پیام مازند

آخرين مطالب

زنان سرپرست خانوار، از مستمری بگیری تا کارآفرینی اجتماعي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - تهران – توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از طریق افزایش مستمری ، ارائه تسهیلات حمایتی و خوداشتغالزایی و خودکفایی فرایندی است که طی چندسال گذشته توانسته این قشر را با قدرت و اعتماد بنفس بیشتر به عرصه اجتماعی برگرداند.
  زﻧﺎن ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺧﺎﻧﻮار را می‌توان آسیب‌پذیرترین قشر جامعه در جمع کم درآمدها به شمار آورد ، قشری ﻛﻪ ﻣﺠﺒﻮرﻧﺪ برای گذران زندگی ﺑﻪ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﻛﺎرﮔﺮی ﺳﺎد‌ه ﺑﺎ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ د‌ﺳﺘﻤﺰد‌ رضایت بدهند.
افزایش سیاست های حمایتی از این قشر تحت عناوین و طرح های مختلف مانند واگذاری وام های بلندمدت ، بیمه ، اشتغالزایی و غیره علاوه بر کاهش جمعیت مستمری بگیر و نیازمند و تبدیل آنان به افرادی خودکفا ، با بازگرداندن روحیه امید و عزت نفس به این زنان و فرزندان و خانواده آنان ، از انواع معضلات و آسیب های اجتماعی ناشی از فقر کاسته است.
بر اساس آمارهای رسمی 127 هزار زن در استان مازندران به دلایل مختلف سرپرستی خانواده هایشان را بر عهده دارند. 16 هزار و 388 نفر از این تعداد تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد 6 هزار نفر مستمری دریافت می کنند و بقیه از دیگر خدمات این نهاد حمایتی بهره مند می شوند .
همچنین 35 هزار زن سرپرست خانوار در استان مازندران تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند ، زنانی که بر اثر طلاق ، فوت همسر و بیماری یا معلولیت همسر به اجبار سرپرستی خانواده بر عهده اشان گذاشته شده است.
** از مستمری بگیری تا کارآفرینی
زینب کریمی بانوی 57 ساله ای که همسرش 10 سال پیش به هنگام بنایی ساختمان از داربست سقوط کرده و از ناحیه پا فلج شده گفت : بعد از این حادثه چون همسرن شغل آزاد داشت و منبع درآمدی نداشتیم با سه فرزند یتیمم تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتیم.
وی افزود : مستمری کمیته کفاف امورات ما را نمی داد و از سویی فرزندانم از نظر روحی این مطلب را نمی توانستند بپذیرند به همین دلیل به فکر افتادم که برای آینده فرزندانم دست به کار شوم .
کریمی توضیح داد : از سر تفنن گاهی برای دخترهایم که خردسال بودند ، با دم دستی ترین وسایل عروسک می ساختم و با تشویق اطرافیان و جوابگو نبودن مستمری ، عروسک های بیشتری ساخته و به مغازه دارها می فروختم.
این زن ساروی افزود : سال گذشته توانستم با تسهیلات دریافتی بهزیستی کارگاه و مغازه کوچکی به همراه خواهرم و دوستش راه اندازی کنیم و در حال حاضر سه کارگر نیز داریم و در مجموع برای 6 نفر زن سرپرست خانوار اشتغالزایی شده است.
شهربانو امیری زنی است که سالهاست به دلیل اعتیاد همسرش و جدایی ، سرپرستی خانواده سه نفری خود را بر عهده دارد . او این روزها حال و روز خوبی دارد و وی می گوید که زندگی نه تنها برایش آسان شده ، بلکه با افتخار و سربلندی خانواده اش را اداره می کند.
این بانوی سرپرست خانوار گفت : از طریق دوره های آموزشی توانمندسازی در بهزیستی توانستم به صورت کامل خیاطی را فرا بگیرم و سالهاست که از درآمد خیاطی که در خانه خودم برای مشتری هایم انجام می دهم ، امورات خودم و خانواده ام را می گذرانم و حتی توانسته ام با پذیرش سفارشات از مغازه دارها و کار پاره وقت در کارگاههای خیاطی به کمک تسهیلات مسکن برای خانواده خانه و سرپناه متعلق به خودمان تهیه کنم.
امیری توضیح داد : یکی از بزرگ ترین مشکلات ما هزینه هایی بود که بابت بیماری تالاسمی دخترم و آزمایش های هر از چندگاهی برای او داشتم ، ولی با برقراری بیمه زنان سرپرست خانوار و دریافت دفترچه ، از بار سنگین این هزینه ها کاسته شد.
** ارائه تسهیلات خود اشتغالی به بیش از سه هزار نفر
مدیرکل بهزیستی مازندران با تشریح خدمات دولت تدبیر و امید برای زنان سرپرست خانوار ، گفت : از سال 93 تا کنون به بیش از سه هزار و 170 زن سرپرست خانوار استان تسهیلات اشتغالزایی پرداخت شد و تحت پوشش بیمه ای قرار گرفتند .
سعید آرام افزود : در این مدت 350 زن سرپرست خانوار از بیمه خویش فرمایی و 117 نفر از بیمه کارفرمایی بهره مند شدند که تمامی هزینه آن توسط بهزیستی پرداخت می شود .
وی با اشاره به اینکه تاکنون مستمری افراد تحت پوشش بهزیستی در دولت تدبیر و امید بیش از سه برابر افزایش داشته ، گفت : تا به این لحظه هیچ زن سرپرست خانواری در استان پشت صف دریافت مستمری و خدمات نیست.
آرام افزود : از سال 94 در استان مازندران با اجرای دو برنامه با عنوان " طرح خدمات مالی خرد " و " گروههای همیار " در صدد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بر آمدیم .
بر اساس طرح خدمات مالی خرد با استفاده از کلنیک های مددکاری سراسر استان ، گروههای خودیار زنان تشکیل می شود که بر اساس عضویت در این گروهها ، زنان سرپرست خانوار و حتی زنان دیگر از جمله روستایی می توانند بدون ضامن تسهیلات اشتغالزایی دریافت کنند .
** تشکیل 400 گروه خودیار در مازندران رهاورد طرح های حمایتی
مدیرکل بهزیستی مازندران گفت : از سال 94 تا کنون 400 گروه خودیار زنان سرپرست خانوار تشکیل شده است که تاکنون برای اجرای برنامه های آنان حدود 30 میلیارد ریال اعتبار از سوی بهزیستی اختصاص داده شده است .
آرام با بیان اینکه در مورد تعداد اعضای این گروهها هیچ محدودیتی وجود ندارد ، افزود : تمامی اعضا می توانند با معرفی از سوی این طرح به بانک کشاورزی جهت دریافت تسهیلات اشتغالزایی اقدام کنند .
وی همچنین تاکید کرد : در این طرح علاوه بر توانمند سازی اقتصادی زنان و زنان سرپرست خانوار ، آموزش های مهارت زندگی و مهارت های اجتماعی و فردی نیز به آنان داده می شود .
مدیرکل بهزیستی مازندران هنچنین به تشکیل گروههای همیار نیز اشاره کرد و گفت : بر اساس این طرح ، گروهی از زنان سرپرست خانوار که دارای توانمندی مشابه هستند یک گروه تشکیل می دهند و به فعالیت اقتصادی آغاز می پردازند .
آرام به تشکیل آژانس بانوان و یا کارگاههای خیاطی به عنوان نوعی از گروههای همیار اشاره کرد و افزود : این طرح از سال 94 آغاز شد که تاکنون 36 گروه همیار در استان تشکیل و از تسهیلات بهزیستی برخوردار شدند.
او گفت : به هر یک از اعضای این گروهها از محل اعتبارات اشتغال بهزیستی مازندران 200 میلیون ریال وام قرض الحسنه کم بهره برای خرید ابزار کار پرداخت می شود .
وی افزود : به هر گروه همیار نیز از 350 تا 500 میلیون ریال برای آغاز فعالیت اقتصادی کمک بلاعوض پرداخت خواهد شد.
** بیمه چهار هزار و 500 زن سرپرست خانوار استان
مدیرکل بهزیستی مازندران گفت : از سال 93 تاکنون از سوی بهزیستی مازندران تعداد چهار هزار و 579 زن سرپرست خانوار استان تحت پوشش بیمه ای قرار گرفته اند .
وی افزود : تعداد 2 هزار و 85 زن سرپرست خانوار در حوزه شهری تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند که بهزیستی هزینه بیمه آنان را ماهانه پرداخت می کند .
او ادامه داد : همچنین 2 هزار و 494 زن سرپرست خانوار ساکن در مناطق روستایی نیز در قالب بیمه عشایر و روستایی قرار گرفته اند .
آرام در پایان گفت : این میزان از توانمندسازی زنان سرپرست خوانوار نیز برای دولت و سازمان بهزیستی مطلوب نبوده و در پی پر رنگ تر کردن نقش این قشر در اقتصاد خانواده و جامعه هستیم.
** اشتغالزایی برای یکهزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) مازندران هم گفت : در سال گذشته بیش از پنج هزار و 200 شغل برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام مازندران فراهم شد که از این تعداد حدود یکهزار نفر زنان سرپرست خانوار بودند .
رضا نوروزی نیز توانمند سازی اقتصادی در کنار توانمندی های فرهنگی ، اجتماعی و روحی را از برنامه های کمیته امداد دانست و افزود : این زنان ابتدا باید از لحاظ روحی تقویت شوند تا به این باور برسند که می توانند نقش موثری در جامعه ایفا کنند.
وی اقدامات انگیزشی را یکی از پیش زمینه ورود زنان سرپرست خانوار به کسب و کار دانست و بیان کرد : عمده مشاغل این قشر شغل های خرد ، خانگی و کوچک است .
مدیرکل کمیته امداد مازندران کشاورزی ، دامپروری و مشاغل صنفی خرد را از عمده فعالیت زنان سرپرست خانوار دانست و افزود : برای تمامی جامعه هدف کمیته امداد آموزش های مشاوره ای و مهارت افزایی از طریق معرفی به فنی و حرفه ای انجام می گیرد .
نوروزی ارائه تسهیلات اشتغال زایی کمیته امداد را به 2 صورت اعلام کرد و گفت : سال 96 حدود 100 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به جامعه هدف کمیته امداد پرداخت شد که زنان سرپرست خانوار بخشی از آن بودند .
وی ادامه داد : این تسهیلات در دو قالب معرفی به بانک های عامل و تسهیلات صندوق اعتبارات استانی کمیته امداد پرداخت شد.
مدیرکل کمیته امداد مازندران سقف پرداخت تسهیلات بانک های عامل جهت اشتغالزایی را تا 200 میلیون ریال و سقف تسهیلات صندوق اعتبارات استانی کمیته امداد را هم تا 400 میلیون ریال اعلام کرد.
** رشد دو برابری تسهیلات در سال گذشته
نوروزی با بیان اینکه در سال 95 حدود 40 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به زنان سرپرست خانوار زیر پوشش این نهاد اعطا شد ، گفت که در سال گذشته این مبلغ با رشد 2 برابری به بیش از 80 میلیاد ریال رسید.
مدیرکل کمیته امداد مازندران افزود : توجه به ارتقای کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار و خانواده های آنان بی تردید بیشتر از حمایت های اقتصادی از طریق توانمندسازی و خارج شدن این قشر از حیطه مستنری بگیری میسر است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/31847/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد