پیام مازند

آخرين مطالب

قفل توسعه نیافتگی بر فعالیت فرودگاههای مازندران گفتگو

قفل توسعه نیافتگی بر فعالیت فرودگاههای مازندران

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - حکایت فرودگاههای مازندران مصداق ضرب المثل " آفتابه لگن هفت دست ، شام و ناهار هیچی " است به این معنی که گردشگرپذیرترین استان کشور سه فرودگاه دارد ولی هیچ یک از فرودگاههایش قادر به ارائه خدمات مطلوب و در حد استاندارد یک فرودگاه بین المللی نیست .
قصه لغو و تاخیر پروازها در فرودگاههای مازندران دیگر برای مسافران دائمی پروازهای این خطه تلخ نیست و این که پروازی مثلا پس از بلند شدن از اهواز به جای فرودگاه مازندران ، سر از فرودگاه مهرآباد تهران یا فرودگاه مبدا در بیاورد هم چندان تعجب برانگیز نمی شود .
در همین 2 ماهه سال جاری دستکم هشت پرواز فرودگاههای مازندران به خاطر بدی شرایط آب و هوایی یا لغو شده یا سر از فرودگاههای دیگر کشور در آوردند .
مازندران در حال حاضر سه فرودگاه در ساری ، رامسر و نوشهر دارد که تنها در بعضی از روزهای هفته و در برخی از مسیرهای داخلی پرواز دارند و تنها پروازهای بین المللی هم در سه مسیر مربوط به فرودگاه مرکز استان است .
طنز ماجرا اما اینجاست که با این حال نزار فرودگاههای سه گانه استان ، برخی از نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی تمنای ساخت فرودگاههای تازه ای را در حوزه های انتخابیه خود دارند که کلنجار رفتن چند ساله در تعیین زمین و اختلاف میان شهرستان های آمل و بابل از آن جمله است .
فرودگاه دشت ناز ساری تنها فرودگاه بین المللی مازندران است که نبود امکانات در آن تنها در سال جاری سبب لغو و برگشت خوردن سه پرواز شد.
این فرودگاه بر اساس گزارش رسمی فرودگاههای مازندران به جده و عتبات عالیات پرواز بین المللی دارد و پروازهای داخلی آن هم در مسیرهای رفت و برگشت ساری به تهران ، ساری به شیراز ، ساری به عسلویه و ساری و کیش است .
فرودگاه نوشهر هم در همه روزهای هفته بجز پنجشنبه ها پرواز در مسیرهای رفت و برگشت نوشهر - مشهد و نوشهر - تهران دارد .
فرودگاه رامسر به عنوان سومین فرودگاه مازندران در داشتن امکانات و پرواز ولی قدیمی ترین فرودگاه استان به لحاظ قدمت هم اکنون در تمامی روزهای هفته پرواز به صورت رفت و برگشت تهران به رامسر و در روزهای یکشنبه و چهارشنبه اصفهان به رامسر دارد .
** نبود زیرساخت های ضروری
مدیرکل فرودگاههای مازندران با تاکید بر اینکه توسعه فیزیکی زیر ساخت ضروری برای گسترش فعالیت های فرودگاهها به شمار می رود ، گفت : بنا به دلایلی امکان توسعه این زیر ساخت حمل و نقل هوایی در مازندران وجود ندارد که منجر به محدودیت فعالیت شده است .
سعدالله وطن خواه  افزود : گران بودن زمین به همراه ساخت و سازهای شهری در حاشیه و حریم فرودگاهها باعث شده تا سه فرودگاه مازندران در حالت قفل و محصور باقی بمانند .
وی عدم تمکین برخی مسئولان گذشته و مردم در اجرای قوانین و مقررات رعایت حریم و حاشیه فرودگاهها را زمینه ساز بروز چنین مسائلی دانست و ادامه داد : با وجود تذکرات مکرر در این خصوص اما نادیده گرفتن آن باعث شده که امروز شاهد چنین وضعیتی برای فرودگاههای مازندران هستیم .
مدیرکل فرودگاههای مازندران به چالش های عدم رعایت این نکات در یکی از فرودگاههای استان اشاره کرد و گفت : هم اکنون فرودگاهی در مازندران فعالیت می کند که از 2 هزار متر باند پروازی آن به دلایل وجود ساخت و سازهای شهری تنها یکهزار متر قابل استفاده است .
وی افزود : در چنین شرایطی به دلیل زیاد بودن هزینه خرید برای تملک اراضی و بناهای حاشیه فرودگاهها ، این کار عملا از توان شرکت فرودگاههای کشور خارج است .
وطن خواه فرودگاه نوشهر را فرودگاهی در مازندران نام برد که به دلیل رعایت نشدن استانداردها در ساخت و سازها ، هم اکنون در بافت شهری قرار گرفته است .
وی خرید و تملک اراضی و منازل حاشیه فرودگاه رامسر را مهم ترین دغدغه کنونی این اداره کل دانست و اظهار داشت : گرانی چند برابری زمین در این شهر نسبت به سایر مناطق استان هم مشکل را برای ما تشدید کرده است .
** استانداردهای مورد نیاز
مدیرکل فرودگاههای مازندران در تشریح زیر ساخت های مورد نیاز برای فعالیت هر فرودگاه را شامل آشیانه هواپیما ، استریپ ( 2 طرف باند پروازی ) ، آستانه باند (ابتدای باند )، ترمینال ، برج مراقبت پرواز و پارکینگ نام برد .
وی در توضیح میزان زمین مورد نیاز برای برخی زیر ساخت های فرودگاه گفت : به طور مثال استریپ در هر طرف به 150 متر زمین دپو شده بدون موانع و مسطح نیاز دارد .
وطن خواه همچنین در توضیح دیگر زیر ساخت مورد نیاز برای فعالیت فرودگاه افزود : همچنین 360 متر برای آستانه باند پرواز هواپیما زمین نیاز است .
وی با تاکید بر اینکه این 2 مورد تنها حداقل های موردنیاز در فرودگاه محسوب می شود ، ادامه داد : نبود این زیر ساخت ها علاوه بر اینکه فعالیت فرودگاهها را محدود می کند می تواند خطراتی را برای پروازها ایجاد کند .
مدیرکل فرودگاههای مازندران گفت : به دلیل شرایط حاکم بر فرودگاههای مازندران ، هم اکنون که خطوط پروازی کشور به سمت پروازهای متوسط به بالاست ، اینگونه پروازها در فرودگاههای استان امکان راه اندازی ندارد .
وی همچنین دیگر تاثیر این مشکلات در فعالیت فرودگاههای مازندران را سخت شدن ایجاد و راه اندازی خطوط پروازی جدید ذکر کرد .
وطن خواه میزان زمین مورد نیاز برای توسعه هر فرودگاه مازندران را حدود 200 هکتار اعلام و تاکید کرد : با شرایط موجود عملا امکان تامین این میزان زمین و انجام کار توسعه ای فراهم نیست .
بر اساس گزارش های رسمی هم اکنون وسعت فرودگاه ساری 130 هکتار ، رامسر یکصد هکتار و نوشهر 85 هکتار است .
مجموع خطوط پروازی هفتگی فرودگاههای این استان هم 10 خط پروازی است و ماهانه 680 پرواز در مسیرهای تهران ، مشهد ، شیراز ، بندرعباس ، عسلویه ، کیش ،اهواز ، عتبات عالیات و عربستان در این فرودگاهها نشست و برخاست دارند .
 





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

4 اثر هنری پدافند هوایی به جشنواره آجا معرفی می شود

سهم خواهی پدرخوانده ها در مازندران/ تدبیر به امید نرسید

نابودی خاک حاصلخیز مازندران زیر سنگ و موزائیک!

"نرگس‌کاران" پردرآمد با انبوهی از مشکلات!

انهدام 2 باند قاچاقچی با تعقیب و گریز در نوشهر

3182 تن کیوی از گمرکات مازندران صادر شد

همایش انقلاب فاطمی در مازندران برگزار می شود

50 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کمربندی نوراختصاص یافت

مصالح ساختمانی در مازندران استانداردهای لازم را ندارد!

آتش سوزی جنگل عباس آباد مهار شد

راه اندازی اولین کلینیک سیار صنعتی در بهشهر

انحصاری شدن نهاده های دامی در مازندران/ با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود!

مدارس"نور" روی گسل فرسودگی/ با جان دانش آموزان معامله نکنید!

جاده های مازندران مه آلود و برفی شد

موانع پروازی فرودگاه نوشهر با حکم دادگاه تخریب می شود

جامعه بیماری های دهان و دندان را جدی نمی گیرد

برگزاری نهمین دوره انتخابات هئیت نمایندگان اتاق بازرگانی در مازندران

نقش هنرمندان در ترویج فرهنگ ایثار مهم است

شکار وحوش و پرندگان در مازندران بی رویه است

آینده غمبار جنگل های شمال با طرح «تنفس»

کوهرت در مازندران راهی برای دریافت یافته های جدید درمانی

اندر احوالات مازندران پس از طوفان شب گذشته!

حراج ساحل در جویبار/ خداحافظ دریا

جاده کندوان جمعه یک طرفه می شود

بخش ویژه بارداری پرخطر در دو بیمارستان مازندران فعال می شود

زیست بوم شکست/ رودخانه ها به گِل رسیدند

محور هراز مسدود شد

گازوئیل پاشی جاده های مازندران؛ شایعه یا واقعیت؟

استیضاح شهردار ساری صحت ندارد

آرزوی برزمین مانده بازارچه صنایع دستی در تنکابن

قیمت نابودی کوه‌های جنگلی شرق مازندران چند؟ + تصاویر

تعلل ادارات پس از بحران سیل مازندران/ اعتقادی به شوراها نیست

انتقال متروی تهران به آمل فاقد توجیه اقتصادی برای مازندران

یک زمین‌شناس: زمین‌لرزه‌های زیر 7 ریشتر در دریا سونامی ایجاد نمی کند

خللی در پروازهای فرودگاه‌های مازندران نیست/ نصب سامانه کمک ناوبری

534 میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان مازندران پرداخت شد

اشتغال؛ همچنان در صدر نگرانی‌ دانشجویان

آمادگی تولید محصولات سالم را در مازندران داریم

66 اثر به جشنواره کشوری ققنوس در مازندران راه یافت

انتقاد از فضاسازی دروغ در شهر/ رامسر حیات خلوت بعضی ها نشود

تعریف درستی از گردشگری مزرعه در مازندران وجود ندارد

روحانیون دستاوردهای نظام اسلامی را تبیین کنند

عاشقی کار دل مصلحت اندیشان نیست/ بانوی آب و آتش از رویا تا حقیقت

بدهی 16 میلیارد تومانی تامین اجتماعی به پزشکان خانواده مازندران

وضعیت جوی محورهای ارتباطی مازندران صاف و آفتابی است

کشف 710 میلیون ریالی سوسیس و کالباس فاسد در چالوس

جنگل های شمال زیرتیغ " گرمایش جهانی"

جاده های مازندران برفی و مه آلود شد

مهاجرت‌های ویرانگر!

اجرای 220 پروژه محرومیت زدایی/ ورزشگاه نوشهر 80 درصد رشد دارد