پیام مازند

آخرين مطالب

پیش بینی حوادث جدی گرفته شود

خطر تکرار فاجعه در بافت های ناایمن/ تهدید جان 400 هزار مازنی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - آتش سوزی مسجد جامع ساری، زنگ خطر در بافت های فرسوده و قدیمی شهری مازندران را به صدا درآورد چرا که این بافت ها همانند بمب ساعتی آبستن حادثه هستند.

 پیش بینی بروز حادثه در بافت قدیمی و مرکزی شهر ساری که مسجد و بازار در آن واقع شده، چندان دور از ذهن نبود و به رغم هشدارهای مکرر کارشناسان، بازآفرینی و بهسازی این بافت فرسوده موکول به زمانی دیگر شد تا آنکه حادثه آتش سوزی مسجد هزار ساله، متولیان امر را به از خواب غفلت بیدار کرد.
آتش سوزی مسجد جامع ساری با قدمت بیش از هزار ساله زنگ تلنگری است تا فکری به حال بافت های قدیمی و فرسوده دیگر و یا دیگر ابنیه های تاریخی و میراثی مناطق مازندران شود چرا که حادثه هیچگاه خبر نمی کند
38 شهر مازندران دارای بافت فرسوده است و ساری که دررویای کلان‌شهر شدن است، رکورددار این بافت‌های نامناسب و فرسوده است
38 شهر مازندران دارای بافت فرسوده است و ساری که دررویای کلان‌شهر شدن است، رکورددار این بافت‌های نامناسب و فرسوده است. در زیرپوست بافتهای فرسوده و کهنه مازندران، آنجا که کوچه‌های تنگ و موسوم به آشتی‌کنان دارد، بم‌هایی در حال شکل‌گیری است که اگر برای نوسازی و بهسازی آن تلاش نشود، فاجعه خاموش دیگری را رقم خواهد زد.
وقوع سالانه حدود 190 زمین‌لرزه کوچک بزرگ، بروز سیل‌های خسارت‌بار، رانش زمین، آتش‌سوزی و ... ازجمله حوادث و پیامدهایی است که هرسال، تن مازندران را زخمی می‌کند و بار مالی و جانی بر دوش ساکنان این دیار قرار می‌دهد.

چهار هزار و 800 هکتار از مساحت شهری مازندران جزو بافت فرسوده به شمار می‌رود و به‌رغم مشکلات متعدد، در سالهای اخیر بیش از 22 هزار واحد مسکونی مستقر در بافت‌های فرسوده مازندران برای نوسازی به بانک‌ها معرفی‌شده‌اند و درمجموع 15 درصد از مساحت بافت‌های فرسوده استان بهسازی شده است.
طبق آمار، 641 هکتار از مساحت سه هزار هکتاری شهرستان ساری، 347 هکتار از مساحت 2700 هکتاری قائم‌شهر، 420 هکتار از مساحت شهری بابل، 159 هکتار از مساحت آمل، 170 هکتار از مساحت شهری چالوس، 107 هکتار از مساحت شهر نوشهر، 80 هکتار از مساحت شهر تنکابن و... و در استان مازندران فرسوده است که نیاز مبرم به نوسازی دارد .
تاکنون 15 درصد مساحت بافتهای فرسوده استان نوسازی شده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از این ساختمان‌ها و ساختارهای قدیمی با اندکی بازسازی و مدیریت، قابلیت استفاده به‌عنوان موزه، گالری نقاشی، بازارچه صنایع‌دستی و یا با اخذ تمهیداتی قابلیت استفاده به‌عنوان سفره‌خانه‌های سنتی رادارند و ازآنجایی‌که این مکان‌ها عمدتاً موردعلاقه گردشگران قرار می‌گیرند می‌توانند منبع درآمد خوبی نیز برای شهرداری‌ها باشد.
وقوع زمین لرزه های متعدد بافت های فرسوده مازندران را در حوادث ناایمن تر کرده تا جایی که رئیس مرکز لرزه‌نگاری مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه مرکز لرزه‌نگاری ساری به همراه 6 ایستگاه لرزه‌نگاری در مازندران فعال هستند، گفت: فعالیت گسل‌های مازندران رصد می‌شود و مراکز فعال در کنار ثبت و پردازش زلزله‌های استان و کشور کارهای پژوهشی دیگری هم انجام می‌دهند .
جمال باکویی در ادامه سخنانش منطقه غرب مازندران را محل تلاقی دو گسل اصلی در مازندران دانست و خاطرنشان کرد: برای رصد بهتر گسل‌ها و ثبت زمین‌لرزه هابه همراه اطلاع‌رسانی درست در این زمینه ایستگاه لرزه‌نگاری جدیدی در رامسر مدنظر قرارگرفته که در آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
بازآفرینی بافت های فرسوده شهری در دست اجرا است
عبدالله بهادری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیز با اشاره به آغاز بازآفرینی بافت های فرسوده شهری می گوید: بازآفرینی پیاده راه قارن در طول 500 متر و به مساحت 4.8 هکتار اجرا می شود ، هرچند که محدوده اثرگذاری اجرای طرح در برخی حوزه ها شامل مراکز گسترده تری تا مقیاس محدوده شهر نیز می شود.
وی یادآور شد : با حمایت های لازم جهت صیانت از ارزش های محیطی، حفظ کارکرد بافت، عدم قطع ارتباط اجتماعی ساکنین محدوده و دسترسی های محیطی و همچنین تقویت شرایط صیانت از بناهای واجد ارزش ، تمهیدات لازم لحاظ شده است و این پروژه در محدوده محلات نعلبندان، چال مسجد، مسجد جامع اجرا می شود.
مجموع بافت های فرسوده استان مازندران به مساحت چهار هزار و 800 هکتار بوده که در 38 شهر استان مطالعات آن به انجام رسیده است، مجموع جمعیت ساکنان دراین محلات 400 هزار نفر برآورد می شود هرچند که با اعتصاب عرصه های ناکارآمددیگر شامل سکونت گاههای غیر رسمی ،محلات فرودست و بافت های تاریخی جمعیت و مساحت فراتری تحت اثرگذاری قرار می گیرد.
بناهای میراثی و تاریخی شناسایی و آسیب شناسی شود
استاندار مازندران نیز با بیان اینکه آتش سوزی مسجد جامع زنگ تلنگری برای بناهای میراثی و تاریخی استان به شمار می اسلامی خواستار شناسایی بناهای میراثی و آسیب شناسی آن شد تا از بروز حوادثی نظیر مسجد جامع ساری پیشگیری شود.

وی تسریع در پیاده راه قارن را ضروری دانست و گفت: مسیر قارن دارای بافت تاریخی و قدیمی است و پروژه بازآفرینی بافت شهری در مسیر قارن در دستور کار قرار دارد و در طرح آینده میدان ساعت، جمهوری و مسجد بازآفرینی می شود.
وی برق و تاسیسات را سبب آسیب پذیری اماکن تاریخی و میراثی همانند مسجد جامع ساری دانست و گفت: هر بنای میراثی باید یک متولی داشته باشد و به دلیل تعدد بهره برداران، سبب شد تا متولی واحدی در مسجد جامع نداشته باشیم.
استاندار مازندران خواهان تشکیل هیئت امنا برای مسجد جامع ساری شد و گفت: اوقاف نیز موظف شد تا شیوه نامه ای برای اداره مسجد جامع مشخص کند و مسئولیت های مدیر نیز ابلاغ شود.
بیشتر شهرهای مازندران از تجهیزات مدرن مقابله با حریق نظیر نردبان هیدرولیک محروم هستند و وجود ساختمان‌های قدیمی و فرسوده،و کوچه های تنگ و باریک در بافت های فرسوده، نگرانی مردم و شهرداران منطقه را پس از حادثه مسجد جامع بیشتر کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/36936/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت