پیام مازند

آخرين مطالب

قفل توسعه نیافتگی بر فعالیت فرودگاههای مازندران گفتگو

قفل توسعه نیافتگی بر فعالیت فرودگاههای مازندران
  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - حکایت فرودگاههای مازندران مصداق ضرب المثل " آفتابه لگن هفت دست ، شام و ناهار هیچی " است به این معنی که گردشگرپذیرترین استان کشور سه فرودگاه دارد ولی هیچ یک از فرودگاههایش قادر به ارائه خدمات مطلوب و در حد استاندارد یک فرودگاه بین المللی نیست .
قصه لغو و تاخیر پروازها در فرودگاههای مازندران دیگر برای مسافران دائمی پروازهای این خطه تلخ نیست و این که پروازی مثلا پس از بلند شدن از اهواز به جای فرودگاه مازندران ، سر از فرودگاه مهرآباد تهران یا فرودگاه مبدا در بیاورد هم چندان تعجب برانگیز نمی شود .
در همین 2 ماهه سال جاری دستکم هشت پرواز فرودگاههای مازندران به خاطر بدی شرایط آب و هوایی یا لغو شده یا سر از فرودگاههای دیگر کشور در آوردند .
مازندران در حال حاضر سه فرودگاه در ساری ، رامسر و نوشهر دارد که تنها در بعضی از روزهای هفته و در برخی از مسیرهای داخلی پرواز دارند و تنها پروازهای بین المللی هم در سه مسیر مربوط به فرودگاه مرکز استان است .
طنز ماجرا اما اینجاست که با این حال نزار فرودگاههای سه گانه استان ، برخی از نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی تمنای ساخت فرودگاههای تازه ای را در حوزه های انتخابیه خود دارند که کلنجار رفتن چند ساله در تعیین زمین و اختلاف میان شهرستان های آمل و بابل از آن جمله است .
فرودگاه دشت ناز ساری تنها فرودگاه بین المللی مازندران است که نبود امکانات در آن تنها در سال جاری سبب لغو و برگشت خوردن سه پرواز شد.
این فرودگاه بر اساس گزارش رسمی فرودگاههای مازندران به جده و عتبات عالیات پرواز بین المللی دارد و پروازهای داخلی آن هم در مسیرهای رفت و برگشت ساری به تهران ، ساری به شیراز ، ساری به عسلویه و ساری و کیش است .
فرودگاه نوشهر هم در همه روزهای هفته بجز پنجشنبه ها پرواز در مسیرهای رفت و برگشت نوشهر - مشهد و نوشهر - تهران دارد .
فرودگاه رامسر به عنوان سومین فرودگاه مازندران در داشتن امکانات و پرواز ولی قدیمی ترین فرودگاه استان به لحاظ قدمت هم اکنون در تمامی روزهای هفته پرواز به صورت رفت و برگشت تهران به رامسر و در روزهای یکشنبه و چهارشنبه اصفهان به رامسر دارد .
** نبود زیرساخت های ضروری
مدیرکل فرودگاههای مازندران با تاکید بر اینکه توسعه فیزیکی زیر ساخت ضروری برای گسترش فعالیت های فرودگاهها به شمار می رود ، گفت : بنا به دلایلی امکان توسعه این زیر ساخت حمل و نقل هوایی در مازندران وجود ندارد که منجر به محدودیت فعالیت شده است .
سعدالله وطن خواه  افزود : گران بودن زمین به همراه ساخت و سازهای شهری در حاشیه و حریم فرودگاهها باعث شده تا سه فرودگاه مازندران در حالت قفل و محصور باقی بمانند .
وی عدم تمکین برخی مسئولان گذشته و مردم در اجرای قوانین و مقررات رعایت حریم و حاشیه فرودگاهها را زمینه ساز بروز چنین مسائلی دانست و ادامه داد : با وجود تذکرات مکرر در این خصوص اما نادیده گرفتن آن باعث شده که امروز شاهد چنین وضعیتی برای فرودگاههای مازندران هستیم .
مدیرکل فرودگاههای مازندران به چالش های عدم رعایت این نکات در یکی از فرودگاههای استان اشاره کرد و گفت : هم اکنون فرودگاهی در مازندران فعالیت می کند که از 2 هزار متر باند پروازی آن به دلایل وجود ساخت و سازهای شهری تنها یکهزار متر قابل استفاده است .
وی افزود : در چنین شرایطی به دلیل زیاد بودن هزینه خرید برای تملک اراضی و بناهای حاشیه فرودگاهها ، این کار عملا از توان شرکت فرودگاههای کشور خارج است .
وطن خواه فرودگاه نوشهر را فرودگاهی در مازندران نام برد که به دلیل رعایت نشدن استانداردها در ساخت و سازها ، هم اکنون در بافت شهری قرار گرفته است .
وی خرید و تملک اراضی و منازل حاشیه فرودگاه رامسر را مهم ترین دغدغه کنونی این اداره کل دانست و اظهار داشت : گرانی چند برابری زمین در این شهر نسبت به سایر مناطق استان هم مشکل را برای ما تشدید کرده است .
** استانداردهای مورد نیاز
مدیرکل فرودگاههای مازندران در تشریح زیر ساخت های مورد نیاز برای فعالیت هر فرودگاه را شامل آشیانه هواپیما ، استریپ ( 2 طرف باند پروازی ) ، آستانه باند (ابتدای باند )، ترمینال ، برج مراقبت پرواز و پارکینگ نام برد .
وی در توضیح میزان زمین مورد نیاز برای برخی زیر ساخت های فرودگاه گفت : به طور مثال استریپ در هر طرف به 150 متر زمین دپو شده بدون موانع و مسطح نیاز دارد .
وطن خواه همچنین در توضیح دیگر زیر ساخت مورد نیاز برای فعالیت فرودگاه افزود : همچنین 360 متر برای آستانه باند پرواز هواپیما زمین نیاز است .
وی با تاکید بر اینکه این 2 مورد تنها حداقل های موردنیاز در فرودگاه محسوب می شود ، ادامه داد : نبود این زیر ساخت ها علاوه بر اینکه فعالیت فرودگاهها را محدود می کند می تواند خطراتی را برای پروازها ایجاد کند .
مدیرکل فرودگاههای مازندران گفت : به دلیل شرایط حاکم بر فرودگاههای مازندران ، هم اکنون که خطوط پروازی کشور به سمت پروازهای متوسط به بالاست ، اینگونه پروازها در فرودگاههای استان امکان راه اندازی ندارد .
وی همچنین دیگر تاثیر این مشکلات در فعالیت فرودگاههای مازندران را سخت شدن ایجاد و راه اندازی خطوط پروازی جدید ذکر کرد .
وطن خواه میزان زمین مورد نیاز برای توسعه هر فرودگاه مازندران را حدود 200 هکتار اعلام و تاکید کرد : با شرایط موجود عملا امکان تامین این میزان زمین و انجام کار توسعه ای فراهم نیست .
بر اساس گزارش های رسمی هم اکنون وسعت فرودگاه ساری 130 هکتار ، رامسر یکصد هکتار و نوشهر 85 هکتار است .
مجموع خطوط پروازی هفتگی فرودگاههای این استان هم 10 خط پروازی است و ماهانه 680 پرواز در مسیرهای تهران ، مشهد ، شیراز ، بندرعباس ، عسلویه ، کیش ،اهواز ، عتبات عالیات و عربستان در این فرودگاهها نشست و برخاست دارند .
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/30627/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است