پیام مازند

آخرين مطالب

نگرانی مردم از آینده نساجی

چرخ های کارخانه نساجی به طلای سفید گره خورده است اقتصادي

چرخ های کارخانه نساجی به طلای سفید گره خورده است
  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - قائم‌شهر - قرار بود کارخانه نساجی قائم‌شهر احیا و دغدغه کارگران کم شود اما اینک یک کارخانه با انبوهی از بدهی‌ها مانده و رونق آن به تولید پنبه و طلای سفید گره خورده است.

 نساجی قائم‌شهر بازندگی مردمانش گره‌خورده و خاطرات تلخ و شیرینی از آن در اذهان اهالی شهر باقی‌مانده و این صنعت همانند مردمانش خسته و دل‌زده است.
تا قبل از آنکه پارچه‌ها و منسوجات بی‌کیفیت وارداتی و چینی بازارهای کشور را قبضه کنند، نام نساجی مازندران و محصولاتش در مناطق مختلف کشور بر سر زبان‌ها بود و تولیداتش همچنان در خاطره قدیمی‌ها مانده است .
به تأکید کارشناسان، بزرگ‌ترین واحد تولیدی نساجی کشور در 20 سال اخیر با چالش‌های اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند که این امربر اقتصاد خانوارها و کارگران تحت پوشش آن نیز آسیب وارد کرده است .
سوء مدیریت، معوقات بانکی، بدهی به تأمین اجتماعی، خالی ماندن بخشی از ظرفیت‌ها سبب شده تا کارخانه نساجی مازندران در سال‌های اخیر با چالش‌هایی روبرو شود که رفع آن مستلزم حمایت و برنامه‌ریزی متولیان امربرای حمایت از تولید است .

رئیس مجمع نمایندگان مازندران می‌گوید: مازندران با توجه به داشته‌های خود در حوزه کشاورزی می‌تواند با تغییر رویکرد در مواد اولیه در کنار استفاده از پنبه، از مواد پتروشیمی در تکمیل چرخه نساجی در جبران کمبود استان در این حوزه عمل کند.
این واحد بزرگ تولیدی استان درزمینهٔ نیروی انسانی، ماشین‌آلات، مواد اولیه و... مشکل ندارد بلکه باید برای رفع بدهکاری این واحد بزرگ تولیدی، برنامه ریزی شود
عبدالله رضیان  بابیان اینکه نساجی مازندران از بهترین ماشین‌آلات در ایران و جهان برخوردار است می گوید: این واحد بزرگ تولیدی استان درزمینهٔ نیروی انسانی، ماشین‌آلات، مواد اولیه و... مشکل ندارد بلکه باید برای رفع بدهکاری این واحد بزرگ تولیدی، برنامه ریزی شود .
کلنگ احداث این کارخانه در سال 1307 به زمین خورد و در سال 1309 در زمینی به مساحت شش هزار و 633 مترمربع به مدت یک سال احداث شد و در سال 1313 یک‌صد ماشین بادامکی و شش دوک ریسندگی و روزانه در دو شیفت کاری و هر شیفت به مدت 10 ساعت کاری تأسیس شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت .
این کارخانه بیشتر به‌منظور تهیه پارچه‌های لباس سربازان شروع به کارکرده و به‌مرورزمان تولیدات آن متنوع شد و در سال 1315 اقدام به توسعه کارخانه شد و قسمت تهیه پنبه بهداشتی (هیدروفیل) احداث شد و سپس 150 ماشین بافندگی، ریسندگی و مقدمات بافندگی خریداری شد و به خط تولید اضافه شد .
نگرانی قائمشهری ها از آینده نساجی
اهالی شهر قائم‌شهر نظری دیگر دارند و معتقدند ورود منسوجات چینی به تولیدات قدیمی‌ترین صنعت مازندران لطمه زده است و به گفته محمد حسینی شهروند قائم‌شهری، زمانی زندگی بیشتر اهالی منطقه و استان با نساجی گره‌خورده بود و اکنون هرروز شاهد بیکاری کارگران این کارخانه هستیم.
وی می‌گوید: موضوع نساجی بیشتر با مسائل سیاسی گره‌خورده است و عزم جدی برای رفع مشکلات آن وجود ندارد.
محمد احمدی جوان قائم‌شهری که پدرش بازنشسته کارخانه نساجی است می‌گوید: واگذاری نساجی به شهرداری از ابتدا کاری اشتباه بود و باید چاره اساسی برای رفع مشکل آن اتخاذ می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: حیف است چرخ‌های ماشین‌آلات قدیمی‌ترین صنعت مازندران به دلایل مختلف ازجمله کمبود نقدینگی و نداشتن مواد اولیه از کار بیفتد و دولت باید به دغدغه شهروندان پاسخ دهد.
در عین حال، محمود رمضانی سرپرست کارخانه نساجی قائم‌شهر از بدهی 45 میلیارد تومانی این کارخانه به سازمان‌ها وادارات خبر داد . وی که در جلسه شورای شهرسخن می‌گفت، ادامه می‌دهد: در اسفندماه سال گذشته و فروردین سال جاری، کارخانه نساجی به علت نبود مواد اولیه تعطیل بود .
وی افزود: از ابتدای اردیبهشت، با خرید اعتباری 200 تن پنبه به قیمت 1.5 میلیارد تومان، خط تولید کارخانه دوباره به راه افتاد و کارگران مشغول بکار شدند و تاکنون سه هزار و 700 کیلو تولید داشت .

رمضانی در خصوص آخرین وضعیت پرداخت حقوق کارگران، گفت: حقوق باقیمانده اسفند، مساعده و حقوق فروردین و مساعده اردیبهشت به کارگران پرداخت شد و بن خرید 500 هزارتومانی هم به آنان داده شد .
سرپرست کارخانه نساجی، تصریح کرد: هرگاه نگرانی و دغدغه کارگران کم شود و کارخانه امنیت و آرامش داشته باشد، تصمیمات بهتری در خصوص وضعیت کارخانه اتخاذ می‌شود .
وی با اشاره به فشار طلبکاران بر کارخانه، گفت: کارخانه توان پرداخت بدهی‌های خود را ندارد .
بدهی 2.6 میلیارد تومانی نساجی به تامین اجتماعی
رمضانی از بدهی 2 میلیاردو600 میلیون تومانی کارخانه به سازمان تأمین اجتماعی خبر داد و افزود: این بدهی بابت بیمه ماهانه 120 میلیون تومان کارگران است و این در حالی که ما فقط مقدور به پرداخت حقوق ماهیانه آنان هستیم .
وی بابیان اینکه بخش ریسندگی و بافندگی کارخانه نساجی نیاز به اصلاح ساختار دارد، گفت: بدون اختصاص بودجه، کارخانه نساجی هیچ سوددهی نخواهد داشت .
سرپرست کارخانه نساجی از شورای شهر و شهرداری درخواست کمک کرد و گفت: در حال حاضر حدود قیمت میانگین پنبه در ایران هشت هزار تومان است و ماهانه باید یک میلیارد تومان پنبه تولید کنیم .
وی تصریح کرد: از سال 1380 تا دو سال قبل به‌طور میانگین سالانه 2 میلیاردو400 تومان زیان کارخانه بوده اما فقط در طی دو سال گذشته میانگین زیان ما بالای 500 میلیارد تومان بوده است.
صنعت ریسندگی در مازندران قدمتی 85 ساله دارد و بانام نساجی گره‌خورده اما حال‌وروز قدیمی‌ترین کارخانه مازندران چندان خوش نیست و نفس‌های آخر را می‌کشد .

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/32006/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برداشت توت فرنگی در مزارع مازندران

پیشکسوتان حوزه روابط عمومی در مازندران تقدیر می شوند

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاه‌ های کشاورزی

50 یادمان شهدای گمنام در مازندران نیازمند تکمیل است

پلیس به دنبال کشف جنایت های قاتل سریالی مخوف + جزئیات

دستگیری عاملان نزاع دسته جمعی در خرم آباد

هوشمندسازی در کاهش تلفات از اولویت‌های پلیس راهور

هشدار صندوق بین المللی پول به آمریکا

موزه دفاع مقدس مازندران محل انتقال فرهنگ جهاد است

آمار اساتید انتقالی پیام نور به فنی و حرفه ای

مسأله حجاب فراتر از یک مقوله اجتماعی است

محور کرج - چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

دو حفار غیرمجاز آثار باستانی در مازندران دستگیر شدند

فوت گردشگر گم‌شده در جنگل‌های ساری

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاههای کشاورزی در مازندران

معرفی شخصیت امام(ره) در دستورکار متولیان فرهنگی قرار گیرد

برگزاری مسابقات تکواندو قهرمان قهرمانان تکواندو پسر مازندران

وعده جدید درویش به بازیکنان پرسپولیس

اندیشه های امام خمینی برای نسل کنونی جامعه بازخوانی و تبیین شود

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

افزایش 8 درصدی ماموریت های اورژانس مازندران

شرکت های بین المللی حمل ونقل مازندران تعیین تکلیف می شوند

پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

تولید 21 اثر در نخستین کارگاه طراحی پوستر جوانی جمعیت در بابل

دستگیری 2 حفارغیر مجاز و کشف و ضبط فلزیاب در بهشهر

16 هزار تماس مزاحمی سال گذشته در اورژانس مازندران ثبت شده است

بی حجابی فرهنگ تحمیلی جوامع غربی بر جامعه اسلامی است

محور کرج -چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برداشت توت‌فرنگی در مزارع مازندران

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

یک شهید و هشت زخمی در حمله به مقر حشد الشعبی عراق

واکنش حماس به انفجار‌ها در پایگاه نیرو‌های حشد الشعبی

محور کرج ـ چالوس برای 2 روز مسدود است

یک شهید و 8 مجروح در انفجار پایگاه کالسو در عراق

تاثیر دیپ‌ فیک‌ ها بر انتخابات هند؛ استقبال سیاستمداران از پدیده غیر واقعی (فیلم)

محور کرج -چالوس در 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برنامه های ارتحال امام خمینی(ره) باید پربارتر از گذشته برگزار شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

دشمنان در تلاش برای منفی جلوه دادن طرح نور (عفاف و حجاب) هستند