پیام مازند

آخرين مطالب

لغو پروازها با وجود دستگاه کمک ناوبري در فرودگاه نوشهر گفتگو

  بزرگنمايي:

مازن انلاين- اين فرودگاه با قدمتي بيش از 60 سال در زميني به گستره حدود 58 هکتار و باندي به طول حدود 2 هزار و 150 متر درسال 1332 در نوشهر ساخته شد و اکنون قابليت پذيرش نشست و برخاست هواپيماهاي فوکر 100 و يا بدنه متوسط را دارد.
فرودگاه نوشهر يکي از قديمي ترين فرودگاه هاي مازندران در 2 سال گذشته با صرف هزينه ميلياردي به اين سيستم مجهز شد تا مردم منطقه ديگر شاهد لغو پروازها در شرائط نامساعد جوي نباشند اما به دليل عدم کارايي اين دستگاه در منطقه ، باعث لغو پروازها در آب و هواي ناپايدار مي شود.
در حال حاضر تمامي روزهاي هفته پرواز در مسيرهاي رفت و برگشت نوشهر- اهواز و نوشهر - مشهد از طريق اين فرودگاه برقرار است اما مهم ترين مشکلاتي که به نوعي هرازگاهي با نارضايتمندي مسافران و گردشگران اين منطقه همراه بوده شرائط ناپايداري جوي و درپي آن لغو پروازها است.
چهارم مهرماه امسال به دليل شرايط نامساعد جوي هواپيماي فوکر 100 پرواز شماره 604 مشهد - نوشهر پس از مدتي سرگرداني بر فراز فرودگاه نوشهر به خاطر عدم ديد کافي خلبان براي نشستن مجبور به ترک اين منطقه و فرود در فرودگاه مهرآباد تهران شد که اين امر اعتراض مسافران اين مسير را در پي داشته است.
پي گيري هاي فراواني از سال هاي پيش يعني از سال 1384 زمان افزايش پروازها از سوي مسئولان استاني و محلي براي تجهيز اين فرودگاه به سيتسم دستگاه کمک ناوبري با هدف پيشگيري از لغو پروازها انجام گرفت تا بلکه شايد اين قصه پرغصه ديگر تکرار نشود و نگراني و اضطراب مسافران و گردشگران ناشي از چنين اتفاقي کمتر شود.
سرانجام پي گيري ها براي نصيب سيستم ناوبري فرودگاه نوشهر در اسفند ماه سال 1393 نتيجه داد و در اين زمان با حضور مديرعامل وقت شرکت فرودگاه هاي ناوبري هواپيمايي ايران اين فرودگاه به سيستم دستگاه کمک ناوبري (dvr ) با هدف افزايش ايمني پروازها و جلوگيري از لغو پروازها در شرائط نامساعد جوي در اين فرودگاه مجهز شد.
محمدعلي ايلخاني ميزان اعتبار هزينه شده براي خريداري اين دستگاه را حدود 400 هزار يورو اعلام کرده بود و گفت که حدود 10 ميليارد ريال نيز براي ساخت ابنيه آن صرف شده است ضمن آنکه اين دستگاه سبب افزايش سطح ايمني پروازها شده و از اين پس کمتر شاهد لغو پروازها در اين فرودگاه خواهيم بود.
در اين ميان شماري از کارشناسان و متخصصان شرکت فرودگاهاي کشور نيز مي گويند با اينکه با هواپيماي فلايت چک اقداماتي مانند بازرسي و کنترل عملکرد دستگاه کمک ناوبري در فرودگاه نوشهر انجام گرفت متاسفانه اين سيستم درشرائط نامساعد جوي جوابگو نبوده است و اين سيستم بيشتر کاربرد نزديک شدن هواپيما ها را دارد.
فلايت چک پروازي يک الزام از طرف سازمان هواپيمايي کشوري است و بر اساس استانداردهاي ايکائو و انکس 10 به صورت دوره اي هر شش ماه يک بار انجام مي شود.
البته فرودگاه نوشهر با مشکلات خود ساخته ديگري نيز مانند ساخت و سازهاي غيرمجاز اطراف آن که بيشتر ناشي از کوتاهي مسئولان دوره هاي گذشته بوده است ، دست به گريبان است و سرنوشت اين فرودگاه به گونه اي رقم خورده که مشکلات موجود بر روند توسعه آن غالب شده است.
بنا به گفته مسئولان نوشهر، در سال 1385 سرمايه گذاري با دريافت مجوز قانوني از شهردار وقت چالوس اقدام به ساخت يک هتل بلند مرتبه در ضلع غربي اين فرودگاه کرد که در پي آن باند غربي فرودگاه بلااستفاده شده است.
هم اکنون نشست و برخاست هواپيماها در ضلع شرقي اين فرودگاه انجام مي گيرد و به رغم پي گيري و وعده هاي مسئولان دوره هاي گذشته از جمله وزير راه و شهرسازي دولت دهم و نيز استاندار وقت مازندران براي تخريب اين هتل نتيجه نداد و همچنان اين موانع وجود دارد.
اگرچه در دولت نهم طرح هايي مانند زمينه سازي براي بين المللي شدن فرودگاه نوشهر به دليل برخورداري از موقعيت هاي ممتازي مانند واقع شدن در محدوده ساحلي و در پي آن ورود مسافران به ويژه گردشگران خارجي براي بهره مندي از مناطق ديدني اين خطه گردشگرپذير مطرح و مصوب شد اما ضمن آنکه چنين اقدامي صورت نگرفت بلکه ساخت وسازهاي فراواني نيز در اين دوره در اطراف اين فرودگاه انجام گرفت.
مدير روابط عمومي و امور بين الملل شرکت هواپيمايي نفت ايران گفت : خط پروازي مسير رفت و برگشت اهواز - نوشهر از تيرماه سال 1394برقرار شد ولي متاسفانه پس از مدت کوتاهي در ماههاي مرداد ، شهريور و مهر سال گذشته به علت شرائط نامساعد جوي حدود هشت سورتي پرواز اين مسير لغو شد.
مهدي فلاحتي افزود : نامطلوب بودن شرائط آب و هوايي و پايين بودن افق ديد خلبان سبب مي شود تا هواپيما نتواند به آساني در فرودگاه نوشهر فرود آيد و چنين اتفاقي ضمن آنکه براي مسافران استرس و اضطراب به وجود مي آورد بلکه بنوعي خدمات شرکت هاي هواپيمايي را نيز زير سئوال مي برد.
وي گفت: اين در حالي است که برنامه پروازي اين شرکت در مسير اهواز - رشت ( مرکز استان گيلان ) نيز ثبت شده است ولي کمتر شاهد لغو پروازها دراين مسير هستيم .
وي اظهارداشت : اغلب مسافراني که از طريق اين خط پروازي به شهرهاي ساحلي گردشگرپذير غرب مازندران سفر مي کنند مربوط به کشورهاي حاشيه خليج فارس مانند عراق ، امارت ، کويت و حتي پاکستان هستند بنابراين چنين اتفاقي مي تواند زمينه ساز ايجاد سرمايه گذاري هاي خارجي و درپي آن به رونق اقتصادي منطقه منجر شود.
مدير روابط عمومي و امور بين الملل شرکت هواپيمايي نفت ايران تاکيد کرد که شرکت هاي هواپيمايي زماني مي توانند خدمات مطلوب به مسافران ارائه دهند که تمامي زيرساخت هاي آن براي پرواز آسان و بدون استرس براي مسافران فراهم شده باشد.
آمارهاي موجود نشان مي دهد که در سال جاري دستکم 45 هزار نفر گردشگر عراقي از طريق فرودگاه نوشهر وارد شهرهاي ساحلي غرب مازندران شدند.
مديرکل فرودگاه هاي مازندران گفت : دستگاه کمک ناوبري (dvr ) از سيستم هاي پيشرفته و از آخرين ورژن (نسخه ) جهاني برخوردار است ولي بنا به دلايلي از جمله وجود موانع موجود در پيرامون آن گاهي اوقات هنگام نشست و برخاست هواپيماها خطاهايي از خود نشان مي دهد که بايد تنظيم شود.
سعد الله وطن خواه افزود : به تازگي نيز عمليات فلايت چک به منظور کنترل کيفي اين دستگاه در فرودگاه انجام گرفته است و اميدوارم با رفع موانع فرودگاه و درپي آن تنظيمات دستگاه بتوان تا حدودي از مشکلات نشست و برخاست هواپيماها در اين فرودگاه جلوگيري کرد.
وي همچنين براي برچيدن موانع پروازي در ضلع غربي فرودگاه نوشهر خواستار همکاري و همگرايي بيشتر مسئولان استاني و محلي شد.
مديرکل فرودگاه هاي مازندران گفت : ايمني پروازها يکي از مهم ترين راهبرد شرکت مادر تخصصي فرودگاه هاي کشور است و بنابراين رفع موانع در ضلع غربي فرودگاه نوشهر براي نشست و برخاست آسان و ايمن هواپيماها ضروري است.
وي وجود حدود چهار هکتار زمين در حريم دستگاه کمک ناوبري متعلق به اشخاص حقيقي را از ديگر مشکلات موجود در فرودگاه نوشهر مطرح کرد و ادامه داد : دراين حوزه نيز اقدامات خوبي صورت گرفته و بزودي سعي مي شود اين اراضي نيز تملک شود.
مديرکل فرودگاههاي مازندران هرگونه ساخت و ساز در حريم فرودگاه نوشهر را اقدامي غيرقانوني دانست و تاکيد کرد برابر قانون با افراد متخلف برخورد خواهد شد.
وطن خواه ابراز اميدواري کرد که با همگرايي ، همسويي و همبستگي خوبي که در ميان مسئولان محلي و استاني از جمله فرماندار نوشهر و استاندار مازندران وجود دارد ، فرودگاه نوشهر به بهترين شکل ممکن براي رونق اقتصادي منطقه مورد استفاده قرار گيرد.
شهرهاي ساحلي مازندران بويژه غرب اين استان به دليل برخورداري از مزيت هاي فراوان طبيعي در حوزه گردشگري نظير در اختيار داشتن دريا ، جنگل ، کوه ، جلگه ، آبشارها ، چشمه هاي جوشان و آثار تاريخي از ديرباز تاکنون مقصد شمار زيادي از مسافران و گردشگران داخلي و خارجي بوده است به طوري که سالانه حدود 300 هزار گردشگر خارجي به اين منطقه سفر مي کنند.
هم اکنون در تمامي روزهاي هفته خط پرواز در مسيرهاي رفت و برگشت نوشهر - مشهد و نوشهر - اهواز در فرودگاه نوشهر برقراراست.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/4086/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است