پیام مازند

آخرين مطالب

در گفتگو با مهر عنوان شد:

خطر اضافه وزن 14 درصد نوزدان 15 تا 23 ماهه سياسي

خطر اضافه وزن 14 درصد نوزدان 15 تا 23 ماهه
  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری - رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: 14 درصد کودکان 15 تا 23 ماهه کشور در معرض خطر اضافه هستند و چاقی تهدیدی جدی در کودکان است.

جلال نوروز خانی در گفتگو با خبرنگار مهر به بیماری‌های غیر واگیر اشاره کرد و گفت: امروزه با تغییر شیوه زندگی، افزایش مصرف غذاهای پرکالری به‌ویژه فست فودها و در مقابل کاهش مصرف سبزی‌ها، لبنیات و حبوبات و کاهش تحرک بدنی، شاهد افزایش شیوع بیماری‌های غیر واگیر ازجمله دیابت، سکته‌های قلبی و مغزی، انواع سرطان‌ها و اضافه‌وزن و چاقی هستیم.
وی بابیان اینکه علت بسیاری از مرگ‌ها در دنیا و در کشور به دلیل بیماری‌های غیر واگیر است، افزود: بر اساس آمارهای موجود روزانه 800 تا 850 در کشور فوت می‌کنند که حدود 46 درصد آن‌ها به علت بیماری‌های قلبی عروقی و 14درصد آن به دلیل سرطان‌ها است.
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه کرد: بررسی‌های انجام‌شده در خصوص علل زمینه‌ای مؤثر در بروز و شیوع بیماری‌های قلبی عروقی ، دیابت، سرطان‌ها و ... نشان می‌دهد که چاقی از عوامل بسیار مهم و جدی در بروز این مشکلات به شمار می‌آید.
نوروز خانی اضافه‌وزن و چاقی پنجمین عامل خطر مرگ‌ومیر در دنیا و سومین عامل خطر در کشور برشمرد و عنوان کرد: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی 44 درصد بار دیابت، 23 درصد بار نارسایی قلبی و بین 7 تا 41 درصد بار سرطان‌های مرتبط را می‌توان به اضافه‌وزن و چاقی نسبت داد.
وی افزایش فشارخون، بیماری‌های قلبی، دیابت، سنگ‌های صفراوی، واریس، بواسیر، افزایش چربی خون، نقرس، آرتروز، کمردرد، تنگی نفس، بیماری‌های کبد و کیسه صفرا، سرطان‌های کولون و رکتوم، پروستات در مردان و سرطان سینه و تخمدان و مشکلات باروری در زنان و کاهش عمر انسان را از عوارض چاقی دانست.
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران بابیان اینکه طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در سال 2016، بیش از 1.9 میلیارد بزرگ‌سالان 18 سال و بالاتر دارای اضافه‌وزن هستند، گفت: از این تعداد بیش از 650 میلیون نفر بزرگ‌سال چاق هستند.
اضافه وزن و چاقی در کودکان تهدیدی جدی است
نوروز خانی افزود: چاقی و اضافه‌وزن به دنبال تغییر در الگوی مصرف غذایی، مصرف بی‌رویه مواد قندی و چربی‌ها، غذاهای چرب و سرخ‌شده، فست فودها و کم‌تحرکی ایجاد می‌شود که در این میان اضافه‌وزن و چاقی در کودکان تهدیدی جدی‌تر از بزرگ‌سالان است.
وی بابیان اینکه چاقی در کودکی و نوجوانی به‌عنوان یک چالش جدی قرن 21 و یک مشکل حاد بهداشت عمومی در جهان مطرح است، گفت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی شیوع جهانی اضافه‌وزن و چاقی دوران کودکی از 4.2 درصد در سال 1990 به 6.7 درصد در سال 2010 افزایش‌یافته است و انتظار می‌رود این روند تا سال 2020 به 9.1 درصد افزایش یابد.
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه کودکان دارای اضافه‌وزن به‌احتمال‌زیاد در آینده بزرگ‌سالان چاقی خواهند بود، بیان کرد: این کودکان نسبت به کودکان بدون اضافه‌وزن به‌احتمال‌زیاد به دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی در سنین جوانی، که به‌نوبه خود با شانس بالاتر مرگ زودرس و ناتوانی بزرگ‌سالی همراه است، مبتلا می‌شوند.
نوروز خانی با اعلام اینکه بر اساس نتایج مطالعه عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در سال 1395 ، حدود 60درصد جمعیت 18 سال و بالاتر در کشور دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند، گفت: چاقی در کودکان و نوجوانان کشور نیز روند افزایشی را طی می‌کند به‌طوری‌که حدود 14درصد کودکان 23-15 ماهه کشور در معرض خطر اضافه‌وزن هستند.
وی بابیان اینکه چاقی در برخی استان‌ها ازجمله مازندران، گیلان،آذربایجان شرقی ، غربی و اردبیل به حدود 20درصد می‌رسد، افزود: مطالعه کاسپین در سال 1394 نیز نشان داده است که در حدود 20 درصد نوجوانان 18-7 ساله کشور دچار چاقی شکمی هستند.
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه کرد: تغذیه ناسالم و مصرف بی‌رویه فست فودها، نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین، شیرینی و شکلات، چیپس و غذاهای سرخ‌شده، مصرف کم سبزی و میوه و منابع غذایی حاوی فیبر در کنار تحرک بدنی ناکافی مهم‌ترین علل بروز اضافه‌وزن و چاقی در کشور بشمار می‌روند.
نوروز خانی تأکید کرد: اقدامات پیشگیرانه همچون انجام مداخلات آموزشی، اصلاح باورها و رفتارهای غلط تغذیه‌ای و فرهنگ‌سازی استفاده از غذاهای سالم در سفره غذایی خانوارها می‌تواند کمک شایانی به رفع معضل چاقی و اضافه‌وزن در جامعه کند.
وی بابیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در راستای اجرای برنامه‌های طرح تحول سلامت اقدام به جذب کارشناسان تغذیه در سطح استان کرده است، گفت: مهم‌ترین فعالیت‌های کارشناسان تغذیه مشاوره و رژیم‌درمانی رایگان افراد چاق، دیابتی، مبتلابه فشارخون بالا و چربی خون بالاو مادران باردار با وزن گیری نامناسب و افرادی که در معرض خطر بیماری‌های قلبی هستند، آموزش تغذیه سالم به عموم مردم، اجرای برنامه‌های مکمل یاری در سطح مدارس، نظارت بر توزیع مواد غذایی مجاز در بوفه مدارس و ... است.
ارتقای وضعیت تغذیه نیازمند تغییر در سبک زندگی است
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: ارتقاء وضعیت تغذیه جامعه نیازمند تغییر در سبک زندگی مردم و اصلاح فرهنگ و باورهای غذایی هر منطقه دارد که بی‌شک اجرای این امربه‌نوبه خود حمایت، همدلی و همکاری سایر سازمان‌ها وادارات با متولیان سلامت در حوزه بهداشت و درمان را می‌طلبد.
نوروز خانی برپایی ایستگاه‌های تن‌سنجی و چادرهای ارائه خدمات مشاوره تغذیه در مکانهای مختلف اعم از ادارات و مکانهای عمومی برای شهروندان، جشنواره‌های غذایی باهدف ترویج فرهنگ استفاده از غذاهای سالم سنتی، کلاسهای آموزشی گسترده جهت گروه‌های سنی مختلف با موضوعات تغذیه‌ای و با اولویت پیشگیری از چاقی و اصلاح عادات نامناسب غذایی و کاهش مصرف قند و نمک و چربی در سطح مراکز خدمات جامع سلامت، خانه‌های بهداشت وادارات مختلف توسط کارشناسان تغذیه استان، همایش‌های پیاده‌روی و جشنواره‌های صبحانه سالم در ادارات و مدارس و مهدکودک‌ها و... را از اقدامات گروه بهبود تغذیه اعلام کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/32038/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل زنجیره انسانی حمایت از عملیات وعده صادق امروز در سواحل مازندران

بازی مرگ و زندگی پرشور‌ها در قائم شهر

راهنمای بازیابی ارزهای دیجیتال دزدیده شده + راهکارهای افزایش امنیت حساب

برخورد بازدارنده دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم

قدردانی فراجا از همکاری مردم در اجرای طرح نور

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

حراست ورزش مامور رسیدگی به چاقوکشی در کشتی!

مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی

گم شدن پول‌هایی که قرار بود خرج بی‌خانمان‌های کالیفرنیا شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

حراست وزارت ورزش به میدان آمد؛ رسیدگی فوری به جنجال چاقوکشی در کشتی مازندران

معرفی نفرات برتر مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی زنان

آغاز جشنواره استانی طنزواره میرماه در محمودآباد

برترین کاراته‌کا‌های ایران مشخص شدند

ضرورت راه‌اندازی خانه هنرمندان در مازندران

600 هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به 5000 روستا

اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق

اهدای گل توسط جمعی از بانوان بابلی به کارکنان نیروی انتظامی برای اجرای طرح نور + تصاویر

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال 30 درصدی می‌شود

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

بازگشت نساجی به خانه برای دیدار حساس با تراکتور

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور شدند

ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

ورود حراست وزارت ورزش و جوانان به اتفاقات مسابقات کشتی در مازندران

بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

توصیه داور مسابقه «میدون» به دانشجویان برای تجارت موفق/ چگونه می‌توان نرم‌افزارهای جهانی را تبدیل به مدل ایرانی کرد؟