آخرين مطالب

ورود تاکسی های اینترنتی زیر پوست شهر/ جدال سنتی و مدرن در عصر فناوری مقالات

ورود تاکسی های اینترنتی زیر پوست شهر/ جدال سنتی و مدرن در عصر فناوری

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - فضای تاکسی اینترنتی در ایران تنها طی یک سال اخیر دچار تحولات گسترده‌ای شده است، از مخالفت‌های ابتدایی با نخستین بازیگران این عرصه گرفته تا تمایل زیاد به راه‌اندازی کسب و کارهای مشابه حالا همه را در مقابل تعداد قابل توجه برندهای تاکسی اینترنتی در فضای حمل و نقل شهری قرار داده است .
  اسنپ تاکسی، یکی از این استارت آپ های کاربردی و پویا است که در شهرهای بزرگ کشورمان جای خود را باز کرده و با استفاده از منافعی که برای مصرف کننده ایجاد می کند توانسته گوی سبقت را از سایر هم شغلی های خود برباید. این تکنولوژی نسخه و برداشتی از شرکت اوبر ( Uber ) آمریکا است. اوبر یک سرویس آنلاین سفر است که در سال 2009 توسط تراویس کالانیک در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا تاسیس شد.
*بسترسازی و استفاده از تکنولوژی جدید خصوصا در حوزه‌ تلفن همراه
امین رحمانزاده کارشناس فناوری اطلاعات  استفاده از ظرفیت تکنولوژی در جهت بهبود ساختار جامعه را بهترین شیوه کاربردی آن دانسته و تاکید کرد: رفتار جدید با ظرفیتی بی‌انتها که توسط نرم افزارهایی نظیر "اسنپ" ایجاد شده، فرصتی بسیار بزرگ برای صنایع دیگر محسوب می‌شود؛ که بتوانند به همین سبک در بخش‌های مختلف، سیستمی مشابه را راه اندازی کنند. اتفاقی که در جهان نیز افتاد و شرکت‌های بزرگی در دنیا از این مدل اقتصادی استفاده کردند و هم اکنون جز موفق‌ترین شرکت‌ها به شمار می‌روند.
رحمانزاده افزود: مقرون‌ به‌ صرفه‌ بودن، کیفیت و دسترسی آسان از مهم ترین و بارزترین مزایای استفاده از اپلیکیشن هایی مانند "اسنپ" است.
وی تصریح کرد:البته این نرم افزار با قابلیت های درونی خود نظیر نقشه راه، اطلاع از نوع و مشخصات خودرو و راننده و همچنین امتیازدهی مسافران به خدمت ارائه شده، توانسته ویژگی‌هایی را ایجاد کند که باعث جذب بیشتر کاربران و مردم شود.
*افزایش بهره‌وری سیستم حمل‌ونقل و بهبود کیفیت خدمات به مشتری
این کارشناس حوزه فن آوری و رایانه فرایند نمره‌دهی توسط مسافر به راننده را یک قابلیت کنترلی و مدیریتی دانست و اظهار کرد: علاوه بر کسب مدارک هویتی و گواهی های سوء پیشینه و عدم اعتیاد از رانندگان این مشخصه باعث شده تا نه تنها دارندگان خودرو رفتار به مراتب حرفه‌ای‌تر داشته باشند، بلکه شیوه‌ی رانندگی، سرویس فنی خودرو، بهداشت و بسیاری موارد دیگر را نیز در اولویت خود قرار دهند تا بتوانند نظر کاربران را بیشتر جلب کنند؛ در نتیجه رانندگان عملکرد بهتر و درآمد بالاتری خواهند داشت.
*اصلاح فرهنگ ترافیک، آلودگی کمتر، شهری پاکیزه‌تر
علی فاطمی یکی از مدیران مجموعه تاکسی سرویس آنلاین  با بیان مشکلات حوزه حمل و نقل شهری، اسنپ(تاکسی آنلاین) را کاهنده مشکلات ترافیکی قلمداد کرد و گفت: تعداد فراوان تاکسی‌های درون شهری، وجود ترافیک حاکم بر شهرها به دلیل تجمع انواع خودرو، فقدان و یا کمبود پارکینگ برای آژانس ‎ ها، مبالغ کرایه ناموزون و غیر متعارف، از جمله مشکلات مزمنی است که گریبان ترافیک و ترابری شهرهای بزرگ را گرفته و این شیوه خدمت رسانی اینترنتی، تمام یا اکثر این مشکلات را مرتفع خواهد کرد.
*اشتغالزایی و کسب درآمد برای دارندگان خودرو
وی با اشاره به نقش اشتغالزایی و کارآفرینی تاکسی آنلاین خاطرنشان کرد: شرایط فعلی جامعه نیاز به کسب درآمد بیشتر را طلب می کند و رانندگان مجموعه اسنپ از هر قشری و با هر تعداد شغلی می توانند باشند، هم چنان که بسیاری از رانندگان ما از جوانان بیکار و تحصیلکرده هستند که منبع درآمدی خاصی نداشته و از این طریق توانستند به درآمدزایی برسند.
مدیر یکی از مجموعه تاکسی سرویس های آنلاین درباره فواید اسنپ یادآور شد: امکان رای دادن به راننده و ابراز رضایت یا شکایت به مدیران در نرم افزار، اطمینان از سلامت راننده و سفر، بهره مندی از خودروهای با کیفیت و شیک با امکانات رفاهی نظیر کولر و تجربه دلپذیر از سرویس دهی، سهولت در دسترسی و کاهش زمان انتظار، کاهش هزینه در کرایه، امنیت و آرامش و نظارت بر عملکرد راننده از طرف مدیران اجرایی از دیگر مزایای استفاده از این نرم افزارها است.
*ایجاد تحول در بازار سنتی با نوآوری خلاقانه و ایجاد فضای رقابتی
مهدی حلاج نیا کارشناس ارشد اقتصاد بازار  اظهار کرد: هر کسب و کاری در هر صنفی هیچ گاه نتوانسته مانع از ورود تکنولوژی به بدنه بازار شود و این موجی است که در قرن 21 با ورود اینترنت و کاربردهای آن در تمام زمینه ها به راه افتاده و باعث شده تا اشتغال به سمت بهره وری بیشتر پیشروی کند.
وی با بیان این که ورود یک تکنولوژی نوپا و کاربردی با امکانات متعدد فراوان فضای رقابت را مهیا کرده و انگیزه را برای خدمات رسانی بیشتر و بهتر بالا می برد تصریح کرد: اگر کشوری به دنبال پیشرفت در زمینه‌های مختلف است، باید با در نظر گرفتن منافع صنایع سنتی، راه را نیز برای تولد سازمان‌های جدید باز بگذارد.
حلاج نیا خاطرنشان کرد: ورود این سرویس‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌ها پیام مهمی برای صنعت ما داشته، این که لزوما بزرگ بودن و قدرتمند بودن یک صنعت به معنای ثبات آن در بازار نیست و باید همواره در جهت ارائه خدمتی با کیفیت و کمیت بهتر به متقاضی تلاش کرد.
*تاکسی های انلاین اخلال در عملکرد تاکسی های شهری به وجود آورده اند
مجید کاکوان پور کارشناس ارشد در دو حوزه مدیریت شهری و نرم افزار کامپیوتر  از چند زاویه استارت آپ های مانند اسنپ را به چالش کشید و اظهار کرد: علیرغم موفقیت هایی که این نوع از سرویس دهی به متقاضی توانسته به دست آورد و مزایا و کاربردهای فراوان آن در عرصه های مختلف، اما ارمغان ناخوشایندی را عاید مجموعه تاکسیرانی کرده و عملا در کسب و کار تاکسی ها و تاکسی تلفنی های سطح شهر اخلال وارد شده است.
کاکوان پور با بیان این که این پدیده می تواند باعث آسیب وارد کردن به امرار و معاش برخی خانواده ها شود که امورات زندگی خود را فقط از طریق جا به جایی مسافر به عنوان شغل اول و اصلی دارند خاطر نشان کرد: این در شرایطی است که رانندگان تاکسی های آنلاین به صورت تفریحی و گذری و شاید به عنوان شغل سوم و چهارم خود به این قضیه نگاه کنند که این یکی از آسیب های این فن آوری است.
این محقق و پژوهشگر و استاد دانشگاه نحوه ثبت نام رانندگان در این مراکز را فاقد ضوابط و شرایط نظام مند دانست و افزود: وقتی فردی بدون اینکه مدارک هویتی و گواهی های اخذ شده وی مورد سنجش قانونی قرار گیرد و نیز بدون در اختیار گذاشتن وجه التزام لازم برای حسن انجام کار و پایبند بودن به قوانین شرکت به سادگی وارد این مجموعه می شود، احتمال بروز مشکل وجود خواهد داشت.
کاکوان پور در ادامه افزود: البته موارد اخذ مجوز و تعهدات رانندگان از سوی مدیران این مجموعه ها در دست بررسی و اصلاح بوده و تمهیداتی در نظر گرفته شده تا موجبات سفر ایمن و مطمئن مردم را فراهم کنند.
 




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

فاصله نجومی مازندران تا تبدیل شدن به قطب گردشگری

حال پریشان یک رودخانه/ «تلار» زباله‌دانی شد

شخم زمستانه در مناطق بارانی ممنوع!

دیابت ؛ شاهراه ورود به مسیر مرگ خاموش

این من بودم که...

قصه ناتمام نساجی های قائمشهر

جنگل تراشی در مقابل چشمان مسئولان/ مناطق بکری که بلعیده می‌شوند

روزگار تلخ مرکز تجارت شمال در «بارفروش دِه»

صنعت مازندران "مادر" ندارد!

نخستین ساکنان مازندران چه کسانی هستند؟

مدیرعامل باشگاه نساجی مازندران : اعتراف به اشتباهات کردید ولی چه سود؟

چشم‌چرانی به اراضی مازندران؛ ممنوع!

نمره منفی برای کمیته های بحران

برای چهل سالگی انقلاب چه کرده اید؟

گردشگری با طعم فقر امکانات در منطقه نمونه ساحلی

روستا؛ منبع اساسی آغاز یک توسعه پایدار/ نگرش خود به روستا را تغییر دهیم

درباره حادثه پل سفید

سیل‌گیر!؟

دردمان از نشنیدن نیست؛ گوش شنوایی نیست

مادران انتظار؛ 35 سال چشم به راه علیرضا

گردشگری در مازندران؛ از "عمل" تا "عنوان‌زدگی"

ثبت 68 آیین معنوی مازندران/ از « گهره بندی» تا «مشال پلیته»

داغ بردل نشسته «خزر»/ سوگواره دریا پایان ندارد

ضریحی که ندیده ساخته شد/ عشق به امام حسین (ع) درقاب هنر

حکایت تلخ "درس خواندن" و "کمر شکستن"

کرب زنی؛ آئینی برای همنوایی با امام حسین (ع)

هجوم "خوران"به جنگل های یتیم شمال به بهانه گردشگری!

"نُکرس" زیبایی مطلق در دل ستبر کوهستان

"کم‌آبیاری بخشی ریشه" راهکاری علمی برای سازگاری با شرایط خشکی

افزایش حباب سن ازدواج در جامعه امروزی/ استقلال مالی؛ دختران را ازدواج گریز کرده است!

گردشگری با طعم جهادی

کلیدهای طلایی رفتار با نوجوانان

محورهای مواصلاتی مازندران جولانگاه عزرائیل!

تلف شدن ماهیان رودخانه فریدونکنار در تداوم تناقض‌گویی مسئولان/ مشکلات زیست محیطی که سلامت مردم را نشانه گرفته است

«خوتکا» پیشمرگ پرندگان مهاجر شد/ مهمان‌کشی ممنوع

سناریوی نرخ ارز و جولان قیمت ها در بازار مصرفی

پلاستیک؛ هیولایی که سلامتی را می بلعد

دست برنجکاران مازنی زیر سنگ شالیکوبی داران

باران به داد میانکاله رسید/آتشی که زمین خواران برافروختند

"الیت"؛ مدفن یک تمدن تاریخی

ارزمون شکارچیان درگذشت

معدن‌کاری لرزه برجان ولشت انداخت/ مرگ بهشت نزدیک است

شیرمادر؛ بهترین گزینه برای تغذیه کودکان شیرخوار

این همه تبلیغات بنر در ساری برای یک سالگرد

سرریز جاذبه های گردشگری در مسیر راه آهن شمال

خطر تکرار فاجعه در بافت های ناایمن/ تهدید جان 400 هزار مازنی

ضرورت تهیه « نقشه خطر» در ساری

مازندران در انتظار انفجار جمعیت/ «جنگل‌نشینی» پدیده در حال وقوع در مازندران

جای خالی متخصصان در معادن ناایمن مازندران

نسخ کشی از سفره های زیرزمینی مازندران برای کشت دوم برنج