پیام مازند

آخرين مطالب

فرجام نامشخص5000شغل درجویبار

مصوبه « شهرک بازیافت ضایعات » روی کاغذ ماند اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - جویبار - مصوبه ایجاد شهرک جمع آوری و بازیافت ضایعات با گذشت 10 سال به دلیل فراهم نشدن زمین مناسب همچنان روی کاغذ و میز دولت مانده است.
سمانه ابوالحسنی: جمع آوری ضایعات شغل بسیاری از شهروندان جویباری را تشکیل می دهد و ورودی شهر جویبار با انباشتی از وسایل مستهلک پرشده است و مردمان این خطه با خرید ضایعات، وسایل کهنه و فرسوده منازل امرار معاش می کنند و به گفته کارشناسان امر چیزی حدود 5 هزار نفر در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.
سال 87 در سفر دوم هیئت دولت وقت ایجاد شهرک جمع آوری و بازیافت جزو مصوبات سفر قرار گرفت و از آن زمان تاکنون به دلیل فراهم نشدن زمین، ساماندهی و مستقر شدن این واحدها در یک مکان هنوز در هاله ای از ابهام باقی مانده است.
حبیب الله جویباری یکی از صاحبان واحد ضایعاتی درجویبار با بیان اینکه 12 سال در این حرفه مشغول به فعالیت هستم ، گفت: حدود 7 سال پروانه کسب دریافت کردم و چون هنوز صنف مستقل این حوزه تشکیل نشده ، فعالیت ما زیر نظر صنف مصالح ساختمانی انجام می شود.
متاسفانه در این شهرستان صنایع تبدیلی وجود نداشته و اکثر واحدهای ضایعاتی در دفع مواد زاید مشکل دارند
وی مهمترین مشکل واحدهای ضایعاتی شهرستان را بازیافت مواد ضایعاتی بیان کرد و افزود: متاسفانه در این شهرستان صنایع تبدیلی وجود نداشته و اکثر واحدهای ضایعاتی در دفع مواد زاید مشکل دارند .
جویباری با اعلام اینکه ماهیانه 200 تن ضایعات راجمع آوری می کنیم، اظهار داشت : مواد زاید این جمع آوری حدود 400 کیلو است که با توجه به نبود صنایع تبدیلی در دفع این مواد زاید با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم اما خوشبختانه بحث درآمدی این حرفه بسیار خوب بوده و در حال حاضر 250 کارگاه ضایعاتی با اشتغالزایی حدود 5 هزار نفر در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند .
فرماندار شهرستان جویبار با بیان اینکه درخصوص بحث سازماندهی واحدهای بازیافتی تفاهم نامه ایی با شرکت شهرک های صنعتی منعقد شد گفت واحدها ی بازیافتی باید در فاصله معین و با تغییر کاربری زمین انجام شود و تنها زمین که توسط شهرداری برای اجرای این طرح معرفی شد در محور جویبار به سیمرغ بوده است .

رجبعلی وهابی با اشاره به اینکه زمین معرفی شده در کنار چند واحد مرغداری بوده است افزود: ساخت و ساز و عملیات اجرایی به این طرح داده نشده و نتیجه ایی خاصی در این مورد اتخاذ نشده است .
مصوبه ایجاد شهرک با گذشت 10 سال به نتیجه نرسید
وی مصوبه احداث شهرک جمع آوری و بازیافت را مربوط به سال 87 بیان کرد و افزود: متاسفانه این طرح که از مصوبات هیئت دولت وقت بوده است به سرانجامی نرسید و مانند دیگر طرح ها مسکوت باقی ماند.
فرماندار جویبار با بیان اینکه سال 92 اجرای شهرک جمع آوری و بازیافت در شهرک صنعتی آغاز شد گفت: چندین جلسه شهرستانی و استانی در این خصوص برگزار شد ولی در این مکان نیز بعد از این چند سال اقدام خاصی صورت نگرفت .
وهابی با اعلام اینکه فرمانداری در خصوص ارایه امکانات بالقوه به این طرح اعلام آمادگی کرد افزود: کل پیگیری در حد گفتمان باقی مانده و مشکل زمین برای اجرای این طرح همچنان پابرجا است .
بخشدار مرکزی شهرستان جویبار نیز با اعلام اینکه 200 واحد ضایعاتی با 70 سال سابقه فعالیت در این شهرستان وجود دارد گفت: باتوجه به اینکه در گذشته در خیلی از شهرها تفکیک و پسماند زباله وجود خارجی نداشته اما دوره گردهای این شهر نسبت به تفکیک و بازیافت موادضایعاتی اقدام می کردند .
محمد مدانلو با بیان اینکه بازیافت مواد ضایعاتی هنوز به صورت سنتی در این شهرستان انجام می شود، افزود: باتوجه به گردش مالی خوب این صنعت ساماندهی مناسبی در این حوزه انجام نشده است .
وی با تاکید براینکه صنعت و معدن باید در راستای ساماندهی این واحدها ورود جدی تری داشته باشد، اظهار داشت: مح یط زیست هم درخصوص دادن مجوزهای استاندارد زیست محیطی باید نظارت بیشتری بر این واحدهای ضایعاتی داشته باشند .
بخشدار مرکزی بیان کرد: بسیاری از این افراد در حریم راه جویبار مشغول به فعالیت هستند که این امر چهره نازیبایی به مدخل ورودی و خروجی شهر وارد کرده است .
ایجاد صنایع تبدیلی و تبدیل مواد بازیافتی نیاز جویبار است
مدانلو با اعلام اینکه تفکیک و چرخه جمع آوری در این شهر انجام می شود خاطرنشان کرد: نبود مجموعه صنایع تبدیلی در این شهرستان تفکیک مواد بازیافتی را سرمایه ایی برای دیگر استان های دارای صنایع تبدیلی تبدیل کرده است و ا یجاد صنایع تبدیلی و تبدیل موادبازیافتی به محصول جدید حجم زباله در این شهرستان را بسیار ناچیز خواهد کرد .
رئیس اداره بهداشت شهرستان جویبار با بیان اینکه همکاران مرکز بهداشت بازدیدهای بسیاری از این واحدهای ضایعاتی به عمل آورده اند گفت: متاسفانه اکثر این واحدها شرایط مناسبی از لحاظ بهداشتی ندارد .
مهدی فکوری با اشاره به اینکه واحدهایی که از لحاظ رعایت اصول بهداشتی در وضعیت بحران قرار دارند توسط مراجع قضایی باید پلمپ شوند افزود: واحدهایی که غیربحرانی هستند تنها به تذکرات بسنده کرده ایم .
رئیس محیط زیست شهرستان جویبار با اعلام اینکه حدود یک ماهی از پایش این واحدها توسط اداره محیط زیست شهرستان می گذرد، گفت: از لحاظ قانونی واحدهایی که مجوز فعالیت ندارند باید بسته شوند و این امر باید توسط اداره صنعت صورت گیرد .
ناصر کیایی بیان کرد: نظریه کارشناسی قطعی محیط زیست یک ماه زمان می برد و بعد از آن باید در خصوص فعالیت این واحدهای ضایعاتی تصمیم نهایی گرفته شود .

وی از طرح استقرار واحدهای ضایعاتی در شهرک صنعتی استقبال کرد و اظهار داشت: برای مستقر شدن 200 واحد ضایعاتی به مساحت بالای زمین نیاز است و این کار بسیار زمان بر خواهد بود .
واحدهای بازیافتی زیر نظر اتحادیه مصالح ساختمانی قرار دارند
رئیس صنعت ، معدن و تجارت شهرستان جویبار با اعلام اینکه تنها 11 اتحادیه فعال در این شهرستان وجود دارد ، گفت: واحدهای مواد بازیافتی چون به حد نصاب نرسیده اند در حال حاضر زیر نظر اتحادیه مصالح و لوازم ساختمانی قرار گرفته اند .
بهرام عبدالله پور با اشاره به اینکه از سال 86 پیگیری برای پروانه دار شدن این واحدهای ضایعاتی شروع شده، افزود: از 200 واحد فعال ضایعاتی تاکنون 70 واحد مجوز فعالیت خود را دریافت کرده اند .
وی با تاکید براینکه فعالیت این واحدها در شهرک بازیافت بسیار مناسب تر بود، اظهار داشت: به اکثر این واحدها مجوز داده نمی شود چون مکان ثابتی نداشته و قابل ساماندهی نیز نیستند .
وی تصریح کرد: از طریق فرمانداری ، شهرداری و نیروی انتظامی باید ستادی برای ساماندهی این واحدهای ضایعاتی در این شهرستان مستقر شود .
رئیس صنعت جویبار با بیان اینکه این واحدها در ایجاد اشتغال ، کار آفرینی و بازیافت مثمر ثمر هستند، گفت : ا ین مساله گردش مالی خوبی برای این شهرستان دارد اما مسئولین باید نسبت به ساماندهی این حوزه جدی تر ورود پیدا کنند .
مدیر شهرک های صنعتی جویبار با بیان اینکه در جلساتی که برای استقرار واحدهای ضایعاتی برگزار شد زمینی به مساحت 10 هکتار در ضلع جنوبی شهرک در نظر گرفته شد ، افزود: متاسفانه این زمین متصل به شهر کوهیخیل بوده که از لحاظ فاصله زیست محیطی مورد موافقت مردم منطقه نیز قرار نگرفته است .
محسن ولی پور با اشاره به اینکه عملا این زمین برای استقرار این واحدها منتفی شد، اظهار داشت: پیگیر گرفتن زمینی دیگر برای این واحد ها هستیم اما دو سالی طول خواهد کشید تا مسئله پیدا کردن زمین به نتیجه برسد .

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/42128/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

روزهای گرم اردیبهشتی در آسمان مازندران

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی

محسن رضایی:باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد

ماسه‌خواری پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 6 روز آینده

مبادله تجاری 11 میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان

ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

شکوفه های بهاری در مازندران

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده های مازندران

پیش بینی تولید 1500 قلم کالای دانش بنیان در مازندران

حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور

محمودآباد میزبان تور بین‌المللی دوچرخه سواری خزر شد

لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان

گسترش حمایت از دانش‌بنیان‌ها در مازندران

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد

توزیع 1000 تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در مازندران

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

ممنوعیت های تردد در محورهای شمالی در پایان هفته اعلام شد

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

آبگرفتگی 10 مسکن در سوادکوه/ 7 سردهنه در بابل آسیب دید

ادامه مراسم جمعه های خشم در مازندران

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در تنکابن

پیش بینی افزایش دمای هوا در مازندران

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

توضیح سردار رادان درباره گشت ارشاد/ مهمتر از طرح نور، پلیس ماموریتی ندارد!

طرح نور مایه قوت قلب و امید مردم است

ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد

بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران برگزار می‌شود

توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت مردم از اجرای طرح نور

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده‌های مازندران