پیام مازند

آخرين مطالب

ساماندهی بازارهای محلی مازندران ؛ واجب اما فراموش شده اقتصادي

ساماندهی بازارهای محلی مازندران ؛ واجب اما فراموش شده
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - بازارهای محلی مازندران به عنوان قدیمی ترین فضای کسب و کار در حالی به خاطر عرضه بومی ترین محصولات همواره مورد استقبال هستند که فعالان این بازار از نبود حداقل امکانات در این مکان ها گله دارند.
  در تمامی شهرهای مازندران یک یا چند بازار محلی فعالیت دارد و هر روز روستاییان محصولات تولیدی خود از جمله مرغ ، اردک ، سبزیجات ، میوه جات و انواع ترشی ، رب ، مربا و دیگر محصولات مربوط به همان فصول را در این فضا عرضه می کنند .
این نوع بازارها به لحاظ اینکه فرصتی را برای خریداران ایجاد می کند تا بدون واسطه و دلال بازی به صورت مستقیم محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند ، همواره مورد توجه قرار داشته است و حتی مسافرانی که یک بار طعم خرید از این نوع بازارها را چشیده اند برای حضور در این فضاها لحظه شماری می کنند.
مشاهدات عینی  نشان می دهد زنان که فروشندگان اصلی در بازارهای محلی مازندران هستند از نخستین ساعات روز سبد به دست و کیسه به سر راهی این بازارها می شوند تا درآمدی از محل فروش محصولاتشان کسب کنند.
برغم حضور و استقبال چشمگیر خریداران بومی و حتی مسافران و گردشگران برای تامین کالاهایشان از این بازارهای محلی ، اما نیم نگاهی به وضعیت سازه ای این بازارها نشان می دهد که این محیط ها نه تنها محلی مناسب و در خور شان فروشندگان و خریداران نیست بلکه از نظر ایمنی نیز دچار مشکل هستند.
چند عدد میله آهنی که داخل سطل های پر از شن کاشته می شود و پارچه های برزنتی و کیسه های نایلونی که به عنوان سقف بالای سر فروشندگان این بازارها پهن می شود تنها زیر ساخت های موجود برای فعالیت این افراد است .
این سازه های موقت نه تنها قادر نیست فروشندگان و خریداران این بازارها را از باد و باران های سیل آسای فصول سرد سال یا گرمای سوزان هوای شرجی مازندران حفظ کند ، بلکه به محیطی خطرآفرین و دردسر ساز برایشان مبدل شده است .
** سایه ناامنی بر سر فروشندگان بازارهای محلی
یک بانوی 55 ساله که پس از فوت همسرش برای کسب و کار به فروشندگی در بازار محلی کفشگرکلای قائمشهر روی آورده است  گفت : در باغچه منزلم در روستای بالا لموک قائمشهر علاوه بر پرورش پرندگان بومی همچون مرغ ، اردک و غاز ، به کشت سبزیجات و تولید میوه مشغول هستم .
وی که خودش را سرپرست پنج فرزندش معرفی کرد ، افزود : برای تامین هزینه های زندگی با فروش این تولیدات ، درآمد اندکی کسب می کنم که برای زندگیمان خرج می شود .
او ادامه داد : تمام مشکلات در مسیر تولید محصولات یک طرف ، اما بار مشکلات برای فروش آنها بسیار سنگین و سخت است .
به گفته این بانوی قائمشهری ، بازارهای محلی به دلیل مراجعه و حضور پرشمار خریداران فرصت خوبی برای عرضه محصولات است اما در این بازار امکانات خاصی برای عرضه و فروش وجود ندارد .
وی توضیح داد : من و دیگر فروشندگان ، در روزهای گرم و سرد سال در شرایط نامناسب بازارهای محلی ، محصولاتمان را می فروشیم و به خاطر احتیاج چاره ای بجز تحمل این شرایط نداریم .
رضا محمدی از فروشندگان جوان که سالها در بازارهای محلی شهرهای مازندران فروشندگی می کند ، گفت : به دلیل نبود فضای مناسب برای استقرار غرفه ها ، همواره در زمان برپایی بازار با مشکلات مواجه هستیم .
وی عنوان کرد : البته فروشندگان در بازارهای محلی به خاطر نیاز مالی که دارند در مقابل این مشکلات عقب نشینی نمی کنند و با تمام کمبودهای آن دست و پنجه نرم می کنند و به همین خاطر در نبود غرفه در این بازارها ، فروشندگان با کارتن و جعبه های پلاستیکی یا چوبی مبادرت به ایجاد دکه های دست ساز می کنند تا بتوانند محصولاتشان را از گرد و خاک ایمن نگه بدارند .
میثم که خود از خریداران پر و پاقرص چهارشنبه بازار بهشهر است  گفت : سالهاست این بازار در محوطه ای واقع در انتهای خیابان هنر و خیابان های همجوار فعال برپاست .
وی افزود : این بازار از نظر موقعیت مکانی در نقطه خوبی از شهر به لحاظ دسترسی قرار دارد اما از نظر فضای فیزیکی وضعیت خوشایندی برای آن وجود ندارد .
این جوان بهشهری در توصیف نحوه عرضه محصولات فروشندگان در این بازار گفت : فعالیت تعداد پرشمار فروشنده زن و مرد در این بازار بدون سقف و یا با سقف های نایلونی ، منظره ناخوشایندی ایجاد می کند.
براساس بند پنج ماده 55 قانون شهرداری ها ، ایجاد و مناسب سازی بازارهای محلی از وظایف شهرداری هاست و این نهاد ملزم به تهیه زمین و ایجاد بازار و همچنین تعبیه غرفه هایی برای عرضه محصولات در این بازار است .
در حالی که بازارهای محلی در مازندران قدمت طولانی دارند ، اگر در هر یک از برهه های زمانی بخشی از کارهای مربوط به ایجاد زیر ساخت در این بازارها انجام می شد می توان ادعا کرد تمامی بازارهای محلی استان اکنون شرایط مطلوبی داشتند .
** قدم های اولیه برای بازارهای محلی
چهارشنبه بازار بهشهر از جمله بازارهای محلی مازندران که سابقه فعالیت زیادی دارد و این بازار با وجود قدمت بالای فعالیتش ، در زمین باز 15 هزار متری انتهای خیابان هنر و خیابان های اطراف این محوطه فعال است .
شهردار بهشهر نیز با تایید خالی بودن چهارشنبه بازار بهشهر از امکانات و زیرساخت های لازم  گفت : برای تامین فضا به همراه زیر ساخت های آن شهرداری درخواست خرید زمینی را برای این منظور داده است .
یاسر فیروزی بخشی از دلایل عملی نشدن ایجاد زیر ساخت های لازم برای بازار محلی در این شهر را ناشی از عدم موافقت اعضای شورای اسلامی این شهر برای خرید زمین ذکر کرد .
وی افزود : با توجه به مخالفت برای تامین زمین ، شهرداری بهشهر در فضای پیش بینی شده برای ایجاد پارک حاشیه ای در کمربندی این شهر ، برنامه ایجاد فضایی برای بازار محلی با مشارکت بخش خصوصی را در دستور کار قرار داده است .
به گفته شهردار بهشهر در این فضای 22 هزار متری که برای ایجاد بازار در نظر گرفته شد در فاز نخست برنامه استقرار بازار و در برنامه های بعدی فراهم کردن زیر ساخت هایی نظیر ایجاد غرفه اجرایی می شود .
براساس اعلام اداره کل امور شهری استانداری مازندران 80 بازار محلی که مکانی برای عرضه محصولات و تولیدات روستاییان و یا تولیدات روستایی است در شهرهای استان دایر هستند .
کارشناس حوزه بازارهای محلی دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران در این باره گفت : بجز محدودی از شهرها ، در دیگر شهرهای استان یک تا چند بازار محلی وجود دارد که تولیدات کشاورزی و دامی روستاییان در آنها توسط خودشان عرضه می شود .
جابر کریمی افزود : شهرداری ها با در اختیار گذاشتن معابر و خیابان هایی مشخص به نوعی به فروشندگان محلی اجازه برپایی این بازارها برای عرضه و فروش محصولات را می دهند .
وی در خصوص نهاد متولی ایجاد بازارهای محلی ، گفت : براساس بند پنج قانون 55 شهرداری ها ، شهرداری نهاد متولی ایجاد این بازارها و فراهم کردن زیر ساخت های لازم فعالیت در آن است .
** ساماندهی بازارهای محلی
کارشناس امور شهری استانداری مازندران افزود : تاکنون چند بازار محلی با فضای مناسب و غرفه بندی شده در استان دایر است .
وی از رویان و نوشهر به عنوان شهرهایی نام برد که شهرداری این شهرها بازار محلی با محیط مناسب و امن ایجاد کرده اند .
کریمی از اجرای برنامه ساماندهی بازارهای محلی در مازندران خبرداد و گفت : شهرداری ها موظف شده اند تا برای ایجاد بازارهای مناسب با زیر ساخت های لازم اقدام کنند .
مازندران حدود سه میلیون و 300 هزار نفری جمعیت دارد و سالانه 30 میلیون مسافر به این استان می آیند .
بازارهای محلی با توجه به شکل و شمایل بومی و سنتی محصولات ، فروشندگان و نحوه داد و ستد در آن خود به نوعی جاذبه ای برای گردشگران و مسافران به شمار می رود که با فضاسازی مناسب می توان استفاده بیشتر از این فضای گردشگری را فراهم کرد .
    

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/37946/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است