پیام مازند

آخرين مطالب

سفره هایی که بوی مهربانی می دهد

رمضان در روستا/ آیین مهرورزی به اوج می رسد سياسي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - رمضان در روستاهای مازندران حال و هوای خاصی دارد، صدای ربنا که به گوش می‌رسد اهالی در کناره سفره های ساده افطاری جمع می شوند تا همیشه سفره هایشان بوی مهربانی بدهد.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها، محمد حمزه زاده:سفره‌هایشان ساده و بی‌آلایش است، چند خرما، یک قرص نان و پنیر. نه از تکلف خبری است و نه از چشم‌وهم‌چشمی‌های ریاکارانه. بفرمایید افطار به‌شرط سادگی.
از دقایقی قبل از افطار، سفره‌های مهربانی برپا می‌شود، نوای ربنا که بلند می‌شود، دل به‌سوی حریم و حرم پر می‌گشاید و هم‌زمان بافرا رسیدن ماه مبارک رمضان اشتیاق و دادن اطعام و افطاری نیز در بین مردم افزایش می‌یابد چراکه ثواب بسیار زیادی برای دادن افطاری به فرد روزه‌دار در این ماه داده‌شده است.
متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد رنگ باختن سادگی در سفره‌های افطار بوده‌ایم به‌گونه‌ای که تجملاتی برگزار شدن مهمانی‌ها در این ماه مبارک بسیار افزایش‌یافته است و رقابت، تفاخر و ریا وارد سفره‌های افطار شده است.
مطمئناً پهن کردن سفره افطار و دادن افطاری در این ماه می‌تواند ازجمله اعمالی باشد که انسان را به تقرب الهی برساند اما تجمل‌گرایی که این روزها در بین برخی از مردم رواج پیداکرده است هیچ شباهتی به آنچه در احادیث در مورد افطاری است ندارد و تنها باعث از بین رفتن فرهنگ سادگی افطار دارد.
به‌راستی می‌شود به‌جای پهن کردن سفره‌های رنگین و دادن هزینه‌های گزاف برای افطاری، دردها و گره‌های زیادی را از مشکلات نیازمندان در این ماه باز کرد و این مهم نیاز به توجه همه مردم و مسئولان دارد، همان کاری که این روزها همپای افطار در امامزادگان مازندران برپا می‌شود.

«افطاری ساده» باهدف تقویت و گسترش سبک زندگی اسلامی خانواده‌های ایرانی را به برگزاری سنت حسنه افطاری‌های ساده به‌صورت عمومی تشویق می‌کند، سفره‌هایی ساده که با چند عدد خرما، نان، سبزی و یک استکان چای پهن می‌شوند و بدون هیچ ریا و جلوه‌گری روزه‌داران بسیاری را به دور خود جمع می‌کند.
توزیع همیان مولا بین نیازمندان
همپای دیگر برنامه‌های ماه رمضان طرح‌های همای رحمت وهمیان مولا به همت هلال‌احمر مازندران برپاشده است. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمرمازندران از توزیع بیش از یک هزار بسته مواد غذایی در میان مددجویان هلال‌احمر استان در قالب طرح سراسری همای رحمت خبرداد.
مجتبی اکبری گفت: همه‌ساله طرح همای رحمت باهدف کمک به معیشت و تغذیه روزه‌داران بی‌بضاعت و اقشار آسیب‌پذیر جامعه اجرا می‌شود که سال گذشته با مشارکت خیرین و نیکوکاران نوع‌دوست استان بیش از شش هزار بسته مواد غذایی دراستان توزیع شد.
وی افزود: امسال نیز از آغاز ماه مبارک رمضان تاکنون بیش از یک هزار بسته مواد غذایی با مشارکت خیرین و نیکوکاران تهیه و توزیع گردید و این فرایند تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت و جمعیت هلال‌احمر در تمامی شهرستان‌های استان آماده دریافت کمک‌های مردمی و توزیع هدفمند درمیان نیازمندان است .
حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری مدیرکل اوقاف مازندران با تأکید بر توجه به مفاهیم عالی قرآنی و سیره ائمه اطهار (علیهم‌السلام) در ماه مبارک رمضان بابیان اینکه هرکس به‌اندازه لیاقت معنوی و ظرفیت معرفتی خود از برکات این ماه بهره می‌برد، اظهار کرد: همه با حضور در مساجد، تکایا و امام‌زادگان از فرصت‌های معنوی، معرفتی و استثنایی ماه رمضان بهره‌گیری کنند.
اجرای طرح افطاری ساده در اماکن مذهبی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران بابیان اینکه در ایام ماه رمضان انتظار می‌رود به افراد نیازمند کمک کنیم، عنوان کرد: همه باید به هراندازه که می‌توانیم به مستمندان رسیدگی کنیم و از ما انتظار نمی‌رود مثل اهل‌بیت (علیهم‌السلام) از افطار خود بگذریم و به دیگران ببخشیم، اما وظیفه‌داریم تشریفات و تجملات را حذف و به‌جای آن از نیازمندان دستگیری کنیم.
این مسئول یکی از برنامه‌های اوقاف در ایام ماه مبارک رمضان را اجرای طرح افطاری ساده به عموم مردم، زائران و روزه‌داران دانست و گفت: این طرح در امام‌زادگان و بقاع متبرکه شاخص مجری طرح ضیافت الهی در حال اجراست.

هم‌زمان با رمضان، آیین‌های مهرورزی به اوج می‌رسد و برپایی سفره‌های اطعام و افطار دهی در محلات و مناطق مختلف استان، دستگیری از نیازمندان، کمک و حمایت از ایتام ازجمله برنامه‌هایی است که در دستور کار مردم استان قرار می‌گیرد . برپایی سفره‌های مهربانی و تعزیه‌خوانی از آیین‌های رمضانی مردمان مازندران در دامنه‌های البرز بلند است که هم‌زمان با ماه مبارک رمضان با شور و حال خاصی در روستاهای مختلف برگزار می‌شود.
بوی اسپند فضای مسجد را معطر ساخته است، یکی نان بر روی سفره می‌گذاشت، دیگری خرما و پنیر و آب می‌آورد و آن‌یکی نیز کاسه‌ای آش. اینجا همه در مهربانی و مهرورزی به‌قدر توانشان مایه می‌گذارد و از زرق‌وبرق شهرنشینی، تکبر و غرور در این مجالس خبری نیست.
سفره‌های مهربانی و ضیافت افطار رسم دیرینه روستاییان است و آیین افطار دهی در مساجد مازندران برگزار می‌شود. در این مراسم با همکاری اعضای هیئت، خانوارهای روستا حضور می‌یابند و این آیین همه‌ساله به‌صورت یک رسم دیرین برگزار می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/30747/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد