پیام مازند

آخرين مطالب

فصل سوم کاوش های وستمین شروع شد

نجات گوردخمه های اشکانی از زیر تیغ بلدوزرها فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - کاوش های باستانی گورستان دوره اسلامی و جنگجویان اشکانی در«وستمین» به فصل سوم رسید و این محوطه باستانی را از زیر تیغ بلدورزها برای اجرای طرح گازرسانی نجات داد.

سومین فصل کاوش گورستان جنگجویان دوره اشکانی درحالی در وستمین کیاسر آغاز شد که پیش بینی های باستان شناسان حکایت از وجود 250 گوردخمه در این منطقه دارد، وستمین منطقه باستانی در جغرافیاسی سیاسی دوره اشکانیان است که کاوش های باستانی در آن، یافته های پژوهشی جدیدی را نصیب باستان شناسان کرده است.
بررسی‌های ابتدایی در محوطه و گورستان وستمین کیاسر ساری نشان داد که یافته‌های فرهنگی کشف شده در این محوطه به دوران اشکانی( 250پیش از میلاد -224میلادی) تعلق دارد و کاوش اضطراری در محوطه وستمین در جریان خط انتقال گازبه استان‌های شمالی؛ از قوشه سمنان تا نیروگاه نکا صورت گرفت و از سال 88کار مطالعات در این محوطه شروع و در سال 94مجوز رسمی برای کاوش نجات بخشی از طرف پژوهشکده باستان شناسی صادر شده است.
در ابتدا قرار بود که با کاوش و شناسایی آثار مسیرانتقال لوله باز شود ولی بعد از مدت کوتاهی گروه با کشف گور دخمه‌ها پی به مهم بودن سایت برد و کاوش‌های باستان شناسی در مسیر خط لوله گاز شروع شد. اشکانیان حکومتی فئودالی داشته اند از سوی دیگر جنگ‌های پارتیزانی که متفقین از آن برای مقابله با متحدین در جنگ جهانی دوم استفاده کردند الهام گرفته از شیوه‌های جنگی پارتها بوده است و از آنجا که اسب برای جنگجویان اشکانی بسیار مهم بوده و به دلیل اعتقاد آنها به دنیای پس از مرگ در هنگام تدفین، اسب فرد را هم به خاک می‌سپردند تا وقتی بیدار شد بتواند از اسبش استفاده کند.

وستمین سایت موزه می شود
سومین فصل کاوش محوطه باستانی وستمین از اول مردادماه آغاز شد و به گفته سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران تا 45 روز ادامه دارد و این فصل کاوش با هدف اتمام تعیین عرصه و حریم محوطه مذکور و آماده سازی بستر ایجاد سایت موزه در وستمین با اعتباری قریب به دو میلیارد ریال از اول مرداد ماه سال جاری به مدت 45 روز صورت می گیرد .
وی اظهار داشت: با ورود هیئت ایتالیایی به عنوان مشاور تهیه طرح سایت موزه، پیگیری برای تبدیل این محوطه باستانی منحصر به فرد به عنوان یکی از سایت موزه های شاخص کشور به طور جدی ادامه دارد.
کشف گورستان اسلامی در حفاری های گذشته
وی به کشف گورستان اسلامی در حفاری فصل گذشته این محوطه باستانی اشاره کرد و افزود: کشف این گورستان در نوع خودش با توجه به تدفین دوره اسلامی و تدفین اشیا در کنار آنها بی نظیر است .
وستمین در شهر کیاسر شهرستان ساری استان مازندران قرار دارد و نخستین فصل کاوش ان نیز از سال 94 همزمان با ثبت این محوطه باستانی در لیست آثار ملی کشور آغاز شد. در عین حال عبدالمطلب شریقی سرپرست کاوش های باستان شناسی وستمین نیز درباره این کاوش ها با بیان اینکه وستمین به عنوان یک محوطه اشکانی منحصربفرد در جغرافیای سیاسی اشکانی است، می گوید: کاوش باستان شناسی در این محوطه در سال 94 با جانمایی آن در نقشه باستان شناسی کشور و ثبت این اثر تاریخی در لیست آثار ملی آغاز شد که با کشف آثار بدست آمده احتمال وجود بقایای اشکانی در این محوطه به طور حتم تایید شد .
وی افزود: با شروع فصل جدید کاوش که هم اکنون در حال انجام است، با کشف آثار بدست آمده دوره پیش از تاریخ تا صفویه هم رویت شد و کاوش 12 گور دخمه از 60 دخمه گور که در سال 94 کشف شده بود، نیز به پایان رسید .
سرپرست کاوش های باستان شناسی وستمین یادآور شد: پیش بینی می شود 250 دخمه در این منطقه وجود داشته باشد که تاکنون دو گونه تدفین از مجموع 13 مدل تدفین در زمان اشکانی معمول بوده در محوطه تاریخی وستمن کشف شده است.
خط گاز دو سایت خوب میراثی را تخریب کرد
وی با اشاره به اینکه شرکت گاز از شهر صد دروازه دامغان یک خط 42 اینچ به نیروگاه شهید سلیمی نکا وصل می کند، اظهار داشت: این مسیر را ادامه داده و متاسفانه دو سایت خوب شامل تپه ترکام حصاری و وستمین سایت استقراری، گورستان و چشمه آب فعال را با بولدزر تخریب می کنند.
محوطه تاریخی وستمین ازگورستان غربی، گورستان شرقی، محوطه استقراری و قلعه تشکیل شده است و گورستان غربی محوطه دارای معماری منحصر به فردی از نوع دخمه‌ای است و به گفته باستان شناسان، نمونه این گور دخمه‌ها تا کنون در گستره جغرافیایی فرهنگی اشکانیان مشاهده نشده است .

معماری گوردخمه‌های گورستان وستمین دارای سه بخش شامل فضای مستطیل شکل یا راهرو، ورودی یا درگاه بین راهرو و دخمه، اتاق دخمه است و در گورستان غربی یا گور دخمه، تدفین‌ها از نوع دسته جمعی است که تعداد افرادی که درون دخمه‌ها دفن شده اند از یک تا پنج تدفین متفاوت اند و به نظر می رسد این گورها خانوادگی باشند .
شکل تدفین‌ها عمدتا چمباتمه ای بوده و جهت تدفین نیز شرقی –غربی است به طوریکه سر آنها به سمت شرق و پاهایشان به طرف غرب است، در برخی از گورها جهت تغییر کرده اما غالب تدفین‌ها شرقی –غربی هستند ، از آنجایی که به نظر می رسد گورها خانوادگی باشند در برخی از موارد که درون دخمه جایی برای تدفین جدید نبود، استخوان و اشیا تدفین قدیمی تر را به درون فضای مستطیل شکل یا راهرو منتقل کرده و تدفین جدید را جای آن قرار داده اند و تک گور دخمه‌ها شناسنامه دارند که برای این کار تمامی محوطه در چهارخانه‌های 10در 10 یعنی 100متر مربع نقشه برداری و شبکه بندی شده است .
جنس اشیا به دست آمده از سفال، فلز، شیشه، قیر، سنگ، انگشتر، گردنبند، مهر، سرچیکان، سر نیزه، سردوک، مهره‌ها و ...است و اشیا سفالی شامل ظروف، مهره و سر دوک هستند و در این گورستان در کنار اجساد، یافته هایی همچون ابزار جنگی، سرپیکان، سر نیزه، شمشیر، اشیای تزیینی، گوشواره، دستبند، انگشتر مهر و گردنبندهای مهره ای از جنس شیشه کشف شده است و بی شک سومین فصل کاوش، یافته های جدیدی از لایه های تاریخی اشکانیان را فراروی باستان شناسان قرار خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/39018/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است