پیام مازند

آخرين مطالب

روزگار تلخ چای ایرانی / صنعت چای کشور در سراشیبی سقوط اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند-کارشناس و پژوهشگر حوزه چای، وضعیت این روزهای صنعت چای کشور را در سراشیبی سقوط دانست و افزود: عدم توجه به کشاورزی چای، سبب پس رفت این صنعت پولساز در کشور شده است.

حمزه عبدالملکی با اشاره به ورود چای به کشور توسط کاشف السلطنه و گسترش آن در زمین های شمال کشور اظهار کرد: در آن زمان تنها شهرهای لاهیجان و تنکابن تحت کشت چای بود و همزمان با احداث کارخانه چای در این شهرها، استان های گیلان و مازندران تحت پوشش این نوع از کشاورزی قرار گرفت.

*پایین آمدن کیفیت برگ سبز چای در سال های اخیر

وی با مقایسه چای در سال های دور با وضعیت برگ چای در سال های اخیر، کشاورزی این محصول را مغفول و رها شده دانست و تصریح کرد: وجود مزارع چای که عمدتا دارای بوته های پیر و چند ده ساله هستند و نیز عدم به‌ زراعی و مراحل نگهداری و داشت بوته ها، سبب پائین آمدن کیفیت برگ سبز این محصول در سال های اخیر شده است.

این کارشناس حوزه چای با اشاره به این که بوته چای نیز همانند سایر ارقام کشاورزی نیاز به کود، سم، شخم و هرس دارند تا کیفیت برگ سبز افزایش یابد، تصریح کرد:بوته های چای باید به ازای هر پنج سال "کمر بُر" و هر 10 تا 12 سال "کف بُر" شوند.

*مراحل داشت برای چایکاران مقرون به صرفه نیست

عبدالملکی با اشاره به این نکته که متاسفانه در سال های اخیر با بی مهری مسئولین و متولیان این حوزه و عدم رونق اقتصاد چای، کشاورزی آن از رواج و اعتبار افتاده و چایکار تمایلی به افزایش هزینه در مورد نگهداری برگ سبز ندارد، یادآور شد: از این رو چایکاران مراحل داشت را مقرون به صرفه نمی دانند.

وی با بیان این که کشاورزی در گذشته رونق بیشتر داشته  است، به عدم رغبت نسل امروز نسبت به کار در مزارع و دامداری ها اشاره و خاطرنشان کرد: امروزه تصور جوانان از کشاورزی، انجام کاری پر زحمت، بدون دانش و علم بوده که به شکل موروثی انتقال پیدا کرده است؛ این نگرش حاصل بی تدبیری مسئولان در سایه عدم حمایت از کشاورزی است.

*نیروهای متخصص در کارخانه های چای شمال وجود ندارد

این کارشناس و پژوهشگر حوزه چای، به مشکلات کارخانه ها و عدم استفاده از نیروی متخصص و دانش آموخته در آن ها اشاره و تاکید کرد: متاسفانه اغلب کارخانه های چای در استان مازندران و گیلان فاقد کارشناس و متخصص این حوزه هستند و تنها کارگران ماهر یا ساده در کارخانجات، مراحل چای سازی را انجام می دهند.

*عدم نظارت و نیازسنجی در پرداخت تسهیلات به چایکاران

وی درباره نحوه پرداخت تسهیلات به چایکاران گفت: در گذشته این تسهیلات در سایه نظارت مامورین سازمان چای در خارج از فصل برداشت و بر اساس نیاز سنجی به کشاورز مستحق اعطا شده و در هنگام تحویل برگ سبز چای با تهاتر در میزان نرخ برگ سبز تسویه حساب صورت می گرفت که هیچ فشاری را بابت بازپرداخت عاید کشاورز نمی کرد.

عبدالملکی افزود: امروزه کشاورزان صرفا با در دست داشتن دفترچه به اداره چای مراجعه کرده و تقاضای دریافت تسهیلات می کنند که البته هیچ گونه نظارت و نیاز سنجی هم در این خصوص صورت نمی گیرد.

این کارشناس در مورد نظارت دولت در سال های دور بر تمام مراحل واردات، صادرات، خرید و فروش با محوریت سازمان چای ایران خاظرنشان کرد: در گذشته تمامی اختیارات در انحصار سازمان چای قرار داشت؛ تجار، خریدار چای و بازرگانان این حوزه موظف بودند تا در ازای وارد کردن یک کیلو چای خارجی، دو کیلو چای ایرانی را خریداری کنند و بالطبع سود بیشتری در اختیار کشاورز قرار می گرفت.

 

*ورود افراد فرصت طلب و سودجو به این حوزه عامل افول صنعت چای شمال

وی در ادامه از ورود افرادی سودجو و فرصت طلب به حوزه تجارت چای سخن به میان آورد و آن ها را عامل سقوط و افول این صنعت دانست و یادآور شد: زمانی که انحصار سازمان چای با ورود این افراد در تجارت چای شکسته شد، کشور با افزایش حجم واردات و لجام گسیختگی در این حوزه روبه رو شد و از آنجا چای ایرانی تنزل شدیدی در کشت چای را آغاز کرد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه این افراد در قبال خرید صوری و جعلی از چایکاران حواله های آن چنانی واردات چای از دولت دریافت می کردند، تصریح کرد: مقدار خرید چای این افراد از چایکاران به شکل جعلی، رقمی فراتر از میزان واقعی بود تا بتوانند در ازای آن حواله واردات بیشتری از دولت بگیرند که با این سودجویی و منفعت طلبی شخصی، آسیب جبران ناپذیری بر پیکره این صنعت وارد آمد.

*کیفیت چای ایرانی هنوز مطلوب است

این کارشناس و پژوهشگر چای  با بیان این که در کشورهایی نظیر هندوستان و سریلانکا باغ هایی بالغ بر 50 هکتار وجود دارد که در قالب یک شرکت اداره می شود و کارخانه چای مجزا در هر باغ تمام سود حاصل از چایکاری را عاید شرکت می کند، خاطرنشان کرد:علیرغم تمام مشکلات موجود در سر راه صنعت چای کشور، هنوز کیفیت چای ایرانی در حد مطلوب باقی مانده و فقط تنوع ارقام مانند ممتاز، شکسته،قلم وغیره است که کیفیت این محصول را کاهش یا افزایش می دهد.

*چای اصیل ایرانی دیردم است

وی چای ایرانی را به دو دسته زود دم و دیر دم تقسیم بندی کرد و افزود: چای زود دم همراه با مواد افزودنی، رنگ ها و طعم دهنده های مختلفی است اما محصول اصیل ایرانی آن دیر دم و فاقد اسانس بوده که برای رسیدن به کیفیت مطلوب باید حداقل 20 دقیقه زمان برای آن در نظر گرفت.

*تقلب برخی کارخانه داران چای/وقتی کلاغ را به جای قناری جا می زنند

عبدالملکی با اشاره به اینکه چای تنها نوشدنی  بوده که در تمامی سفره های ایرانی جاخوش کرده است، از نوعی سودجویی در برخی از کارخانه ها پرده برداشت و تصریح کرد: چای بهاره به دلیل کیفیت و بازار پسندی بلافاصله به فروش می رسد اما برخی سودجویان با اضافه کردن اسانس در محصولات قدیمی و برخی ارقام دیگر آن را با نام بهاره به فروش می رسانند که این موضوع آسیب دیگری برای چای ایرانی محسوب می شود.


لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/42016/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد