پیام مازند

آخرين مطالب

بهار موسیقی در مازندران آغاز شد

سمفونی موسیقی فراموش شده البرزنشینان در «لیلم» فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - «لیلم» روایتگر موسیقی البرزنشینان و مردمان شمال ایران است که در هیاهوی زمانه می کوشند تا نوای آواز محلی و سازهای فراموش شده موسیقی نواحی را جان بخشند.

 هنرمندان موسیقی و بومی نواحی البرزنشینان ایران برای سومین سال متوالی در جشنواره موسیقی بومی و محلی گردهم آمدند تا نوای خوش سازهای محلی را که از خاطره ها رفته، دوباره طنین انداز کنند.
جشنواره موسیقی نواحی البرزنشینان لیلم برای سومین سال، رنگ بین المللی به خود گرفته و گروهای البرزنشین، مازندرانی و بین المللی از امروز به مدت چهار روز در پنج شهر مازندران و سمنان به رقابت می کنند.
محسن محمدی دبیر جشنواره موسیقی البرزنشینان لیلم با بیان اینکه این جشنواره تلاشی است برای رونق و احیای موسیقی ایینی و بومی البرزنشینان و پرداختن به آثاری که درفرهنگ کهن مردمان این سامان ریشه دوانیده است می گوید: حضور و همراهی 889 هنرمند موسیقی بومی در بخش های انفرادی، گروهی، مازندرانی، البرزنشین، نواحی و بین الملل از افتخارات سه دوره برپایی جشنواره موسیقی بومی لیلم است.
وی ادامه می دهد: رویدادی که توانسته محل هنرنمایی هنرمندانی باشد که داشته های موسیقیایی مردمان شمالی و ایران زمین را روایت می کنند و می کوشند تا هویت بومی این سامان در هیاهوی زندگی امروز زنده بماند.

  شنیدن نوای خوش آواز محلی، دسرکوتن، دوتار، سرنا، غرنه، کمانچه محلی، تشت نوازی، لله وا و منظومه خوانی در هیاهوی ماشین ها را باید به فال نیک گرفت و به گفته محمود شالویی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، منظومه خوانی، قدردانی از اساتیدی که بیشترین هنرجو و شاگرد را به جشنواره معرفی کرده اند، برگزاری کارگاه ،موزشی و پژوهشی موسیقی اقوام، اجرای اساتید سرشناس موسیقی مازندران ودعوت از برترین گروههای موسیقی نواحی ایران ازجمله رویدادهای مهم سومین جشنواره تجربه لیلم محسوب می شوند.
وی با اشاره به اینکه مخاطبان مازندرانی و گردشگران در جشنواره امسال شاهد 59 اجرا خواهند بود که در شش شهرستان برگزار می شود افزود: اجرای های عمومی جشنواره لیلم موجب شده تا برخلاف سایر جشنواره ها شاهد بهره مندی طیف گسترده تری از مردم از یک رویداد فرهنگی و هنری بومی باشیم.
هنرنمایی 11 گروه مازندرانی، شش گروه البرزنشین، شش گروه نواحی ایران و سه گروه خارجی در روزهای تابستانی مازندران نشاط و شادابی را به مخاطبان هدیه خواهد کرد
وی افزود: بی تردید هنرنمایی 11 گروه مازندرانی، شش گروه البرزنشین، شش گروه نواحی ایران و سه گروه خارجی در روزهای تابستانی مازندران نشاط و شادابی را به مخاطبان هدیه خواهد کرد وسه گروه هنری از کشورهای افغانستان ، آذربایجان و قزاقستان در جشنواره امسال هنرنمایی می کنند.
سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان با عنوان لیلم در دو بخش رقابتی به صورت انفرادی و گروهی و جنبی برگزار می شود که بخش جنبی جشنواره شامل اجرای گروه‌های موسیقی استان‌های البرزنشین، گروه‌های موسیقی نواحی ایران و گروه‌های موسیقی بین‌الملل خواهد بود.
مهدی غلامی مجری برپایی جشنواره نیز می گوید: حضور کشورهای خارجی در جشنواره لیلم بیانگر ردپای فرهنگ و موسیقی البرزنشینان در خارج از مرزهای ایران است که منطقه وسیعی را شامل می شود.

وی ادامه داد: پنج گروه از استان های سیستان و بلوچستان ، خراسان رضوی ، لرستان و هرمزگان نیز در جشنواره امسال هنر نمایی می کنند.
به گفته غلامی، 129 هنرمند موسیقی مازندران با سازهای مختلف بومی موفق شده اند به مرحله رقابتی سومین دوره از جشنواره البرز نشینان راه یابند و این تعداد از میان 162 هنرمند موسیقی بومی مازندران که در جشنواره ثبت نام کرده بودند، برگزیده شدند.
وی افزود: هنرمندان برگزیده در هفت ساز بومی جغرافیای البرز ، رشته منظومه خوانی ، آواز محلی و در یک تیم گروهی با یکدیگر رقابت خواهند کرد، در رشته آواز محلی 29 نفر ، دسرکوتن 21 شرکت کننده ، دوتار 24 و در غرنه چهار نفر از سراسر استان بایکدیگر رقابت خواهند کرد.
  در رشته های کمانچه 13 نفر ، للِه وا 18 نفر ، منظومه خوانی 2 نفر ، سرنا نوازی پنج نفر و تست نوازی 13 نفر از هنر مندان استان به مرحله رقابتی جشنواره لیلم راه یافتند و در بخش گروهی مازندران نیز هشت تیم از شهرستان های ساری ، آمل ، بهشهر ، جویبار و سوادکوه توانستند به مرحله رقابتی جشنواره راه یابند.
همچنین در بخش البرزنشینان نیز 6 گروه با حضور 36 هنرمند برای حضور در دوره رقابتی جشنواره برگزیده شدند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/38000/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل