخی سودجویان با گالش‌ها در ارتفاعات جنگلی/ بدترین تجاوز به جنگل‌های هیرکانی رامسر در 10 سال اخیر

تغییر اقلیم عامل اصلی بارندگی‌های سیل‌آسا در مازندران

آبگرفتگی 18 شهر در مازندران

راه، آب و برق 5 روستای تنکابن همچنان قطع است

آب 9 روستای رامسر قطع است/ خسارت 100 میلیاردی سیل

رکود شکنی 17 ساله شدت بارندگی در مازندران

مازندران با تگرگ سفید شد/رعد برجان جوان سوارکار/رانش و طغیان

سقف 2 واحد مسکونی در جویبار تخریب شد

آماده‌باش تمامی دستگاه‌ها برای مقابله با سیل در نوشهر

منابع آبی به سمت شوری می رود/عقب ماندگی در بخش فاضلاب

بازنشستگی 550 هزار کارمند طی یکسال و نیم آینده

حرکت چراغ خاموش آزاد پزهای مازندران برای گرانی نان

بی توجهی به گردشگری پول‌ساز "سلامت" در مازندران

چشم برنج‌کاران به دست دولت است

21 واحد صنفی کیف و کفش تعطیل شدند/ تهیه مواد اولیه و معضل دستفروشان دو مشکل بزرگ کسبه آملی

افتتاح 7 مجموعه بوم‌گردی در مازندران

7 مجموعه بومگردی در مازندران اضافه می شود

شکوفه‌های گرانی!

زمین لرزه مازندران تاکنون خسارتی در پی نداشت

90 دقیقه بازی در کنترل استقلال بود/ باید کمی خوش شانس‌تر باشیم

لزوم اعطای تسهیلات به بنگاه‌های جدیدالتاسیس

اجرای 5000 ویژه برنامه هفته دفاع مقدس در مازندران

اجاره بهای گزاف غرفه های نمایشگاه صنایع دستی و دستان خالی هنرمند!

باورهای مردانه در ستیز با مدیریت زنانه