پیام مازند

آخرين مطالب

کلانشهرساري در آرزوي هُنرشهر/ از لاتنوري تا دانشنامه طبرستان مقالات

  بزرگنمايي:

مازن انلاين- چهره‌هاي شاخص فرهنگ و هنر ساري در سومين نشست و ميزگرد «گفت‌وگوي فرهنگي» به بررسي چالش‌ها و مسائل فراروي فرهنگ و هنر در ساري پرداختند.

«شناسايي راهکارهاي اصلاح و بهبود وضعيت فرهنگي شهرستان ساري» مه‌ترين هدف برگزاري ميزگرد گفتگوي فرهنگي است و توجه به مسائل فرهنگي، لزوم ايجاد برج هنر، تکميل تالار مرکزي ساري، سطحي‌نگري صداوسيما، نبود ساختمان مستقل سينماي جوان استان و سياست دوگانه در اکران فيلم‌ها ازجمله مباحت مطرح‌شده در اين گفتمان بوده است.

مهدي رمضاني مدير نشست‌هاي مستقل «گفت‌وگوي فرهنگي» در اين ميزگرد اظهار داشت: گفتمان فرهنگي جرياني در مرکز استان ايجاد کرد که اثرات آن در طول دو ماه گذشته همچنان احساس مي‌شود که مهم‌ترين آن، تمرکز بيشتر بر روي مطالبات اهالي فرهنگ و هنر به‌خصوص در بحث تکميل تالار مرکزي ساري است.

وي ضمن اشاره به «شناسايي راهکارهاي اصلاح و بهبود وضعيت فرهنگي شهرستان ساري» به‌عنوان دستور ثابت اين ميزگرد گفت: به‌محض اينکه بحث فرهنگ به ميان مي‌آيد بلافاصله انگشت‌ها به سمت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و بعضي مواقع، حوزه هنري نشانه مي‌رود. درحالي‌که الي‌ماشاءالله دستگاه و نهاد بهره‌مند از بودجه فرهنگي در اين شهرستان وجود دارد که تناسبي ميان مأموريت‌هايشان و اعتبار فرهنگي آن‌ها وجود نداشته و روش‌هاي هزينه کرد اين اعتبار نيز مبناي اصولي ندارد، براي مثال، هيچ پروژه فني يا عمراني را نمي‌توانيد پيدا کنيد که از طريق يک شرکت داراي مجوز و با نظارت دستگاه ذي‌ربط آن، به اجرا درنيايد. پس چگونه اجراي پروژه‌هاي فرهنگي در دستگاه‌ها و نهادها از چنين ضابطه و دقتي برخوردار نيست؟

مشکلات مالي مراکز فرهنگي ساري

مهدي رمضاني گفت: يک‌چهارم مراکز فرهنگي استان در بخش خصوصي، يعني حدود 1700 مرکز، فقط در شهرستان ساري فعاليت دارند که بسياري از آن‌ها با مشکلات مالي دست‌به‌گريبان هستند و اگر ضوابط اجراي پروژه‌هاي فني و عمراني، براي پروژه‌هاي فرهنگي نيز لحاظ شده و دستگاه‌ها، ملزم به اجراي پروژه‌هاي فرهنگي خود از طريق مراکز فرهنگي داراي مجوز شوند، چرخ اقتصادي اين مراکز نيز به حرکت درآمده و اين‌گونه، ضمن تأثيرگذاري در جريان اشتغال و رعايت اصول اقتصاد مقاومتي، سطح کيفي پروژه‌هاي فرهنگي اجراشده نيز به خاطر حضور افراد متخصص، بالاتر خواهد رفت و قطعاً جنابعالي به‌عنوان مدير ارشد شهرستان، قدرت انجام اين کار ماندگار و تاريخي راداريد.

محمدرضا ضمير پور هنرمند پيشکسوت تئاتر و از بازنشستگان آموزش‌وپرورش ساري اظهار داشت: اگر فرهنگ ضعيفي داريم بايد ريشه آن را در آموزش‌وپرورش جستجو کرد، چراکه دانش آموزان، معماران جامعه آينده هستند.

اين هنرمند باسابقه به وضعيت صداوسيما نيز اشاره‌کرده و افزود: فعاليت صداوسيماي مازندران در حوزه فرهنگي صرفاً به نشان دادن شليته و بعضي مسائل سطحي خلاصه‌شده است، درحالي‌که مردم ما سرشار از منابع انديشه‌اي و فکري هستند که به‌کارگيري نمي‌شوند.

ضمير پور، جامعه هنري را قشري جلوتر از زمان معرفي کرده و اذعان داشت: برگزاري اين نشست‌ها را بسيار مفيد دانسته و اميدوار به خروجي‌هاي خوب و تأثيرگذار از اين جلسات هستم، به‌خصوص اينکه فعاليت درستي براي مسائل فرهنگي در اين شهر وجود نداشته و حتي از يک‌خانه و پايگاه کوچک فرهنگي براي دورهم نشيني و ديدار گاه‌به‌گاه با يکديگر و با مديران محروم هستيم.

عليرضا سعيدي کياسري از اهالي تئاتر و رسانه نيز به بحث نام‌گذاري معابر و خيابان‌ها در شهر اشاره‌کرده و تأکيد کرد: در شهري که گردشگران بسياري در آن حضور مي‌يابند نمي‌توانيد کوچه يا خياباني را پيدا کنيد که نامي مازندراني بر آن گذاشته‌شده باشد و خواهش مي‌کنم در شوراي نام‌گذاري خيابان‌ها، به اين موضوع اشاره شود.

وي همچنين از فعاليت منفعل صداوسيماي مازندران در زمان افتخارآفريني ورزشکاران مازندراني در ايام المپيک انتقاد کرده و خواستار توجه رسانه ملي به رويدادهاي مهم استاني و بومي شد.

سينماي جوان مازندران ساختمان مناسب ندارد

آذر محمودي از هنرمندان عرصه فيلم و مدير انجمن سينماي جوانان استان، با اشاره به محروم بودن اين انجمن از يک ساختمان مستقل و مناسب، گفت: به هنر مسئولي در شهرستان مراجعه کرديم نتوانستيم راهي براي حل اين مشکل بازکنيم. لازم است مديريت ارشد شهرستان، فعاليت‌هاي خيرين را علاوه برساخت مدرسه و مسجد، به سمت ايجاد فضاهاي فرهنگي هنري نيز هدايت کند، چراکه همه ما مي‌دانيم اعتبارات فرهنگي دستگاه‌هاي متولي همچون ارشاد، اساساً کفاف ساخت يا خريد ساختمان را نمي‌دهد.

هومن حکيمي ديگر فعال فرهنگي استان نيز با اشاره‌اي کلي به وضعيت فرهنگ و هنر کشور، استان و شهرستان اظهار داشت: سياست دوگانه‌اي که در اکران برخي فيلم‌ها وجود دارد آزاردهنده است که ممنوع بودن اکران فيلم «لانتوري» در تنها سينماي ساري و از آن‌سو، اکران اين فيلم در سينما هنر و تجربه بابل، نمونه‌اي از اين تناقض است، ضمن اينکه ساري به‌عنوان شهري که چهار سينما در آن فعال بود، الآن فقط يک سينما دارد که آن‌هم بسياري از اوقات به اجراي کنسرت مي‌پردازد و لازم است حوزه هنري در اين خصوص پاسخ دهد.

حسين نوراني پژوهشگر حوزه فرهنگ و مدرس دانشگاه که نقدي کلي به وضعيت فرهنگي کشور، استان و شهرستان داشته و تأکيد کرد: رابطه بين قدرت و فرهنگ را بايد به‌دقت مطالعه کرد، چراکه قدرت همواره نگاه ابزاري به فرهنگ دارد و فرهنگ نيز در برابر اين نگاه مقاومت مي‌کند، چون معتقد است که قدرت، هميشه نياز به‌نقد دارد.

فهيمه محمودي از شاعران برجسته استان اظهار داشت: همه ما مي‌خواهيم فرهنگ اين مرزوبوم ساخته شود و تمام اين بحث‌ها، براي دستيابي به اين هدف بزرگ است. براي همين، برگزاري اين نشست‌ها را که تلنگري بر همه ما و مديران شهرمان محسوب مي‌شود، بسيار خوب مي‌دانم.

در ادامه، اصغر نوذري از گرافيست‌هاي برجسته استان، گفت: در کار فرهنگ‌سازي بسيار ضعيف بوده و هستيم ومي توان بحث فرهنگ‌سازي را با مديريت هدفمند بيلبردهاي تبليغاتي شهر، آغاز کرد و مي‌توان حداقل چند بيلبرد را به مباحث فرهنگي اختصاص دهيم و مردم را به معضلات فرهنگي که با آن درگير هستيم، حساس کنيم.

جمشيد قلي نژاد پيشکسوت موسيقي استان، اظهار داشت: آموزشگاه‌ها، مؤسسات و بيشتر مراکز فرهنگي خصوصي دچار مشکلات مالي هستند و اين در حالي است که بودجه‌هاي فرهنگي ادارات مختلف با در نظر گرفتن وظايفي که دارند، چندين برابر ارشاد و حوزه هنري است.

عالين نجاتي از فعالان رسانه‌اي استان نيز گفت: گفت: نقشه ادبي هنري ساري در دست تهيه است که به زندگي چهره‌هاي شاخص فرهنگ و هنر اين شهر مي‌پردازد و در اين راه به ياري همه مسئولان شهرستان نياز داريم.

دانشنامه تبرستان در مرحله پاياني قرار دارد

وي همچنين بر لزوم ورود فرمانداري براي حل برخي اختلافات ميان سازمان ميراث فرهنگي و شهرداري ساري بر سر چند بناي تاريخي تأکيد کرده و افزود: دانشنامه تبرستان نيز از سوي پژوهشگران برجسته استان و کشور در مراحل پاياني قرار دارد که فيش‌هاي خريد اين اثر پژوهشي بزرگ در حال پيش‌فروش بوده و بسيار خوب است که دستگاه‌هاي اجرايي به اين موضوع ورود پيدا کنند.

سينا دلشادي مدير حوزه هنري مازندران، در مورد اکران نشدن فيلم «لانتوري» در ساري، گفت: معتقدم که بايد اختلاف‌نظر ميان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و حوزه هنري، بدون کشيده شدن موضوع به ميان مردم و طرح در رسانه‌ها، حل‌وفصل شود.

دلشادي همچنين، ضمن اشاره به ساخت و آغاز به کار سينما شقايق نوشهر، افزود: سينما «ايران» ساري در قالب طرح احداث پرديس سينمايي بازسازي مي شود و امور قانوني آن از چهار ماه قبل آغازشده و ظرف دو سال آينده، به‌عنوان مجموعه‌اي متشکل از سالن اکران فيلم، نگارخانه و بخش‌هايي ديگر با کارکردهاي هنري، به بهره‌برداري خواهد رسيد.

ساري نيازمند باغ هنر و شهر هنر است

مدير حوزه هنري مازندران اظهار داشت: اگر امروز، اصفهان پروژه شهر هنر دارد، ايلام برج هنر، کرمانشاه و کرج تئاتر شهر و بسياري از استان‌ها صاحب سراي هنر، باغ هنر و خانه هنر هستند، اين به نگاه مسئولان عالي‌رتبه و نيز مطالعه هدفمند هنرمندان آن استان مربوط است و ساري اين پتانسيل و زمينه را دارد که شهر هنر، سراي هنر، سالن تخصصي کنسرت و... داشته باشد.

نماينده عالي دولت در مرکز استان مازندران نيز، پرسشگري و مطالبه گري را امري لازم در پيشبرد امور دانست و افزود: يکي از نقاط قوت و حسن‌هاي اين نشست، فضاي پرسشگري و مطالبه گري آن است و اذعان مي‌کنم که اين جلسه براي من بسيار مهم و خوب بوده است.

احمد حسين زادگان يادآور شد: از ابتداي انقلاب اسلامي تا امروز، تغييرات بسياري در نوع نگاه به مقوله فرهنگ به وجود آمده و طبيعتاً اين تغييرات همچنان ادامه خواهد داشت، پس لازم است مردم به شکلي هدفمند به کمک اين تغييرات بيايند.

حسين زادگان گفت: شايد برخي حوزه‌ها مانند صداوسيما اختيار قانوني نداشته باشيم، اما مي‌توانيم منعکس‌کننده نظرات شما باشيم و کمک کنيم تا رسانه ملي به‌عنوان مهم‌ترين ابزار فرهنگي استان، کارکرد بهتري داشته باشد.

نماينده عالي دولت در مرکز استان، ضمن تشريح اقدامات انجام‌شده در جذب سرمايه‌گذار براي توسعه گردشگري و همچنين اقدامات فرهنگي همچون تابستان شاد در شهرستان ساري با هزينه‌اي بسيار ناچيز، مهم‌ترين راهکار توسعه همه‌جانبه در تمامي حوزه‌ها ازجمله حوزه فرهنگ را، ورود بخش خصوصي دانست.

فرماندار شهرستان ساري تأکيد کرد: ممکن است بعضي مديران دچار روزمرگي شوند و برخي حوزه‌ها نيز در مقاطعي، از اولويت بيفتند که اين جلسات مي‌تواند به‌عنوان يک آلارم، زنگ خطر و هشدار، مدير را متوجه مسائلي کند که ممکن است متوجه آن نبوده باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/3997/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز ماراتن علمی 38 هزار داوطلب آزمون سراسری در مازندران

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد+فیلم

39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد

آغاز نوبت اول کنکور 1403 در مازندران

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

فعالیت 21 بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه 24 هزار هکتاری

فواید و مضرات باران 48 ساعته مازندرانی‌ها

توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است

برگزاری بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران

خروج 5 پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

شرکت 27 واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا