آخرين مطالب

جاده هاي بابل ناامن براي مردم مقالات

جاده هاي بابل ناامن براي مردم

  بزرگنمايي:

مازن انلاين- شهرستان 520 هزار نفري بابل داراي شش بخش و هفت شهر است که تصادفات پي در پي در جاده هاي اين شهرستان موجب نگراني مردم منطقه و خانواده ها را فراهم کرده است. جاده هاي مسير بابل به آمل ، جاده شهيد صالحي منتهي به بندپي شرقي، جاده خشرودپي منتهي به بخش بندپي غربي، جاده گنج افروز به بابلکنار منتهي به لفور، جاده بابل به بهنمير و جاده بابل به قائمشهر از جمله جاده هاي شهرستان بابل است. عمق فاجعه تصادف در جاده هاي بابل به حدي است که نه تنها مرگ هاي گروهي صورت مي گيرد بلکه در هفته گذشته متاسفانه در طول 24 ساعت سه تن از بابلي ها در کنارگذر جنوبي اين شهرستان جان خود را از دست داده اند. بدون ترديد بروز تصادفات منجر به مرگ در بابل مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد و رفع علت هاي اين تصادفات از سوي مسئولين مربوطه مي تواند بخشي از استرس حاکم در جاده هاي بابل را کاهش دهد. جاده بابل به بهنمير بدليل نداشتن شانه خاکي و وجود شاليزار و مزارع کشاورزي در حاشيه جاده سبب شده است تا رانندگان و عابران راه فراري در موارد خطر نداشته باشند که همه ساله شاهد انحراف خودروها به داخل زمين هاي کشاورزي هستيم . جاده شهيد صالحي نيز که يکي از جاده هاي پر خطر در سطح مازندران محسوب مي شد در چند سال اخير بدليل نصب گاردريل و نصب چراغ هاي روشنايي و نيز تعريض جاده ها و راه اندازي سرعت گيرها دراين جاده اگر چه برتصادفات منجر به فوت و نيز تصادفات شاخ به شاخ خودروها کاسته است ولي همچنان بدليل شلوغي بيش از حد اين جاده شاهد تصادفات متعدد هستيم . جاده خشرودپي در بخش بندپي غربي بابل نيز بدليل کم عرض بودن و نيز نبود گارديل ها دليل اصلي تصادفات است و اين موضوع در جاده قديم بابل به آمل نيز به همين صورت است و اگر علائم راهنمايي و رانندگي و نيز حاشيه جاده هاي آن که در دست احداث است هر چه زودتر ترميم نشود بايد شاهد حوادث ديگري بود که قابل جبران نخواهد بود. جاده جديد بابل به آمل اگر چه در سال هاي اخير تعريض صورت گرفته است و چهار بانده شده ولي متاسفانه بدليل وجود دوربرگردان هاي غير استاندارد خطر تصادفات براي رانندگان وجود دارد که رفع اين مشکل مساعدت مسئولين را مي طلبد. رييس مرکز فوريت هاي پزشکي اورژانس 115 بابل در اين رابطه گفت که در سال گذشته تعداد چهار هزار و 368 مورد ماموريت با موضوع تصادف از سوي اين مرکز انجام شده است که از اين تعداد 226 مورد مصدوم در محل حادثه درمان و سه هزار و 323 مصدوم جهت ادامه عمليات درماني به بيمارستان انتقال يافتند. احمد محمدپور افزود: همچنين در اين ماموريت ها تعداد يک هزار و 80 نفر از مصدومين تصادفات در اين شهرستان حاضر به انتقال به بيمارستان نشده اند. وي گفت: در سال گذشته 34 نفر در حوادث تصادفات در شهرستان بابل در محل حادثه به دليل شدت جراحات وارده و خونريزي در دم جان سپردند. وي اظهارداشت: در چهارماهه نخست سالجاري يک هزار و 683 ماموريت تصادف از سوي اورژانس 115بابل انجام شد که از اين تعداد 82 مصدوم در محل حادثه درمان و يک هزار و 32 مصدوم به بيمارستان انتقال يافتند و 360 مصدوم نيز حاضر به انتقال به بيمارستان نشده اند. وي بيان کرد: متاسفانه در چهار ماه نخست سالجاري 13 نفر در محل حادثه تصادف به علت شدت جراحات و خونريزي در اين شهرستان در دم جان سپردند. نقطه قابل توجه اين است که برخي از مصدومين حوادث رانندگي بعد از اينکه به بيمارستان منتقل شده اند به علت عوارض ناشي از حوادث رانندگي بعد از مدت زماني جانشان را از دست مي دهند. عباس لطيفي کارشناس ارشد عمران و راهسازي بيان کرد: يکي از دلايل آمار بالاي تصادف در جاده هاي بابل عدم وجود کنار گذر از يک سو و عدم تعرض و نبود شانه خاکي در جاده هاي منتهي به جنوب شهرستان مي باشد. وي اظهارداشت: علاوه براين موارد رانش هاي جاده اي که بعد از بارش شديد در فروردين امسال رخ داده است و متاسفانه تاکنون براي ترميم آن اقدامي نشده است آمار اين تصادفات را بالا برده است. وي افزود: متاسفانه جاده هايي در شهرستان بابل وجود دارد که نزديک به 60 سال از احداث آن مي گذرد اما هيچ تعريض و افزايش باند در آن صورت نگرفته است که اين امر براي شهرستاني که بيش از نيم ميليون نفر از جمعيت را در خود جاي داده است و از سويي ديگر پذيراي ميليون ها مسافر و گردشگر مي باشد ، قابل قبول نمي باشد. "فريد صادقي" يکي از رانندگاني که 40 سال در جاده بابل به بابلکنار مسافر جابجا مي کند گفت:علاوه بر جاده هاي ناهموار که از سوي کارشناسان به عنوان يک عامل اصلي در تصادفات مطرح مي شود و به نظر مي رسد که درست است، متاسفانه در سال هاي اخير بي تجربه گي رانندگان و يا سرعت غير مجاز و جوان بودن راننده يکي ديگر از عوامل بسيار مهم در افزايش آمار تصادفات مرگبار در شهرستان بابل است. وي ادامه داد: عده اي از جوانان حتي تحصيل کرده ها به علت عدم شغل مناسب مجبور به مسافر کشي شده اند و حضور اين افراد جاده ها را بسيار شلوغ کرده است که اين عوامل هم در آمار تصادفات نقش زيادي دارد. نماينده مردم بابل و عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: متاسفانه شهرستان بابل در صدر آمار منجر به فوت در سطح استان مازندران قرار دارد که يکي از دلايل فراواني آن نقاط حادثه خيز در راههاي مواصلاتي اين شهرستان مي باشد. حسين نيازآذري افزود: از وزارت راه و شهرسازي انتظار مي رود که حداقل اين نقاط حادثه خيز را که جان هموطنان ما را به خطر مي اندازد و قتلگاه جوانان اين شهرستان شده است را اصلاح و بهسازي کند. وي بيان کرد: همچنين از پليس راهور هم انتظار داريم که شبکه پوششي خود را در تمامي جاده هاي بابل گسترش دهد که اين امر در پيشگيري از وقوع تصادفات نقشي اساسي دارد. وي گفت: نصب علائم هشدار دهنده براي افزايش ايمني راهها اقدام مناسبي است که مجددانه از راهداري و حمل و نقل استان مي خواهيم نسبت به اين موضوع اهتمام داشته باشد. وي اظهارداشت: در هر صورت مردم از وضعيت بسيار خطرناک جاده ها و فقدان شرايط ايمني ناراضي و نگران هستند و از دولت انتظار اقدامات پيشگيرانه را دارند. وي افزود: البته مردم به خصوص جوانان و کشاورزان نيز بايد با توجه به شرايط جاده ها مقررات و قانون راهنمايي و رانندگي را بيشتر رعايت کنند. نيازآذري مجددانه از استانداري، سازمان مديريت بحران و اداره کل راه و شهرسازي مازندران خواست براي کاهش خطرات ناشي از تصادفات مرگبار در جاده هاي بابل اهتمام بيشتري داشته باشند. رئيس اداره راه و شهرسازي بابل نيز گفت: قالب تصادفاتي که در شهرستان بابل رخ مي دهد به علت سرعت زياد رانندگان است و همچنين تعداد زيادي از اين تصادفات در روستاها اتفاق مي افتد. "محمدرضا بازيار" در پاسخ به اين سئوال که چرا برخي از جاده هاي جنوب بابل فاقد شانه خاکي است ، افزود: در جاده هايي که فاقد شانه است زمين ها بايد مورد تملک قرار گيرد تا تعريض انجام شود و تملک اين زمين ها نيازمند اعتبارات ملي است که درصدد ايم تا اين طرح را به مرحله اجرايي برسانيم. وي همچنين در پاسخ به اينکه چرا رانش هاي جاده اي در بابل ترميم نمي شود؛ بيان کرد: با امکاناتي که اداره راه و شهرسازي داشته است، پنج ديوار حائل در نقاط رانشي شهرستان ايجاد شده است و همچنين برخي نقاط ديگر را با امکاناتي که داشته ايم رفع رجوع شد اما ترميم اساسي اين رانش ها نيازمند اعتباراتي است که مقرر شد از سوي مديريت ستاد بحران استان مازندران تخصيص يابد که متاسفانه به دليل محدوديت هاي منابع مالي اختصاص نيافته است. وي گفت: خوشبختانه با همکاري مديرکل راه و شهرسازي مازندران درصدد تخصيص اعتبارات براي ترميم جاده هاي رانشي در شهرستان بابل هستيم. بازيار بيان داشت: به طور نمونه ترميم رانش جاده بالف کلا در بخش بابلکنار با تخصيص اعتبار يک ميليارد و 500 ميليون ريال به زودي با انتخاب پيمانکار آغاز مي شود. رييس اداره راه و شهرسازي بابل اظهارداشت: در يک سال گذشته اقدامات مثبتي در جاده هاي بابل رخ داده است که مي توانيم به آسفالت 23 کيلومتر راه روستايي، ترميم 15 سردهنه هاي پل، نصب 23 کيلومتر نيوجرسي، 20 کيلومتر روش آسفالت، نصب چراغ روشنايي در جاده ها و احداث چندين دوربرگردان نام ببريم. وي افزود: ما نيز از کشته شدن عزيزانمان در تصادفات نگرانيم و به طور جدي به دنبال تکميل طرح هاي عمراني خودمان در جاده ها مي باشيم و اميدواريم رانندگان نيز با رعايت سرعت مطمئنه بتوانند در کاهش آمار تصادفات کمک کار باشند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

فاصله نجومی مازندران تا تبدیل شدن به قطب گردشگری

حال پریشان یک رودخانه/ «تلار» زباله‌دانی شد

شخم زمستانه در مناطق بارانی ممنوع!

دیابت ؛ شاهراه ورود به مسیر مرگ خاموش

این من بودم که...

قصه ناتمام نساجی های قائمشهر

جنگل تراشی در مقابل چشمان مسئولان/ مناطق بکری که بلعیده می‌شوند

روزگار تلخ مرکز تجارت شمال در «بارفروش دِه»

صنعت مازندران "مادر" ندارد!

نخستین ساکنان مازندران چه کسانی هستند؟

مدیرعامل باشگاه نساجی مازندران : اعتراف به اشتباهات کردید ولی چه سود؟

چشم‌چرانی به اراضی مازندران؛ ممنوع!

نمره منفی برای کمیته های بحران

برای چهل سالگی انقلاب چه کرده اید؟

گردشگری با طعم فقر امکانات در منطقه نمونه ساحلی

روستا؛ منبع اساسی آغاز یک توسعه پایدار/ نگرش خود به روستا را تغییر دهیم

درباره حادثه پل سفید

سیل‌گیر!؟

دردمان از نشنیدن نیست؛ گوش شنوایی نیست

مادران انتظار؛ 35 سال چشم به راه علیرضا

گردشگری در مازندران؛ از "عمل" تا "عنوان‌زدگی"

ثبت 68 آیین معنوی مازندران/ از « گهره بندی» تا «مشال پلیته»

داغ بردل نشسته «خزر»/ سوگواره دریا پایان ندارد

ضریحی که ندیده ساخته شد/ عشق به امام حسین (ع) درقاب هنر

حکایت تلخ "درس خواندن" و "کمر شکستن"

کرب زنی؛ آئینی برای همنوایی با امام حسین (ع)

هجوم "خوران"به جنگل های یتیم شمال به بهانه گردشگری!

"نُکرس" زیبایی مطلق در دل ستبر کوهستان

"کم‌آبیاری بخشی ریشه" راهکاری علمی برای سازگاری با شرایط خشکی

افزایش حباب سن ازدواج در جامعه امروزی/ استقلال مالی؛ دختران را ازدواج گریز کرده است!

گردشگری با طعم جهادی

کلیدهای طلایی رفتار با نوجوانان

محورهای مواصلاتی مازندران جولانگاه عزرائیل!

تلف شدن ماهیان رودخانه فریدونکنار در تداوم تناقض‌گویی مسئولان/ مشکلات زیست محیطی که سلامت مردم را نشانه گرفته است

«خوتکا» پیشمرگ پرندگان مهاجر شد/ مهمان‌کشی ممنوع

سناریوی نرخ ارز و جولان قیمت ها در بازار مصرفی

پلاستیک؛ هیولایی که سلامتی را می بلعد

دست برنجکاران مازنی زیر سنگ شالیکوبی داران

باران به داد میانکاله رسید/آتشی که زمین خواران برافروختند

"الیت"؛ مدفن یک تمدن تاریخی

ارزمون شکارچیان درگذشت

معدن‌کاری لرزه برجان ولشت انداخت/ مرگ بهشت نزدیک است

شیرمادر؛ بهترین گزینه برای تغذیه کودکان شیرخوار

این همه تبلیغات بنر در ساری برای یک سالگرد

سرریز جاذبه های گردشگری در مسیر راه آهن شمال

خطر تکرار فاجعه در بافت های ناایمن/ تهدید جان 400 هزار مازنی

ضرورت تهیه « نقشه خطر» در ساری

مازندران در انتظار انفجار جمعیت/ «جنگل‌نشینی» پدیده در حال وقوع در مازندران

جای خالی متخصصان در معادن ناایمن مازندران

نسخ کشی از سفره های زیرزمینی مازندران برای کشت دوم برنج