پیام مازند

آخرين مطالب

جان سختی بی پایان معضل زباله در مازندران اجتماعي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری – ایرنا – معضل فراگیر و مزمن زباله در مازندران یک بار دیگر جان سختی خود را در برابر راهکارهای غیر کارشناسی ، ناپیوسته و مقطعی مسولان با رسیدن پرونده یکی از 27 محل دفن زباله به دادگاه نشان داده است.
منطقه دفن زباله " عمارت " واقع در جاده هراز شهرستان آمل، پس از کش و مکش های بسیار بر سر آلودگی های زیست محیطی این محل و اشباع در دفن زباله، اکنون به مرحله شکایت مرکز بهداشت از شهرداری رسیده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سایت (محل) دفن زباله در منطقه عمارت واقع در جاده هراز دریک عرصه کوهستانی و جنگلی است و یکی از 27 محل دفن زباله شهری و روستایی استان مازندران است و زباله های هفت شهر و 72 روستای شهرستان آمل و غیر آمل در این محل تخلیه و انبار می شود.
بر اساس آمارهای موجود روزانه حدود یک هزار و 200 تن زباله در روستاها و یک هزار و 800 تن زباله در شهرهای مازندران تولید می شود و این رقم در ایام تعطیلات تابستان و نوروز به دلیل تعداد بالای گردشگر تا سه برابر افزایش می یابد.
این میزان تولید زباله از یک سو و نداشتن واحدها مجهز کمپوست و زباله سوز از سوی دیگر در استان باعث شده تا 27 نقطه جنگلی به وسعت بیش از 300 هکتار از بهترین جنگل های مازندران به انباشت غیراصولی زباله اختصاص یابد
منطقه عمارت امل در زمینی به مساحت 9 هکتار، روزانه میزبان 410 تن زباله از شهرها و روستاهای اطراف است که به گفته بسیاری از مسئولین شهری و استانی و همچنین انجمن های حامی محیط زیست خارج از توان سایت است و چند سالی به مرحله اشباع رسید.
تاکنون به فواصل نزدیک زمانی ،گزارش ها و خبرهای بسیاری از وضعیت این سایت دفن زباله، تعطیلی آن و همچنین جایگزینی این محل با محل جدید یا ایجاد کارخانه زباله سوز در رسانه ها دست به دست شد.
مردم آمل و ساکنین اطراف این منطقه نیز چندین سال است که به خبرهای ساخت کارخانه زباله سوز و پایان آلودگی تنها عمارت بد بوی آمل دل خوش کردند.
در تازه ترین رخداد در رابطه با سایت عمارت هراز، چند روز گذشته چندین برگ اعم از اخطاریه و شکایت مدیریت شبکه بهداشت آمل از شهرداری این شهر در برخی از سایت های خبری و کانال های شبکه های اجتماعی دست به دست شد.
موضوع این اخطاریه ها که تاریخ آن به سال 94 و شکایتی که چند هفته پیش انجام شد، مربوط به چگونگی و شرایط دفن زباله شهر آمل و دیگر شهرهای اطراف در منطقه " عمارت " جاده هراز است.
در این نامه ها به بررسی ها و تهیه گزارش های متعدد و مستمر شبکه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مازندران از منطقه عمارت اشاره شده است و نسبت به آلودگی زیست محیطی و نفوذ مواد سمی ناشی از انبار زباله، به رودخانه هراز و همچنین خطر ابتلا به بیماری هشدار داده شد .
حال در شکایت اخیر که در آن با استناد به ماده 5 قانون مدیریت پسماند مصوب سال 1371، مرکز بهداشت امل و واحد مهندسی بهداشت محیط این مرکز، خواستار پیگیری وضعیت سلامت محیط محل دفن پسماند و شرایط دفن زباله شد.
موضوع اصلی شکایت شبکه بهداشت آمل از شهرداری، "دفن غیر بهداشتی و عدم بکارگیری اصول صحیح مهندسی دفن زباله و نیز عدم تصفیه شیرآبه زباله ها در منطقه عمارت هراز" است و اینکه از سال 1387 نسبت به این موضوع به شهرداری آمل هشدار داده شد و تاثیری تاکنون نداشته است .
اما اینکه شبکه بهداشت شهرستان آمل چرا پس از گذشت 10 سال از بررسی های خود که موازی است، با زمان پایان عمر مفید
مرکز دفن عمارت آمل اکنون به فکر شکایت افتاده یک موضوع است و اینکه چرا شهرداری آمل پس از اخطاریه های متعدد و پیاپی هنوز به روش سنتی زباله ها را دفن می کند موضوعی قابل تاملی است.
و اینکه چه میزان این شکایت می تواند در حل این مشکل چندین ساله شهرستان آمل تاثیر گذار باشد سوالی است که نیاز به توضیح دارد.
روز گذشته این متن شکایت و اخطاریه های شبکه بهداشت به دست خبرگزاری جمهوری اسلامی واحد مرکز استان مازندران رسید و پیگیر این موضوع شد .
**بستر های تفکیک بهداشتی زباله در استان وجود ندارد
شهردار آمل در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تفکیک زباله به صورت بهداشتی و مهندسی شده زیرساخت و بستر های لازم دارم که آن شرایط در استان مازندران به دلیل قدمت بالای زمین های دفن زباله تاکنون فراهم نشده است.
احمد امیر سلیمانی با اشاره به اینکه جداسازی بهداشتی زباله شامل، تفکیک زباله خشک از تر ، تخلیه شیرابه از زباله ، تفکیک مواد تجدید ناپذیر و دیگر مراحل است ،ادامه داد : اما در مازندران برغم وجود تکنولوژی و امکانات، خلاء و کمبود زمین مورد نیاز برای فرایند تفکیک مشتقات زباله عملا مانعی بر سر راه جداسازی است.
به گفته شهردار آمل یکی از دلایل نبود زمین مورد نظر نه تنها در آمل، بلکه در تمام استانهای شمالی کشور این است که زمین در این مناطق یا جنگلی یا ساحلی و یا تملکی و کشاورزی است و مانند استان های مرکزی و جنوبی کشور زمین پرت وجود ندارد.
سلیمانی غیر بهداشتی و آلوده بودن منطقه عمارت و همچنین شرایط تفکیک و دفن را تایید کرد و گفت: اما این موضوع از توان شهرداری آمل و حتی شهرستان آمل خارج است و به استناد ماده 12 قانون مدیریت پسماند، وزارت کشور و جهاد کشاورزی باید تصمیم و اقدامی انجام دهند.
سلیمانی گفت: تمامی زمین های شهرداری در حیطه مناطق شهری است که عملا نمی توان در ان جداسازی انجام داد و جداسازی از مبدا نیز هزینه بر و همچنین نیاز به فرهنگ سازی دارد.
** جایگزینی برای عمارت بر روی میز نیست
شهردار آمل با بیان اینکه شهرداری با پلمپ منطقه مورد نظر مخالفتی ندارد، گفت : شکایت از شهرداری راه به جایی نمی برد، زیرا فضای جایگزینی برای انجام فرآیند تفکیک و دفن زباله در این منطقه بر روی میز وجود ندارد.
سلیمانی بیان کرد: هم اکنون حدود چهار دهه از فعالیت مرکز دفن زباله عمارت می گذرد که 10 سال بیشتر از عمر مفید این مرکز می باشد.
وی با تکرار اینکه تمامی زمین ها و املاک شهرداری در حوزه شهری است، ادامه داد : تا کنون چندین دفعه در سطح استانی و کشوری پیگیری ها و درخواست هایی برای اختصاص زمینی جهت دپوی زباله شهر آمل و شهرهای اطراف شده است، که نتیجه ای در بر نداشت.
** نیروی محرکی جز قوه قضاییه باقی نمانده است
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آمل در تشریح شکایت انجام شده گفت : پس از سالها پیگیری و ابلاغ اخطاریه های متعدد به نهادهای مختلف، راهی جز مراجعه به مراجع قضایی برای مرکز بهداشت و درمان نمانده است.
دکتر حمزه قاسمی با اشاره به اخطارهای 10 ساله این مرکز به مسئولین مختلف ، افزود: شکایت از شهرداری آمل صرفا با هدف اهرمی درجهت برداشت قدم جدی در حل معضل دفن زباله آمل است و موضوع به شخص خاصی مربوط نیست .
وی بیان کرد : اکنون یک دهه است که شبکه بهداشت بر حسب وظیفه خود پیگیر مسئله شرایط غیر بهداشتی تفکیک زباله و دفن آن در منطقه عمارت است اما تاکنون با توجه به اقدامات جزئی، اقدام موثر و جدی انجام نشده است.
به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان آمل شکایت از طریق قوه قضاییه جهت تلنگر به مسئولین است و آخرین ابزار شبکه بهداشت برای انجام وظیفه خود می باشد .
قاسمی همچنین گفت: شبکه بهداشت و درمان موظف است بر اساس قانون هرکجا تخلف و خطری را مشاهده کند که محیط زیست مردم را تهدید می کند برای جلوگیری از هرگونه آسیبی باید ورود پیدا کند.
وی اظهار کرد: بحران زباله منطقه عمارت اکنون از حد اخطاریه و هشدار فراتر رفته و دیگر تبدیل به بحران زیست محیطی شده است که با اشاعه بیماری ها و همچنین نفوذ مشتقات و شیرآبه زباله های دفن شده به رودخانه هراز سلامتی مردم را به شدت تهدید می کند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان آمل از جمله بحران های ایجاد شده زیست محیطی دفن زباله در منطقه عمارت به آلودگی هوا، آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی، خاک و رودخانه هراز اشاره کرد.
از این گذشته، توضیح شبکه بهداشت و درمان نسبت به شکایت از شهرداری و همچنین دفاع شهرداری از عملکرد و وضعیت خود چه میزان می تواند معضل عمارت بد بوی آمل را حل کند، مشخص نیست.
دست به دست شدن بحران مسئولیت حل بحران زباله در آمل و مازندران میان مدیران و دستگاه های مختلف نه تنها تاکنون گره ای از آن باز نکرد، بلکه کلاف سردرگم این بحران محیط زیستی را دورتر پرتاب کرد تا همچنان چهره زشت زباله بر مهمترین استان گردشگری کشور خودنمایی کند.
مقصر یابی درباره مسئولیت حل معضل محل دفن زباله آمل، چند سالی است که هم نون داغ تنور رسانه ها و هم دستمایه نشست های خبری برخی دستگاه ها می باشد اما غافل از این که هر روز بر بحران این منطقه افزوده می شود و دردی از مردم دوا نمی شود.
شهرداری از طرفی دیگر دستگاه ها را متولی بحران دفن زباله عمارت آمل می داند و از طرفی برخی دستگاه ها شهرداری را به سهل انگاری در تفکیک و دفن زباله متهم می کنند.
/1899/7335

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/31953/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران