پیام مازند

آخرين مطالب

پرچین شالیزار هرروز کوچک‌تر می‌شود

شالیزار تشنه، شالی‌کار خسته/ کشاورزانی که سرایدار شدند سياسي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - دانه‌های بذر بر دل شالیزارها هنوز نشا نشده بود که دغدغه آب و خشک‌سالی، زمزمه‌های واردات برنج خارجی و پاگشایی دلال‌ها و هزینه‌های بالا، عرق سرد بر پیشانی شالی‌کاران نشاند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها- علیرضا نوری کجوریان: به هزار رنج و زحمت، قلب زمین‌های یخ‌بسته کشاورزی را شخم و شیار کرد، «آب تخت» انجام داد و با کایری و مشارکت مزرعه را برای نشاء و بذرپاشی مهیا کرد.
یک‌ چشمش به آسمان است و چشم دیگر خون، مزارع بالادست که ویلا شد، حساب‌کتاب ورزیگری (کشاورزی) را برهم زد، دیگر انتقال آب از بالادست به مزرعه قصه هفت‌خوان رستم دارد و باید قیدش را بزند.
فصل شالیزار با همه رنج‌ها و سختی‌ها برایش صفایی دیگر دارد، از اینکه در مزرعه آبا و اجدادی‌اش کار می‌کند و شالیزار را که از آن با عنوان سفره خدا یاد می‌کند، نفروخته و یا تغییر کاربری نداده، دل‌شاد است، بااین‌حال، حال‌وروزش چندان خوش نیست.

هرروز وسعت اراضی شالیزاری در مازندران کم می‌شود و پیدا کردن قطعه‌ای از شالیزار در میان برج‌های سیمانی و ویلا، کار چندان آسانی نیست، حاشیه جاده آمل – بابل هنوز می‌توان اراضی محدودی را دید که در آن شالی کشت می‌شود و هرسال سطح این مزرعه‌ها کمتر و کمتر می‌شود.
چند نسل است که در این زمین کار می‌کنیم و قوتمان را درمی‌آوریم اما افسوس که همسایگان مزرعه‌مان، شالیزارهایشان را ویلا کرده‌اند و اکنون یا سرایدار آن ویلا هستند و یا بیکار پیرمرد مزرعه‌دار به همراه چند زن، مرد جوان و دو پسر نوجوان تا زانو در گل‌ولای زمین شالی فرورفته‌اند و مشغول نشای شالیزار هستند و بذرهای جوانه‌زده را در دل زمین می‌کارند. خودش را کربلایی علی رمضانی معرفی می‌کند و می‌گوید: چند نسل است در این زمین کار می‌کنیم و قوتمان را درمی‌آوریم اما افسوس که همسایگان مزرعه‌مان، شالیزارهایشان را ویلا کرده‌اند و اکنون یا سرایدار آن ویلا هستند و یا بیکار .
عرق پیشانی‌اش را پاک می‌کند و آهی از دل می‌کشد و می‌گوید: شالیزاری دیگر رونق گذشته را ندارد و امروز هزینه‌ها و قیمت نهاده‌ها سر به فلک کشیده است و گرانی سم، کود و هزینه‌های کارگری و از همه مهم‌تر سختی کار، شالی‌کاران دیروز را دل‌زده و دلسرد کرده است.
پیرمرد شالی‌کار ادامه می‌دهد: نرخ کارگر در سال قبل کمتر از صد هزار تومان برای نشا بود که امسال به حدود 120 هزار تومان رسیده است و برای هر هکتار شالی‌کاری به 10 کارگر در روز نیاز است و دخل‌وخرج شالی‌کاری باهم جور درنمی‌آید.

وی از گذشته‌ها یاد می‌کند و می‌گوید: قبلاً مزرعه‌داران «کایری» می‌کردند و کشاورزان با کمک هم زمین‌های یکدیگر را نشا و درو می‌کردند تا هزینه‌ها کمتر شود ولی امروزه دیگر از آن رسم و رسوم خبری نیست.
در حال حاضر مازندران 42 درصد برنج کشور را تأمین می‌کند که کم‌آبی و خشک‌سالی دغدغه جدی مسئولان و کشاورزان استان در سال زراعی جاری به شمار می‌رود و بخشی از شالیزارهای استان دچار تنش آبی هستند و بخشی نیز کشت نشده است.
عزیزالله شهیدی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این رابطه گفته است که «به دلیل کم‌آبی شش هزار و 200 هکتار از شالیزارهای استان کشت نشده است ». همچنین سلیمان حاتم نژاد رئیس جهاد کشاورزی جویبار بابیان اینکه 650 هکتار از اراضی شالیزاری در استرس خشک‌سالی قرار دارند، گفت: در سال زراعی جاری 380 هکتار از شالیزارها خشک شد.
هادی نیک‌اختر مدیر امور منابع آب قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در گفتگو با خبرنگار مهر ، با اشاره به اینکه استان سرسبز مازندران با بحران کم‌آبی مواجه است، عوامل این بحران را برشمرد و گفت: کاهش 20 درصدی بارندگی، کاهش 40 درصدی آورد رودخانه‌ها، تقلیل حوزه برف‌گیر از 13 هزار کیلومترمربع به حدود 4 هزار کیلومتر، از عوامل مهم ایجاد کم‌آبی محسوب می‌شوند.
به تأکید کارشناسان، هرساله حدود 2.7 میلیارد مترمکعب آب از منابع آب سطحی و زیرزمینی در بخش کشاورزی استان مازندران مصرف می‌شود، ازاین‌رو برخی مناطق مازندران اصلاً نباید کشت برنج انجام دهند.
57 هزار چاه غیرمجاز شیره زمین را می‌مکند
وضعیت کم‌آبی در حالی است که چاه‌های غیرمجاز نیز شیره منابع آبی استان را کشیده است و این وضعیت بر کشت محصولاتی نظیر برنج تأثیر منفی گذاشته است. محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر چاه‌های غیرمجاز و فاقد پروانه را ازجمله مشکلات برشمرد و گفت: 57 هزار چاه فاقد پروانه از سال قبل از 85 در استان وجود دارد و 85 هزار چاه دارای پروانه نیز در استان فعال است و به دلیل برداشت زیاد از سفره‌های زیرزمینی، ساماندهی چاه‌های آب باید موردتوجه جدی قرار گیرد.

وی همچنین به وضعیت ذخیره سدهای استان اشاره کرد و با بیان اینکه امسال شاهد کاهش بارندگی در استان بودیم و ذخیره آب پشت سدها کاهش‌یافته است، گفت: تا امروز حدود 50 درصد از حجم سدهای استان از آب پرشده است و 170 میلیون مترمکعب آب پشت سدها وجود دارد.
وی افزود: همچنین در آب‌بندان های استان نیز بیش از 180 میلیون مترمکعب آب وجود دارد و امسال بخش زیادی از آب آب‌بندان ها برای «آب تخت» کردن شالیزارها مصرف‌شده است.
یخکشی با عنوان اینکه تا حدود زیادی به آب‌ پایه و رودخانه‌ها وابسته هستیم از اجرای طرح نوبت‌بندی آب در بخش کشاورزی استان خبر داد و گفت: رهاسازی آب سدها ازجمله سد شهید صالحی نیز کمک زیادی برای تأمین آب کرده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، اجرای پروژه‌های فوری و اضطراری در حوزه آب منطقه‌ای مانند نصب پمپ آب و حفر چاه کمکی را ازجمله اقدامات اثرگذار برای مقابله با بحران خشک‌سالی بیان کرد.
دل خوش به آسمان نباشید
وضعیت بارندگی‌های مازندران نشان می‌دهد که شالی‌کاران نباید چندان به آسمان دل‌خوش باشند و بر اساس گزارش‌های مرکز ملی خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور مجموع میانگین بارش کشور از اول سال زراعی جاری حدود 99 میلی‌متر بوده که در مقایسه با مشابه سال گذشته و دوره آماری به ترتیب حدود 82 میلی‌متر ( 45 درصد) و 88 میلی‌متر( 47 درصد) کاهش داشته است .

محمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران می‌گوید: مجموع میانگین بارش استان مازندران از اول سال زراعی جاری حدود 345 میلی‌متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و دوره آماری بلندمدت حدود 90 میلی‌متر ( 21 درصد) و 106 میلی‌متر( 23 درصد ) کاهش داشته است .
کم‌توجهی به بیمه محصولات
کم‌آبی و خشک‌سالی، توجه به بیمه محصولات کشاورزی و زراعی را ضروری می‌سازد اما به گفته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران به‌رغم اینکه نشاء برنج در سطح بالایی از شالیزارهای استان انجام‌شده اما تاکنون کمتر از 10 هزار هکتار از شالیزارها بیمه شده است.

وی با بیان اینکه تابه‌حال در 150 هزار هکتار از شالیزارهای این استان عملیات «آب تخت» اولیه انجام شد، افزود: عملیات بذرپاشی نیز در 160 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران صورت گرفته است.
عنایتی از شخم و شیار 180 هزار هکتار شالیزار در این استان خبر داد و گفت: تاکنون به همین میزان عملیات خزانه گیری نیز انجام‌شده است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: با توجه به‌احتمال کمبود آب و خشک‌سالی، کشاورزان نسبت به بیمه کردن زمین‌های خود اقدام کنند و برای مصرف بهینه آب اقدامات لازم را انجام دهند.
برنج، خشک‌سالی و آب دغدغه هرساله شالی‌کاران شمال است و شالی‌کار همیشه چشمش به آسمان است و وعده‌های حمایتی که محقق نمی‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/31943/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شمارش معکوس برای ثبت تالاب بین المللی گندمان در کنوانسیون رامسر

حمله هوایی به یک پایگاه حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

آمریکا حمله به حشد الشعبی را رد کرد

حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

حمله صهیونیست‌ها به پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش