پیام مازند

آخرين مطالب

سواحل کشور نیاز به طرح مدیریت یکپارچه دارد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر - معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی کشورگفت : تنها راه جلوگیری از تخریب مناطق ساحلی کشور، اجرای طرح مدیریت مناطق یکپارچه ساحلی با همکاری ساکنان مناطق ساحلی و نیز مسئولان دستگاههای اجرایی است.
به گزارش ایرنا ، محمدرضا الله یار در دومین روز از بیست و هفتمین نشست مشترک کارگروه تخصصی ساماندهی ، سواحل و بنادر و کمیته ساماندهی مدیریت سواحل استان مازندران در نوشهر افزود : در قانون پنچ ساله سوم ، ‌چهارم و پنجم توسعه طرح جامع ساحلی مصوب شده که این طرح نیز بخشی از طرح مطالعات یکپارچه ساحلی است که از اوایل دهه 80 شروع شده است .
وی اظهار داشت: در طرح مطالعات یکپارچه ساحلی حدود 18 ارگان مرتبط و نهادهای نظامی و انتظامی همکاری دارند و این طرح در سه مرحله باید اجرایی شود و حتی از طریق شورای عالی معماری شهرسازی نیز به این دستگاه ها ابلاغ شده است .
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت : در این طرح مکانیزیم هایی برای ضمانت اجرایی در نظر گرفته شده است و حتی به مسائل محیط زیست،‌ پدافند غیرعامل ، سیاسی و امنیتی و ظرفیت های دریایی نیز توجه شده است .
الله یار با اشاره به اینکه این طرح، محدوده ساحلی به عمق شش تا 10 کیلومتری دریا را در نظر گرفته است ،گفت : امروز باید برای حفظ مناطق ساحلی تلاش های بیشتری صورت گیرد و ضمن اینکه تاکنون در شناخت پدیده های دریایی نیز اقدامات خوبی انجام گرفته است.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزود: کمیته ساماندهی سواحل نیز از دیگر اقداماتی است که در استان های ساحلی شکل گرفته و البته باید در این حوزه ، نیز فرهنگ سازی شود تا مردم از ابعاد مختلف طرح مدیریت یکپارچه ساحلی آگاهی یابند.‌
مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز اعلام کرد: تاکنون تعداد 458 سازه ساحلی و دریایی در سواحل استانهای شمالی کشور شناسایی شده که 259 سازه فاقد مجوز است.
حمید خلیلی در نشست مشترک کارگروه تخصصی ساماندهی ، سواحل و بنادر و کمیته ساماندهی مدیریت سواحل استان مازندران در نوشهر افزود : 138 مورد از این سازه ها تخریب شده ، 32 مورد مجوز آنان منقضی شده و 29 مورد هم دارای مجوز هستند.
وی گفت : از این تعداد هم 330 مورد در مازندران، 104 سازه در گیلان و 24 مورد نیز در استان گلستان وجود دارد.
مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوری کشور خاطر نشان کرد : از تعداد سازه های تخریبی، 127 مورد در مازندران 10 مورد در گیلان و یک مورد در گلستان وجود داشته است.
خلیلی با بیان اینکه بیشترین درصد مالکیت سازه های سواحل شمالی کشور مربوط به بخش خصوصی است، گفت : 22 درصد از ساخت و سازهای غیر مجاز استانهای شمالی کشور دولتی و بقیه بخش خصوصی هستند.
وی خاطر نشان کرد : براساس نوع کاربری هم 91 درصد سازه های سواحل شمالی را سازه های تفریحی و مابقی تجاری، شیلاتی و صنعتی تشکیل می دهد
وی ادامه داد: 94 درصد از سازه های غیرمجاز در مازندران ، 84 درصد در گیلان و 42 درصد در استان گلستان در بخش گردشگری استفاده می شوند.
مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور خواستار عدم تخصیص تسهیلات برای سازه های غیر مجاز شد و اظهار داشت: در 3 استان شمالی نیز باید شعب اختصاصی و کمیته های ساماندهی سواحل نیز با حضور مسئولان شهرستانی برگزار شود و همچنین نقشه حدنگار (کاداستر) هرچه سریعتر برای مشخص شدن حدود تصرفات استخراج شود.
خلیلی افزود : همچنین در سال های اخیر مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور(ICZM) با موضوع کمیته ساماندهی و مدیریت در هشت استان ساحلی کشور به ریاست استانداران و دبیری مدیران کل بنادر و دریانوردی استان های ساحلی ابلاغ شده است.
بیست و هفتمین نشست مشترک کارگروه تخصصی ساماندهی سواحل و بنادر، کار ویژه مرز شورای امنیت کشور و کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان مازندران با عنوان شورای حفظ حقوق بیت المال استان های شمالی از روز گذشته باحضور کارشناسان در اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران منطقه ویژه اقتصادی نوشهر آغاز شده و امروز هم ادامه دارد.
بررسی میزان همکاری سازمان های دولتی، مراجع قضایی ، نیروهای مسلح ، شهرداری ها با سازمان بنادر و دریانوردی،‌ بررسی تحقق مصوبه کارویژه مرز شورای امنیت ملی مبنی بر ایجاد شعب تخصصی از سوی قوه قضائیه به منظور تسریع در رسیدگی به جرائم دریایی و جلوگیری از اطاله دادرسی ، ساخت و بهره برداری از سازه ها و تاسیسات دریایی از سوی دستگاههای دولتی ، نظامی ، انتظامی ، مناطق آزاد تجاری ، صنعتی و ویژه اقتصادی ، شهرداری ها و بخش خصوصی از مهم ترین اهداف این نشست اعلام شده است.
7078/ 1602/ /1295/

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/36946/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استقبال مازندرانی ها از طرح « نور» مطلوب است/ دستگیری تعداد اندک

لزوم تدبیر جدی برای پرداخت مطالبات پزشکان خانواده

مدیرعامل استقلال ملاثانی:آماده بازی بودیم ولی به ورزشگاه راهمان ندادند،آیا گناه کردیم؟/ بودجه کل تیم ما به اندازه یک بازیکن فولاد است

طرح ویژه بازرسی از بازار لاستیک خودرو

رقابت 38 هزار داوطلب آزمون سراسری از فردا در مازندران

میر جلیلی:اردوی راهیان نور فرصتی برای آشنایی با شهداست

آغاز طرح نظارت بر مراکز عمده توزیع لاستیک در مازندران

آسمان مازندران امروز ابری و باران پراکنده

خط کشی 100 کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

تولید بیش از 587 میلیون کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا

طغیان رودخانه میرود در بابل

آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل

ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد

وزیر ناتوان و برکنار شده چطور استاندار مازندران می‌شود؟

پیش‌بینی 80 درصدی نشاء مکانیزه در بهشهر

شرایط ترافیکی و جوی در راه‌های مازندران

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

ضبط و معدوم‌سازی 700 کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر

تخصیص 108 میلیارد اعتبار برای طرح های آب و خاک محمودآباد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

پرده جدیدی از شبکه نمایش‌های خانگی؛ آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟

انسداد 10 محور روستایی براثر سیلاب بهاری در مازندران

مهدوی سرپرست ورزش وجوانان نکا شد

نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی دربهشهر

ضارب 3 دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است

تداوم بارش باران تا ظهر امروز در مازندران

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شماره دو پسران سروش معرفی شد

ارسال پیامک واریز اشتباهی شگرد کلاهبرداری مرد زندانی

فراجا اطلاعیه مهم صادر کرد+ جزئیات

ضارب متواری دانش آموزان آملی دستگیر شد

شگرد عجیب کلاهبرداری مرد جوان از داخل زندان

آغاز توزیع تخم نوغان در مازندران

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

اجری موفق طرح نور در کرمانشاه

نخستین نشاء مکانیزه برنج در بهشهر

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

راهیابی دانشجوی دانشگاه آزاد نور به اردوی تیم ملی امید بوکس

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است