پیام مازند

آخرين مطالب

ورود تاکسی های اینترنتی زیر پوست شهر/ جدال سنتی و مدرن در عصر فناوری مقالات

ورود تاکسی های اینترنتی زیر پوست شهر/ جدال سنتی و مدرن در عصر فناوری

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - فضای تاکسی اینترنتی در ایران تنها طی یک سال اخیر دچار تحولات گسترده‌ای شده است، از مخالفت‌های ابتدایی با نخستین بازیگران این عرصه گرفته تا تمایل زیاد به راه‌اندازی کسب و کارهای مشابه حالا همه را در مقابل تعداد قابل توجه برندهای تاکسی اینترنتی در فضای حمل و نقل شهری قرار داده است .
  اسنپ تاکسی، یکی از این استارت آپ های کاربردی و پویا است که در شهرهای بزرگ کشورمان جای خود را باز کرده و با استفاده از منافعی که برای مصرف کننده ایجاد می کند توانسته گوی سبقت را از سایر هم شغلی های خود برباید. این تکنولوژی نسخه و برداشتی از شرکت اوبر ( Uber ) آمریکا است. اوبر یک سرویس آنلاین سفر است که در سال 2009 توسط تراویس کالانیک در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا تاسیس شد.
*بسترسازی و استفاده از تکنولوژی جدید خصوصا در حوزه‌ تلفن همراه
امین رحمانزاده کارشناس فناوری اطلاعات  استفاده از ظرفیت تکنولوژی در جهت بهبود ساختار جامعه را بهترین شیوه کاربردی آن دانسته و تاکید کرد: رفتار جدید با ظرفیتی بی‌انتها که توسط نرم افزارهایی نظیر "اسنپ" ایجاد شده، فرصتی بسیار بزرگ برای صنایع دیگر محسوب می‌شود؛ که بتوانند به همین سبک در بخش‌های مختلف، سیستمی مشابه را راه اندازی کنند. اتفاقی که در جهان نیز افتاد و شرکت‌های بزرگی در دنیا از این مدل اقتصادی استفاده کردند و هم اکنون جز موفق‌ترین شرکت‌ها به شمار می‌روند.
رحمانزاده افزود: مقرون‌ به‌ صرفه‌ بودن، کیفیت و دسترسی آسان از مهم ترین و بارزترین مزایای استفاده از اپلیکیشن هایی مانند "اسنپ" است.
وی تصریح کرد:البته این نرم افزار با قابلیت های درونی خود نظیر نقشه راه، اطلاع از نوع و مشخصات خودرو و راننده و همچنین امتیازدهی مسافران به خدمت ارائه شده، توانسته ویژگی‌هایی را ایجاد کند که باعث جذب بیشتر کاربران و مردم شود.
*افزایش بهره‌وری سیستم حمل‌ونقل و بهبود کیفیت خدمات به مشتری
این کارشناس حوزه فن آوری و رایانه فرایند نمره‌دهی توسط مسافر به راننده را یک قابلیت کنترلی و مدیریتی دانست و اظهار کرد: علاوه بر کسب مدارک هویتی و گواهی های سوء پیشینه و عدم اعتیاد از رانندگان این مشخصه باعث شده تا نه تنها دارندگان خودرو رفتار به مراتب حرفه‌ای‌تر داشته باشند، بلکه شیوه‌ی رانندگی، سرویس فنی خودرو، بهداشت و بسیاری موارد دیگر را نیز در اولویت خود قرار دهند تا بتوانند نظر کاربران را بیشتر جلب کنند؛ در نتیجه رانندگان عملکرد بهتر و درآمد بالاتری خواهند داشت.
*اصلاح فرهنگ ترافیک، آلودگی کمتر، شهری پاکیزه‌تر
علی فاطمی یکی از مدیران مجموعه تاکسی سرویس آنلاین  با بیان مشکلات حوزه حمل و نقل شهری، اسنپ(تاکسی آنلاین) را کاهنده مشکلات ترافیکی قلمداد کرد و گفت: تعداد فراوان تاکسی‌های درون شهری، وجود ترافیک حاکم بر شهرها به دلیل تجمع انواع خودرو، فقدان و یا کمبود پارکینگ برای آژانس ‎ ها، مبالغ کرایه ناموزون و غیر متعارف، از جمله مشکلات مزمنی است که گریبان ترافیک و ترابری شهرهای بزرگ را گرفته و این شیوه خدمت رسانی اینترنتی، تمام یا اکثر این مشکلات را مرتفع خواهد کرد.
*اشتغالزایی و کسب درآمد برای دارندگان خودرو
وی با اشاره به نقش اشتغالزایی و کارآفرینی تاکسی آنلاین خاطرنشان کرد: شرایط فعلی جامعه نیاز به کسب درآمد بیشتر را طلب می کند و رانندگان مجموعه اسنپ از هر قشری و با هر تعداد شغلی می توانند باشند، هم چنان که بسیاری از رانندگان ما از جوانان بیکار و تحصیلکرده هستند که منبع درآمدی خاصی نداشته و از این طریق توانستند به درآمدزایی برسند.
مدیر یکی از مجموعه تاکسی سرویس های آنلاین درباره فواید اسنپ یادآور شد: امکان رای دادن به راننده و ابراز رضایت یا شکایت به مدیران در نرم افزار، اطمینان از سلامت راننده و سفر، بهره مندی از خودروهای با کیفیت و شیک با امکانات رفاهی نظیر کولر و تجربه دلپذیر از سرویس دهی، سهولت در دسترسی و کاهش زمان انتظار، کاهش هزینه در کرایه، امنیت و آرامش و نظارت بر عملکرد راننده از طرف مدیران اجرایی از دیگر مزایای استفاده از این نرم افزارها است.
*ایجاد تحول در بازار سنتی با نوآوری خلاقانه و ایجاد فضای رقابتی
مهدی حلاج نیا کارشناس ارشد اقتصاد بازار  اظهار کرد: هر کسب و کاری در هر صنفی هیچ گاه نتوانسته مانع از ورود تکنولوژی به بدنه بازار شود و این موجی است که در قرن 21 با ورود اینترنت و کاربردهای آن در تمام زمینه ها به راه افتاده و باعث شده تا اشتغال به سمت بهره وری بیشتر پیشروی کند.
وی با بیان این که ورود یک تکنولوژی نوپا و کاربردی با امکانات متعدد فراوان فضای رقابت را مهیا کرده و انگیزه را برای خدمات رسانی بیشتر و بهتر بالا می برد تصریح کرد: اگر کشوری به دنبال پیشرفت در زمینه‌های مختلف است، باید با در نظر گرفتن منافع صنایع سنتی، راه را نیز برای تولد سازمان‌های جدید باز بگذارد.
حلاج نیا خاطرنشان کرد: ورود این سرویس‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌ها پیام مهمی برای صنعت ما داشته، این که لزوما بزرگ بودن و قدرتمند بودن یک صنعت به معنای ثبات آن در بازار نیست و باید همواره در جهت ارائه خدمتی با کیفیت و کمیت بهتر به متقاضی تلاش کرد.
*تاکسی های انلاین اخلال در عملکرد تاکسی های شهری به وجود آورده اند
مجید کاکوان پور کارشناس ارشد در دو حوزه مدیریت شهری و نرم افزار کامپیوتر  از چند زاویه استارت آپ های مانند اسنپ را به چالش کشید و اظهار کرد: علیرغم موفقیت هایی که این نوع از سرویس دهی به متقاضی توانسته به دست آورد و مزایا و کاربردهای فراوان آن در عرصه های مختلف، اما ارمغان ناخوشایندی را عاید مجموعه تاکسیرانی کرده و عملا در کسب و کار تاکسی ها و تاکسی تلفنی های سطح شهر اخلال وارد شده است.
کاکوان پور با بیان این که این پدیده می تواند باعث آسیب وارد کردن به امرار و معاش برخی خانواده ها شود که امورات زندگی خود را فقط از طریق جا به جایی مسافر به عنوان شغل اول و اصلی دارند خاطر نشان کرد: این در شرایطی است که رانندگان تاکسی های آنلاین به صورت تفریحی و گذری و شاید به عنوان شغل سوم و چهارم خود به این قضیه نگاه کنند که این یکی از آسیب های این فن آوری است.
این محقق و پژوهشگر و استاد دانشگاه نحوه ثبت نام رانندگان در این مراکز را فاقد ضوابط و شرایط نظام مند دانست و افزود: وقتی فردی بدون اینکه مدارک هویتی و گواهی های اخذ شده وی مورد سنجش قانونی قرار گیرد و نیز بدون در اختیار گذاشتن وجه التزام لازم برای حسن انجام کار و پایبند بودن به قوانین شرکت به سادگی وارد این مجموعه می شود، احتمال بروز مشکل وجود خواهد داشت.
کاکوان پور در ادامه افزود: البته موارد اخذ مجوز و تعهدات رانندگان از سوی مدیران این مجموعه ها در دست بررسی و اصلاح بوده و تمهیداتی در نظر گرفته شده تا موجبات سفر ایمن و مطمئن مردم را فراهم کنند.
 





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ساخت و سازهای افسار گسیخته در روستاهای رامسر، عامل توسعه یا نابودی؟

همیشه رد پای یک دوست در میان است!

هنجارشکنی در سد لفور تا بازداشت عاملین نابهنجاری

تور زیرزمینی در اعماق معدن/از دنیای رنگارنگ جنگل‌ تا جهان معادن

سایه بختک حاشیه نشینی بر سر نوشهر/ جلوی سیل مهاجرت را بگیرید!

مهارت در گوش دادن؛ راهکاری موثر برای برقراری ارتباطات با دیگران

موجی نو از سد معبرها؛ انتخاب سلیقه ای جمع آوری معابر عمومی در تنکابن!

فشار خون ، قاتل خاموش اما قابل کنترل

نشان یونسکو بر پیشانی هنرهای سنتی/ گلیمچه جهانی زیر پای دلالان

سرریز فاضلاب ها و مساله شنا در دریای خزر

کتب درسی و محیط زیستی که نیست

حال ناخوش واحدهای تولیدی در سوادکوه/ کارگرانی که بیکار شدند

دوران نوجوانی دختران چگونه می گذرد؟

توقف قطار گردشگری مازندران در ایستگاه مخالفت‌ها

هویت مازندران در محاصره حفر چاه های غیر مجاز/ گنجی در کار نیست

اعتیاد و عوامل موثر در آن

نوای «الغوث الغوث »در دیار علویان پیچید

امواج کشنده خزر در مسیر رام شدن

آزادی به شرط گلریزان/ نیازمندانی که یاری خیران را می طلبند

گنحینه هایی غریب در سپهر گردشگری مازندران

زنان در پی اثبات خود در دنیای مردانه؟!

دامداری صنعتی مهمان ناخوانده روستای توبن!

قطع سالانه 50 هزار اصله درخت در مازندران/متهم تراشی جالب یک شورا

بودجه فرهنگی دانشگاه ها یا وعده های سرخرمن؟!

جای خالی بهار نارنج در سپهر گردشگری مازندران

خزر؛ فاضلاب شده است؟!

سر چشمه احساس ناامنی اجتماعی زنان در جامعه کجاست؟

نقش حجاب در امنیت و آرامش روانی

دام هایی که می گویند هست اما نیست!

زخمِ نگرش های غلط بر پیکر بیماران خاص

بازگشت خاموش برندهای تقلبی خارجی به مازندران

کارگران مشغول کار نیستند/ زخم «خصولتی» بر اندام نساجی و خزر خز

همیشه پای یک انسان در میان است

«ورف چال»؛ تجربه 600 ساله مدیریت روستایی

بلوغ شورا، شاید وقتی دیگر

جنب و جوش آبزی پروری مازندران در سیلاب بهاری

سیل، سیل است چه فرقی می‌کند...

پرواز دوباره زنبورداری ییلاقی در مازندران از خاکستر سیل

جادوی رنگ ها در « مرداب هسل»

مزرعه ای هزاررنگ در اتاق چندمتری/ جشنواره صیفی جات در تنکابن

سدهای مازندران نمی شکند/ سرریز شدن سدها و پایان خشکی تالاب

مجمه وری ؛ جشن متفاوت برای میلاد عدالت

دعا سپری محکم در برابر سیل مشکلات

ضرورت شناسایی کانون های بحرانی سیل در غرب مازندران

لحاف دوزی؛ گم شده در لابه‌لای مدرنیته

پیش بینی افزایش 70 درصدی تولید گندم در مازندران

بازگشت آرامش با اما و اگرها به جاده های مازندران

متهم ردیف اول سیل مازندران کیست؟

سازه های باکیفیت در برابر سیل تخریب نمی شود

افزایش 75 درصدی آب پشت سدهای مازندران